Magyarország

Használati tanácsok

Tíz abroncsápolási tipp

Michelin 18 máj. 2010

Tíz abroncsápolási tipp

Könnyű elfelejteni, hogy a gumiabroncs az egyetlen érintkezési pont a gépkocsi és az útfelület között. Ezért rendkívül fontos megőrizni az abroncsok minőségét és teljesítményét a biztonság és a mobilitás biztosítása érdekében. Ennek érdekében azt javasoljuk, hogy tartsa be az alábbi biztonsági előírásokat.

1. Érintkezési felület

EGY KIS FELÜLET FONTOS FELADATA

Az abroncsnak az a része, amely állandó kapcsolatban van az úttal, körülbelül akkora, mint egy emberi kéz. Az Ön biztonsága, kényelme és üzemanyag-fogyasztása mind ettől a kis területtől függ. Ügyeljen rá, hogy a megfelelő gumiabroncs kiválasztása mellett rendszeresen tartsa is karban őket a legjobb teljesítmény érdekében. Ez azért fontos, mert az abroncsok:

  • jelentik az egyetlen összeköttetést a gépkocsi és az útfelület között
  • hordozzák a gépkocsi teljes súlyát, amely a saját súlyuk akár 50-szerese is lehet
  • reagálnak a vezetési manőverekre, mint például a kormánymozdulatokra, gyorsításra vagy fékezésre
  • nyelik el az út egyenetlenségeit

 

2. Az abroncs kopása és a futófelület mélysége

GYORS ÉS KÖNNYŰ BIZTONSÁGI INTÉZKEDÉS

Feltétlenül ellenőrizze rendszeres időközönként az abroncs futófelületének mélységét és cserélje ki, ha kopott. Ez garantálja a maximális tapadást és úttartást, ami segít elkerülni a kellemetlen meglepetéseket. Cserélje ki az abroncsokat, mielőtt a futófelület mélysége eléri az 1,6 mm-t. A Michelin abroncsokat kopásjelzőkkel látták el, amelyek a futófelület fő csatornáiban találhatók és magasságuk kb. 1,6 mm. Az Ön biztonsága és mobilitása a megfelelő mélységű futófelülettől függ, mert

  • A futófelület csatornái eloszlatják a vizet a gumiabroncs alól, ami segít fenntartani a jármű fölötti kontrollt
  • Minél mélyebbek a futófelület csatornái annál több vizet tud eloszlatni és így csökkenteni a akvaplaning kockázatát
  • A megfelelő abroncsnyomás és a gépkocsi rendszeres karbantartása biztosítja az abroncsok legjobb teljesítményét a lehető leghosszabb ideig
  • A futófelület tapad az útra, befolyásolva a fékezéshez szükséges távolságot.

 

3. Abroncsnyomás

HAVONTA ELLENŐRIZZE AZ ABRONCSNYOMÁST

A megfelelő abroncsnyomás csökkenti annak veszélyét, hogy elveszíti az irányítást a jármű fölött. Ezen kívül védi az abroncsot az idő előtti kopástól és a belső szerkezetének visszafordíthatatlan sérüléseitől. Az abroncsnyomás csökkenhet a kisméretű perforációk, a kerék alkotóelemein keresztül történő természetes szivárgás vagy akár a külső hőmérséklet csökkenése miatt. Havonta és hosszabb út előtt ellenőrizze az abroncsok nyomását, a pótkereket is ideértve, lehetőleg hideg állapotban (amikor a gumi állt legalább 2 órát vagy kis sebességen futott kevesebb, mint 3,2 kilométert). Ha üzemmeleg állapotban méri a nyomást, adjon hozzá 0,3 bar-t a névleges nyomáshoz. Fontos havonta egyszer ellenőrizni az abroncsnyomást, mert:

  • túl alacsony nyomású abroncs esetén nő a sérülés kockázata
  • a 20%-kal nagyobb nyomás körülbelül 10 000 km-rel csökkenti az abroncs élettartamát.
  • a megfelelő abroncsnyomással üzemanyagot takaríthat meg.


Right tyre pressureAz ajánlott abroncsnyomás NINCS feltüntetve a gumiabroncson. Az abroncs oldalfalán feltüntetett érték csupán a maximális felfújási nyomás. Az ajánlott abroncsnyomás megtalálható:

  • a gépjármű használati utasításában
  • a vezetőoldali első ajtón lévő matricán
  • a vezetőülés közelében lévő tároló fiókban
  • a tanksapka fedelének belső oldalán

4. Kiegyensúlyozás

A KIEGYENSÚLYOZÁS NÖVELI A GUMIABRONCS ÉLETTARTAMÁT

BalancingA kiegyensúlyozás segít megelőzni az abroncsok idő előtti kopását és kiküszöböli a vibrációt. Emellett védi a gépjármű felfüggesztését, kormányművét és csapágyait. Egyensúlyoztassa ki a kerekeket az abroncsok cseréje, az ellensúlyok elmozdítása vagy eltávolítása, illetve új abroncsok vásárlása után. Abból lehet megállapítani, hogy egy kerék nincs kiegyensúlyozva, hogy az egyik része nehezebb vagy könnyebb, mint a többi. Ez a következőket okozza:

  • A futófelület egyenetlen és gyors kopása
  • Vibráció
  • Az elöl lévő alkatrészek nagyobb igénybevétele
  • Az elöl lévő alkatrészek idő előtti elhasználódása

5. Futómű-beállítás

GONDOSKODJON A BIZTONSÁGRÓL A MEGFELELŐEN BEÁLLÍTOTT FUTÓMŰVEL

Menet közben nehéz megállapítani, hogy megfelelően vannak-e beállítva a kerekek és a tengelyek. Ha viszont nem megfelelő a gépkocsi felfüggesztési geometriája, romolhat az úttartás és csökkenhet a biztonság. Ha a gumiabroncs szilárd tárgynak, például járdaszélnek ütközött vagy kátyúba futott, vagy ha egyenetlen kopást vesz észre a gumiabroncson, forduljon gumiszervizhez és végeztessen alapos átvizsgálást. A helyes futómű-beállítást az alábbi okokból fontos biztosítani:

  • A legjobb úttartás elérése
  • Az abroncsok védelme a rendellenes és/vagy gyors kopás ellen
  • Üzemanyag-takarékosság

 

6. Hátsó kerekek

A TELJES KONTROLL ÉRDEKÉBEN A HÁTSÓ TENGELYRE IS ÚJ GUMIABRONCSOKAT SZERELJEN

A hátsó kerekek nincsenek kapcsolatban a kormánykerékkel, és emiatt rendkívül nehéz megítélni a tapadásukat menet közben. Az optimális hatékonyság érdekében rendszeres időközönként ellenőrizze az abroncsok állapotát, különösen forgás közben, mivel sok gépjármű eltérő nyomást ír elő az elülső és hátsó tengelyekre. Biztonsága érdekében mindig a hátsó tengelyre szerelje az új vagy a kevésbé kopott gumiabroncsokat a következők miatt:

  • Jobb lesz a kontroll vészfékezéskor vagy éles kanyarban
  • Kevésbé áll fenn annak a kockázata, hogy elveszíti az uralmat a jármű fölött, különösen nedves felületen
  • Jobb lesz az úttartás, különösen nehéz helyzetekben, függetlenül attól, hogy a gépkocsi első- vagy hátsókerék-hajtású-e

 

7. Szelepek

A SZELEPEK ÉS A SZELEPSAPKÁK VÉDIK ÖNT ÉS A GUMIABRONCSAIT

Tyre valveA szelepek és azok alkatrészei normál esetben gumiból készülnek, így idővel elhasználódnak. Ha új abroncs vásárlásakor ezeket is kicseréli, költségkímélő módon gondoskodik az abroncsok, a gépkocsi és önmaga védelméről. Nagy sebesség mellett a repedt vagy sérült szelepszár elhajlik a centrifugális erő hatására és levegőszivárgást okoz. A szelepsapka is fontos. Ez az elsődleges légmentes tömítés és segít távol tartani a port és egyéb részecskéket. Ellenőrizze, hogy a szelepek és a szelepsapkák jó állapotban vannak-e az alábbiak érdekében:

  • A légmentes tömítés fenntartása
  • A megfelelő keréknyomás fenntartása
  • Az abroncs hosszabb élettartamának biztosítása

8. Kezelés és tárolás

TARTSA TÁVOL AZ ABRONCSOKAT A SÉRÜLÉSEKTŐL

Az abroncsok még használaton kívül is veszélyeknek lehetnek kitéve. Ha nincsenek felszerelve és felfújva, az abroncsokat sohasem szabad hosszú ideig egymásra halmozva tárolni, és kerülni kell, hogy a gumiabroncsok más tárgy alá szoruljanak. Saját biztonsága érdekében rendkívül fontos távol tartani a tárolt abroncsokat a nyílt lángtól, bármilyen gyúlékony tárgytól vagy bármely olyan anyagtól, amely szikrákat vagy elektromos kisüléseket okozhat (pl. generátoroktól). Az abroncsok kezelésekor védőkesztyű viselése is ajánlott. Az abroncsokat a következő körülmények között kell tárolni:

  • Jól szellőző, száraz és állandó hőmérsékletű helyen, közvetlen napfénytől és csapadéktól védve
  • Távol olyan vegyszerektől, oldószerektől vagy szénhidrogénektől, amelyek képesek megváltoztatni a gumi jellegét
  • Távol minden olyan tárgytól, amely átszúrhatja a gumit (hegyes fém, fa stb.)

9. Gumiabroncsok javítása

MI A GUMIABRONCS JAVÍTÁSÁNAK ELSŐ LÉPÉSE? FORDULJON SZAKEMBERHEZ

Tyre Repair

Ha az abroncs javításra szorul, alapvetően fontos, hogy hivatalos gumiszerviz vagy szerelő szerelje le a gumiabroncsot a keréktárcsáról és vizsgálja meg a belsejét. Ez azért feltétlenül szükséges, mert a belső sérülések nem láthatók, amíg a gumiabroncs a kerékre van szerelve. A szakember:
  • Gondoskodik a gumiabroncs megfelelő leszerelési, felszerelési, kiegyensúlyozási és felfújási eljárásainak betartásáról és a szelep szisztematikus cseréjéről.
  • Ellenőrzi az abroncs állapotát és a kívülről nem látható sérüléseket.
  • Gondoskodik a gumiabroncs megfelelő felszereléséről, optimalizálva a menettulajdonságokat és a kényelmet.
  • Gondoskodik arról, hogy az abroncs kiválasztása során betartsák a szerkezetre, méretre, sebességhatárra, terhelési kapacitásra, illetve a személygépkocsi és kisteherautó kategóriákra vonatkozó gyártói és jogszabályi előírásokat.
  • Gondoskodik a gépkocsi vagy az abroncs gyártója által előírt üzemi nyomás figyelembe vételéről.
  • Figyelembe veszi az abroncs oldalfalán lévő felszerelési utasításokat és figyelmeztetéseket (forgás- vagy felszerelési irány).
  • Figyelembe veszi a speciális abroncsok jellemzőit (alacsony széria, defekttűrő használat, öntömítő gumiabroncsok stb.).
  • Garantálja az Ön biztonságát

10. Élettartam

LEGYEN TISZTÁBAN AZZAL, HOGY MIKOR KELL KICSERÉLNI A HASZNÁLT ABRONCSOT

A abroncsok elhasználódása olyan mértékben lehet különböző, hogy egyetlen konkrét gumiabroncs élettartamát sem lehetséges előre megjósolni. Az abroncs különböző fajta anyagokból és gumikeverékekből áll, amelyek hatással vannak annak teljesítményére, és az elhasználódás sok tényezőtől függ, köztük az időjárástól, a tárolási és használati körülményektől, és sok más olyan dologtól, amelynek az abroncs ki van téve az élettartama során. Ezért kifejezetten ajánljuk a járművezetőknek, hogy figyeljék az abroncsokat, az esetleges nyomásesést vagy bármilyen olyan rendellenességet (vibráció, zaj, húzás), amely arra utalhat, hogy az abroncsot le kell cserélni.

A járművezetőknek:
  • Legalább évente szakemberrel át kell vizsgáltatni a legalább öt éve használatban lévő abroncsokat
  • Be kell tartaniuk a gépkocsi gyártójának az abroncsok cseréjére vonatkozó ajánlásait
  • Ki kell cserélniük a gyártástól számított legalább tíz éve használatban lévő gumiabroncsokat még akkor is, ha használhatónak tűnnek vagy ha még nem érték el a jogszabályban előírt kopási határértéket

TALÁLJA MEG A MEGFELELŐ MICHELIN ABRONCSOT

Tekintse meg a javasolt abroncsot a járműadatok vagy az abroncsméret és vezetési szükségletei megadásával

Korábban megtekintett cikkei

Még nincsenek megtekintett cikkek

  • Személygépkocsi
  • 4x4 / suv
  • Kisteherautó/lakóautó
Loader