Magyarország

Vásárlási útmutató

Az új gumiabroncs-címkék háttere: ki osztályozza a gumiabroncsokat és hogyan?

Michelin 08 jún. 2012

Az új gumiabroncs-címkék háttere: ki osztályozza a gumiabroncsokat és hogyan?

Az új EU-jogszabály azt jelenti, hogy az Európában értékesített minden gumiabroncson el kell helyezni egy speciális címkét, amely osztályozza az egyes gumiabroncsok teljesítményét. Ránézésre osztályozza a gumiabroncsokat üzemanyag-hatékonyság, nedves úton való fékezés és a külső zajszint tekintetében. Így 2012. november 1-jétől új módszer áll majd a rendelkezésünkre a gumiabroncsok összehasonlítására a vásárlás során. De ki osztályozza a gumiabroncsokat és hogyan?

A gumiabroncsok címkézésére vonatkozó jogszabálynak 3 célja van: a közúti biztonság javítása, az üzemanyag-fogyasztás és ezen keresztül az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának csökkentése, valamint a közlekedés zajszintjeinek csökkentése.

Osztályozás egy közös szabvány szerint

Európa szerte minden egyes gyártó vagy importőr felelős a gumiabroncsainak az igen szigorú tesztrendszer szerinti osztályozásáért. Ennek az öntanúsítási rendszernek a célja, hogy konzisztens, megbízható osztályozást biztosítson, hogy a fogyasztók magabiztosan összevethessék a különböző gumiabroncsokat és márkákat. Minden egyes európai tagállam kötelezettséget vállalt, hogy biztosítja a tesztrendszer tiszteletben tartását.

Hogyan lehet mérni az üzemanyag-megtakarítást?

Amikor a gumiabroncsok az úton gördülnek, van egy bizonyos szintű ellenállás, és ez hatással van az elfogyasztott üzemanyag mennyiségére. Másképpen, a gördülési ellenállás az az energia, amelyet a gumiabroncsok elveszítenek az adott megtett távolság során. Ha a gumiabroncsok gördülési ellenállása ALACSONY, akkor az JOBB üzemanyag-hatékonyságot jelent.

A teszt:
a gumiabroncs tesztelése egy forgó felületen történik szabványosított körülmények között, az átlagos használat reprezentálása érdekében. A teszt során 80 km/h sebességű haladást szimulálnak, a gumiabroncs terhelési indexe 80%-ának megfelelő terhelés mellett.

>>Az új címkét bemutató ismertető

Hogyan lehet mérni a nedves úton való fékezést?

Ezt a tesztet járművel, a jogszabályban meghatározott szabványosított körülmények között végzik, amelyek az alábbiakat szabályozzák:
hőmérséklet, az útfelület állapota, vízréteg vastagsága és a sebesség.

 

 

A teszteket az európai jogszabály szerint az alábbi körülmények között kell végrehajtani:

  • A téli gumiabroncsok tesztelése 2°C és 20°C között zajlik
  • A nyári gumiabroncsok tesztelése 5°C és 35°C között zajlik
  • A vízréteg vastagsága 0,5 és 1,5 mm között van
  • Fékezés 4 gumiabroncson, ABS-szel, 80-ról 20 km/h sebességre.

Hogyan végzi a tesztelést a Michelin:
azt választottuk, hogy a tesztelést a valódi, európai vezetési körülményekhez leginkább közel álló körülmények között végezzük. Ez az alábbiakat jelenti:
Mivel a Michelin folyamatosan arra törekszik, hogy a lehető leginkább kielégítse vásárlói igényeit, ezért minden fékezési tesztet nedved úton hajt végre, a termékei jellemző európai használatának leginkább megfelelő hőmérsékleteken.

  • Körülbelül 20°C a nyári személy- és kisteherabroncsok esetében
  • Körülbelül 7°C a téli személy- és kisteherabroncsok esetében
  • 7°C és 25°C között a teherabroncsok esetében (ezeket általában télen és nyáron egyaránt használják)
Mivel nem lehetséges a piac minden gumiabroncsát azonos körülmények között tesztelni, minden teszt egy "referencia" gumiabroncshoz viszonyítva történik. Így az egyes gumiabroncsoknak odaítélt osztálybesorolás mindig egy közös referenciához képest értendő.

>>Az új címkét bemutató ismertető

Hogyan lehet mérni a gumiabroncs külső zaját?

A külső zajszint esetében a gumiabroncs teljesítményét decibelben (dB) mérjük.

A teszt:
egy mikrofon kerül elhelyezésre a pálya szélén, amely méri a hangszintet, ahogy a tesztjármű elhalad mellette 80 km/h sebességgel.

>>Az új címkét bemutató ismertető

Mi más számít még a gumiabroncsok kiválasztása során?

A címkézés megfelelő kiindulási pont, de van 3 másik, legalább ilyen fontos teljesítménytényező:
A gumiabroncs élettartama: a hosszabb élettartamú gumiabroncs hosszú távon kevesebbe kerülhet. A megfelelő gumiabroncs akár több mint egy évvel hosszabb használatot is jelenthet egy másik gumiabroncshoz képest.
Úttartás kanyarban: a balesetek 25%-a2 kanyarban történik.
Száraz út: a balesetek 70%-a2 száraz úton történik.

Vajon ki kínál olyan gumiabroncsokat, amelyek minden fontos teljesítményt kínálnak…?
Mérnökeink több mint 120 éve úttörő munkát végeznek és tökéletesítették a gumiabroncsainkat, amelyek kínálják ezeket a fontos teljesítménytényezőket, ahogyan az új címkéken feltüntetett 3 tényezőt is. A Michelin révén Ön élvezheti a teljesítménytényezők optimális egyensúlyát – anélkül, hogy bármilyen kompromisszumot kéne kötnie.
>>Fedezze fel, hogyan növelhető a Michelin gumiabroncsok teljesítménye

1Az 1222/2009/EK rendelet által előírt vizsgálati módszerekkel összhangban mért teljesítmény. Az Európai Bizottság SEC (2008) 2860 hatástanulmánya.
2
Verkehrsunfallforschung (VUFO) és a Drezdai Műszaki Egyetem: 10 000 baleset elemzése 10 év során.

Közreadta: a MICHELIN
Copyright © 2012 - MICHELIN. Minden jog fenntartva.

TALÁLJA MEG A MEGFELELŐ MICHELIN ABRONCSOT

Tekintse meg a javasolt abroncsot a járműadatok vagy az abroncsméret és vezetési szükségletei megadásával

Korábban megtekintett cikkei

Még nincsenek megtekintett cikkek

  • Személygépkocsi
  • 4x4 / suv
  • Kisteherautó/lakóautó
Loader