Magyarország

Vásárlási útmutató

Mikor kell kicserélni az abroncsokat?

Michelin 18 máj. 2010

Mikor kell kicserélni az abroncsokat?

Michelin Miért a MICHELINT válassza?

A rendszeresen ellenőrzött abroncsok tovább tartanak

Ajánlatos hetente ellenőrzi az abroncs futófelületének mélységét és állapotát, az abroncsnyomást, az oldalfal épségét és az egyenetlen kopás jeleit. Kétség esetén kérjen tanácsot egy tapasztalt szakembertől, aki meg tudja mondani, hogy az abroncs alkalmas-e a további használatra.

Az abroncs cseréjének hat oka

Alább felsorolunk hat okot, aminek bekövetkeztekor komolyan el kell gondolkozni az abroncs cseréjéről. Vannak olyan helyzetek, amikor az abroncs javítható. A Michelin abroncsok javítása előtt az abroncs valamennyi részét kívül-belül át kell vizsgáltatni egy képzett szakemberrel. Alapvetően fontos leszerelni az abroncsot a keréktárcsáról, mert a belső sérülések nem láthatók a felszerelt gumiabroncson.

1. Defekt esetén

A modern abroncsok nagyon ellenállóak és megbirkóznak a legtöbb dologgal. Ennek ellenére a defektek megtörténhetnek és meg is történnek. Defekt után szakemberrel ellenőriztetni kell az abroncsot, hogy kiderüljenek az olyan rejtett hibák, amelyek miatt az abroncs javíthatatlan lehet.

Biztonsági eljárások, ha menet közben defektet kap:

  • Mindig a saját és utasai biztonságát tartsa szem előtt; húzódjon le az útról egy biztonságos helyre
  • Húzza be a kéziféket
  • Állítsa le a motort, és hagyja alacsony fokozatba a sebességváltót
  • Kapcsolja be a vészvillogót
  • Vegyen fel sárga láthatósági mellényt
  • Helyezzen el egy elakadásjelző háromszöget az úton 100 m-rel a gépkocsi mögött

Az Ön biztonsága az első – mindig! Hasznos tanácsok a defektes abroncs cseréjéhez

  • Vegyen föl egy pár erős kesztyűt
  • Tartson egy zsákot a csomagtartóban arra az esetre, ha a leszerelt gumiabroncs sáros lenne!
  • Tartson a gépkocsiban egy erős lapot, amelyet az emelő alá tud tenni, ha a talaj puha lenne és az emelő belesüllyedne.
  • Ha lehet, enyhén zsírozza be a kerékanyákat, hogy könnyebb legyen eltávolítani őket (vészhelyzet esetén vazelin vagy kézápoló krém is megteszi).
  • Lehet, hogy csere után nem lehet tökéletesen felfújni az abroncsot, ezért ne vezessen túl gyorsan
  • Látogassa meg a legközelebbi szervizt és fújja fel megfelelően az abroncsot
  • A rosszul meghúzott kerékanyák kárt tehetnek a féktárcsákban vagy a kerékfelfüggesztésben
  • Egy nyomatékkulccsal ellenőrizze, hogy a megfelelő nyomatékkal vannak-e meghúzva az anyák.

Ha nincs nyomatékkulcsa, vagy ha kézzel húzta meg a kerékanyákat, a lehető leghamarabb ellenőriztesse egy szakszervizben. Ez biztosítja a megfelelő nyomatékkal történő meghúzást.
A megfelelően meghúzott kerékanyákat eltávolítani is könnyebb.

2. Ha az abroncsok a jogszabályi határértékig koptak

 

Ajánlatos rendszeresen ellenőrizni az abroncsok futófelületének kopását. De hogyan? Az alábbi módon egyszerűen meg lehet állapítani, hogy az abroncsok kopottak-e.

Törvényes korlát

A Michelin abroncs vállrészén lévő Michelin Mester figura mutatja a kopásjelzők helyét, amelyek a futófelület minden fő csatornájában megtalálhatók. Ezek a futófelületben lévő hornyok aljának kisméretű kiemelkedései.

Ha a futófelület egy szintbe kerül ezekkel a kiemelkedésekkel, a futófelület mélysége valószínűleg közel van az 1,6 mm-es jogszabályi határhoz, vagy alatta van. A Michelin kifejezetten ajánlja, hogy cserélje ki a gumiabroncsait a határérték elérése előtt. Ezek nem nyújtanak kellő biztonságot, másrészt használatuk jogszabályellenes is lehet.

Annak ellenére, hogy a futófelület mélysége nagyobb, mint 1,6 mm, a menetsebességet és a vezetési stílust a külső körülményekhez kell igazítania, különösen ha az útburkolat nedves.

A téli abroncsok futófelületén található kopásjelző 4 mm-nél (néhány európai országban előírás)
Az futófelületen található kopásjelző mutatja a 4 mm-ig fennmaradó profilmélységet. A teljecs csatornamélységű MICHELIN 3D lamelláknak köszönhetően az abroncs ugyanolyan jó teljesítményt nyújt télen még ez alatt az érték alatt is.

3. Ha a gumiabroncson elöregedés jelei láthatók

A gumiabroncsoknak nincs megjósolható eltarthatósági ideje. Függetlenül attól, hogy, mikor készültek a gumiabroncsok, még használaton kívül vagy nem gyakori használat esetén is öregednek.  Sok tényező befolyásolja az abroncsok élettartamát, például hőmérséklet, karbantartás, tárolási és használati körülmények, terhelés, sebesség, nyomás és vezetési stílus. Ezek nagymértékben befolyásolják az abroncsok várható élettartamát.

Rendszeresen figyeljen oda abroncsaira

Ezen okok miatt a Michelin minden járművezetőnek ajánlja, hogy rendszeresen figyeljen oda abroncsainak külső megjelenésére, hogy láthatók-e rajtuk az öregedés és az anyagfáradás egyértelmű jelei. Ezek közé tartozhat a külső futófelület, a vállrész és az abroncsperem gumijának repedései, a deformálódás stb. Az abroncsok túlzott elöregedése csökkenti a tapadást. A Michelin azt is ajánlja, hogy szakemberrel rendszeresen vizsgáltassa meg az összes abroncsot, a pótkereket is ideértve. Ők meg tudják mondani, hogy használhatók-e tovább a gumiabroncsok.

Milyen idős a túl idős? Az ötéves teszt

A használatban eltöltött ötödik év után évente legalább egyszer alaposan át kell vizsgálni az abroncsokat. Szükség esetén kövesse a jármű gyártójának javaslatait az eredeti abroncsok cseréjével kapcsolatban. Óvintézkedésként, ha az abroncsokat nem cserélték ki a gyártástól számított 10 éven belül (lásd itt, hogyan kell leolvasni az abroncs oldalfalát), a Michelin azt ajánlja, hogy cserélje ki őket. Még akkor is, ha használható állapotúnak látszanak és a futófelületük nem kopott le a kopásjelzőig.

Sérült abroncs

4. Ha az abroncs sérült

Az abroncs súlyosan megsérülhet, ha menet közben szilárd tárgynak, például járdaszegélynek, kátyúnak vagy éles tárgynak ütközik. Minden látható lyukat, vágást vagy deformálódást szakemberrel alaposan ellenőriztetni kell. Csak ők tudják megmondani, hogy a gumiabroncsot javítható-e vagy ki kell-e cserélni. Ne feledje, szakember segítsége nélkül soha ne használjon sérült vagy korábban defektes gumiabroncsot. Befolyásolhatja az abroncsok biztonságát. A szakember által végzett átvizsgálás feltétlenül szükséges, mert a belső sérülések nem láthatók a felszerelt abroncsokon.

Az abroncs semmiképpen sem javítható az alábbi szituációkban

Az oldalfal kilyukadása
Látható fémszáll vagy deformálódás az abroncs peremrészén
A gumi- vagy szövetrétegek szétválása
A gumi vagy a szövet törései
Szénhidrogén származék vagy korrozív anyagok által okozott sérülés
A belső gumirétegek foszlása vagy márványosodása, illetve túl alacsony nyomáson történő használat

5. Ha rendellenes kopást észlel

A gumiabroncs rendellenes, egyenetlen kopása – foltokban, középen, a széleken – gyakran olyan mechanikai problémákra utal, mint a nem megfelelő futómű-beállítás vagy a kerékkiegyensúlyozás, a felfüggesztés vagy az erőátvitel problémái. Az is előfordulhat, hogy nem megfelelő az abroncsnyomás. Ha rendellenes kopást tapasztal, forduljon gumiszervizhez.

Az egyenetlen kopás megelőzéséhez félévente végeztesse el a gépkocsi futómű-beállítását és kerékkiegyensúlyozást. Ez a futófelület élettartamát is megnöveli, és simább haladást biztosít. A futófelület mintázatát úgy is egyenletesen tarthatja, ha rendszeresen váltogatja a kerekek helyét a járművön.

Az abroncs rendellenes kopásának gyakori okai:

  • Kopás az egyik szélen: kiegyensúlyozatlan kerék vagy beállítatlan futómű.
  • Kopás mindkét szélen: túl alacsony nyomású abroncsok.
  • Kopás a futófelület közepén: túl nagynyomású abroncs.

6. Ha nem a járműnek megfelelően kiválasztottak

A legjobb általános teljesítmény érdekében mind a négy kerékre azonos abroncsokat kell szerelni. Az eltérő méretű, konstrukciójú és kopású gumiabroncsok befolyásolhatják az irányíthatóságot és a stabilitást.

Soha ne keverje a radiál és diagonál gumiabroncsokat

Ezen kívül ne használjon radiál és diagonál gumiabroncsokat ugyanazon a járművön. Ha ez elkerülhetetlen, soha ne szereljen radiál és diagonál gumiabroncsokat ugyanarra a tengelyre. Ha két radiál és két diagonál gumiabroncs van felszerelve egy gépkocsira, a két radiált kell a hátsó és a két diagonált az elülső tengelyre szerelni.

A gépkocsinak megfelelő abroncs sokféle módon választható ki. Ha nem biztos benne, hogy milyen abroncs való járművéhez, használja a gumiabroncs-keresőt. Javasoljuk, hogy kezdje a jármű kiválasztásával. Abroncsméret vagy a Michelin márkanév alapján is kereshet. Minden ilyen tényező hatással van a gépkocsinak megfelelő legbiztonságosabb abroncs meghatározására, és ezeket meg kell beszélni egy szakemberrel.

7. Mit mond a jogszabály?

A közúti jármûvek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának mûszaki feltételeirõl szóló, 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet előírása kifejezetten meghatározza, milyen típusú gumiabroncsokat lehet legálisan felszerelni a gépkocsikra. AZ ALÁBBI INFORMÁCIÓ KIZÁRÓLAG TÁJÉKOZTATÁSI CÉLOKAT SZOLGÁL. NEM TEKINTHETŐ A JOGSZABÁLY SZÓ SZERINTI IDÉZÉSÉNEK.

36. §: Ez az előírás határozza meg, hogy milyen típusú abroncsok szerelhetők fel a gépjárművek különböző kategóriáira, valamint a vonatkozó feltételeket és/vagy kivételeket. A teherautók és/vagy személygépkocsik esetében az egyetlen korlátozás az „újrafutózható” (a rendelet szövege szerint „újravágott”) gumiabroncsok felszerelésére vonatkozik. Az ilyen abroncsok használatával kapcsolatos fő korlátozás az, hogy 2540 kg alatti terheletlen tömegű gépjárműre nem szerelhető fel újrafutózott abroncs. Ez az előírás azokat a járműveket is meghatározza, amelyekre „ideiglenes pótkerék” szerelhető fel.
Ez az előírás az abroncsok terhelési indexével és sebesség-besorolásával foglalkozik. Kifejezetten olyan abroncsokkal foglalkozik, mint az olyan áruszállító járművekre, buszokra és vontatókra, illetve olyan gépjárművekre szerelt abroncsok, amelyeken minisztériumi terhelési engedélyt kellett volna elhelyezni vagy amelyeken ilyeneket helyeztek el. A járműre jól látható helyen ráerősített lapon szereplő egyéb adatok között szerepel a legnagyobb tengelyterhelés és a jármű megengedett legnagyobb össztömege. A rendelet előírja, hogy a gépjárműre szerelt abroncsnak nem csak az egyes tengelyek megengedett legnagyobb terhelését kell elbírnia, hanem a gépjármű jogszabályban megengedett legnagyobb sebességét is. A „terheléskapacitási index” és „sebességkategória” meghatározásakor a rendelet hivatkozik az ENSZ ECE 30. és 54. rendeletére és a 92/23/EGK európai uniós irányelvre.
Az eltérő szerkezettel rendelkező gumiabroncsok keverésével foglalkozik. Az előírás háromfajta szerkezetet határoz meg: diagonál, öves diagonál és radiál. Egyetlen járművön sem szabad azonos tengelyre eltérő szerkezetű gumiabroncsokat szerelni. A gépkocsik és a kisteherautók esetében (utóbbinál a hátsó ikertengelyest is ideértve) az alábbiak a LEGÁLIS gumiabroncs-kombinációk. Ideiglenes pótkerék felszerelhető gépjárműre, feltéve, ha nem haladnak vele 80 km/h-nál gyorsabban.
A gumiabroncsok állapotával és karbantartásával foglalkozik. Meghatározza, mikor nem szabad használni egy gumiabroncsot a közúton például a következők miatt: nem felel meg annak a célnak, amire a gépjárművet használják, illetve nem megfelelő állapot vagy karbantartás, például nem megfelelő abroncsnyomás, vágások, kidudorodások vagy sérülések. Ezen kívül engedélyezi a defekttűrő gumiabroncsok használatát feltéve, ha a gumiabroncs és a keréktárcsa felépítése alkalmassá teszi arra a célra, amelyre a gépjárművet használják. Ez az előírás azt is meghatározza, hogy a gépkocsikra és a könnyű kisteherautókra felszerelt valamennyi gumiabroncs futófelületének mintázata legalább 1,6 mm mély legyen egy olyan összefüggő sávban, amely tartalmazza a futófelület középső háromnegyedét a gumiabroncs teljes kerületén.
E szabályokkal összhangban az „Abroncskereső” cím alatt a MICHELIN alternatívákat kínál valamennyi típusú gépkocsira.

TALÁLJA MEG A MEGFELELŐ MICHELIN ABRONCSOT

Tekintse meg a javasolt abroncsot a járműadatok vagy az abroncsméret és vezetési szükségletei megadásával

Korábban megtekintett cikkei

Még nincsenek megtekintett cikkek

  • Személygépkocsi
  • 4x4 / suv
  • Kisteherautó/lakóautó
Loader