eco green driving fuel economy 1

Hogyan segít az eco-driving az üzemanyag-takarékosságban?

Tippek és tanácsok: személyautó, SUV és kishaszongépjármű abroncsok

Napjainkban egyre nagyobb az érdeklődés az „ eco-driving” vagy „ környezetbarát vezetés” technikák iránt. Cikkünkben megbeszéljük, mit jelent az eco-driving, és arról is lesz szó, hogy bizonyos vezetési magatartások nem csak a környezet védelmét szolgálják, hanem az üzemanyag-költségeinkre is jótékony hatással vannak.

Mi az az eco-driving?

Az eco-driving „eco” előtagja két alapelvre utal.

  • Először is az ökológiára, annak a tudományára, hogy életünk milyen hatással van a minket körülvevők életére és környezetünkre: manapság egyre fontosabb a fogyasztók számára a környezetet szem előtt tartó vezetés.
  • Másodszor, az ökonómiára, azaz a gazdaságra: az üzemanyag-megtakarítás mindig kedvező hatással van az autósok pénztárcájára. A környezetbarát vezetés vagy a eco-driving tehát olyan vezetési technikák összessége, amelyek célja a károsanyag-kibocsátás és a fosszilis tüzelőanyagok felhasználásának lehető legnagyobb mértékű csökkentése. Ha pedig elektromos járművet vezetünk: az akkumulátor hatótávjának növelése!

Milyen vezetési technikák hatnak kedvezően az üzemanyag-takarékosságra?

Íme 9 eco-driving tanács, amellyel csökkenthetjük karbonlábnyomunkat, és pénzt takaríthatunk meg.

1. Ellenőrizzük az abroncsnyomást!

Az alulfújt gumiabroncsok növelik az üzemanyag-fogyasztást, amellett, hogy rontják a jármű kormányozhatóságát. Ezzel szemben a túlfújt abroncs ugyan kevesebb üzemanyagot fogyaszt, de növeli a féktávolságot és csökkenti az abroncs élettartamát. A jármű gyártója által javasolt nyomásértékek általában a jármű karbantartási kézikönyvében, a kesztyűtartóban, az ajtón vagy az üzemanyagbetöltő fedélen találhatók.

2. Válassza a megfelelő gumiabroncsot

Az alacsony gördülési ellenállásra tervezett „üzemanyag-hatékony gumiabroncsok” jelentősen csökkenthetik autónk üzemanyag-fogyasztását is. Az abroncscímke segíthet a leghatékonyabb gumiabroncs kiválasztásában: keressük meg a „kútoszlop” piktogramot a címkén, és válasszunk A besorolású gumiabroncsot.

header choix 2

Mellett az abroncs üzemanyag-hatékonyságáról is található információ, teljesítményüket A-tól E-ig (A a leghatékonyabb) minősítik.

3. Lássuk előre, mi történik: lassítsunk, ne fékezzünk!

Kerüljük például a közlekedési lámpákhoz való száguldást és a fékezést. Ehelyett tervezzünk előre, és hagyjunk elegendő távolságot ahhoz, hogy az autó időben, finoman lelassuljon

4. Vezessünk egyenletes, nyugodt tempóban!

Lakott, városias területeken nem mindig könnyű, de a folyamatos megállás és indítás nem tesz jót az üzemanyag-fogyasztásnak. Az alacsonyabb fogyasztás elérésének egyik legjobb módja, ha nem idegeskedünk a forgalomban! Nem kell állandóan az előttünk haladó autó lökhárítójára tapadnunk! Szerencsére manapság sok járműben kapcsolható az üzemanyag-fogyasztás csökkentésére tervezett városi vezetési mód.

Manapság a kapcsolható városi vezetési módnak köszönhetően csökkenthető az üzemanyag-fogyasztás a városi forgalomban

5. Kerüljük a hirtelen gyorsítást!A fizikai tanulmányainkból tudjuk:

minél gyorsabban változtatja egy test a sebességét, annál nagyobb erőhatásra van szüksége. A hirtelen sebességnövekedés extra adag energiát igényel, amit pedig az extra üzemanyag biztosít.

6. Tartsuk be a sebességkorlátozásokat!

És nem csak közlekedésbiztonsági okokból! Az alacsonyabb sebesség tartása segít az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátáscsökkentésében.

7. Figyeljünk a terepviszonyokra!

Ha üresben tudjuk használni az autót, sokat tehetünk a fogyasztás csökkentéséért. Ha például lejtő felé közeledünk, elég csak hagyni, hogy az autó és a gravitáció végezze a dolgát! Ha közvetlenül utána emelkedő lesz, már a lejtő alján vegyünk lendületet, és kezdjünk gyorsítani. És a tempomatot hogyan használjuk? Az autópályán hasznos, ez igaz, de dombos terepen érdemes kikapcsolni

8. Ne hagyjuk járni a motort!Mind a pénztárcánk

mind a környezetünk érdekében ne hagyjuk üzemben az autót, ha nem szükséges. Ide tartozik a telefonálás idejére történő megállás, a kocsiban való várakozás az iskola előtt, vagy akár a dugóban állás is.

9. Használjuk takarékosan a légkondicionálót!

A felesleges használat több üzemanyag elhasználását és több CO₂-kibocsátást jelent. Alacsony sebességnél inkább szellőztessünk, vagy engedjük le az ablakokat!

Környezetbarát vezetés: szakértőink tanácsai a még jobb üzemanyag-takarékosságért

Cyrille Roget, a Michelin műszaki és tudományos kommunikációs igazgatója hoz néhány konkrét példát arra, hogyan takaríthat meg üzemanyagot a környezetbarát vezetési technikákkal.

„Gyorsítsunk finoman, használjuk ki az autó erejét, például indításkor.” Nem kell azonnal kilőni. Hasonlóképpen, a sebességről beszélve: „Az üzemanyag-megtakarítás érdekében tartsuk be az autópályán a sebességkorlátozásokat. Felfelé menetben nem kell feltétlenül gyorsítanunk, hagyhatjuk, hogy az autó egy kicsit lelassuljon emelkedőn.”

Cyrille szerint a városban „az a kísértés, hogy rátapadjunk az előttünk haladóra. Egyes városokban az lehet a jellemző, hogy az emberek cikázó vezetési stílusban vezetnek. A kulcs azonban az, hogy egyenletes tempóban, és a lehető legtöbb történést előre látva haladjunk." 

A környezetbarát vezetés egyik legfontosabb alapszabálya: kerüljük a hirtelen gyorsítást!

És hogy mi az egyik legfontosabb tényező az üzemanyag-megtakarítás és a fogyasztás kedvezőbb alakításában? A gumiabroncsaink! Cyrille kifejti, hogy az „elpazarolt” energia (az autó kerekeinek forgatására nem használt üzemanyag) nagy része elvész a gördülési ellenállás miatt: „Ez a veszteség akár 20%-ot is jelent, más szóval minden ötödik tankolásunk erre mehet el. És ha belegondolunk, hogy mennyi üzemanyagot töltünk be egy autóba évente, akkor megértjük, hogy ez jelentős mennyiség.”

A megoldás: a gördülési ellenállás csökkentése (a tapadás elvesztése nélkül), ez pedig a megfelelő gumiabroncsokban van. Vegyük például az új MICHELIN e.PRIMACY abroncsokat. Kifejezetten a környezetbarát vezetés minden szempontját szem előtt tartva tervezték, segítik a járművezetőket az üzemanyag-takarékosságban -- a rendkívül alacsony gördülési ellenállásnak köszönhetően(1).

Az átlagos prémium versenytársakkal szemben a legjobb gördülési ellenállással rendelkező (1) MICHELIN e.PRIMACY 0,21 liter üzemanyag-megtakarítást ér el 100 kilométerenként, am körülbelül 80 eurós megtakarítás az abroncs teljes élettartama alatt (2,3). Elektromos jármű esetében a hatótáv becslések szerint 7%-kal nő a kategóriájába tartozó többi abroncshoz képest – ez 400 km-es hatótáv esetében 30 pluszkilométert jelent (4)

Mit tehetnek az autósok a környezetvédelemért?

Az autóipar jelentős lépéseket tesz a járművek környezetre gyakorolt hatásának enyhítésére olyan innovációkkal, mint a MICHELIN e.PRIMACY abroncs vagy a MICHELIN PILOT SPORT EV abroncs. De a sofőr viselkedésének is jelentős szerepe van. Mint láttuk, a környezettudatos vezetési magatartás nem csak az üzemanyag-takarékosság, a spórolás és a biztonságosabb közlekedés hatékony elősegítője, de ezzel a szemléletmóddal alapvetően mindannyian a zöldebb, környezetbarátabb jövőnkön dolgozunk.

Fényképek:

Halbergman / Getty
Zero Creatives / Getty
Karin & Uwe Annas / Adobe Stock
Kiyoshi Hijiki / Getty

Legal mentions

(1) A MICHELIN e·PRIMACY termék kategóriája: prémium nyári abroncs, a konkurens termékei pl.: az utánpótláspiacra készült CONTINENTAL, GOODYEAR,BRIDGESTONE, PIRELLI és DUNLOP abroncsok, vagyis olyan abroncsok, amelyek nem gyári abroncsok (ill. a különböző járműkonstruktőrök esetleges speciális igényeinek megfelelően készültek), és megvásárolhatók a standard abroncskereskedésekben.
A Michelin megbízásából az Applus Idiada által végzett gépi gördülési ellenállás tesztek eredménye alapján; 2020 június (új abroncsokkal végzett tesztek), és 2020 augusztus (2mm profilmagasságig koptatógéppel koptatott futójú abroncsok),  205/55 R16 91V méretű MICHELIN e·PRIMACY (új: 5,58kg/t & kopott: 5,13kg/t), illetve MICHELIN PRIMACY 4 (új: 7,74kg/t & kopott: 6,25kg/t) ; BRIDGESTONE TURANZA T005 (új: 7,17kg/t & kopott: 5,81kg/t);  CONTINENTAL ECOCONTACT 6 (új: 6,39kg/t & kopott: 5,49kg/t) ; CONTINENTAL PREMIUM CONTACT 6 (új: 8,93kg/t & kopott: 6,94kg/t) ; DUNLOP BLURESPONSE (új: 7,97kg/t & kopott: 5,54kg/t) ; GOODYEAR EFFICIENT GRIP 2 (új: 7,01kg/t & kopott: 5,38kg/t) ; PIRELLI CINTURATO P7 BLUE (új: 6,96kg/t & kopott: 6,30kg/t) és PIRELLI CINTURATO P7 (új: 8,79kg/t & kopott: 6,97kg/t) abroncsok összehasonlítása.  

(2) A tesztelés során az új MICHELIN e·PRIMACY abroncsnál a konkurens termékekhez képest átlagban 2kg/t-val kisebb gördülési ellenállást mértek, ami akár 0,21l/100km fogyasztáscsökkenésnek felel meg, azaz mintegy 5g-mal kevesebb CO2 kibocsátásának VW Golf 7 1.5 TSI modell esetében, VW e.Golf modell esetében pedig mintegy 7%-os hatótávnövekedést jelent.
Használat során a MICHELIN e·PRIMACY abroncsnál a konkurens termékekhez képest átlagosan 1,5kg/t-val kisebb gördülési ellenállás mérhető, ami révén mintegy 80 euró üzemanyag-költség megtakarítás érhető el. Az el nem használt üzemanyagmennyiséggel 174kg CO2 kibocsátásától kímélhetjük meg légkörünket. A használat során várható megtakarítási értékek becsült értékek, az új és 2mm profilmagasságig koptatógéppel koptatott futójú abroncsokkal végzett tesztek eredménye alapján, a valós használat során tapasztalható teljesítmény modellezésével kerültek kiszámításra. - A számítások alapja 35 000km futásteljesítmény, illetve 1,46€/L üzemanyagár (https://ec.europa.eu/energy/data-analysis/weekly-oil-bulletin_en 6/1/2020 súlyozva a 10, belföldön és külföldön legtöbb kilométerfutást teljesítő ország adataival - https://ec.europa.eu/eurostat/web/transport/data/database). A valós üzemanyag- és költségmegtakarítás nagysága függ a vezetési stílustól, járműmodelltől, illetve az abroncs üzemi nyomásától.

(3) Megnövekedett hatótáv és alacsonyabb CO2-kibocsátás. A tesztelés során az új MICHELIN e·PRIMACY abroncsnál a konkurens termékekhez képest átlagban 2kg/t-val kisebb gördülési ellenállást mértek, ami akár 0,21l/100km fogyasztáscsökkenésnek felel meg, azaz mintegy 5g-mal kevesebb CO2 kibocsátásának VW Golf 7 1.5 TSI modell esetében, VW e.Golf modell esetében pedig mintegy 7%-os hatótávnövekedést jelent.

Nem támogatott webböngészőt használ
Olyan böngészőt használ, amit ez a webhely nem támogat. Ez azt jelenti, hogy vannak olyan funkciók, amelyek esetleg nem működnek rendeltetésszerűen. Ez furcsa eredményekhez vezethet böngészés közben. A webhely teljes mértékű kihasználása érdekében használja, frissítse vagy telepítse a következő böngészők egyikét