GYIK -a megefelelő gumi kiválasztása - téli gumik

Akkor is kell téli abroncs, ha összkerékhajtású, 4x4 autót vezetek?

4x4  vagy összkerékhajtású járművel jobb vonóerő érhető el havas útfelületen, mint az első- vagy hátsókerék-hajtású autókkal. A téli vonóerő és tapadás azonban ezeknél a járműveknél is téli abroncsgarnitúrával (3PMSF téli abronccsal vagy 3PMSF minősítésű négyévszakos abronccsal) lesz a legjobb. 

Nyári gumival az összkerékhajtás részben kompenzálja az abroncs kevésbé hatékony tapadását - hegymenetben. Lejtőn azonban megszűnik az összkerékhajtás ilyen hatása - és mivel a jármű súlya a gyorsulással lejtmenetben nagyobb, az ilyen manőver megfelelő abroncs hiányában könnyen veszélyessé válhat. A 3PMSF minősítésű gumi ebben a helyzetben verhetetlen. 

Minden autóra lehet hóláncot szerelni?

A legtöbb autóra lehet klasszikus, standard hóláncot szerelni.

Vannak olyan járművek is, amelyekre csak speciális hólánc szerelhető.

Nézzen utána a jármű műszaki kézikönyvében, hogy milyen hóláncot ajánl a gyártó az Ön autójához. Egyes modellekre nem lehet a szokásos, standard hóláncot felszerelni, mert a kerékjárat és az abroncs között nincs ehhez elegendő hely. Ha mégis a hagyományos hólánccal szereljük fel az ilyen autót, az a karosszéria megrongálódását okozhatja. Ilyenkor létramintás hóláncra lesz szükség.  

Ismerje meg a MICHELIN LIFESTYLE hóláncot, látogasson el a https://fr.michelin-lifestyle.com/fr/promotions/snow-chains/find-products oldalra!

Mire jó a szögelt gumiabroncs?

Olyan országokban illetve vidékeken, ahol ez engedélyezett, tartósan zord téli időben, extrém téli körülmények között szögelt abroncsot használhatunk. Jeges, felfagyott utakon ezek a gumik jobban teljesítenek, mint a szögelés nélküli téli abroncsok. 

Közúton is lehet használni a szögelt gumit?

Bizonyos szabályok betartásával és a megfelelő feltételek fennállása esetén természetesen igen. Magyarországon a szögelt abroncs használata nem engedélyezett, északi országokban is csak a téli időszakban (általában a nov. 11-ét megelőző szombattól a legutolsó márciusi vasárnapig tartó időben) lehet használni a szögelt abroncsokat. 
Szögelt abronccsal autózók számára sebességkorlátozás van érvényben: az autó hátuljára ilyenkor jól láthatóan fel kell ragasztani a ‘90 km/h maximális sebesség’ matricát is.

Mi a különbség a  téli abroncs és a hóabroncs között?

Tulajdonképpen semmi különbség nincs köztük. Csak az elnevezés változott az idő és a technológiai fejlődés előrehaladásával. Manapság a leginkább téli guminak hívjuk ezeket a termékeket, mert nem csupán a havas utakon, hanem száraz és nedves útfelületen is, de főleg hideg időjárásban, azaz 7°C alatti hőmérsékleten nyújtják teljesítményük legjavát.

Mi a különbség a hólánc és a hózsák között?

A legfontosabb különbség a kinézetükben van: a hólánc egy olyan láncrendszer, amelyet a futófelületre feszítenek fel, míg a hózsák, vagy textil hólánc teljesen beborítja a kereket. A hólánc kiegészítő tapadást biztosít a futófelületnek, míg a hózsák textilje maga tapad az útfelülethez.  

Összetömörödött havon a két rendszer nagyjából egyforma teljesítményt nyújt, friss hóban és jégen azonban egyértelműen a hólánc a hatékonyabb megoldás. A hólánc ezenfelül ellenállóbb, és kevésbé kopik a letakarított utakon. A hózsákot ellenben egyszerűbb fel- és leszerelni. 

A 2000-es évekig csak fém hóláncot lehetett kapni. Az elmúlt tizenöt-húsz évben azonban - főleg a Michelin fejlesztéseinek köszönhetően - megjelentek a könnyebben kezelhető hózsákok (S.O.S Grip) és kompozit anyagból készült hóláncok (Michelin Easy Grip) is.

További tudnivalók hólánc termékeinkről: => https://fr.michelin-lifestyle.com/fr/promotions/snow-chains

A téli időszakban speciális kerekekre is szükség van?

A téli abroncsot felszereltetheti a járműve meglévő kerékpántjára is. A téli gumit használó autósok számára a Michelin nyári időszakban nyári gumi használatát javasolja, vagyis évente kétszer le kell cserélnie az abroncsait:

Egyszer tavasszal, amikor téli gumiról nyári gumira vált - és ősszel megint, amikor a nyári garnitúráról a télire vált. 
Az abroncscsere persze pénzbe kerül. Egy jó alternatíva a csere költségeinek megspórolására, ha 2 kerékszettet tart (felni + gumi), egyiken téli, másikon nyári gumival. Így a szezonális csere egyszerű kerékcserével otthon is megoldható, idő- és költségtakarékos módon, anélkül, hogy az abroncsot le- és fel kellene szerelni. 

További cikkek, amelyek még érdekelhetik

A megjelent cikk(ek) célja, hogy iránymutatásként szolgáljanak az abroncsválasztás során, illetőleg, hogy a tudomány, a technika, a teszteredmények és a Michelin tapasztalatai alapján időszerű és pontos tájékoztatást nyújtsanak az olvasóknak. Ha arról értesülünk, hogy hibás vagy pontatlan információk szerepelnek a cikk(ek)ben, igyekezni fogunk kijavítani ezeket. Mindazonáltal a Michelin semmiféle felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a cikkekben közzétett információk tekintetében, mely információ kivétel nélkül általános jellegűek, és nem feltétlenül teljesek, pontosak vagy az olvasás időpontjában naprakészek, továbbá nem minősülnek jogi vagy szaktanácsnak.

Nem támogatott webböngészőt használ
Olyan böngészőt használ, amit ez a webhely nem támogat. Ez azt jelenti, hogy vannak olyan funkciók, amelyek esetleg nem működnek rendeltetésszerűen. Ez furcsa eredményekhez vezethet böngészés közben. A webhely teljes mértékű kihasználása érdekében használja, frissítse vagy telepítse a következő böngészők egyikét