VINTERDÆK ELLER HELÅRSDÆK – HVAD ER BEDST

Téli abroncs vagy hóabroncs: milyen is az?

Tippek és tanácsok: személyautó, SUV és kishaszongépjármű abroncsok

Milyen abroncs a téli abroncs? Van különbség téli abroncs és hóabroncs között?
Ismerkedjen meg az alapvető tudnivalókkal! Mikor érdemes téli abroncsra váltani? Rövid útmutatónkból ez is kiderül.

guide drive in snow 2

Mitől különleges a téli abroncs?

 

A téli abroncsokat kifejezetten arra fejlesztették ki, hogy alacsony hőmérsékleten, 7ºC alatti hőmérsékleten biztonságot nyújtsanak, akár havas az útfelület, akár nem.

Oldalfalukon speciális jelölés található: M+S és/vagy 3PMSF.

Mi a különbség a  téli abroncs és a hóabroncs között?

Tulajdonképpen semmi különbség nincs köztük. Csak az elnevezés változott az idő és a technológiai fejlődés előrehaladásával.

Manapság a leginkább téli guminak hívjuk ezeket a termékeket, mert nem csupán a havas utakon, hanem száraz és nedves útfelületen is, de főleg hideg időjárásban, azaz 7°C alatti hőmérsékleten nyújtják teljesítményük legjavát.

Mikor érdemes téli abronccsal felszerelnem az autómat?

A nyári abroncs egyértelműen és észrevehetően kevésbé hatékony hideg időben. A futó gumikeveréke megkeményedik a hidegben, tapadása kevésbé hatékony. Ezért javasoljuk az autósoknak, hogy amikor a hőmérséklet tartósan 7 °C alá esik, cseréljék télire a nyári gumikat.

A téli időjárásra kifejlesztett téli abroncsok speciális, hidegben hatékony alapanyagokból készültek. A száraz vagy havas, jeges utakon való megfelelő tapadásról a kellően rugalmas szerkezetű gumikeverék és a nagyobb profilmélység gondoskodik. A téli abronccsal szerelt jármű úttartása és kormányozhatósága optimális, fékútja rövidebb. 

winter tyre

Amikor a hideg időben megváltoznak az útviszonyok

Télen a vezetési feltételek nagyon változékonyak lehetnek, és az útburkolatok a száraztól a párásig, a nedvestől a havasig vagy a jegesig terjedhetnek. Bármi is legyen, az időjárás biztosan hideg lesz - ezért fontos, hogy a téli időjárásnak megfelelő gumiabroncsokat, például téli vagy szezonális gumikat használjon a járművön.

A gumiabroncsok világában a tél akkor kezdődik, amikor a hőmérséklet 7 ° C alá csökken.
Tehát ilyenkor általában ajánlott téli gumiabroncsra váltani. Ezen a hőmérsékleten az abroncsok gumija megkeményedik és kevésbé hatékony.

Biztonságos autózás télen - téli vagy négyévszakos abronccsal

Hó, jég, fekete jég: az autósok télen kevésbé érzik magukat biztonságban. De ennek nem kell így lennie.

Ha megfelelően veszi figyelembe a hideg időben történő vezetés kockázati tényezőit, és gondoskodik arról, hogy a téli körülményeknek megfelelő felszereléssel rendelkezzen (téli gumiabroncs vagy 3 PMSF tanúsítvánnyal rendelkező szezongumi), télen ugyanolyan biztonságban érezheti magát, mint egy szép nyári napon.

winter road

A hideg időjárás valódi rizikófaktorai

A sofőrök hajlamosak azt hinni, hogy a hó és a jég okozza a legnagyobb veszélyt a téli vezetésre. Pedig a 10* -ból 9 baleset száraz vagy nedves úton történik, nem pedig hóval vagy jéggel borított útfelületen.

A hó veszélyt jelenthet, de messze nem az egyetlen. Még télen is 10 esetből közel 9 egyenes úton történik.

Hogyan magyarázható ez a jelenség? Ez koncentráció kérdése. A sofőrök hajlamosak sokkal éberebbek lenni a hajtűs kanyaroknál és a vak kanyarokból való kijutásnál, míg a jó látási viszonyokkal rendelkező egyenes városi utakon haladva hagyják elterelni figyelmüket. Ennek eredményeként a balesetek száma jelentősen magasabb a városi területeken.

Ilyen körülmények között a gumiabroncsok még fontosabb szerepet játszanak, ezért fontos, hogy autóját téli vagy egész évszakos abroncsokkal szerelje fe.

*A Drezdai Műszaki Egyetem Közlekedésbiztonsági Kutatóintézetének (VUFO) eredménye alapján: 12 év alatt bekövetkezett 12 000 közlekedési baleset adatainak elemzése.

A MICHELIN téli abroncsai optimális teljesítményt nyújtanak

A futófelület


A téli abroncs futófelülete könnyen felismerhető a rajta található mély bevágásokról, amelyekt szakszóval lamelláknak nevezünk.

A felületen lévő lamellák az abroncs kapaszkodását, megfelelő tapadását segítik elő, olyanok, mint a karom: optimális teljesítményt biztosítanak száraz, nedves, havas és jeges útfelületen egyaránt.

7ºC-nál alacsonyabb hőmérsékleten a téli abroncs jobban tapad, mint a nyári abroncs:

  • Tízszeres mennyiségű lamella
  • 3D önzáró lamellák a futófelület teljes felületén - ezek a száraz tapadásban segítik az abroncsot
  • 10%-kal nagyobb profilmélység, a hajlékonyabb a futófelülettel a csúszós utakon biztonságosabb a vezetés
summer sculpture michelin pcy4
winter sculpture michelin alpin

Speciális alapanyagok

A téli gumi a terméket felépítő gumikeverék kémiai jellemzőiben is különbözik a nyári gumitól. A gumi alacsony hőmérsékleten is megfelelően lágy marad, jobban tapad a csúszós (esőnedves, havas vagy jeges) útfelületen.

  • Alacsony hőmérsékleten (7ºC-nál alacsonyabb) a nyári abroncs gumikeveréke megkeményedik, ezáltal kevésbé  tapad az útfelülethez. 
  • A téli abroncsot alkotó speciális anyagoknak köszönhetően a futófelület kellően rugalmas marad, hatékonyan tapad az útfelülethez.

Miért használjon 3 PMSF tanúsítvánnyal rendelkező gumiabroncsot, ha a hőmérséklet csökken?

Számos oka van a speciálisan kialakított gumiabroncsok használatának (téli vagy 4 évszakos), amikor a hőmérséklet csökkenni kezd.

Míg a 3PMSF magas fokú biztonságot és mobilitást jelez havon, az ilyen jelöléssel ellátott gumiabroncsokat úgy is tervezték, hogy jól teljesítsenek hideg, csúszós felületeken, legyen az nedves vagy száraz.

7 ° C alatti hőmérsékleten a téli minősítésű gumiabroncsok (M+S és/vagy 3PMSF jelölésekkel) általában biztonságosabbak és rövidebbek a féktávolságuk, mint a nyári gumiknak nedves, havas vagy jeges úton.

3pmsf Tyre

Két téli abroncs termékcsalád - az Ön szükségleteinek megfelelően
 

Ha csak alkalomszerűen vezet igazán télies körülmények között, havas vagy jeges utakon, érdemes a MICHELIN CrossClimate termékeit választania.

Ha azonban rendszeresen kell zordabb téli időben autóznia, a MICHELIN Alpin téli termékeiben bízhat meg a leginkább.

EGYÉB CIKKEK

A megjelent cikk(ek) célja, hogy iránymutatásként szolgáljanak az abroncsválasztás során, illetőleg, hogy a tudomány, a technika, a teszteredmények és a Michelin tapasztalatai alapján időszerű és pontos tájékoztatást nyújtsanak az olvasóknak. Ha arról értesülünk, hogy hibás vagy pontatlan információk szerepelnek a cikk(ek)ben, igyekezni fogunk kijavítani ezeket. Mindazonáltal a Michelin semmiféle felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a cikkekben közzétett információk tekintetében, mely információ kivétel nélkül általános jellegűek, és nem feltétlenül teljesek, pontosak vagy az olvasás időpontjában naprakészek, továbbá nem minősülnek jogi vagy szaktanácsnak.

Nem támogatott webböngészőt használ
Olyan böngészőt használ, amit ez a webhely nem támogat. Ez azt jelenti, hogy vannak olyan funkciók, amelyek esetleg nem működnek rendeltetésszerűen. Ez furcsa eredményekhez vezethet böngészés közben. A webhely teljes mértékű kihasználása érdekében használja, frissítse vagy telepítse a következő böngészők egyikét