7 tipp biztonságos téli vezetéshez

Hogyan lehet rossz időben, kedvezőtlen útviszonyok között, havas vagy jeges úton is magabiztosan, biztonságosan vezetni? Gyakorlati tanácsaink segítenek - eláruljuk, milyen autós kiegészítőket célszerű használni a téli időszakban, és hogyan lehet felkészíteni az abroncsot a havas úton való vezetésre.

1: Mindig készítse fel a télre az autóját! Különösen a gumikra érdemes figyelmet szentelnie.

Indulás előtt kaparja le a szélvédőkről a jeget, hogy a lehető legjobban beláthassa az utat - minden lehetséges irányban.

7°C hőmérsékletnél hidegebb időben 3PMSF téli jelöléssel rendelkező abroncsok használatát ajánljuk. Használhatja a MICHELIN Alpin kifejezetten téli abroncsait vagy a MICHELIN CrossClimate négyévszakos abroncsait.

Ha hegyvidéki területre ér, és hólánc használatát írják elő a közlekedési táblák, a hóláncot lehetőség szerint biztonságos, erre kijelölt helyen szerelje fel az autóra - a nehéz emelkedők előtt rendszerint kialakítanak egy hólánc szerelésére alkalmas zónát. 

marquages m s et 3pmsf fiche 06

2: Állítsa be a megfelelő nyomást

cjzsgqez707g00pp5ph60mlqq tiretips inflation 0 32 400 299 max

A hőmérséklet csökkenésével az abroncsnyomás is csökkenni kezd.

A téli hideg időben hosszabb útra indulás előtt célszerű ellenőrizni, és szükség szerint a kívánt értékre beállítani az abroncsok nyomását - így biztonságosabb lesz az utazás, és kedvezőbben alakul az üzemanyag-fogyasztás is.

3: Hogyan vezessünk havas úton?

Hóban vezetni elég félelmetes lehet annak, aki nem szokott. Fontos, hogy ne engedjük ki a kezünkből az irányítást, mindig figyeljünk az útra, és két kézzel fogjuk a kormányt. 

A 2011-es centenáriumi Monte Carlo-rali győztes pilótája, a francia Bryan Bouffier szerint: “A havas úton a legfontosabb, hogy az ember nyugodt maradjon, megfontoltan és óvatosan fékezzen vagy gyorsítson, jóval előre gondolkodjon, és növeljes a követési távolságot, és - ezt talán mondanom sem kell - lassabban haladjon”.

Ne használjuk a tempomatot, az nem csúszós útra készült, és elveszthetjük a jármű feletti uralmunkat is, ha a műszerre bízzuk magunkat. 

4: Érdemes megtanulni a megfelelő fékezési technikát, ha havas úton vezetünk

Először csökkentsük a sebességet, és növeljük a követési távolságot. Ne feledje: a fékút akár négyszer hosszabb havas útfelületen - minden esetben, emelkedőn, lejtőn, sík terepen egyaránt a helyzetnek megfelelő követési távolságot kell tartanunk. 

Fontos, hogy újabb úttípusra (száraz, nedves, jeges vagy havas szakaszokra) érve mindig végezzünk fékpróbát. Várjuk meg, amíg kellően biztonságossá válik a terep, és nincs a közelünkben másik jármű, haladjunk lassan. Egyenes vonalban haladva kezdjünk el óvatosan, fokozatosan fékezni. Ha nehezen lassul az autónk, akkor az azért van, mert az út csúszik. Ilyenkor még óvatosabbnak kell lennünk, vegyünk vissza a haladási tempóból is. 

A 2011-es centenáriumi Monte Carlo-rali győztes pilótája, a francia Bryan Bouffier szerint: “Egyetlen szabályt kell betartani fékezéskor: csak semmi hirtelen mozdulat!"

Winter driving tips - Keeping control while braking

5: Óvatosan a kanyarban!

Winter driving tips - Keeping control in bends

Elsőkerék-hajtás

  • Lépjen le a gázpedálról, és óvatosan kezdjen el fékezni, gondolja azt, hogy a kanyar sokkal szűkebb, mint a valóságban - így az abroncs nagyobb eséllyel fog tapadni kanyarodás közben.
  • A kanyar vége előtt csökkentse a motor fordulatszámát, hogy jobb legyen az erőátvitel. 

 

Hátsókerék-hajtás

  • Amikor a jármű hátsó része csúszni kezd a kanyarban, óvatosan nyomja le egyszerre a féket és a gázpedált, a tekintét tartsa az úton, és kormányozza az autót a kívánt irányba!

6: Indulás emelkedőn/lejtőn indulás havas úton

Havas útfelületen óvatosan gyorsítsunk, fokozatosan engedjük fel a tengelykapcsoló (kuplung-) pedált, nehogy megcsússzon a jármű eleje. 

Összkerékhajtás/4x4 

Az összkerékhajtású járművek erőátvitele hatékonyabb. Az esetek 90%-ában még nyári gumival is sikeres lehet az emelkedőn való elindulás. Lejtőn azonban komplikáltabb a helyzet: a jármű súlya ilyenkor az első részre nehezedik, így összkerékhajtással is célszerű téli abroncsot használni a téli időszakban.

Winter driving tips - Starting on a slope

7: Vezetés hóban - különbség az automata és a manuális váltós járművek között

A havas úton való vezetéshez különböző vezetéstechnikai fortélyokra lesz szükségünk, aszerint, hogy automata vagy manuális váltós autónk van. A manuális váltóval célszerű magasabb fokozatba kapcsolni, így jobb tapadás érhető el. Egyes automata váltós modellekben olyan hasznos funkciók kapcsolhatók, mint a snow mode, azaz havas üzemmód. Érdemes havas, csúszós úton kikapcsolni a menetstabilizáló elektronikát (ESP) és a tempomatot is.  

eb002316

Mire érdemes figyelnem, ha  havas úton vezetek?

Az alábbiakban összefoglaljuk téli vezetési tippjeinket:

  • Mindig takarítsuk le a jeget a szélvédőkről!
     
  • Télen használjunk téli abroncsot!
     
  • Körültenkintően válasszuk meg a haladási sebességet!
     
  • Óvatosan, fokozatosan fékezzünk!
     
  • Tartsunk biztonságos követési távolságot!
     
  • Óvatosan a kanyarban! Ne veszítsük el a jármű feletti uralmunkat!
     
  • Tanuljunk meg elindulni emelkedőn/lejtőn is!

A megjelent cikk(ek) célja, hogy iránymutatásként szolgáljanak az abroncsválasztás során, illetőleg, hogy a tudomány, a technika, a teszteredmények és a Michelin tapasztalatai alapján időszerű és pontos tájékoztatást nyújtsanak az olvasóknak. Ha arról értesülünk, hogy hibás vagy pontatlan információk szerepelnek a cikk(ek)ben, igyekezni fogunk kijavítani ezeket. Mindazonáltal a Michelin semmiféle felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a cikkekben közzétett információk tekintetében, mely információ kivétel nélkül általános jellegűek, és nem feltétlenül teljesek, pontosak vagy az olvasás időpontjában naprakészek, továbbá nem minősülnek jogi vagy szaktanácsnak.

Találja meg másodpercek alatt a tökéletes Michelin abroncsokat!