wheel-alignment-wheel-balancing

Futómű-beállítás, kerék kiegyensúlyozás: mikor van rá szükség?

Tippek és tanácsok: személyautó, SUV és kishaszongépjármű abroncsok

A nem megfelelő futómű-beállítás vagy kerék kiegyensúlyozás hátrányos következményekkel járhat az autóban ülők biztonságára vagy az abroncs élettartamára nézve, nem beszélve arról, hogy egyébként elkerülhető költséggel is jár.

Cikkünkben részletesen ismertetjük, mit kell tudni a kerék kiegyensúlyozásról, mikor kell elvégeznünk, de szó lesz a nem megfelelő futómű-beállítás lehetséges következményeiről is, és arról is, hogyan előzhetjük meg ezeket.  

Kerék kiegyensúlyozás

Mi a kerék kiegyensúlyozás?

Amikor kerék kiegyensúlyozásról beszélünk, az abroncs és a tárcsa alkotta egységről van szó. A kerék kiegyensúlyozottsága nem megfelelő, ha az abroncs vagy a tárcsa egy része nehezebb vagy könnyebb, mint a többi rész. A kiegyensúlyozatlanság tulajdonképpen a nem egyenletes súlyeloszlás.

A kerék kiegyensúlyozás az a beavatkozás, amelynél ellensúly felhelyezésével állítják helyre a megfelelő minőségű forgáshoz szükséges optimális egyensúlyt.

Hogyan lehetséges, hogy nem egyenletes a kerék súlyeloszlása?

Az abroncs felszerelésekor gyakran előfordul, hogy az abroncsban vagy a tárcsán kis mértékben egyenlőtlen a súlyeloszlás, ezek az egyenlőtlenségek összeadódhatnak forgás közben, így dinamikus egyenlőtlenség alakul ki.

Ezért nagyon fontos, hogy a dinamikus kerék kiegyensúlyozást az abroncs cseréje vagy visszaszerelése során minden alkalommal elvégezzük. A kiegyensúlyozás a kerék felszerelésének része. Rendszeresen, szakemberrel kell elvégeztetnünk, az abroncsok cseréje alkalmával.

Miért fontos a kerék kiegyensúlyozás?

Jelentős súlykülönbségnél a kiegyensúlyozatlan kerék bizonyos sebességnél rezgéseket okoz a jármű felfüggesztésében és alvázában. A vibráció nem csupán kellemetlen hanghatással jár, de a futófelület és a felfüggesztés egyéb alkatrészeinek kopását is felgyorsíthatja. A futó idő előtti elkopása miatt az üzemeltetés költségei emelkednek: új abroncsot kell vásárolni az idő előtt elkopott futójú helyett.

Ha rendszeresen elvégeztetjük a kerék kiegyensúlyozást, elkerülhetjük a vezetés közbeni kellemetlen vibrációt, és az egyenetlenül lekopott abroncs cseréjével járó költségeket is.

Honnan tudom, hogy nem megfelelően kiegyensúlyozottak a kerekeim?

A legfontosabb figyelmeztető jel: vezetés közben azt vesszük észre, hogy az autó bizonyos sebességgel haladva vibrál, berezonál, ami kellemetlen az autóban ülők számára. A rázkódás a kormány, a padlólemez, a műszerfal vagy az ülések irányából érezhető.

A kiegyensúlyozatlanságot néha csak bizonyos sebességnél, nagy fordulatszámnál érezhetjük, amikor a felfüggesztési rendszert terhelő jelentős erő továbbterjed a jármű egész felépítményére.

Mikor érdemes kiegyensúlyoztatni a kerekeket?

A kiegyensúlyozást mindig végeztessük el, amikor abroncsot szereltetünk fel az autóra. Amikor parkolás közben a járdaszegélynek ütődik az autó kereke, a tárcsa sérülhet, és a kereket megfelelően újra ki kell egyensúlyoztatnunk. Ha úgy gondolja, hogy ilyesmi történhetett, vizsgáltassa be a kereket gumis szakemberrel.  

Hogyan végzik a kerék kiegyensúlyozást?

A szakember kerékkiegyensúlyozó vagy centrírozó gépet használ a keréktárcsa és az abroncs kiegyensúlyozatlanság feltérképezésére. A tárcsa (felni) külső vagy belső részére elhelyezett keréksúlyokkal ezt követően minimálisra csökkenti a forgás közbeni rázkódást.
- Acél keréktárcsa esetében: a tárcsa peremére helyezik el a keréksúlyokat.
- Alumínium keréktárcsa esetében: a tárcsa sérülésének elkerülése érdekében a küllők mögé ragasztják fel az ellensúlyokat.

Kerék kiegyensúlyozás a közelben

Rázkódik az autója, esetleg le kell cserélnie az abroncsait? Keressen szakembert a közelben, használja Abroncskereskedő kereső alkalmazásunkat!

Futómű-beállítás

Mi a futómű-beállítás?

A kerék kiegyensúlyozás az abroncs és a keréktárcsa beállítása, a futómű-beállítás -- ahogy a neve alapján gondolhatjuk is -- az egész futómű, az autó felfüggesztési rendszerének átvizsgálását és beállítását jelenti. A futómű-beállítás azt jelenti, hogy a kerék dőlésszögeket a jármű gyártójának ajánlása alapján állítjuk be. A beállítás érinti a kerékdőlést és a kerékösszetartást, amelyekről a későbbiekben részletesebben is beszélünk. A futómű-beállítás szakértelmet igénylő, bonyolult művelet, mindenképpen szakemberrel végeztessük el!

Honnan tudhatom, hogy nem megfelelő a futóművem beállítása?

Akkor gyanakodhatunk rá, hogy nem megfelelő a futómű beállítása, ha az abroncsunk egyenetlenül kopik vagy idő előtt tönkremegy.

Ha például azt vesszük észre, hogy a futó vállzónája a többi résznél gyorsabban kopik, érdemes mihamarabb átvizsgáltatni és szükség szerint beállíttatni a futóművünket.

Az itt látható képeken bejelöltük az abroncs érintett területeit:"

Egyenetlen kopás esetén érdemes elvégeztetni a futómű-beállítást

(1) Sorjás kopás: a nem megfelelően beállított futómű jele.
(2) Féloldalas kopás (külső vagy belső részen): a nem megfelelően beállított kerékdőlés jel

A nem megfelelően beállított futómű miatt…

• megváltozik a jármű menetstabilitása ás úttartása, ezáltal biztonsági kockázatot jelent az autóban ülők számára (az autó folyamatosan az egyik irányba húz) 
• gyorsabban kopik az abroncs futófelülete, azaz idő előtti abroncscserére kényszerülhetünk
• megnövekszik a jármű fogyasztása

Mitől állítódik el a futómű?

Elsősorban a mechanikai behatásoktól: járdaszegélynek ütközés, kátyúba hajtás, vagy súlyosabb esetekben baleset, ütközés.

Miért fontos a megfelelő futómű-beállítás?

A megfelelően beállított futómű segít autónk úttartásának és abroncsaink élettartamának optimalizálásában.

A helyes futómű-beállításért a pénztárcánk is hálás lesz:
• az abroncsaink hosszabb élettartamúak lesznek
• a jármű fogyasztása pedig alacsonyabb

Hogyan tudom beállítani a kerékgeometriát?

Ezt a műveletet is szakemberre kell bíznunk, aki a megfelelő szerszámokkal rendelkezik, és a járműgyártó ajánlásainak megfelelően be tudja állítani a kerekek dőlésszögét és összetartását. 

A kerékgeometria átvizsgálása során több beállítást is végezhetünk: tengelypárhuzamosság és kerékdőlés, ezek közvetlen hatással vannak az abroncsunk élettartamára.

1/ Kerékösszetartás vagy -széttartás

A kerékösszetartás vagy -széttartás az azonos tengelyen lévő kerekek beállítása.

Balra: az első kerekek összetartanak, azaz az abroncsok első részei túl közel vannak egymáshoz.
Jobbra: az első kerekek széttartanak, azaz az abroncsok első részei túl távol vannak egymástól.

wheel alignment
parallelisme

Balra - A baloldali közlekedés esetében ez pont fordítva van: a sofőr jobbra kormányozza a járművet, ezért itt a jobb oldali abroncs kopik valamivel gyorsabban. 

Jobbra - Jobboldali közlekedés esetén az útpálya domborulata jobbra húzza a járműveket. Az autót kormányzó sofőr mindig kissé balra kormányozza a járművet, hogy ellensúlyozza azt a hatást: a bal oldali abroncs ezért valamivel gyorsabban kopik a jobboldali közlekedésben.  

2/ Kerékdőlés

A kerékdőlés a kerék dőlésszöge a függőlegeshez képest, a jármű eleje felől nézve. 

Balra - negatív kerékdőlés

Jobbra - pozitív kerékdőlés.

camber

Ha a kerék dőlésszöge túl nagymértékű, egyenetlen kopás történik.

- Pozitív kerékdőlés esetén a kerék felső része kifelé dől. Ha a dőlésszög túl nagy, a gumiabroncs külső része kopik ilyenkor.

- Negatív kerékdőlésnél a kerék felső része befelé dől. Ha a dőlésszög túl nagy, a gumiabroncs belső része kopik.

A kerékdőlés szögét gépjárművenként eltérően tervezik meg és állítják be, hogy a gumiabroncsok egyenletesen érintkezzenek a talajjal gördülés közben. Ha túl nagy a különbség az elülső kerekek dőlésszögének beállításai között, a gépjármű határozottan az egyik oldalra fog húzni.

Mikor érdemes átvizsgáltatnom a futómű-beállítást?

A futómű-beállítás átvizsgálását mindenképpen javasoljuk, ha egyenetlen futókopást fedez fel az abroncsain, illetve ha a jármű úttartásában, menetstabilitásában és kormányozhatóságában változást észlel, illetve mindig, amikor új abroncsok kerülnek fel az autóra.
Az abroncs kopását a műszaki vizsgán minden esetben ellenőrzik. Ha a vizsgálatot végző szakember rendellenes kopást fedez fel az abroncsokon, futómű-beállítást javasolhat.

microsoftteams image 10

Futómű-beállítás a közelben

Abroncskereskedés keresőnkkel könnyen rátalál a közelében dolgozó szakemberekre.

map search desktop

Másodpercek alatt megtalálhatja a legközelebbi gumikereskedést

Keresés a következő szerint
Cím, város vagy irányítószám
Autó
  • Autó
  • Motorkerékpár
Saját tartózkodási hely
Keresés
Magyarország 5 legnagyobb városa
Nem támogatott webböngészőt használ
Olyan böngészőt használ, amit ez a webhely nem támogat. Ez azt jelenti, hogy vannak olyan funkciók, amelyek esetleg nem működnek rendeltetésszerűen. Ez furcsa eredményekhez vezethet böngészés közben. A webhely teljes mértékű kihasználása érdekében használja, frissítse vagy telepítse a következő böngészők egyikét