WHAT IS ROLLING RESISTANCE?

Mi az a gördülési ellenállás?

Tippek és tanácsok: személyautó, SUV és kishaszongépjármű abroncsok

A gördülési ellenállás (rolling resistance -- RR) jelentős hatással van rá, hogy a jármű mozgatásához mennyi energiára van szükség. A gördülési ellenállás függvénye tehát az üzemanyag-fogyasztás a belső égésű motorral hajtott autók - kb. 20% -, illetve a hatótáv az elektromos járművek esetében. A gördülési ellenállás tulajdonság az abroncs kialakításától is függ.

Mi az a gördülési ellenállás?

Először is nézzük meg, mit takar valójában a tyre gördülési ellenállás. Ahogy a neve alapján gondolhatjuk, a gördülési ellenállás tulajdonképpen a gördülést, azaz a haladást akadályozó erőhatás, amit az autónak minden pillanatban le kell győznie. Ennek az ellenállási erőnek a forrása az abroncs deformációja, a légellenállás és a tapadás közbeni súrlódás. 

Minél nagyobb a gördülési ellenállás, annál nagyobb energia szükséges a leküzdéséhez. Ezért állítható fel egyértelműen összefüggés az abroncs gördülési ellenállása és az üzemanyag-fogyasztás (illetve az abroncs élettartama között is). Ha 30%-kal megnöveljük a gördülési ellenállást, az 3 és 5% közötti üzemanyag túlfogyasztással jár.

gördülési ellenállásra több tényező is hatással van: abroncsnyomás, mintázati kiképzés, a kerék átmérője, a profilszélesség, sőt az abroncsba beépített anyagok és azok szerkezete. Nézzük például az abroncsnyomást! Egy Franciaországban végzett felmérés (1) adatai azt mutatják, hogy az autósok több mint fele (50%), a szükségesnél legalább 0,3 barral alacsonyabb keréknyomással közlekedik. Ez pedig a gördülési ellenállás jelentős megnövekedésével jár: 6%-kal nagyobb a gördülési ellenállás, ha az alulfújás mértéke 0,3 bar; 1 baros nyomáshiánynál pedig már 30%-kal lesz nagyobb.

epcy landing3 bg

Az abroncs fontos jellemzője azonban a tapadás

Igen: mindettől függetlenül mégis fontos, hogy az abroncs ne adja olyan könnyen magát. A gördülési ellenállást részben a tapadás közben támadó súrlódási erő adja, ami viszont a megfelelő vonóerőt biztosítja -- a tapadás elengedhetetlen a biztonságos közlekedéshez. A vonóerő a jármű előrehaladását segíti -- a vonóerőnek köszönhetően gördül az abroncs, ha az nem lenne, csak egy helyben pörögne…

Egyszóval: a gördülési ellenállásra igenis szükségünk van, az általa okozott energiaveszteségre azonban nincs. Lehetséges akkor, hogy az abroncsnak egyszerre legyen alacsony a gördülési ellenállása ÉS jó a tapadása?

Igen, megérkeztek az Alacsony Gördülési Ellenállású abroncsok!

Az LRR rövidítéssel is hivatkozott Low Rolling Resistance -- Alacsony Gördülési ellenállású abroncsok kifejlesztése során a legfontosabb szempont az energiaveszteség minimalizálása – más szóval az üzemanyag-takarékosság. Az innovatív szemlélet az abroncs minden elemére kiterjedt:

- Felépítmény, tartóváz, forma és futókiképzés: a felépítménynek, illetve az azt alkotó övbetétek geometriájának és belső szerkezetének óriási szerepe van abban, hogy gördülés közben milyen mértében deformálódik az abroncs, ezáltal a gördülési ellenállásra.
- Tömeg: egy nagyobb tömegű test jobban melegszik.
- Optimalizált futókeverékek, illetve egyéb alkotóelemek: ezzel óriási eredményt értünk el az energiaveszteség minimalizálása terén.

MICHELIN e.PRIMACY: egy alacsony gördülési ellenállású abroncs

Kategóriájának (2) leghatékonyabb gördülési ellenállás jellemzőkkel rendelkező terméke, a MICHELIN e.PRIMACY a kiváló gördülési ellenállás mellett meggyőző fékhatás teljesítménnyel is büszkélkedhet. A kedvező gördülési ellenállás teljesítmény 3 előnnyel jár: alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás, kevesebb CO²-kibocsátás, illetve nagyobb hatótáv.

A MICHELIN e.PRIMACY emellett kitűnő nedves fékhatás teljesítményt nyújt, méghozzá nagyon hosszú ideig. Még 30 000 km megtétele után is túlteljesíti az új abroncs esetében elvárt teljesítményszintet. A kereskedelmi forgalomban kapható termékek mindössze 1%-a képes arra, hogy ilyen kiválóan teljesítsen a gördülési ellenállás (A) és a nedves tapadás (A/B) teljesítménykategóriákban egyaránt.

michelin e primacy g1 1421 compositing 20200922 nj

Az üzemanyag-fogyasztás tekintetében miben különbözik az alacsony gördülési ellenállású abroncs?

“Minden ötödik tank üzemanyag felhasználásáért az abroncs tehető felelőssé” - magyarázza a Michelin tudományos és kutatás-fejlesztési részlegének kommunikációs igazgatója.  Cyrille Roget. “Ez a fogyasztás az abroncs gördülési ellenállása miatt következik be. És nem elhanyagolható mennyiségről van szó: gondoljunk csak bele, mennyit járunk tankolni! A megfelelő abroncs tehát a spórolásban is segíthet.

A pontosság kedvéért: a MICHELIN e.PRIMACY alacsony gördülési ellenállású abroncsot használó autósok kb. 0,21 liter üzemanyagot spórolnak meg 100 kilométerenként, ami az abroncs teljes élettartama alatt kb. 80 euró megtakarítást jelent (3). Elektromos autó esetében a hatótáv mintegy 7%-kal növekszik meg (a kategória más abroncsival való összehasonlításban), ez pedig 400 kilométeres becsült hatótáv esetén plusz 30 kilométert jelent (4).

Megéri alacsony gördülési ellenállású abroncsot vennem?

Az alacsony gördülési ellenállású abroncsoknak köszönhetően kedvező fogyasztásért miatt nem csak a pénztárcánk lesz hálás. Általuk egy újabb lépéssel közelebb kerültünk a környezettudatosabb autózáshoz. Robbanómotoros autók esetében a kedvezőbb üzemanyag-fogyasztás egyúttal azt is jelenti, hogy kevesebb fosszilis energiát használunk, elektromos autó esetében pedig a nagyobb hatótávnak köszönhetően kevesebb töltésre lesz szükség, így kevésbé terheljük az elektromos hálózatot, amit Európában 40% arányban fosszilis erőművek táplálnak.

Honnan tudhatom meg, mekkora az abroncs gördülési ellenállása?

Minden Európában értékesített abroncs termékcímkéjén megtalálható a gördülési ellenállás minősítése. A címkén három teljesítménykategória szerepel: energiahatékonyság (ebből derül ki, mennyire kedvező az abroncs gördülési ellenállása), nedves tapadás és gördülési zaj. 2021. május 1-től némileg megváltozik az abroncscímke: a teljesítményszintek A-tól E-ig terjednek, új havas/jeges teljesítmény ikon, illetve az európai közösségi EPREL adatbázishoz hozzáférést biztosító QR-kód is szerepel az új címkéken. További tudnivalók: mit olvashatunk le az európai abroncscímkéről?

Jogi nyilatkozatok

(1) A MICHELIN “Levegőt az abroncsba” elnevezésű országúti kampánya során Franciaországban gyűjtött adatok, 2000.

(2) A MICHELIN e.Primacy termék kategóriája: prémium nyári abroncs, a konkurens termékei pl.: az utánpótláspiacra készült CONTINENTAL, GOODYEAR, BRIDGESTONE, PIRELLI és DUNLOP abroncsok, vagyis olyan abroncsok, amelyek nem a különböző járműkonstruktőrök esetleges speciális igényeinek megfelelően készültek, és megvásárolhatók a standard abroncskereskedésekben.

Gördülési ellenállás teszt - A Michelin megbízásából az Applus Idiada által végzett gépi gördülési ellenállás tesztek eredménye alapján; 2020 június (új abroncsokkal végzett tesztek), és 2020 augusztus (2mm profilmagasságig koptatógéppel koptatott futójú abroncsok),  205/55 R16 91V méretű MICHELIN e.PRIMACY (új: 5,58kg/t & kopott: 5,13kg/t), illetve MICHELIN PRIMACY 4 (új: 7,74kg/t & kopott: 6,25kg/t) ; BRIDGESTONE TURANZA T005 (új: 7,17kg/t & kopott: 5,81kg/t);  CONTINENTAL ECOCONTACT 6 (új: 6,39kg/t & kopott: 5,49kg/t) ; CONTINENTAL PREMIUM CONTACT 6 (új: 8,93kg/t & kopott: 6,94kg/t) ; DUNLOP BLURESPONSE (új: 7,97kg/t & kopott: 5,54kg/t) ; GOODYEAR EFFICIENT GRIP 2 (új: 7,01kg/t & kopott: 5,38kg/t) ; PIRELLI CINTURATO P7 BLUE (új: 6,96kg/t & kopott: 6,30kg/t) és PIRELLI CINTURATO P7 (új: 8,79kg/t & kopott: 6,97kg/t) abroncsok összehasonlítása.

(3) az új MICHELIN e.Primacy abroncsnál a konkurens termékekhez képest átlagban 2kg/t-val kisebb gördülési ellenállást mértek, ami akár 0,21l/100km fogyasztáscsökkenésnek felel meg, azaz mintegy 5g-mal kevesebb CO2 kibocsátásának VW Golf 7 1.5 TSI modell esetében, VW e.Golf modell esetében pedig mintegy 7%-os hatótávnövekedést jelent.
Használat során a MICHELIN e.Primacy abroncsnál a konkurens termékekhez képest átlagosan 1,5kg/t-val kisebb gördülési ellenállás mérhető, amely révén mintegy 80 eurós üzemanyag-költség megtakarítás érhető el. Az el nem használt üzemanyagmennyiséggel 174kg CO2 kibocsátásától kímélhetjük meg légkörünket. A használat során várható megtakarítási értékek becsült értékek, az új és 2mm profilmagasságig koptatógéppel koptatott futójú abroncsokkal végzett tesztek eredménye alapján, a valós használat során tapasztalható teljesítmény modellezésével kerültek kiszámításra. - A számítások alapja 35 000km futásteljesítmény, illetve 1.46 euró/L üzemanyagár (https://ec.europa.eu/energy/data-analysis/weekly-oil-bulletin_en 6/1/2020 súlyozva a 10, belföldön és külföldön legtöbb kilométerfutást teljesítő ország adataival - https://ec.europa.eu/eurostat/web/transport/data/database). A valós üzemanyag- és költségmegtakarítás nagysága függ a vezetési stílustól, járműmodelltől, illetve az abroncs üzemi nyomásától.

(4) Megnövekedett hatótáv és alacsonyabb CO2-kibocsátás - A tesztek során az új MICHELIN e.PRIMACY abroncsnál a konkurens termékekhez képest átlagban 2kg/t-val kisebb gördülési ellenállást mértek, ami akár 0,21l/100km fogyasztáscsökkenésnek felel meg, azaz mintegy 5g-mal kevesebb CO2 kibocsátásának VW Golf 7 1.5 TSI modell esetében, VW e.Golf modell esetében pedig mintegy 7%-os hatótávnövekedést jelent.

kredit

Fotó & Videó kredit:
06photo / Adobe Stock
Michelin- ATALANTE - David CHAMBRIARD
Michelin

Nem támogatott webböngészőt használ
Olyan böngészőt használ, amit ez a webhely nem támogat. Ez azt jelenti, hogy vannak olyan funkciók, amelyek esetleg nem működnek rendeltetésszerűen. Ez furcsa eredményekhez vezethet böngészés közben. A webhely teljes mértékű kihasználása érdekében használja, frissítse vagy telepítse a következő böngészők egyikét