Magyarország

Alapvető tudnivalók az abroncsról

Ne a látszat alapján ítéljen!

Michelin 18 máj. 2010

Az abroncs szerkezete

Első ránézésre a gumiabroncs csupán egy fekete karika, lyukkal a közepén. Ha azonban fölveszi a röntgenszemüvegét, egészen mást fog látni.

A MICHELIN abroncs egy összetett, csúcstechnológiájú termék, amely többféle összetevőből és nyersanyagból áll, amelyek mindegyike alapvetően fontos a gépjármű biztonságos és hatékony haladásához.

A gumikeverék még egyazon abroncson belül sem ugyanaz. Valamennyi anyagnak eltérő jellemzői vannak, és a gyártásuk nagyfokú precizitást igényel. Valamennyit aprólékos gonddal tervezték meg a rugalmasság, erősség, tapadás stb. követelményeinek megfelelően. Nagy mennyiségű fémhuzalt és műanyag szálat is felhasználtak.

Structure of a tyre

Milyen a gumiabroncs szerkezete?

A kész gumiabroncs sok rétegből áll; ezek:

1. Belső gumiréteg (inzuláló)

Egy légmentesen záró szintetikus gumiréteg, amely a légmentesen záró gumiból készült tömlő modern megfelelője. Havonta ellenőrizze az abroncsnyomást, mert a levegő valamilyen mértékben folyamatosan szivárog.

2. Karkasz

A gumiba ágyazott, szendvicsszerűen egyenes vonalban elhelyezkedő textilszálakból készül; leginkább ezek a szálak felelősek az abroncs erősségéért és segítenek ellenállni a nyomásnak: Egy-egy abroncsban körülbelül 1400 ilyen szál van, amelyek mindegyike 15 kg terhet bír el.

3. A perem alsó része

Itt kapaszkodik rá a gumiabroncs a fém keréktárcsára. Ez az a hely, ahol a motor ereje és a fékerő átadódik a keréktárcsáról a gumiabroncsra az útfelülettel való érintkezési terület felé, amely nem nagyobb, mint egy emberi kéz.

4. Peremhuzalok

Ezek szorítják a gumiabroncsot a keréktárcsához a maximális erő érdekében. Valamennyi huzal 1800 kg terhelést bír ki anélkül, hogy elszakadna. Nyolc ilyen van a gépkocsin, abroncsonként kettő. Ez lenyűgöző 14 400 kg erőt jelent, míg egy átlagos személygépkocsi súlya 1 500 kg.

5. Oldalfal

Védi az abroncsot a járdaszegélyek, kátyúk stb. által okozott ütésektől. Ezen a kemény gumiból készült oldalfalon vannak azok a jelzések, amelyek fontos tájékoztatást adnak a gumiabroncsról.

6. Merevítő övek

A gumiabroncs erejének meghatározásáért nagymértékben felelős karkasz a gumiba ágyazott nagyon finom és ellenálló acélszálakból áll. A MICHELIN elsajátította a biztonság szempontjából alapvetően fontos tökéletes beágyazás művészetét. Ez azt jelenti, hogy a gumiabroncs ellenáll a kanyarokban ébredő erőknek, és a kerék forgása miatt nem nő meg a mérete. Elég rugalmas is ahhoz, hogy elnyelje az úton lévő zökkenők, kátyúk és más akadályok miatti deformálódásokat.

7. Biztonsági öv

Néha hívják még „nulla fokos” övnek is, mert ez a fontos biztonsági réteg csökkenti a súrlódás miatti hőt és segít megtartani a gumiabroncs alakját nagy sebesség mellett.  A gumiabroncs sebesség következtében jelentkező megnyúlásának megakadályozása érdekében nejlonszálakat ágyaznak az abroncsot teljesen körülölelő gumirétegbe.

8. Futófelület

Az érintkezési felület a gumiabroncs útburkolattal érintkező futófelületén csupán emberi kéz méretű és úgy tervezték meg, hogy jelentős terhelésnek is ellenálljon. Ezen kívül tapad valamennyi felülethez, ellenáll a kopásnak és a súrlódásnak és a lehető legkisebb mértékben melegszik fel. Nagy munkát kell ellátnia.
Ez a lenyűgöző összetett szerkezet sokkal több, mint egy fekete karika, lyukkal a közepén.

TALÁLJA MEG A MEGFELELŐ MICHELIN ABRONCSOT

Tekintse meg a javasolt abroncsot a járműadatok vagy az abroncsméret és vezetési szükségletei megadásával

Korábban megtekintett cikkei

Még nincsenek megtekintett cikkek

  • Személygépkocsi
  • 4x4 / suv
  • Kisteherautó/lakóautó
Loader