Tippek és tanácsok: személyautó, SUV és kishaszongépjármű abroncsok
Leegyszerűsítve: az abroncsok forgatása az a művelet, amikor az abroncsok pozícióját felcseréljük egymással. A cél az, hogy a legtöbbet hozzuk ki a megvásárolt abroncsgarnitúránkból. A rendszeres forgatással meghosszabbítható a gumiabroncsok élettartama, és a teljesítményük is javul. Fontos tudnunk azonban, hogy a lehetőség sok esetben csak bizonyos műszaki korlátok között működik. Cikkünkből ez is kiderül.
Mit jelent az abroncsok forgatása?
Mint említettük, az abroncsok forgatása egy olyan járműkarbantartási művelet, amelynek során a gumik pozícióját egymás között felcseréljük: például elölről hátra, a jobb oldali kerékről a bal oldalira kerül át ilyenkor az abroncs.
Az abroncsok forgatását alapvetően azért érdemes elvégezni, mert az abroncsok különböző mértékben kopnak. A hajtótengely gumiabroncsai kopnak a leggyorsabban, ezeket veszi igénybe a leginkább az erőátvitel és a nyomaték. Ez az első és a hátsókerék-hajtású járművekre egyaránt vonatkozik. De mivel a legtöbb autó elsőkerék-hajtású, az első gumik vannak a legnagyobb igénybevételnek kitéve. A hátsókerék-hajtású járműveknél ez fordítva lesz-
Éppen ezért érdemes időnkét a két hátsó kereket átszerelnünk az első tengelyre: ezáltal maximalizálhatjuk a bennük rejlő lehetőségeket, az abroncsaink egyenletesen kopnak és élettartamuk hosszabb lesz.
Mikor érdemes abroncsainkat megforgatni?
A gumiabroncsokat rendszeres időközönként, a jármű használati útmutatójában megadott forgatási minták szerint forgassuk meg.
A forgatási periódus körülbelül 8000–10 000 km. Praktikusan ez egybeeshet az autó szokásos szervizperiódusával: szezonális téli-nyári abroncscsere vagy új abroncs vásárlásakor.
Ha csak két gumiabroncsot cserélünk ki, a Michelin azt javasolja, hogy az új vagy a kevésbé kopott gumik kerüljenek a hátsó tengelyre, ami által stabilabb és biztonságosabb úttartás érhető el.
Ez a javaslat azokra az első- vagy hátsókerék-meghajtású járművek esetében érvényes, amelyeknek mind a négy kerekén azonos méretű gumikat használunk.
A gumiabroncsok nyomását a járműnek megfelelően kell beállítanunk, a járműgyártó vagy a gumiabroncs gyártójának ajánlásai alapján.
Miért lehet szükség az abroncsok forgatására?
Ha az abroncsok forgatását a megelőző karbantartás részeként alkalmazzuk, abroncsaink egyenletesebben kopnak.
A gumiabroncsok kopására különböző tényezők hatnak:
- a motor helyzete: ha elöl található, akkor valószínűleg az első gumik nagyobb súlyterhelésnek vannak kitéve, mint a hátsók. Az elöl lévő abroncsok így gyorsabban kopnak.
- Ha sokat vezetünk murvás-kavicsos utakon vagy sziklás terepen, az abroncsaink gyorsabban kopnak, mint a szokásos városi vagy országúti utakon
- A legtöbb autón a fékezés leginkább az első abroncsokra hat, így a hátsókhoz képest gyorsabban kopnak az elöl lévő abroncsok.
- A gyors abroncskopás további oka lehet a nem megfelelő futóműbeállítás.
Egy másik ok lehet…a jobbkormányzás! A bal oldali közlekedésű országokban a jobb kanyarok többnyire szorosabbak, mint a balos kanyarok, és csakúgy, mint az atlétikai pálya futókörén a külső körön futó sportoló, a bal oldali abroncs is nagyobb távolságot tesz meg, ezáltal gyorsabban kopik, mint a jobb oldali!
Hogyan forgassuk abroncsainkat?
Elsődlegesen a futómintázat határozza meg az abroncs forgatásának módját
Asymmetric, Symmetrical and Directional tread patterns
A forgásirányos és az aszimmetrikus mintázattal rendelkező abroncsokat csak a menetiránynak megfelelően lehet felszerelni a kerékre. Ez azt jelenti, hogy csak egy pozícióra szerelhetők fel. A forgásirányt a külső oldalfalon található nyíl jelzi, illetve szintén a külső oldalfalon "Outside” azaz “külső oldal” felirat látható.
Ezeknél a gumiabroncsoknál a kerék forgatása csak az első és hátsó tengelyek között lehetséges. A bal első abroncsot ugyanazon az oldalon a hátsó tengelyre kell elhelyezni, a jobb oldalon is ugyanígy járhatunk el.
A szimmetrikus profilgeometriával rendelkező abroncsokat azonban minden kombinációban lehet forgatni. A szimmetrikus gumiabroncsok bal és jobb oldalukon is azonos mintázatúak, nem forgásirányosak, azaz gond nélkül tudunk forogni minden irányba. A forgatás során tehát bármely pozícióra átszerelhetők.
Ezeken az alapszabályokon kívül még a jármű hajtásrendszerét is figyelembe kell vennünk.
Elsődlegesen ajánlott forgatási mintázatok
Személyautó & 4x4, ill. összkerékhajtású kishaszongépjármű
A ábra: Hátsókerék és 4x4, valamint összkerékhajtású járművek
B ábra: Elsőkerék-hajtású járművek
Alternatív forgatási mintázatok minden jármű esetében
Személyautó & 4x4, ill. összkerékhajtású kishaszongépjármű
A ábra: Hátsókerék és 4x4, valamint összkerékhajtású járművek
B ábra: Elsőkerék-hajtású járművek
Forgatási mintázatok különböző méretű abroncsok esetében
Személyautó & 4x4, ill. összkerékhajtású kishaszongépjármű
(Csak két abroncs vásárlásakor vagy az első és a hátsó tengelyen eltérő méretű gumiabroncsok esetén használjuk)
Alternatív forgatási mintázatok forgásirányos mintázat esetében -- nem szükséges az abroncsot leszerelni a keréktárcsáról
Ikerszerelt abroncsok forgatási mintázat
Szöges abroncsok forgatása
A szöges abroncsok gördülési irányát nem szabad megváltoztatni.
Az ilyen gumiabroncsot csak az első és a hátsó tengely között lehet megcserélni.
Abroncsok forgatása: szaktanácsért forduljunk bizalommal a szakértőkhöz!
A gumis szakemberektől mindig kérhetünk segítséget. A gumiszerelő műhelyben segítenek a gumiabroncsok szakszerű megcserélésében is, és egyúttal a biztonság érdekében át is vizsgáltathatjuk őket.
Találja meg a tökéletes gumiabroncsot
Adja meg a jármű vagy a gumiabroncs méretét
We're searching for your tire...
Wait few seconds we're processing your photo