img mich crossclimate2 wet compositing 20210323 nj

Az abroncs lecserélése 

Tippek és tanácsok: személyautó, SUV és kishaszongépjármű abroncsok

Új abroncsot vásárolunk, esetleg pórul jártunk, és defektes lett a kerekünk -- előfordul, hogy időnként el kell látogatnunk a gumis műhelybe, hogy új gumikat szereltessünk autónkra.

Bár az abroncscsere otthon is megoldható technikailag, egyszerűbb, biztonságosabb és persze sokkal gyorsabb, ha szakemberrel végeztetjük. Az új gumiabroncsok felnire szereléséhez ajánlatos olyan szervizt felkeresni, ahol megbízható és felkészült szakemberek végzik az abroncscserét -- a nem megfelelően felszerelt abroncs sérülést és vezetési nehézségeket okozhat.

Cikkünkben áttekintjük az abroncsszerelés lépéseit, megtudjuk hogyan végzik az abroncscserét. 

tiresealant 1

Hogyan végzik az abroncscserét

1: A kerék leszerelése

A műhelyben a gumiszerelő elkezdi az abroncscserét. Először hidraulikus emelővel felemeli az autót. 

2: A kerékcsavarok meglazítása, a kerék leszerelése

Elkezdi egyenként lecsavarni a kerékagy körül található kerékanyákat vagy csavaranyákat. Ezek lehetnek kúpos vagy hatszögű csavarfejek, és csavarkulccsal az óramutató járásával ellentétes irányban lazíthatók. 

3: A gumik leszedése

A szelepbetét kicsavarásával a gumiból kiengedik a levegőt, így megszűnik a nyomás, a régi abroncsok levehetők a tárcsáról (felniről). Ehhez a művelethez egy olyan speciális szerszámra lesz szükség, amely nem tesz kárt a felniben és a kerék egyéb részeiben. Ezt a szerszámot gumiszerelő vasnak nevezik. 

4: Új abroncs felszerelése

Most, hogy a régi abroncsok lekerültek, a szerelő alaposan átvizsgálja a tárcsát (felnit), megnézi, van-e rajta rozsda és/vagy kopás. Az átvizsgálás után felszerelhető a megfelelő méretű új abroncs. Tömlő nélküli (tubeless) vagy tömlős típusú köpenyek kerülhetnek a tárcsára. Mindkettő felépítése nagyon hasonló, a fő különbség az, hogy a tömlő nélküli abroncsokban a levegőt és a nyomást nem a tömlő tartja, hanem közvetlenül a tárcsa és a gumiabroncs belső légzárója között van a levegő.

Miután kiválasztottuk, hogy tömlő nélküli vagy tömlős abroncsot szeretnénk felszereltetni (a tömlő nélküli abroncsok a leggyakoribbak), az új kerék felszerelése előtt a szerelő ellenőrzi, hogy a forgásirányos mintázat megfelelő irányba néz-e, mielőtt a gumiszerelő vas segítségével felszereli az abroncsot a tárcsára. Elővigyázatosságból az abroncsot távolabbról, egy hosszabb tömlő használatával fújja fel az előírt nyomásra.

fitting tires 1

5: Az utolsó ellenőrzések

A szerelő ellenőrzi a régi gumiabroncsokat, hogy a futófelület mintázatán nem láthatók-e egyenetlen kopások, szokatlan kopásképek: a nem megfelelő futómű-beállítás vagy kiegyensúlyozatlan kerekek idő előtti mintázatkopáshoz vezetnek. Ha igen, a szerelő korrigálja az autó tengelygeometriáját, kiegyensúlyozza a kerekeket, hogy a súly eloszlása egyenletes legyen forgás közben.

6: Az autó leengedése

Mielőtt az új gumikat és a keréktárcsákat visszaszereli az autóra, a szerelő megbizonyosodik róla, hogy az új abroncsok megfelelően vannak-e felszerelve a tárcsára. Ha forgásirányos mintázatú gumiabroncsai vannak, azokat a megfelelő pozícióra kell felszerelni, hogy az elvárható maximális teljesítményt nyújthassák. A gumiabroncs oldalfalán lévő nyíl ilyenkor a forgás irányába mutat.

Miután a kereket felhelyezték a tengelycsonkra a kerékanyákat amíg lehet kézzel kell meghúzni, majd az autót visszaengedik a földre, és az anyákat egy professzionális szerszámmal, az úgynevezett nyomatékkulccsal teljesen meghúzzák. Ezután már indulhatunk is, jó utat! 

map search desktop

Másodpercek alatt megtalálhatja a legközelebbi gumikereskedést

Keresés a következő szerint
Cím, város vagy irányítószám
Autó
  • Autó
  • Motorkerékpár
Saját tartózkodási hely
Keresés
Magyarország 5 legnagyobb városa

Gyakran ismételt kérdések (Gy.I.K.):

Mennyibe kerül az abroncs lecserélése?

Az új gumiabroncsok felszerelésének ára a helytől, az abroncs méretétől függően változik, például ha több abroncsot szerelnek fel, vagy csak egyet egy defekt után. Az ár attól is függhet, hogy a gumis műhelyben vásárolja-e a gumiabroncsokat, és ott szerelteti fel, vagy külön vásárolja meg. 

Mennyi ideig tart a kerékcsere?

Lehet kátyú vagy akár szög az oka, a defekt viszonylag gyakran előfordul, mondhatni minden autós életében legalább egyszer. Mindenképp az a legjobb, ha a gumicserét szakemberre bízzuk, ám ha elakadunk, gyorssegélyként saját magunk is felszerelhetjük a pótkereket, vagy használhatunk defektjavító sprayt, mielőtt a gumis műhelybe megyünk.

A tapasztalt autós akár 30 perc alatt is tud kereket cserélni, de semmiképpen nem érdemes elsietni a műveletet, csak nyugodtan, és minden óvintézkedést betartva dolgozzunk, ha kereket kell cserélnünk. A szerelést mindig megfelelően biztonságos és alkalmas helyen végezzük, ahol a jármű és az emelő is stabil marad, a rögzítőféket húzzuk be, és hagyjuk sebességben (vagy automata váltó esetén Parkolás állásban) a váltókart, nehogy elguruljon az autónk. A pótkerekünk nyomása is legyen mindig megfelelő -- ezért fontos, hogy a keréknyomás ellenőrzés alkalmával rendszeresen ellenőrizzük a pótkerék nyomását is. A kerékcserét akár otthon gyakorolhatjuk is!

Indulás előtt mindig győződjünk meg róla, hogy a pótkerék cseréjéhez minden szükséges dolog az autóban van-e. Ezek többsége az autó kötelező alapfelszerelése, de más hasznos eszközt is tarthatunk a csomagtartónkban, pl. zseblámpát vagy defektjavítót. 

Mennyit lehet a pótkerékkel vezetni?

Attól függ, hogy milyen pótkerekünk van -- a pótkereket általában nem hosszú távra, és különösen nem nagy sebességű használatra tervezték. Egyes autómodellekben csak kisebb pótkerekek férnek el, ezeket nem szabad 80 km/ó feletti sebességgel használni, mivel kisebb a tapadásuk és kevésbé jó az úttartásuk esős időben. Előfordulhat, hogy a pótkeréken más típusú (téli, nyári) abroncs van, mint az autón lévő többi keréken.

A pótkerék felszerelése után a lehető leghamarabb keressük fel a gumis szervizt, hogy ellenőriztessük a keréktárcsát és a sérült gumiabroncsot megjavíttassuk, ha lehetséges. Ha a pótkerék csak ideiglenes használatra alkalmas mankókerék vagy “virsli” pótkerék, mindenképpen be kell tartanunk a jármű kézikönyvében leírt használati korlátozásokat. Általános szabály, hogy amint megtehetjük, jelentkezzünk be a gumis műhelybe, és végeztessünk teljes körű felmérést, a defektes abroncs helyett pedig szereltessünk fel újat.

Mikor kell lecserélni az abroncsokat?

A gumiabroncsok cseréje 10 év után mindenképpen javasolt. Ha azonban azt vesszük észre, hogy az abroncsunk megsérült, vagy még ez előtt az életkor előtt elérte a törvényben meghatározott futófelület-kopási határt, ki kell cserélni.
Általános szabály, hogy 5-6 évente szakemberrel ellenőriztessük gumiabroncsainkat. 

Egyéb hasonló termék

Nem támogatott webböngészőt használ
Olyan böngészőt használ, amit ez a webhely nem támogat. Ez azt jelenti, hogy vannak olyan funkciók, amelyek esetleg nem működnek rendeltetésszerűen. Ez furcsa eredményekhez vezethet böngészés közben. A webhely teljes mértékű kihasználása érdekében használja, frissítse vagy telepítse a következő böngészők egyikét