
Hogyan végzik az abroncscserét
1: A kerék leszerelése
A műhelyben a gumiszerelő elkezdi az abroncscserét. Először hidraulikus emelővel felemeli az autót.
2: A kerékcsavarok meglazítása, a kerék leszerelése
Elkezdi egyenként lecsavarni a kerékagy körül található kerékanyákat vagy csavaranyákat. Ezek lehetnek kúpos vagy hatszögű csavarfejek, és csavarkulccsal az óramutató járásával ellentétes irányban lazíthatók.
3: A gumik leszedése
A szelepbetét kicsavarásával a gumiból kiengedik a levegőt, így megszűnik a nyomás, a régi abroncsok levehetők a tárcsáról (felniről). Ehhez a művelethez egy olyan speciális szerszámra lesz szükség, amely nem tesz kárt a felniben és a kerék egyéb részeiben. Ezt a szerszámot gumiszerelő vasnak nevezik.
4: Új abroncs felszerelése
Most, hogy a régi abroncsok lekerültek, a szerelő alaposan átvizsgálja a tárcsát (felnit), megnézi, van-e rajta rozsda és/vagy kopás. Az átvizsgálás után felszerelhető a megfelelő méretű új abroncs. Tömlő nélküli (tubeless) vagy tömlős típusú köpenyek kerülhetnek a tárcsára. Mindkettő felépítése nagyon hasonló, a fő különbség az, hogy a tömlő nélküli abroncsokban a levegőt és a nyomást nem a tömlő tartja, hanem közvetlenül a tárcsa és a gumiabroncs belső légzárója között van a levegő.

5: Az utolsó ellenőrzések
A szerelő ellenőrzi a régi gumiabroncsokat, hogy a futófelület mintázatán nem láthatók-e egyenetlen kopások, szokatlan kopásképek: a nem megfelelő futómű-beállítás vagy kiegyensúlyozatlan kerekek idő előtti mintázatkopáshoz vezetnek. Ha igen, a szerelő korrigálja az autó tengelygeometriáját, kiegyensúlyozza a kerekeket, hogy a súly eloszlása egyenletes legyen forgás közben.
6: Az autó leengedése
Mielőtt az új gumikat és a keréktárcsákat visszaszereli az autóra, a szerelő megbizonyosodik róla, hogy az új abroncsok megfelelően vannak-e felszerelve a tárcsára. Ha forgásirányos mintázatú gumiabroncsai vannak, azokat a megfelelő pozícióra kell felszerelni, hogy az elvárható maximális teljesítményt nyújthassák. A gumiabroncs oldalfalán lévő nyíl ilyenkor a forgás irányába mutat.
Miután a kereket felhelyezték a tengelycsonkra a kerékanyákat amíg lehet kézzel kell meghúzni, majd az autót visszaengedik a földre, és az anyákat egy professzionális szerszámmal, az úgynevezett nyomatékkulccsal teljesen meghúzzák. Ezután már indulhatunk is, jó utat!
Gyakran ismételt kérdések (Gy.I.K.):
Mennyibe kerül az abroncs lecserélése?
Az új gumiabroncsok felszerelésének ára a helytől, az abroncs méretétől függően változik, például ha több abroncsot szerelnek fel, vagy csak egyet egy defekt után. Az ár attól is függhet, hogy a gumis műhelyben vásárolja-e a gumiabroncsokat, és ott szerelteti fel, vagy külön vásárolja meg.
Mennyi ideig tart a kerékcsere?
Lehet kátyú vagy akár szög az oka, a defekt viszonylag gyakran előfordul, mondhatni minden autós életében legalább egyszer. Mindenképp az a legjobb, ha a gumicserét szakemberre bízzuk, ám ha elakadunk, gyorssegélyként saját magunk is felszerelhetjük a pótkereket, vagy használhatunk defektjavító sprayt, mielőtt a gumis műhelybe megyünk.
A tapasztalt autós akár 30 perc alatt is tud kereket cserélni, de semmiképpen nem érdemes elsietni a műveletet, csak nyugodtan, és minden óvintézkedést betartva dolgozzunk, ha kereket kell cserélnünk. A szerelést mindig megfelelően biztonságos és alkalmas helyen végezzük, ahol a jármű és az emelő is stabil marad, a rögzítőféket húzzuk be, és hagyjuk sebességben (vagy automata váltó esetén Parkolás állásban) a váltókart, nehogy elguruljon az autónk. A pótkerekünk nyomása is legyen mindig megfelelő -- ezért fontos, hogy a keréknyomás ellenőrzés alkalmával rendszeresen ellenőrizzük a pótkerék nyomását is. A kerékcserét akár otthon gyakorolhatjuk is!
Indulás előtt mindig győződjünk meg róla, hogy a pótkerék cseréjéhez minden szükséges dolog az autóban van-e. Ezek többsége az autó kötelező alapfelszerelése, de más hasznos eszközt is tarthatunk a csomagtartónkban, pl. zseblámpát vagy defektjavítót.
Mennyit lehet a pótkerékkel vezetni?
Attól függ, hogy milyen pótkerekünk van -- a pótkereket általában nem hosszú távra, és különösen nem nagy sebességű használatra tervezték. Egyes autómodellekben csak kisebb pótkerekek férnek el, ezeket nem szabad 80 km/ó feletti sebességgel használni, mivel kisebb a tapadásuk és kevésbé jó az úttartásuk esős időben. Előfordulhat, hogy a pótkeréken más típusú (téli, nyári) abroncs van, mint az autón lévő többi keréken.
A pótkerék felszerelése után a lehető leghamarabb keressük fel a gumis szervizt, hogy ellenőriztessük a keréktárcsát és a sérült gumiabroncsot megjavíttassuk, ha lehetséges. Ha a pótkerék csak ideiglenes használatra alkalmas mankókerék vagy “virsli” pótkerék, mindenképpen be kell tartanunk a jármű kézikönyvében leírt használati korlátozásokat. Általános szabály, hogy amint megtehetjük, jelentkezzünk be a gumis műhelybe, és végeztessünk teljes körű felmérést, a defektes abroncs helyett pedig szereltessünk fel újat.
Mikor kell lecserélni az abroncsokat?
A gumiabroncsok cseréje 10 év után mindenképpen javasolt. Ha azonban azt vesszük észre, hogy az abroncsunk megsérült, vagy még ez előtt az életkor előtt elérte a törvényben meghatározott futófelület-kopási határt, ki kell cserélni.
Általános szabály, hogy 5-6 évente szakemberrel ellenőriztessük gumiabroncsainkat.