Téli abroncs vagy hóabroncs: milyen is az?
Ismerkedjen meg az alapvető tudnivalókkal! Mikor érdemes téli abroncsra váltani? Rövid útmutatónkból ez is kiderül.
Mitől különleges a téli abroncs?
A téli abroncsokat kifejezetten arra fejlesztették ki, hogy alacsony hőmérsékleten, 7ºC alatti hőmérsékleten biztonságot nyújtsanak, akár havas az útfelület, akár nem.
Oldalfalukon speciális jelölés található: M+S és/vagy 3PMSF.
Mi a különbség a téli abroncs és a hóabroncs között?
Tulajdonképpen semmi különbség nincs köztük. Csak az elnevezés változott az idő és a technológiai fejlődés előrehaladásával.
Manapság a leginkább téli guminak hívjuk ezeket a termékeket, mert nem csupán a havas utakon, hanem száraz és nedves útfelületen is, de főleg hideg időjárásban, azaz 7°C alatti hőmérsékleten nyújtják teljesítményük legjavát.
Mikor érdemes téli abronccsal felszerelnem az autómat?
A nyári abroncs egyértelműen és észrevehetően kevésbé hatékony hideg időben. A futó gumikeveréke megkeményedik a hidegben, tapadása kevésbé hatékony. Ezért javasoljuk az autósoknak, hogy amikor a hőmérséklet tartósan 7 °C alá esik, cseréljék télire a nyári gumikat.
A téli időjárásra kifejlesztett téli abroncsok speciális, hidegben hatékony alapanyagokból készültek. A száraz vagy havas, jeges utakon való megfelelő tapadásról a kellően rugalmas szerkezetű gumikeverék és a nagyobb profilmélység gondoskodik. A téli abronccsal szerelt jármű úttartása és kormányozhatósága optimális, fékútja rövidebb.
Amikor a hideg időben megváltoznak az útviszonyok
Télen a vezetési feltételek nagyon változékonyak lehetnek, és az útburkolatok a száraztól a párásig, a nedvestől a havasig vagy a jegesig terjedhetnek. Bármi is legyen, az időjárás biztosan hideg lesz - ezért fontos, hogy a téli időjárásnak megfelelő gumiabroncsokat, például téli vagy szezonális gumikat használjon a járművön.
A gumiabroncsok világában a tél akkor kezdődik, amikor a hőmérséklet 7 ° C alá csökken.
Tehát ilyenkor általában ajánlott téli gumiabroncsra váltani. Ezen a hőmérsékleten az abroncsok gumija megkeményedik és kevésbé hatékony.
Biztonságos autózás télen - téli vagy négyévszakos abronccsal
Hó, jég, fekete jég: az autósok télen kevésbé érzik magukat biztonságban. De ennek nem kell így lennie.
Ha megfelelően veszi figyelembe a hideg időben történő vezetés kockázati tényezőit, és gondoskodik arról, hogy a téli körülményeknek megfelelő felszereléssel rendelkezzen (téli gumiabroncs vagy 3 PMSF tanúsítvánnyal rendelkező szezongumi), télen ugyanolyan biztonságban érezheti magát, mint egy szép nyári napon.
A hideg időjárás valódi rizikófaktorai
A sofőrök hajlamosak azt hinni, hogy a hó és a jég okozza a legnagyobb veszélyt a téli vezetésre. Pedig a 10* -ból 9 baleset száraz vagy nedves úton történik, nem pedig hóval vagy jéggel borított útfelületen.
A hó veszélyt jelenthet, de messze nem az egyetlen. Még télen is 10 esetből közel 9 egyenes úton történik.
Hogyan magyarázható ez a jelenség? Ez koncentráció kérdése. A sofőrök hajlamosak sokkal éberebbek lenni a hajtűs kanyaroknál és a vak kanyarokból való kijutásnál, míg a jó látási viszonyokkal rendelkező egyenes városi utakon haladva hagyják elterelni figyelmüket. Ennek eredményeként a balesetek száma jelentősen magasabb a városi területeken.
Ilyen körülmények között a gumiabroncsok még fontosabb szerepet játszanak, ezért fontos, hogy autóját téli vagy egész évszakos abroncsokkal szerelje fe.
*A Drezdai Műszaki Egyetem Közlekedésbiztonsági Kutatóintézetének (VUFO) eredménye alapján: 12 év alatt bekövetkezett 12 000 közlekedési baleset adatainak elemzése.
A MICHELIN téli abroncsai optimális teljesítményt nyújtanak
A futófelület
A téli abroncs futófelülete könnyen felismerhető a rajta található mély bevágásokról, amelyekt szakszóval lamelláknak nevezünk.
A felületen lévő lamellák az abroncs kapaszkodását, megfelelő tapadását segítik elő, olyanok, mint a karom: optimális teljesítményt biztosítanak száraz, nedves, havas és jeges útfelületen egyaránt.
7ºC-nál alacsonyabb hőmérsékleten a téli abroncs jobban tapad, mint a nyári abroncs:
Tízszeres mennyiségű lamella
3D önzáró lamellák a futófelület teljes felületén - ezek a száraz tapadásban segítik az abroncsot
10%-kal nagyobb profilmélység, a hajlékonyabb a futófelülettel a csúszós utakon biztonságosabb a vezetés
Speciális alapanyagok
A téli gumi a terméket felépítő gumikeverék kémiai jellemzőiben is különbözik a nyári gumitól. A gumi alacsony hőmérsékleten is megfelelően lágy marad, jobban tapad a csúszós (esőnedves, havas vagy jeges) útfelületen.
Alacsony hőmérsékleten (7ºC-nál alacsonyabb) a nyári abroncs gumikeveréke megkeményedik, ezáltal kevésbé tapad az útfelülethez.
A téli abroncsot alkotó speciális anyagoknak köszönhetően a futófelület kellően rugalmas marad, hatékonyan tapad az útfelülethez.
Miért használjon 3 PMSF tanúsítvánnyal rendelkező gumiabroncsot, ha a hőmérséklet csökken?
Számos oka van a speciálisan kialakított gumiabroncsok használatának (téli vagy 4 évszakos), amikor a hőmérséklet csökkenni kezd.
Míg a 3PMSF magas fokú biztonságot és mobilitást jelez havon, az ilyen jelöléssel ellátott gumiabroncsokat úgy is tervezték, hogy jól teljesítsenek hideg, csúszós felületeken, legyen az nedves vagy száraz.
7 ° C alatti hőmérsékleten a téli minősítésű gumiabroncsok (M+S és/vagy 3PMSF jelölésekkel) általában biztonságosabbak és rövidebbek a féktávolságuk, mint a nyári gumiknak nedves, havas vagy jeges úton.
Két téli abroncs termékcsalád - az Ön szükségleteinek megfelelően
Ha csak alkalomszerűen vezet igazán télies körülmények között, havas vagy jeges utakon, érdemes a MICHELIN CrossClimate termékeit választania.
Ha azonban rendszeresen kell zordabb téli időben autóznia, a MICHELIN Alpin téli termékeiben bízhat meg a leginkább.
A megjelent cikk(ek) célja, hogy iránymutatásként szolgáljanak az abroncsválasztás során, illetőleg, hogy a tudomány, a technika, a teszteredmények és a Michelin tapasztalatai alapján időszerű és pontos tájékoztatást nyújtsanak az olvasóknak. Ha arról értesülünk, hogy hibás vagy pontatlan információk szerepelnek a cikk(ek)ben, igyekezni fogunk kijavítani ezeket. Mindazonáltal a Michelin semmiféle felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a cikkekben közzétett információk tekintetében, mely információ kivétel nélkül általános jellegűek, és nem feltétlenül teljesek, pontosak vagy az olvasás időpontjában naprakészek, továbbá nem minősülnek jogi vagy szaktanácsnak.