Mit jelez a gumiabroncs kopásjelző?
ELLENŐRZŐ LISTA: A GUMIABRONCSOK ELHASZNÁLÓDÁSÁNAK FŐ JELEI
- Olyan futófelület, amelynek profilmélysége nem éri el a törvényben meghatározott minimális mintázatmélységet (személyautók esetén ez 1,6 mm)
- Látható szakadások, repedések vagy vágások a gumiabroncs oldalfalán- Foltok vagy elszíneződések az abroncson
- Szokatlan kidudorodások, vagy deformálódott oldalfalrészek, futó külső oldala kopott
- Kiszakadt, kilátszó vagy sérült peremkarika
- Levált futófelület, vagy széthasadt abroncselemek
Mi az a gumiabroncs kopásjelző?
Az abroncs futófelületének kopásjelzői egyenletesen elhelyezkedő jelölések a gumiabroncs futófelületén, amelyekből megállapítható, hogy a gumiabroncs mintázatmélysége mennyi kopott. A MICHELIN személyabroncsain kis Michelin Mester figurák segítenek megtalálni a kopásjelzőket. A gumiabroncsok ellenőrzése során gyorsan megállapíthatjuk, hogy a futófelület túlságosan elkopott-e már.
A Michelin legújabb abroncsain más típusú, innovatív kopásjelzőket találunk, mint például a Wear2Check kopásjelző.
Ha a gumiabroncs kopásjelző szintjéig koptak a futóblokkok, a futófelület a törvényes 1,6 mm-es kopáshatáron van, ezért az abroncsot le kell cserélnünk.
Hogyan tudom ellenőrizni a gumiabroncs profilmélységét a gumiabroncs kopásjelzővel?
Könnyen hozzáférhetünk a gumiabroncsokhoz, ha sík felületre parkolunk egy kényelmesen megközelíthető, elég nagy helyen, ahol korlátozott a forgalom, például otthon vagy egy parkolóban. Állítsuk le a motort, és győződjünk meg róla, hogy a kézifék be van húzva.
Keressük meg a gumiabroncs futófelületén a kopásjelzőket, hogy megtudjuk, a kopás elérte-e a megengedett legkisebb profilmélységet. Ha szükséges, használjunk mélységmérőt a profilmélység pontos ellenőrzéséhez. Ez egy egyszerű eszköz, amellyel lemérhető a mintázati mélység. Ellenőrizzük a kopást több helyen, körben az egész abroncson, különösen akkor, ha úgy látjuk, hogy nem egyenletes a kopás.
És ha már az abroncsot vizsgáljuk, vizsgáljuk meg minél alaposabban! Érdemes a fenti ellenőrzőlistában felsorolt kopási jeleket keresve is végignézni az abroncsainkat – az abroncskopás sokféle formában jelentkezhet: középen, esetleg szigetszerűen.
A gumiabroncsokat rendszeresen ellenőriztetnünk kell szakemberrel is, aki kívülről és belülről is megnézi a sérülések és kopások nyomait. [LINK a kereskedőkeresőhöz] Tekintse meg a gumiabroncsok futófelületének ellenőrzéséről szóló cikkünket is.
Mikor kell lecserélnem az abroncsaimat?
Habár jó ötletnek tűnhet, hogy már akkor lecseréljük az abroncsainkat, mikor még nem érték el a megengedett legkisebb profilmélységet, mégsem az: költséges, szükségtelen és jelentős környezetterhelő hatása van. A Michelin folyamatos fejlesztő munkát végez azért, hogy olyan újabb gumiabroncsokat kínálhasson vevőinek, amelyeket a lehető leghosszabb ideig biztonságosan lehet használni, még kopásjelzőig lekopott futóval is. A MICHELIN - Teljesítmény, hosszú távra tervezve fejlesztési filozófiánknak köszönhetően termékeinkben a kiváló élettartam magas szintű teljesítménnyel párosul -- az elsőtől az utolsó kilométerig.
Ha azonban a profilmélység eléri az 1,6 mm-es mélységet, a közlekedésben részt vevők és a saját biztonságunk érdekében fontos, hogy a gumiabroncsainkat a lehető leghamarabb lecseréljük, így teljesítjük a KRESZ előírásait is. Ha bármilyen kétség merül fel a gumiabroncsokkal kapcsolatban, vagy attól tartunk, hogy túl gyorsan kopnak, gumis szakemberrel a lehető leghamarabb ellenőriztetnünk kell őket.
Knowing when to replace your tires | Michelin Garage
Milyen kockázatokkal jár, ha kopott futójú abronccsal autózunk tovább?
Bár normális jelenség, hogy a gumiabroncs futófelülete kopik és idővel egyre kisebb a profilmélység, rendszeres ellenőrzéssel megelőzhetők a későbbi bajok is, különösen akkor, ha azt tapasztaljuk, hogy abroncsaink szabálytalanul vagy túl gyorsan kopnak.
Ha túl kopott az abroncs futófelülete, az megnehezítheti a tapadást, és veszélybe sodorhatja a közlekedésben részt vevőket. Ez különösen nedves időben jelent problémát, amikor a lehető legnagyobb tapadást kell kifejteni az úton ahhoz, hogy megőrizzünk az uralmat a jármű felett, és az aquaplaning kockázata minimális legyen.
Amellett, hogy megnehezíti a vezetést, mivel az autó kevésbé tapad az úton, a tarra kopott abroncsokkal, vagyis tükörradiállal, azaz a minimális, 1,6 mm-es kopásjelzőnél jobban lekopott mintázattal vezetni szabályellenes, és pénzbírságot vonhat maga után.
Vannak gyakori okai a gumiabroncsok korai futófelületi kopásának?
Fontos megjegyezni, hogy a futó jellegzetes kopásképeket mutat a különböző okoknak megfelelően. Az alábbi áttekintésből kiderül, melyek a leggyakoribb okok, és milyen kopásképekre kell figyelnünk:
• Alulfújt gumiabroncsok: egyenetlen kopás a külső vállrészen
• Túlfújt gumiabroncs: idő előtti kopás a futófelület középső zónájában
• Nem megfelelő kerékdőlésszög beállítás: a futófelület belső vagy külső vállzónája féloldalasan kopik
Ha ilyesmit tapasztalunk, keressük fel a közelünkben lévő gumis műhelyt, és kérjük szakember segítségét.
Mit tehetek azért, hogy megakadályozzam a futófelületi kopást, és meghosszabbítsam a gumiabroncsaim élettartamát?
Sofőrként valójában elég nagy befolyásunk van rá, hogy milyen gyorsan kopnak el a gumik. Éppen ezért fontos autósként néhány lényeges dologra ügyelnünk, és gumiabroncsaink élettartama a lehető leghosszabb lehet.
Az egyik legfontosabb ilyen dolog, hogy a keréknyomás mindig az autó terhelésének megfelelő legyen, illetve hogy a gyártó által javasolt maximális terhelhetőségen túl ne terheljük az autónkat -- ez túlságosan nagy igénybevételt jelent az abroncsaink számára. Az ajánlott nyomásérték megtalálható az üzemanyagbetöltő fedélen, a vezetőoldali ajtón lévő címkén, illetve az autó felhasználói-karbantartási kézikönyvében.
Vezetés közben kerüljük a hirtelen fékezést vagy gázadást, valamint mindig a kellő sebességgel (nagyon lassan) hajtsunk át olyan akadályokon, amelyek jelentős mechanikai behatást gyakorolnak az abroncsainkra, pl. kátyúk, forgalomlassító bordák, járdaszegélyek. Utolsó jó tanácsunk: ellenőrizzük rendszeresen az autó állapotát, ügyeljünk rá, hogy az abroncsok mindig megfelelően fel legyenek fújva, és a futómű beállítása is megfelelő.