![WHAT CAN CAUSE EXCESSIVE OR UNEVEN TYRE WEAR?](https://aecbmesvcm.cloudimg.io/v7/https://cxf-prod.azureedge.net/b2c-experience-production/attachments/ckyyn6xfj04xl01pbdpnepqf0-r3a1.one-sixth.jpg)
Tippek és tanácsok: személyautó, SUV és kishaszongépjármű abroncsok
Az abroncs használata során természetes, hogy a futója idővel, fokozatosan elkopik, a termék elhasználódik. Néha azonban -- bizonyos használati körülményeknek betudhatóan -- az abroncs futójának kopása abnormális, nem egységes és fokozatos. Ez esetben a termék hasznos élettartama a kívánatosnál rövidebb lehet. Egyes esetekben az egyenetlen futókopást okozó rendellenesség az abroncs tartószerkezetének jelentős meggyengüléséhez, megrogyásához vezethet, ezt megelőzően azonban kevésbé egyértelműen jelentkező jelekből következtehetünk a rendellenességre -- mint például a megemelkedett üzemanyag-fogyasztásból.
Ebből a cikkből kiderül, mi okozhatja a gyors vagy egyenetlen futókopást, hogyan előzhető meg, illetve az is, hogy honnan lehet tudni, mikor jött el az abroncs lecserélésének az ideje.
Causes of tyres wearing
Első eset: Mindkét külső futózóna kopása -- vállkopás
![Mindkét oldalon erőteljesen kopik a futózóna külső része](https://aecbmesvcm.cloudimg.io/v7/https://cxf-prod.azureedge.net/b2c-experience-production/attachments/ckv1y06qs0ass01q0fcougeoe-tyre-wearing-on-outside-edges.one-sixth.png)
Mindkét oldalon erőteljesen kopik a futózóna külső része, a futó gömbölyded formát vesz fel
Ha a vállak erősebb kopást mutatnak, mint a futófelület központi blokkjai, és a futó formája inkább gömbölyded, nem simul rá az útfelületre, az arra utalhat, hogy az abroncsot huzamosabb ideig alulfújt állapotban használták. Ha az abroncsot a szükségesnél alacsonyabb üzemi nyomáson használják, a talpnyomaton egyenetlenül oszlik el a terhelés. A központi részre kevesebb erő hat, a súlyt inkább a külső vállrészt terheli. A túlterheléses állapot miatt a vállrész gyorsabban kopik.
Az alulfújt abroncs összenyomódik, és a normálisnál jobban felmelegszik. Ettől gyorsabbak kopik a gumi, megnő a gördülési ellenállás, így az üzemanyag-fogyasztás is.
Hogyan kerülhető el a vállkopás?
A gyors vállkopás úgy kerülhető el, ha az abroncsot a megfelelő üzemi nyomással használjuk. Mindig megfelelően kalibrált manométert használjunk, és legalább havonta ellenőrizzük a kihűlt abroncs nyomását.
A javasolt nyomásértékek megtalálhatók a jármű kézikönyvében vagy a vezető oldali ajtóoszlopnál lévő adattáblán.
Második eset: A mintázat középső részének kopása
![A mintázat középső részének kopása](https://aecbmesvcm.cloudimg.io/v7/https://cxf-prod.azureedge.net/b2c-experience-production/attachments/ckv1yz88w0c4d01oxh1twzqtm-tyre-wearing-in-the-centre.one-sixth.png)
A mintázat középső részének kopása
Ha a futózóna középső része erősebb kopást mutat, az arra utalhat, hogy az abroncsot huzamosabb ideig túlfújt állapotban, a szükségesnél nagyobb üzemi nyomáson használták.
Ha túl magas az abroncs nyomása, a futó középső részére nagyobb terhelés jut, így ez a rész gyorsabban kopik, mint a vállak.
A hátsó abroncsokon megfigyelhető enyhe futóközépi kopás a gyári beállítások miatt is kialakulhat, ezért fontos, hogy ezt mindenképpen ellenőrizzük.
Hogyan kerülhető el a futó középső részének gyors kopása?
Megfelelően kalibrált nyomásmérővel mérjük meg a lehűlt állapotú abroncs nyomását, majd a gyártói ajánlásoknak megfelelően állítsuk be a kívánt nyomásértéket.
Az ajánlott nyomásérték megtalálható a jármű kézikönyvében vagy a vezetőoldali ajtóoszlopra ragasztott adattáblán.
Harmadik eset: Külső futózóna kopása, belső futózóna kopása (csak az egyik vállrészen) vagy szokatlan kopásképek, hullámos kopás
![Féloldalas (külső vagy belső futózóna) kopás](https://aecbmesvcm.cloudimg.io/v7/https://cxf-prod.azureedge.net/b2c-experience-production/attachments/ckv20f2sy0d5a01ox79y7h1gg-tyre-wear-outside.one-sixth.jpg)
Féloldalas kopás (külső)
Féloldalas kopás (belső)
![Abroncs kopásképek](https://aecbmesvcm.cloudimg.io/v7/https://cxf-prod.azureedge.net/b2c-experience-production/attachments/ckv20dvkj0d3601ox3x54xwbd-tyre-wear-patterns.one-sixth.jpg)
Egyenetlen vagy foltos kopásképek
Bármelyik külső vállrész nagy arányú kopása, vagy szokatlan, foltokban jelentkező kopásképek esetén a jármű felfüggesztésében érdemes keresni az okot. Ez a kopáskép akkor jelenhet meg, amikor a járműgeometriai beállítások, a futómű, ill. a kerékdőlés beállítása nem megfelelő, vagy a felfüggesztés olyan elemei mint a lengéscsillapító vagy a persely nincsenek megfelelő állapotban.
Példa járműgeometriai beállításra
![camber](https://aecbmesvcm.cloudimg.io/v7/https://cxf-prod.azureedge.net/b2c-experience-production/attachments/ckv22gut00e5f01q0unggxad9-camber.one-sixth.jpg)
KERÉKDŐLÉS
![alignment](https://aecbmesvcm.cloudimg.io/v7/https://cxf-prod.azureedge.net/b2c-experience-production/attachments/ckv22g2z10e5701na5fy1se6g-alignment.one-sixth.png)
FUTÓMŰBEÁLLÍTÁS
Hogyan javítható a helytelen futóműbeállítás?
Szakemberrel vizsgáltassuk át a járművet, a szervizben elvégzik a megfelelő beállításokat, illetve kicserélik az elhasználódott alkatrészeket.
Honnan tudható, hogy mikor kell lecserélni az abroncsot?
Az abroncs esetében törvény szabályozza a megengedhető kopottság mértékét: a törvény által megszabott legkisebb profilmélység személygépjárművek, kishaszongépjárművek és összkerékhajtású járművek esetében 1,6 mm a gumiabroncs futófelület-szélességének középső háromnegyed részén és körben a gumiabroncs teljes külső átmérőjén.
Ha elértük a határértéket, az abroncsot le kell cserélnünk.
![Ha a futókopás elérte a határértéket, az abroncsot le kell cserélnünk.](https://aecbmesvcm.cloudimg.io/v7/https://cxf-prod.azureedge.net/b2c-experience-production/attachments/ckv22n1aj0e9101nalcy4bnf3-tyre-wear.one-sixth.jpg)
Néhány dologra figyelnünk kell:
- Az autó vezetőjének felelőssége, hogy az abroncsok mindig a közlekedésben való részvételre alkalmas állapotban legyenek. Ha a közlekedésben való részvétel feltételeinek nem megfelelő abroncsot használunk, a hatóság megbüntetheti az autóst.
- Ha úgy döntünk, hogy még a törvényben meghatározott legkisebb profilmélység elérése előtt lecseréljük az abroncsokat, az autó fenntartási költségei és környezetterhelés (CO2-kibocsátása) növekednek.
Szerencsére azonban könnyedén eldönthetjük, hogy eljött-e már az új abroncsra váltás ideje
![Gumikopásjelző a futófelületen](https://aecbmesvcm.cloudimg.io/v7/https://cxf-prod.azureedge.net/b2c-experience-production/attachments/ckv22szhx0e9m01nagyi3yy8i-tyre-wear-indicators.0.20.800.195.one-sixth.jpg)
Gumikopásjelző
Az abroncs futójába épített gumikopásjelző bütykök segítenek a kopás mértékének megállapításában. A nagyobb mintázati árkok tövében lévő, 1,6 mm magasságú bordácskákból többet is találhatunk, az abroncs kerületén körben, egymástól kisebb-nagyobb távolságra helyezkednek el.
Ha a profilmélység eléri a bütykök magasságát, elérkezett az abroncscsere ideje.
A vállzónában (külső futózónák) előfordul, hogy nincs gumikopásjelző. A törvényi előírás szerint a simára kopott mintázati blokkokkal nem lehet részt venni a közúti forgalomban.
![Az oldalfal BIBENDUM (Michelin Mester) logói megmutatják, merre keressük a gumikopásjelzőt](https://aecbmesvcm.cloudimg.io/v7/https://cxf-prod.azureedge.net/b2c-experience-production/attachments/ckv23cn0n0eci01oxmkfn3vq4-zoom-bibendum.0.0.800.401.one-sixth.jpg)
Hol találom a gumikopásjelzőt?
A gumikopásjelzők a futófelületen körben helyezkednek el (jellemzően a fő mintázati csatornák alján), egymástól kisebb-nagyobb távolságra.
A MICHELIN abroncsok esetében az oldalfalon lévő kis BIBENDUM (Michelin Mester) logó könnyíti meg a gumikopásjelzők megtalálását.
Azt látja a gumikopásjelzőn, hogy ideje lecserélni az abroncsait?
Találja meg a tökéletes gumiabroncsot
Adja meg a jármű vagy a gumiabroncs méretét
We're searching for your tire...
Wait few seconds we're processing your photo