Mi okozhatja az abroncs gyors vagy egyenetlen kopását?
Ebből a cikkből kiderül, mi okozhatja a gyors vagy egyenetlen futókopást, hogyan előzhető meg, illetve az is, hogy honnan lehet tudni, mikor jött el az abroncs lecserélésének az ideje.
Causes of tyres wearing
Első eset: Mindkét külső futózóna kopása -- vállkopás
Ha a vállak erősebb kopást mutatnak, mint a futófelület központi blokkjai, és a futó formája inkább gömbölyded, nem simul rá az útfelületre, az arra utalhat, hogy az abroncsot huzamosabb ideig alulfújt állapotban használták. Ha az abroncsot a szükségesnél alacsonyabb üzemi nyomáson használják, a talpnyomaton egyenetlenül oszlik el a terhelés. A központi részre kevesebb erő hat, a súlyt inkább a külső vállrészt terheli. A túlterheléses állapot miatt a vállrész gyorsabban kopik.
Az alulfújt abroncs összenyomódik, és a normálisnál jobban felmelegszik. Ettől gyorsabbak kopik a gumi, megnő a gördülési ellenállás, így az üzemanyag-fogyasztás is.
Hogyan kerülhető el a vállkopás?
A gyors vállkopás úgy kerülhető el, ha az abroncsot a megfelelő üzemi nyomással használjuk. Mindig megfelelően kalibrált manométert használjunk, és legalább havonta ellenőrizzük a kihűlt abroncs nyomását.
A javasolt nyomásértékek megtalálhatók a jármű kézikönyvében vagy a vezető oldali ajtóoszlopnál lévő adattáblán.
Második eset: A mintázat középső részének kopása
A mintázat középső részének kopása
Ha a futózóna középső része erősebb kopást mutat, az arra utalhat, hogy az abroncsot huzamosabb ideig túlfújt állapotban, a szükségesnél nagyobb üzemi nyomáson használták.
Ha túl magas az abroncs nyomása, a futó középső részére nagyobb terhelés jut, így ez a rész gyorsabban kopik, mint a vállak.
A hátsó abroncsokon megfigyelhető enyhe futóközépi kopás a gyári beállítások miatt is kialakulhat, ezért fontos, hogy ezt mindenképpen ellenőrizzük.
Hogyan kerülhető el a futó középső részének gyors kopása?
Megfelelően kalibrált nyomásmérővel mérjük meg a lehűlt állapotú abroncs nyomását, majd a gyártói ajánlásoknak megfelelően állítsuk be a kívánt nyomásértéket.
Az ajánlott nyomásérték megtalálható a jármű kézikönyvében vagy a vezetőoldali ajtóoszlopra ragasztott adattáblán.
Harmadik eset: Külső futózóna kopása, belső futózóna kopása (csak az egyik vállrészen) vagy szokatlan kopásképek, hullámos kopás
Féloldalas kopás (külső)
Féloldalas kopás (belső)
Egyenetlen vagy foltos kopásképek
Példa járműgeometriai beállításra
KERÉKDŐLÉS
FUTÓMŰBEÁLLÍTÁS
Hogyan javítható a helytelen futóműbeállítás?
Szakemberrel vizsgáltassuk át a járművet, a szervizben elvégzik a megfelelő beállításokat, illetve kicserélik az elhasználódott alkatrészeket.
Honnan tudható, hogy mikor kell lecserélni az abroncsot?
Az abroncs esetében törvény szabályozza a megengedhető kopottság mértékét: a törvény által megszabott legkisebb profilmélység személygépjárművek, kishaszongépjárművek és összkerékhajtású járművek esetében 1,6 mm a gumiabroncs futófelület-szélességének középső háromnegyed részén és körben a gumiabroncs teljes külső átmérőjén.
Ha elértük a határértéket, az abroncsot le kell cserélnünk.
Néhány dologra figyelnünk kell:
Az autó vezetőjének felelőssége, hogy az abroncsok mindig a közlekedésben való részvételre alkalmas állapotban legyenek. Ha a közlekedésben való részvétel feltételeinek nem megfelelő abroncsot használunk, a hatóság megbüntetheti az autóst.
Ha úgy döntünk, hogy még a törvényben meghatározott legkisebb profilmélység elérése előtt lecseréljük az abroncsokat, az autó fenntartási költségei és környezetterhelés (CO2-kibocsátása) növekednek.
Szerencsére azonban könnyedén eldönthetjük, hogy eljött-e már az új abroncsra váltás ideje
Gumikopásjelző
Az abroncs futójába épített gumikopásjelző bütykök segítenek a kopás mértékének megállapításában. A nagyobb mintázati árkok tövében lévő, 1,6 mm magasságú bordácskákból többet is találhatunk, az abroncs kerületén körben, egymástól kisebb-nagyobb távolságra helyezkednek el.
Ha a profilmélység eléri a bütykök magasságát, elérkezett az abroncscsere ideje.
A vállzónában (külső futózónák) előfordul, hogy nincs gumikopásjelző. A törvényi előírás szerint a simára kopott mintázati blokkokkal nem lehet részt venni a közúti forgalomban.
Hol találom a gumikopásjelzőt?
A gumikopásjelzők a futófelületen körben helyezkednek el (jellemzően a fő mintázati csatornák alján), egymástól kisebb-nagyobb távolságra.
A MICHELIN abroncsok esetében az oldalfalon lévő kis BIBENDUM (Michelin Mester) logó könnyíti meg a gumikopásjelzők megtalálását.