Kereskedők keresése

Mi okozhatja az abroncs gyors vagy egyenetlen kopását?

Az abroncs használata során természetes, hogy a futója idővel, fokozatosan elkopik, a termék elhasználódik. Néha azonban -- bizonyos használati körülményeknek betudhatóan -- az abroncs futójának kopása abnormális, nem egységes és fokozatos. Ez esetben a termék hasznos élettartama a kívánatosnál rövidebb lehet. Egyes esetekben az egyenetlen futókopást okozó rendellenesség az abroncs tartószerkezetének jelentős meggyengüléséhez, megrogyásához vezethet, ezt megelőzően azonban kevésbé egyértelműen jelentkező jelekből következtehetünk a rendellenességre -- mint például a megemelkedett üzemanyag-fogyasztásból.

Ebből a cikkből kiderül, mi okozhatja a gyors vagy egyenetlen futókopást, hogyan előzhető meg, illetve az is, hogy honnan lehet tudni, mikor jött el az abroncs lecserélésének az ideje.

Causes of tyres wearing

Első eset: Mindkét külső futózóna kopása -- vállkopás

Ha a vállak erősebb kopást mutatnak, mint a futófelület központi blokkjai, és a futó formája inkább gömbölyded, nem simul rá az útfelületre, az arra utalhat, hogy az abroncsot huzamosabb ideig alulfújt állapotban használták. Ha az abroncsot a szükségesnél alacsonyabb üzemi nyomáson használják, a talpnyomaton egyenetlenül oszlik el a terhelés. A központi részre kevesebb erő hat, a súlyt inkább a külső vállrészt terheli. A túlterheléses állapot miatt a vállrész gyorsabban kopik.

Az alulfújt abroncs összenyomódik, és a normálisnál jobban felmelegszik. Ettől gyorsabbak kopik a gumi, megnő a gördülési ellenállás, így az üzemanyag-fogyasztás is. 

Hogyan kerülhető el a vállkopás?

A gyors vállkopás úgy kerülhető el, ha az abroncsot a megfelelő üzemi nyomással használjuk. Mindig megfelelően kalibrált manométert használjunk, és legalább havonta ellenőrizzük a kihűlt abroncs nyomását.

A javasolt nyomásértékek megtalálhatók a jármű kézikönyvében vagy a vezető oldali ajtóoszlopnál lévő adattáblán.

Második eset: A mintázat középső részének kopása

A mintázat középső részének kopása

Ha a futózóna középső része erősebb kopást mutat, az arra utalhat, hogy az abroncsot huzamosabb ideig túlfújt állapotban, a szükségesnél nagyobb üzemi nyomáson használták.


Ha túl magas az abroncs nyomása, a futó középső részére nagyobb terhelés jut, így ez a rész gyorsabban kopik, mint a vállak.

A hátsó abroncsokon megfigyelhető enyhe futóközépi kopás a gyári beállítások miatt is kialakulhat, ezért fontos, hogy ezt mindenképpen ellenőrizzük.

Hogyan kerülhető el a futó középső részének gyors kopása?

Megfelelően kalibrált nyomásmérővel mérjük meg a lehűlt állapotú abroncs nyomását, majd a gyártói ajánlásoknak megfelelően állítsuk be a kívánt nyomásértéket.

Az ajánlott nyomásérték megtalálható a jármű kézikönyvében vagy a vezetőoldali ajtóoszlopra ragasztott adattáblán.

Harmadik eset: Külső futózóna kopása, belső futózóna kopása (csak az egyik vállrészen) vagy szokatlan kopásképek, hullámos kopás


Féloldalas kopás (külső)
Féloldalas kopás (belső)

Egyenetlen vagy foltos kopásképek

Bármelyik külső vállrész nagy arányú kopása, vagy szokatlan, foltokban jelentkező kopásképek esetén a jármű felfüggesztésében érdemes keresni az okot. Ez a kopáskép akkor jelenhet meg, amikor a járműgeometriai beállítások, a futómű, ill. a kerékdőlés beállítása nem megfelelő, vagy a felfüggesztés olyan elemei mint a lengéscsillapító vagy a persely nincsenek megfelelő állapotban. 

Példa járműgeometriai beállításra

KERÉKDŐLÉS

FUTÓMŰBEÁLLÍTÁS

Hogyan javítható a helytelen futóműbeállítás?

Szakemberrel vizsgáltassuk át a járművet, a szervizben elvégzik a megfelelő beállításokat, illetve kicserélik az elhasználódott alkatrészeket.

További tudnivalók a járműgeometriáról.

Honnan tudható, hogy mikor kell lecserélni az abroncsot?

Az abroncs esetében törvény szabályozza a megengedhető kopottság mértékét: a törvény által megszabott legkisebb profilmélység személygépjárművek, kishaszongépjárművek és összkerékhajtású járművek esetében 1,6 mm a gumiabroncs futófelület-szélességének középső háromnegyed részén és körben a gumiabroncs teljes külső átmérőjén.

Ha elértük a határértéket, az abroncsot le kell cserélnünk.

Néhány dologra figyelnünk kell:

  • Az autó vezetőjének felelőssége, hogy az abroncsok mindig a közlekedésben való részvételre alkalmas állapotban legyenek. Ha a közlekedésben való részvétel feltételeinek nem megfelelő abroncsot használunk, a hatóság megbüntetheti az autóst.

  • Ha úgy döntünk, hogy még a törvényben meghatározott legkisebb profilmélység elérése előtt lecseréljük az abroncsokat, az autó fenntartási költségei és környezetterhelés (CO2-kibocsátása) növekednek.


Szerencsére azonban könnyedén eldönthetjük, hogy eljött-e már az új abroncsra váltás ideje

Gumikopásjelző

Az abroncs futójába épített gumikopásjelző bütykök segítenek a kopás mértékének megállapításában. A nagyobb mintázati árkok tövében lévő, 1,6 mm magasságú bordácskákból többet is találhatunk, az abroncs kerületén körben, egymástól kisebb-nagyobb távolságra helyezkednek el.

Ha a profilmélység eléri a bütykök magasságát, elérkezett az abroncscsere ideje.

A vállzónában (külső futózónák) előfordul, hogy nincs gumikopásjelző. A törvényi előírás szerint a simára kopott mintázati blokkokkal nem lehet részt venni a közúti forgalomban.

Hol találom a gumikopásjelzőt?

A gumikopásjelzők a futófelületen körben helyezkednek el (jellemzően a fő mintázati csatornák alján), egymástól kisebb-nagyobb távolságra.

A MICHELIN abroncsok esetében az oldalfalon lévő kis BIBENDUM (Michelin Mester) logó könnyíti meg a gumikopásjelzők megtalálását.

Azt látja a gumikopásjelzőn, hogy ideje lecserélni az abroncsait?

Találja meg a tökéletes gumiabroncsot
Gumiabroncs keresése
Gumiabroncs keresése