Tippek és tanácsok: személyautó, SUV és kishaszongépjármű abroncsok
Közlekedésbiztonsági kisokosunkból kiderül, mire kell figyelniük a járművezetőknek vezetés közben -- sőt: már azelőtt, mielőtt autóba ülnénk --, hogyan lehet nehezebb körülmények között is biztonságosan vezetni, és mit kell tenni vészhelyzet esetén.
Tartalom:
- Mielőtt a volánhoz ülnénk -- óvintézkedések
- Biztonságos vezetés kedvezőtlenebb körülmények között
- Mit kell tenni vészhelyzetben?
Mielőtt a volánhoz ülnénk -- óvintézkedések
Az abroncsok ellenőrzése
- Ne feledjük: havonta egyszer és minden hosszabb utazás előtt ellenőrizzük az abroncsnyomást!
- Érdemes azt is tudni, hogy két ajánlott nyomás van: a névleges nyomás és a nagy terhelésű nyomás, amikor a jármű különösen meg van terhelve, például csomagokkal, amikor nyaralni indulunk.
- Minden hosszabb utazás előtt javasoljuk, hogy szakember nézze át az abroncsokat, és ellenőrizze az idő előtti elhasználódás és kopás jeleit.
Hasznos felszerelés az autóban
Ellenőrizzük, hogy az autónk rendelkezik-e a kötelező felszereltséggel (láthatósági mellény(ek), háromszög stb.), illetve a kerékcseréhez szükséges szerszámokkal -- defekt esetére.
Jó, ha van velünk az autóban:
- Motorolaj
- Bikakábel
- Zseblámpa
- Takaró és kesztyű
- Elsősegélydoboz
- Palackozott víz, rágcsálnivalók és nem romlandó élelmiszerek.
Fáradtság
A fáradtság csökkenti a koncentrációs képességet, a fáradt járművezető reakcióideje hosszabb, hallása kevésbé éles.
A fáradtság elkerülhető a volán mögött:
- Két órányi vezetés után legalább 15 perc szünetet tartsunk, és nyújtsuk ki a tagjainkat!
- Kerüljük a nehéz ételeket, ne együnk túl sokat!
- Ne mindig a felezővonalat nézzük vezetés közben!
- Szellőztessünk, és kellemes hőmérsékletűre fűtsük/hűtsük az utasteret!
A járművezetési képességet befolyásoló állapotok
A betegség és egyes gyógyszerek hatással lehetnek a járművezetői képességre
A vezetésre való összpontosítást erősen csökkentheti fájdalmat érzünk vagy erős érzelmi megrázkódtatást élünk át. Ha gyógyszert szedünk, és bizonytalanok vagyunk a hatásait illetően, vezetés előtt kérjük a kezelőorvos vagy gyógyszerész tanácsát.
Ittas állapotban senki ne üljön a volán mögé!
Vezetés előtt ne fogyasszon alkoholt, legyen tisztában a megengedett határértékekkel. Ha mégis alkoholt fogyasztott, kérjen meg arra alkalmas személyt a vezetésre, vegye igénybe a sofőrszolgálatot, vagy üljön taxiba!
Biztonságos vezetés kedvezőtlenebb körülmények között
Biztonsági óvintézkedések vizes úton
Lassítsunk! Ha esőben több járművezető fogadná meg ezt a tanácsot, a balesetek száma drámaian lecsökkenne. Az esős időben történő vezetés veszélyeiről nem beszélünk annyit, mint a téli vezetésről, pedig kellene. Az esőnedves utakon hasonló veszélyekre kell számítani, mint télen: bizonytalanabb tapadás, illetve hosszabb féktávolság.
Néhány hasznos tanács a biztonságos vezetéshez nedves úton:
- Győződjünk meg róla, hogy abroncsaink megfelelő profilmélységgel rendelkeznek.
- Két kézzel kormányozzunk. Mindig.
- Kanyarodás előtt lassítsunk le, és a kanyarodás közben egyenletesen tartsuk a sebességet.
- Ne tegyünk hirtelen kormánymozdulatokat kanyarodás közben!
- Kanyarodás előtt csak egyenes vonalban, és fokozatosan fékezzünk. Ha kanyarodás közben mégis fékeznünk kell, nagyon óvatosan tegyük.
- Tartsunk jelentősen nagyobb követési távolságot!
- Ha aquaplaning helyzetbe kerültünk, vagyis vastag vízréteg akadályozza a megfelelő tapadást, ne gyorsítsunk vagy fékezzünk hirtelen. Tartsuk a gázpedálon a lábunkat, és kormányozzuk az autót egyenesen, amíg az abroncsok vissza nem nyerik a tapadást.
Biztonsági óvintézkedések autópályán
- Mindig tartsuk be a sebességhatárokat.
- Sávváltás előtt jó előre kapcsoljuk be az irányjelzőt.
- Kerüljük a hirtelen vagy kiszámíthatatlan kormányzást, különben elveszíthetjük uralmunkat az autó felett, és felborulhatunk.
- Rendszeresen tartsunk pihenőt! Fáradtan ne vezessünk!
Biztonsági óvintézkedések - éjszakai vezetés
- Várjuk meg, míg a szemünk alkalmazkodik a fényviszonyokhoz!
- Döntsük meg kissé a belső visszapillantó tükröt, hogy a mögöttünk haladó autó fényszórói kevésbé vakítsanak. Ha a van erre lehetőség, kapcsoljuk éjszakai beállításra a tükröt.
- Ne nézzünk közvetlenül a szembe jövő autók fényszórójába.
- Válasszunk alacsonyabb haladási sebességet: az éjszakai látótávolság kisebb, így rosszabbul látjuk az utat magunk előtt.
Biztonsági óvintézkedések -- vezetés ködben
Ködben romlanak a látási viszonyok:
- Kapcsoljuk be a tompított fényszórókat és a ködlámpákat.
- Válasszunk alacsonyabb haladási sebességet, és ne előzzünk.
- Hagyjunk elég időt magunknak, ha vészhelyzetben kellene reagálnunk: tartsunk biztonságos követési távolságot az előttünk haladó járműtől.
Biztonsági óvintézkedések -- vezetés szeles időben
- Csökkentsük a sebességet. Készüljünk fel arra, hogy bármikor megállhassunk.
- Húzzunk fel minden ablakot! A nyitott ablakon könnyen bekerülhet az autóba a látási viszonyokat kedvezőtlenül befolyásoló szálló por vagy homok.
- Tartsuk szemmel az útra került akadályokat vagy törmeléket.
- Ügyeljünk rá, hogy erős szélben előfordulhat, hogy nem hallható a veszélyre figyelmeztető hangjelzésünk.
- Ha rakományt szállítunk, győződjünk meg róla, hogy az biztonságosan le van-e kötve.
- Legyünk nagyon óvatosak a magasabb felépítményű járművek mellett, különösen a szélnek kitett sík terepen vagy hidakon.
Biztonsági óvintézkedések -- vezetés hegyvidéken
Mielőtt a volán mögé ülnénk:
- Indulás előtt ellenőrizzük a fékeket; végezzünk féktesztet, és ellenőrizzük a fékfolyadékot is.
- Vigyünk magunkkal a szükséges szerszámokat arra az esetre, ha lerobbannánk (a teljes listát lásd az Óvintézkedések és vészhelyzetek című bekezdésben).
- Ellenőrizzük a pótkereket, különös tekintettel a nyomásra.
- Vigyünk magunkkal plusz élelmet, megfelelő ruházatot és vészhelyzeti felszerelést.
- Ellenőrizzük a várható időjárási és útviszonyokat a hegyvidéken, és körültekintően válasszuk ki az útvonalat.
- Utazási szándékunkról tájékoztassunk legalább egy valakit: mondjuk el neki, pontosan hova és mikor utazunk, illetve hogy várhatóan mikor érünk vissza -- ha nem térünk vissza a megbeszélt időben, ez a személy pontos tájékoztatást tud adni a keresésünkre induló mentőknek.
Vezetés közben:
- Ha kanyarodáskor nem belátható a kanyar, dudáljunk!
- Óvatosan vezessünk, a kanyarokban pedig lassítsunk, különösen, ha nem belátható a kanyar.
- Ne gyorsítsunk vagy előzzünk olyan éles kanyarokban, ahol nem láthatjuk az esetlegesen szembejövő járműveket.
Biztonsági óvintézkedések -- vezetés sáros úton
- Ha nem vagyunk biztosak benne, hogy átjutunk-e a sáron:
- Ha nagy sár van az úton, vagy ha terepen autózunk, álljunk meg, szálljunk ki, és nézzük meg, mennyire mély és mennyire nedves a sár.
- Figyeljük meg, milyen keréknyomot hagytak az előttünk itt járó járművek, így képet alkothatunk magunknak a sár mélységéről és állagáról.
- A nyomok méretéből és szélességéből állapítsuk meg, hogy milyen típusú járművek jártak itt előttünk. Ez az információ segít eldönteni, hogy nekimerészkedjünk-e mi is a sáron való átkelésnek.
Mit kell tenni vészhelyzetben?
Általános érvényű tanácsok vészhelyzet esetére:
- Maradjunk nyugodtak, ne essünk pánikba; ebben a helyzetben arra van szükség, hogy racionális, higgadt döntéseket hozzunk.
- Próbáljunk meg egyenesen tartani az autót, és úgy fékezni, ha lehetséges.
- Ha nagy sebességgel haladunk, amikor a vészhelyzet bekövetkezik, próbáljuk meg elkerülni a hirtelen kormánymozdulatokat, ez olyan balesetekhez vezethetnek, amelyek egyébként elkerülhetők lennének.
- Lassabb sebességnél sokkal hatékonyabban lehet kormányozni. Amennyire csak lehet, lassítsunk le, hogy csökkentsük az esetleges ütközés erejét.
- Ebben a helyzetben a legfontosabb az emberi életek megóvása. Ha a baleset elkerülhetetlennek látszik, akkor olyan vészhelyzeti intézkedéseket tegyünk, amelyek az emberi élet biztonságát biztosítják.
- Amint lehet, kapcsoljuk be a vészvillogót!
- Legyenek mindig elérhető helyen a segélyhívó és a biztosítási számok.
Ha elvesztettük az irányítást a jármű felett
- Óvatosan vegyük le a gázpedálról a lábunkat.
- Kormányozzuk az autót abba az irányba, amerre az autó hátulja csúszik.
- Kapcsoljunk gyorsan alacsonyabb fokozatba, és a motorfékkel lassítsunk.
- Kapcsoljuk be a vészvillogót, amilyen gyorsan csak tudjuk, amíg vissza nem nyerjük a jármű feletti uralmat.
- Szükség esetén húzzuk be a kéziféket.
Ha nem működik a fék
- Tartsuk erősen a kormánykereket.
- Ha ez kanyarodás előtt történik, először próbáljuk meg tartani az irányt.
- Ezután próbáljunk lassítani: fokozatosan kapcsoljunk alacsonyabb sebességbe.
- Ha a sebességünk 30 km/ó alatti, a kézifék/vészfék használatával is megállíthatjuk az autót.
- Kapcsoljuk be a vészvillogót.
- Keressünk egy emelkedőt, és úgy próbáljunk megállni.
- Ha a fék nem működik az emelkedőn felfelé haladva, kapcsoljunk alacsonyabb sebességbe, majd használjuk a kéziféket/vészféket az autó megállításához.
- Ha lehetséges, leállósávban hagyjuk az autónkat. Ha ez nem lehetséges, a forgalomtól távolabbi helyen, bekapcsolt vészvillogóval hagyjuk ott az autónkat.
Hogyan lehet ezt a helyzetet elkerülni:
- Indulás előtt végezzünk féktesztet!
- Vizsgáljuk meg a fékeket, ha meredek lejtőn használtuk huzamosabb ideig, vagy mélyebb vízen keresztül hajtottunk át az autóval.
Durrdefekt
- A robbanásszerű zaj ijesztő, mégis próbáljunk megőrizni nyugalmunkat.
- Mindig tartsuk mindkét kezünket a kormánykeréken, és szorítsuk erősen. Durrdefekt esetén ez a gyakorlat életet is menthet.
- Ne tapossunk a fékre, tartsuk a lábunkat a gázpedálon, hogy a jármű lendületben maradjon.
- A lehető legegyenesebb irányba kormányozzunk.
- Lassan fékezzünk, őrizzük meg a jármű feletti uralmunkat, és csökkentsük a sebességet.
- Biztonságos helyen állítsuk meg az autót.
- Kapcsoljuk be a vészvillogót.
- Vegyük fel a láthatósági mellényt.
- Helyezzük ki az elakadásjelző háromszöget.
- Ha autópályán történt a baleset, biztonságos helyről hívjuk a defektmentő szolgálatot.
Cookie és adatvédelem
A videó megtekintéséhez el kell fogadnia néhány cookie-t a YouTube-ról. Csak kattintson az alábbi gombra a süti modul megnyitásához.
Tire Blowouts | Michelin Tires Canada
Megjegyzés a kisfilmhez: a felvétel egy professzionális tesztpályán, hivatásos tesztpilótával és gumiabroncs-robbantó tesztberendezéssel készült.
Jobb megelőzni a bajt! Hosszabb autóút előtt ellenőriztessük járművünket szakemberrel -- így megelőzhető az incidens, kisebb a kockázat!