Mielőtt a volánhoz ülnénk -- óvintézkedések
Az abroncsok ellenőrzése
Ne feledjük: havonta egyszer és minden hosszabb utazás előtt ellenőrizzük az abroncsnyomást!
Érdemes azt is tudni, hogy két ajánlott nyomás van: a névleges nyomás és a nagy terhelésű nyomás, amikor a jármű különösen meg van terhelve, például csomagokkal, amikor nyaralni indulunk.
Minden hosszabb utazás előtt javasoljuk, hogy szakember nézze át az abroncsokat, és ellenőrizze az idő előtti elhasználódás és kopás jeleit.
Hasznos felszerelés az autóban
Ellenőrizzük, hogy az autónk rendelkezik-e a kötelező felszereltséggel (láthatósági mellény(ek), háromszög stb.), illetve a kerékcseréhez szükséges szerszámokkal -- defekt esetére.
Jó, ha van velünk az autóban:
Motorolaj
Bikakábel
Zseblámpa
Takaró és kesztyű
Elsősegélydoboz
Palackozott víz, rágcsálnivalók és nem romlandó élelmiszerek.
Fáradtság
A fáradtság csökkenti a koncentrációs képességet, a fáradt járművezető reakcióideje hosszabb, hallása kevésbé éles.

A fáradtság elkerülhető a volán mögött:
Két órányi vezetés után legalább 15 perc szünetet tartsunk, és nyújtsuk ki a tagjainkat!
Kerüljük a nehéz ételeket, ne együnk túl sokat!
Ne mindig a felezővonalat nézzük vezetés közben!
Szellőztessünk, és kellemes hőmérsékletűre fűtsük/hűtsük az utasteret!
A járművezetési képességet befolyásoló állapotok
A betegség és egyes gyógyszerek hatással lehetnek a járművezetői képességre
A vezetésre való összpontosítást erősen csökkentheti fájdalmat érzünk vagy erős érzelmi megrázkódtatást élünk át. Ha gyógyszert szedünk, és bizonytalanok vagyunk a hatásait illetően, vezetés előtt kérjük a kezelőorvos vagy gyógyszerész tanácsát.
Ittas állapotban senki ne üljön a volán mögé!
Vezetés előtt ne fogyasszon alkoholt, legyen tisztában a megengedett határértékekkel. Ha mégis alkoholt fogyasztott, kérjen meg arra alkalmas személyt a vezetésre, vegye igénybe a sofőrszolgálatot, vagy üljön taxiba!
Biztonságos vezetés kedvezőtlenebb körülmények között
Biztonsági óvintézkedések vizes úton
Lassítsunk! Ha esőben több járművezető fogadná meg ezt a tanácsot, a balesetek száma drámaian lecsökkenne. Az esős időben történő vezetés veszélyeiről nem beszélünk annyit, mint a téli vezetésről, pedig kellene. Az esőnedves utakon hasonló veszélyekre kell számítani, mint télen: bizonytalanabb tapadás, illetve hosszabb féktávolság.
Néhány hasznos tanács a biztonságos vezetéshez nedves úton:
Győződjünk meg róla, hogy abroncsaink megfelelő profilmélységgel rendelkeznek.
Két kézzel kormányozzunk. Mindig.
Kanyarodás előtt lassítsunk le, és a kanyarodás közben egyenletesen tartsuk a sebességet.
Ne tegyünk hirtelen kormánymozdulatokat kanyarodás közben!
Kanyarodás előtt csak egyenes vonalban, és fokozatosan fékezzünk. Ha kanyarodás közben mégis fékeznünk kell, nagyon óvatosan tegyük.
Tartsunk jelentősen nagyobb követési távolságot!
Ha aquaplaning helyzetbe kerültünk, vagyis vastag vízréteg akadályozza a megfelelő tapadást, ne gyorsítsunk vagy fékezzünk hirtelen. Tartsuk a gázpedálon a lábunkat, és kormányozzuk az autót egyenesen, amíg az abroncsok vissza nem nyerik a tapadást.
Biztonsági óvintézkedések autópályán
Mindig tartsuk be a sebességhatárokat.
Sávváltás előtt jó előre kapcsoljuk be az irányjelzőt.
Kerüljük a hirtelen vagy kiszámíthatatlan kormányzást, különben elveszíthetjük uralmunkat az autó felett, és felborulhatunk.
Rendszeresen tartsunk pihenőt! Fáradtan ne vezessünk!
Biztonsági óvintézkedések - éjszakai vezetés
Várjuk meg, míg a szemünk alkalmazkodik a fényviszonyokhoz!
Döntsük meg kissé a belső visszapillantó tükröt, hogy a mögöttünk haladó autó fényszórói kevésbé vakítsanak. Ha a van erre lehetőség, kapcsoljuk éjszakai beállításra a tükröt.
Ne nézzünk közvetlenül a szembe jövő autók fényszórójába.
Válasszunk alacsonyabb haladási sebességet: az éjszakai látótávolság kisebb, így rosszabbul látjuk az utat magunk előtt.

Biztonsági óvintézkedések -- vezetés ködben
Ködben romlanak a látási viszonyok:
Kapcsoljuk be a tompított fényszórókat és a ködlámpákat.
Válasszunk alacsonyabb haladási sebességet, és ne előzzünk.
Hagyjunk elég időt magunknak, ha vészhelyzetben kellene reagálnunk: tartsunk biztonságos követési távolságot az előttünk haladó járműtől.
Biztonsági óvintézkedések -- vezetés szeles időben
Csökkentsük a sebességet. Készüljünk fel arra, hogy bármikor megállhassunk.
Húzzunk fel minden ablakot! A nyitott ablakon könnyen bekerülhet az autóba a látási viszonyokat kedvezőtlenül befolyásoló szálló por vagy homok.
Tartsuk szemmel az útra került akadályokat vagy törmeléket.
Ügyeljünk rá, hogy erős szélben előfordulhat, hogy nem hallható a veszélyre figyelmeztető hangjelzésünk.
Ha rakományt szállítunk, győződjünk meg róla, hogy az biztonságosan le van-e kötve.
Legyünk nagyon óvatosak a magasabb felépítményű járművek mellett, különösen a szélnek kitett sík terepen vagy hidakon.
Biztonsági óvintézkedések -- vezetés hegyvidéken
Mielőtt a volán mögé ülnénk:
Indulás előtt ellenőrizzük a fékeket; végezzünk féktesztet, és ellenőrizzük a fékfolyadékot is.
Vigyünk magunkkal a szükséges szerszámokat arra az esetre, ha lerobbannánk (a teljes listát lásd az Óvintézkedések és vészhelyzetek című bekezdésben).
Ellenőrizzük a pótkereket, különös tekintettel a nyomásra.
Vigyünk magunkkal plusz élelmet, megfelelő ruházatot és vészhelyzeti felszerelést.
Ellenőrizzük a várható időjárási és útviszonyokat a hegyvidéken, és körültekintően válasszuk ki az útvonalat.
Utazási szándékunkról tájékoztassunk legalább egy valakit: mondjuk el neki, pontosan hova és mikor utazunk, illetve hogy várhatóan mikor érünk vissza -- ha nem térünk vissza a megbeszélt időben, ez a személy pontos tájékoztatást tud adni a keresésünkre induló mentőknek.
Vezetés közben:
Ha kanyarodáskor nem belátható a kanyar, dudáljunk!
Óvatosan vezessünk, a kanyarokban pedig lassítsunk, különösen, ha nem belátható a kanyar.
Ne gyorsítsunk vagy előzzünk olyan éles kanyarokban, ahol nem láthatjuk az esetlegesen szembejövő járműveket.
Biztonsági óvintézkedések -- vezetés sáros úton
Ha nem vagyunk biztosak benne, hogy átjutunk-e a sáron:
Ha nagy sár van az úton, vagy ha terepen autózunk, álljunk meg, szálljunk ki, és nézzük meg, mennyire mély és mennyire nedves a sár.
Figyeljük meg, milyen keréknyomot hagytak az előttünk itt járó járművek, így képet alkothatunk magunknak a sár mélységéről és állagáról.
A nyomok méretéből és szélességéből állapítsuk meg, hogy milyen típusú járművek jártak itt előttünk. Ez az információ segít eldönteni, hogy nekimerészkedjünk-e mi is a sáron való átkelésnek.
Mit kell tenni vészhelyzetben?
Általános érvényű tanácsok vészhelyzet esetére:
Maradjunk nyugodtak, ne essünk pánikba; ebben a helyzetben arra van szükség, hogy racionális, higgadt döntéseket hozzunk.
Próbáljunk meg egyenesen tartani az autót, és úgy fékezni, ha lehetséges.
Ha nagy sebességgel haladunk, amikor a vészhelyzet bekövetkezik, próbáljuk meg elkerülni a hirtelen kormánymozdulatokat, ez olyan balesetekhez vezethetnek, amelyek egyébként elkerülhetők lennének.
Lassabb sebességnél sokkal hatékonyabban lehet kormányozni. Amennyire csak lehet, lassítsunk le, hogy csökkentsük az esetleges ütközés erejét.
Ebben a helyzetben a legfontosabb az emberi életek megóvása. Ha a baleset elkerülhetetlennek látszik, akkor olyan vészhelyzeti intézkedéseket tegyünk, amelyek az emberi élet biztonságát biztosítják.
Amint lehet, kapcsoljuk be a vészvillogót!
Legyenek mindig elérhető helyen a segélyhívó és a biztosítási számok.
Ha elvesztettük az irányítást a jármű felett
Óvatosan vegyük le a gázpedálról a lábunkat.
Kormányozzuk az autót abba az irányba, amerre az autó hátulja csúszik.
Kapcsoljunk gyorsan alacsonyabb fokozatba, és a motorfékkel lassítsunk.
Kapcsoljuk be a vészvillogót, amilyen gyorsan csak tudjuk, amíg vissza nem nyerjük a jármű feletti uralmat.
Szükség esetén húzzuk be a kéziféket.
Ha nem működik a fék
Tartsuk erősen a kormánykereket.
Ha ez kanyarodás előtt történik, először próbáljuk meg tartani az irányt.
Ezután próbáljunk lassítani: fokozatosan kapcsoljunk alacsonyabb sebességbe.
Ha a sebességünk 30 km/ó alatti, a kézifék/vészfék használatával is megállíthatjuk az autót.
Kapcsoljuk be a vészvillogót.
Keressünk egy emelkedőt, és úgy próbáljunk megállni.
Ha a fék nem működik az emelkedőn felfelé haladva, kapcsoljunk alacsonyabb sebességbe, majd használjuk a kéziféket/vészféket az autó megállításához.
Ha lehetséges, leállósávban hagyjuk az autónkat. Ha ez nem lehetséges, a forgalomtól távolabbi helyen, bekapcsolt vészvillogóval hagyjuk ott az autónkat.
Hogyan lehet ezt a helyzetet elkerülni:
Indulás előtt végezzünk féktesztet!
Vizsgáljuk meg a fékeket, ha meredek lejtőn használtuk huzamosabb ideig, vagy mélyebb vízen keresztül hajtottunk át az autóval.
Durrdefekt
A robbanásszerű zaj ijesztő, mégis próbáljunk megőrizni nyugalmunkat.
Mindig tartsuk mindkét kezünket a kormánykeréken, és szorítsuk erősen. Durrdefekt esetén ez a gyakorlat életet is menthet.
Ne tapossunk a fékre, tartsuk a lábunkat a gázpedálon, hogy a jármű lendületben maradjon.
A lehető legegyenesebb irányba kormányozzunk.
Lassan fékezzünk, őrizzük meg a jármű feletti uralmunkat, és csökkentsük a sebességet.
Biztonságos helyen állítsuk meg az autót.
Kapcsoljuk be a vészvillogót.
Vegyük fel a láthatósági mellényt.
Helyezzük ki az elakadásjelző háromszöget.
Ha autópályán történt a baleset, biztonságos helyről hívjuk a defektmentő szolgálatot.
Tire Blowouts | Michelin Tires Canada
Megjegyzés a kisfilmhez: a felvétel egy professzionális tesztpályán, hivatásos tesztpilótával és gumiabroncs-robbantó tesztberendezéssel készült.
Jobb megelőzni a bajt! Hosszabb autóút előtt ellenőriztessük járművünket szakemberrel -- így megelőzhető az incidens, kisebb a kockázat!