Kereskedők keresése

Közlekedésbiztonság: óvintézkedések és vészhelyzetek

Közlekedésbiztonsági kisokosunkból kiderül, mire kell figyelniük a járművezetőknek vezetés közben -- sőt: már azelőtt, mielőtt autóba ülnénk --, hogyan lehet nehezebb körülmények között is biztonságosan vezetni, és mit kell tenni vészhelyzet esetén.

Tartalom:

• Mielőtt a volánhoz ülnénk -- óvintézkedések
• Biztonságos vezetés kedvezőtlenebb körülmények között
• Mit kell tenni vészhelyzetben?

Mielőtt a volánhoz ülnénk -- óvintézkedések

Az abroncsok ellenőrzése

  • Ne feledjük: havonta egyszer és minden hosszabb utazás előtt ellenőrizzük az abroncsnyomást!

  • Érdemes azt is tudni, hogy két ajánlott nyomás van: a névleges nyomás és a nagy terhelésű nyomás, amikor a jármű különösen meg van terhelve, például csomagokkal, amikor nyaralni indulunk.

  • Minden hosszabb utazás előtt javasoljuk, hogy szakember nézze át az abroncsokat, és ellenőrizze az idő előtti elhasználódás és kopás jeleit.

Hasznos felszerelés az autóban

Ellenőrizzük, hogy az autónk rendelkezik-e a kötelező felszereltséggel (láthatósági mellény(ek), háromszög stb.), illetve a kerékcseréhez szükséges szerszámokkal -- defekt esetére.

Jó, ha van velünk az autóban:

  • Motorolaj

  • Bikakábel

  • Zseblámpa

  • Takaró és kesztyű

  • Elsősegélydoboz

  • Palackozott víz, rágcsálnivalók és nem romlandó élelmiszerek.
     

Fáradtság

A fáradtság csökkenti a koncentrációs képességet, a fáradt járművezető reakcióideje hosszabb, hallása kevésbé éles.

Fatigue

A fáradtság elkerülhető a volán mögött:

  • Két órányi vezetés után legalább 15 perc szünetet tartsunk, és nyújtsuk ki a tagjainkat!

  • Kerüljük a nehéz ételeket, ne együnk túl sokat!

  • Ne mindig a felezővonalat nézzük vezetés közben!

  • Szellőztessünk, és kellemes hőmérsékletűre fűtsük/hűtsük az utasteret!

A járművezetési képességet befolyásoló állapotok

A betegség és egyes gyógyszerek hatással lehetnek a járművezetői képességre

A vezetésre való összpontosítást erősen csökkentheti fájdalmat érzünk vagy erős érzelmi megrázkódtatást élünk át. Ha gyógyszert szedünk, és bizonytalanok vagyunk a hatásait illetően, vezetés előtt kérjük a kezelőorvos vagy gyógyszerész tanácsát.

Ittas állapotban senki ne üljön a volán mögé!

Vezetés előtt ne fogyasszon alkoholt, legyen tisztában a megengedett határértékekkel. Ha mégis alkoholt fogyasztott, kérjen meg arra alkalmas személyt a vezetésre, vegye igénybe a sofőrszolgálatot, vagy üljön taxiba!

Biztonságos vezetés kedvezőtlenebb körülmények között

Biztonsági óvintézkedések vizes úton

Lassítsunk! Ha esőben több járművezető fogadná meg ezt a tanácsot, a balesetek száma drámaian lecsökkenne. Az esős időben történő vezetés veszélyeiről nem beszélünk annyit, mint a téli vezetésről, pedig kellene. Az esőnedves utakon hasonló veszélyekre kell számítani, mint télen: bizonytalanabb tapadás, illetve hosszabb féktávolság.

Néhány hasznos tanács a biztonságos vezetéshez nedves úton:

  • Győződjünk meg róla, hogy abroncsaink megfelelő profilmélységgel rendelkeznek.

  • Két kézzel kormányozzunk. Mindig.

  • Kanyarodás előtt lassítsunk le, és a kanyarodás közben egyenletesen tartsuk a sebességet.

  • Ne tegyünk hirtelen kormánymozdulatokat kanyarodás közben!

  • Kanyarodás előtt csak egyenes vonalban, és fokozatosan fékezzünk. Ha kanyarodás közben mégis fékeznünk kell, nagyon óvatosan tegyük.

  • Tartsunk jelentősen nagyobb követési távolságot!

  • Ha aquaplaning helyzetbe kerültünk, vagyis vastag vízréteg akadályozza a megfelelő tapadást, ne gyorsítsunk vagy fékezzünk hirtelen. Tartsuk a gázpedálon a lábunkat, és kormányozzuk az autót egyenesen, amíg az abroncsok vissza nem nyerik a tapadást.
     

Biztonsági óvintézkedések autópályán

  • Mindig tartsuk be a sebességhatárokat.

  • Sávváltás előtt jó előre kapcsoljuk be az irányjelzőt.

  • Kerüljük a hirtelen vagy kiszámíthatatlan kormányzást, különben elveszíthetjük uralmunkat az autó felett, és felborulhatunk.

  • Rendszeresen tartsunk pihenőt! Fáradtan ne vezessünk!
     

Biztonsági óvintézkedések - éjszakai vezetés

  • Várjuk meg, míg a szemünk alkalmazkodik a fényviszonyokhoz!

  • Döntsük meg kissé a belső visszapillantó tükröt, hogy a mögöttünk haladó autó fényszórói kevésbé vakítsanak. Ha a van erre lehetőség, kapcsoljuk éjszakai beállításra a tükröt.

  • Ne nézzünk közvetlenül a szembe jövő autók fényszórójába.

  • Válasszunk alacsonyabb haladási sebességet: az éjszakai látótávolság kisebb, így rosszabbul látjuk az utat magunk előtt.

Driving precautions at night


Biztonsági óvintézkedések -- vezetés ködben

Ködben romlanak a látási viszonyok:

  • Kapcsoljuk be a tompított fényszórókat és a ködlámpákat.

  • Válasszunk alacsonyabb haladási sebességet, és ne előzzünk.

  • Hagyjunk elég időt magunknak, ha vészhelyzetben kellene reagálnunk: tartsunk biztonságos követési távolságot az előttünk haladó járműtől.
     

Biztonsági óvintézkedések -- vezetés szeles időben

  • Csökkentsük a sebességet. Készüljünk fel arra, hogy bármikor megállhassunk.

  • Húzzunk fel minden ablakot! A nyitott ablakon könnyen bekerülhet az autóba a látási viszonyokat kedvezőtlenül befolyásoló szálló por vagy homok.

  • Tartsuk szemmel az útra került akadályokat vagy törmeléket.

  • Ügyeljünk rá, hogy erős szélben előfordulhat, hogy nem hallható a veszélyre figyelmeztető hangjelzésünk.

  • Ha rakományt szállítunk, győződjünk meg róla, hogy az biztonságosan le van-e kötve.

  • Legyünk nagyon óvatosak a magasabb felépítményű járművek mellett, különösen a szélnek kitett sík terepen vagy hidakon.
     

Biztonsági óvintézkedések -- vezetés hegyvidéken

Mielőtt a volán mögé ülnénk:

  • Indulás előtt ellenőrizzük a fékeket; végezzünk féktesztet, és ellenőrizzük a fékfolyadékot is.

  • Vigyünk magunkkal a szükséges szerszámokat arra az esetre, ha lerobbannánk (a teljes listát lásd az Óvintézkedések és vészhelyzetek című bekezdésben).

  • Ellenőrizzük a pótkereket, különös tekintettel a nyomásra.

  • Vigyünk magunkkal plusz élelmet, megfelelő ruházatot és vészhelyzeti felszerelést.

  • Ellenőrizzük a várható időjárási és útviszonyokat a hegyvidéken, és körültekintően válasszuk ki az útvonalat.

  • Utazási szándékunkról tájékoztassunk legalább egy valakit: mondjuk el neki, pontosan hova és mikor utazunk, illetve hogy várhatóan mikor érünk vissza -- ha nem térünk vissza a megbeszélt időben, ez a személy pontos tájékoztatást tud adni a keresésünkre induló mentőknek.
     

Vezetés közben:

  • Ha kanyarodáskor nem belátható a kanyar, dudáljunk!

  • Óvatosan vezessünk, a kanyarokban pedig lassítsunk, különösen, ha nem belátható a kanyar.

  • Ne gyorsítsunk vagy előzzünk olyan éles kanyarokban, ahol nem láthatjuk az esetlegesen szembejövő járműveket.
     

Biztonsági óvintézkedések -- vezetés sáros úton

  • Ha nem vagyunk biztosak benne, hogy átjutunk-e a sáron:

  • Ha nagy sár van az úton, vagy ha terepen autózunk, álljunk meg, szálljunk ki, és nézzük meg, mennyire mély és mennyire nedves a sár.

  • Figyeljük meg, milyen keréknyomot hagytak az előttünk itt járó járművek, így képet alkothatunk magunknak a sár mélységéről és állagáról.

  • A nyomok méretéből és szélességéből állapítsuk meg, hogy milyen típusú járművek jártak itt előttünk. Ez az információ segít eldönteni, hogy nekimerészkedjünk-e mi is a sáron való átkelésnek.

Mit kell tenni vészhelyzetben?

Általános érvényű tanácsok vészhelyzet esetére:

  • Maradjunk nyugodtak, ne essünk pánikba; ebben a helyzetben arra van szükség, hogy racionális, higgadt döntéseket hozzunk.

  • Próbáljunk meg egyenesen tartani az autót, és úgy fékezni, ha lehetséges.

  • Ha nagy sebességgel haladunk, amikor a vészhelyzet bekövetkezik, próbáljuk meg elkerülni a hirtelen kormánymozdulatokat, ez olyan balesetekhez vezethetnek, amelyek egyébként elkerülhetők lennének.

  • Lassabb sebességnél sokkal hatékonyabban lehet kormányozni. Amennyire csak lehet, lassítsunk le, hogy csökkentsük az esetleges ütközés erejét.

  • Ebben a helyzetben a legfontosabb az emberi életek megóvása. Ha a baleset elkerülhetetlennek látszik, akkor olyan vészhelyzeti intézkedéseket tegyünk, amelyek az emberi élet biztonságát biztosítják.

  • Amint lehet, kapcsoljuk be a vészvillogót!

  • Legyenek mindig elérhető helyen a segélyhívó és a biztosítási számok.
     

Ha elvesztettük az irányítást a jármű felett

  • Óvatosan vegyük le a gázpedálról a lábunkat.

  • Kormányozzuk az autót abba az irányba, amerre az autó hátulja csúszik.

  • Kapcsoljunk gyorsan alacsonyabb fokozatba, és a motorfékkel lassítsunk.

  • Kapcsoljuk be a vészvillogót, amilyen gyorsan csak tudjuk, amíg vissza nem nyerjük a jármű feletti uralmat.

  • Szükség esetén húzzuk be a kéziféket.
     

Ha nem működik a fék

  • Tartsuk erősen a kormánykereket.

  • Ha ez kanyarodás előtt történik, először próbáljuk meg tartani az irányt.

  • Ezután próbáljunk lassítani: fokozatosan kapcsoljunk alacsonyabb sebességbe.

  • Ha a sebességünk 30 km/ó alatti, a kézifék/vészfék használatával is megállíthatjuk az autót.

  • Kapcsoljuk be a vészvillogót.

  • Keressünk egy emelkedőt, és úgy próbáljunk megállni.

  • Ha a fék nem működik az emelkedőn felfelé haladva, kapcsoljunk alacsonyabb sebességbe, majd használjuk a kéziféket/vészféket az autó megállításához.

  • Ha lehetséges, leállósávban hagyjuk az autónkat. Ha ez nem lehetséges, a forgalomtól távolabbi helyen, bekapcsolt vészvillogóval hagyjuk ott az autónkat.
     

Hogyan lehet ezt a helyzetet elkerülni:

  • Indulás előtt végezzünk féktesztet!

  • Vizsgáljuk meg a fékeket, ha meredek lejtőn használtuk huzamosabb ideig, vagy mélyebb vízen keresztül hajtottunk át az autóval.
     

Durrdefekt

  • A robbanásszerű zaj ijesztő, mégis próbáljunk megőrizni nyugalmunkat.

  • Mindig tartsuk mindkét kezünket a kormánykeréken, és szorítsuk erősen. Durrdefekt esetén ez a gyakorlat életet is menthet.

  • Ne tapossunk a fékre, tartsuk a lábunkat a gázpedálon, hogy a jármű lendületben maradjon.

  • A lehető legegyenesebb irányba kormányozzunk.

  • Lassan fékezzünk, őrizzük meg a jármű feletti uralmunkat, és csökkentsük a sebességet.

  • Biztonságos helyen állítsuk meg az autót.

  • Kapcsoljuk be a vészvillogót.

  • Vegyük fel a láthatósági mellényt.

  • Helyezzük ki az elakadásjelző háromszöget.

  • Ha autópályán történt a baleset, biztonságos helyről hívjuk a defektmentő szolgálatot.

Tire Blowouts | Michelin Tires Canada

Megjegyzés a kisfilmhez: a felvétel egy professzionális tesztpályán, hivatásos tesztpilótával és gumiabroncs-robbantó tesztberendezéssel készült.

Jobb megelőzni a bajt! Hosszabb autóút előtt ellenőriztessük járművünket szakemberrel -- így megelőzhető az incidens, kisebb a kockázat!