Tippek és tanácsok: személyautó, SUV és kishaszongépjármű abroncsok
A gumiabroncs tervezése során nagyon fontos szempont, hogy hosszú ideig megfeleljen bizonyos teljesítménykövetelményeknek. Bizonyos futókopottsági szint elérése után azonban az abroncsunkat le kell cserélnünk. Milyen funkciót tölt be a futófelület? Milyen kopottsági szintig marad hatékony a gumiabroncsunk? És mi a szabályozás szerinti legkisebb profilmélység, amelynél le kell cserélnünk az abroncsokat? Cikkünkben minden kérdést megválaszolunk.
Az abroncs teljesítménye
A gumiabroncs elsődleges funkciója a teherhordás, valamint a jármű gyorsításának, fékezésének és kanyarodásának megfelelő biztosítása. De ezeken a funkcióin túl az abroncsot az általunk elvárt teljesítménynek megfelelően választjuk ki, ezt pedig az egyes használati módok határozzák meg.
A gumiabroncs tervezésétől függ, hogy a termék bizonyos körülmények között jobban teljesít, mint mások. A konkrét teljesítmény elérésében pedig a futófelület játszik döntő szerepet.
A teljesítményt a futófelületi mintázat és a futóblokkok geometriája határozza meg. Kialakításuktól függően az abroncs bizonyos körülmények között hatékonyabban teljesít: havas, száraz vagy nedves utakon.
Az abroncs teljesítménye függ a profilmélységétől is. Esőnedves úton például fontos lesz a vízelvezető képesség szempontjából. A futó biztosítja, hogy az abroncs folyamatosan fenntartsa a kapcsolatot a talajjal, és nagyobb sebesség mellett csökkenti az aquaplaning vagy vízen felúszás kockázatát.
Mekkora az új abroncs profilmélysége?
Ez a gumiabroncstól és a gyártó választásától függ, de a következőket érdemes tudnunk: a futófelület mintázatának elég vastagnak kell lennie ahhoz, hogy az abroncsnak hosszú élettartamot biztosíthasson.
Ha azonban a futófelület túl mély, azaz nagyobb mennyiségű, vastagabb rétegű a gumi, a gördülés is több energiát fogyaszt: a gumi deformálódásakor hő keletkezik, a jármű fogyasztása megnövekszik.
A profilmélységet éppen ezért úgy tervezik, hogy optimális egyensúly alakuljon ki az abroncs élettartama és a gumiabroncsok működéséhez kapcsolódó üzemanyag-fogyasztás között.
Mekkora a megengedhető legkisebb profilmélység?
A legkisebb profilmélység 1,6 mm. Ez azt jelenti, hogy a határérték elérése után mindenképpen le kell cserélnünk az abroncsokat, az ilyen abroncs ugyanis biztonsági kockázatot jelent, és további használata szabálysértésnek minősül.
A küszöbérték ugyanakkor azt is jelenti, hogy annak elérése előtt még korai a gumiabroncsokat cserélni. Ebből a leírásból kiderül, hogyan ellenőrizhető, hogy elérte-e már gumiabroncsunk a kopási szintet.
A MICHELINnél tartós teljesítményű gumiabroncsokat tervezünk. Ezt azt jelenti, hogy abroncsaink teljes hasznos élettartamuk alatt, egészen az utolsó kilométerig képesek kiváló teljesítményt nyújtani.
A MICHELIN elsősorban a következő két okból optimalizálja gumiabroncsai élettartamát: a fogyasztó a ritkább gumicserével pénzt takaríthat meg, és az ilyen abroncsok gyártása környezetkímélőbb. A MICHELIN ezért tervez olyan gumiabroncsokat, amelyek a legkisebb profilmélység eléréséig jól teljesítenek.
A profilmélység ellenőrzése
A gumis szakemberek egy speciálisan kialakított eszközzel, az úgynevezett profilmélységmérővel ellenőrzik a profilmélységet. Átlagos autósként könnyen ellenőrizhetjük magunk a kopottsági szintet akkor is, ha nem rendelkezünk ezzel az eszközzel: a MICHELIN abroncsok oldalfalán kis Michelin Mester figurák segítenek megtalálni a kopásjelző bütyköket, amelyek segítségével megállapíthatjuk, mennyire kopott az abroncsunk futófelülete.
Amikor a futófelület kopási szintje eléri a kopásjelzőket (ezek a megengedhető legkisebb profilmélységet mutatják), akkor itt az idő: le kell cserélnünk az abroncsokat.
Találja meg a tökéletes gumiabroncsot
Adja meg a jármű vagy a gumiabroncs méretét
We're searching for your tire...
Wait few seconds we're processing your photo