Nyári abroncs? Négyévszakos abroncs? Téli abroncs? Az abroncsra vontakozó szakszavak nem annyira egyértelműek, a megfelelő típusú abroncs kiválasztása sokszor nehéz talánynak bizonyul. Manapság három nagy típusról beszélhetünk, mindegyik típusra speciális tulajdonságok, előnyök és korlátok jellemzőek. A legjobb megoldáshoz a megismerésükön keresztül vezet az út.
Különböző típusú abroncsok: hogyan válasszak közülük?
A jármű és az útfelület között az abroncsok biztosítják az kapcsolatot, rajtuk múlik a stabil úttartás, a hatékony fékezés, az erőátvitel, vagyis a jármű vonóereje, az abroncsok viselik a jármű jelentette súlyt, és mérséklik a rázkódást. Más szóval: gondoskodnak a járműben utazók biztonságáról. Ezért fontos, hogy mindig a megfelelő típusú abroncs kerüljön fel az autónkra. A személyautóra, összkerékhajtású (4x4) terepjárókra, szabadidőautókra szánt gumiabroncsok különböző méretekben, különböző sebesség- és terhelési indexszel készülnek. Ezeken kívül figyelembe kell venni az időjárási jellemzőket, azt hogy milyen időben, milyen útfelületen vezetik a járművet, és hogy az útviszonyok milyen hatással lehetnek az abroncs teljesítményére. Legelőször azt kell eldöntenünk, hogy a három nagy abroncskategória közül melyikre lesz szükségünk:
- téli gumira, 7 °C alatti hőmérséklet esetében;
- nyári gumira, ami 7 °C feletti időben teljesít kiválóan száraz és nedves útfelületen egyaránt;
- négyévszakos gumira, amelyet egész évben lehet használni, időjárástól függetlenül.
Nyári abroncs
Ezt az abroncstípust ismerik a legtöbben: aarra fejlesztették ki, hogy nedves és száraz útfelületen egyaránt megbízhatóan teljesítsenek, amennyiben a hőmérséklet 7 °C feletti (ilyenkor a legjobb a teljesítményük).
Kiváló teljesítményt nyújtanak:
- országúti abroncsként kényelem és üzemanyag-fogyasztás terén,
- sport- vagy pályaabroncsként pedig tapadás és ellenállóképesség terén.
Hátrányuk: kevésbé teljesítenek jól hideg időben, hideg útfelületen, és használatuk nem ajánlott hóban.
Téli abroncs
A téli vagy hóabroncsok erőssége: ezeknek az abroncsoknak a teljesítményét 7 °C alatti hőmérsékletre optimalizálták, nagyon jól használhatók nedves és havas útfelületen. A leginkább a nyári abroncs téli időszakban használt helyettesítő abroncsaként ismertek. Hátrányai: kevésbé hatékonyak 7 °C feletti hőmérsékleten, és zajosabbak, mint a nyári abroncs. Azt javasoljuk, hogy nyári időszakban a téli abroncsokat cseréljék le nyárira.
Az évi kétszeri szezonális abroncscsere kötöttséget jelent a járműfenntartó számára, lehetséges, hogy ennél jobb megoldás a négyévszakos abroncs használata - amennyiben az megfelelő választás az Ön esetében.
(1) Egy téli és nyári abroncs fékezési távolságának átlagos különbsége. Féktáv nedves úton 80 km/h-ról megállásig. TÜV SÜD tesztek 2013-ban, 205/55 R15-ös méretű abroncson, 4 és 6 Celsius fok közötti hőmérsékleten.
(2) Egy téli és nyári abroncs fékezési távolságának átlagos különbsége. Féktáv havas úton 50 km/h-ról megállásig. TÜV SÜD tesztek 2013-ban, 205/55 R16-os méretű abroncson, -4 és -6 Celsius fok közötti hőmérsékleten.
Négyévszakos abroncs
A négyévszakos abroncs egyre népszerűbb termék lett az utóbbi években, feltehetőleg azért, mert ez a hibrid technológiával készült abroncs nagyobb hőmérsékleti tartományban használható, mint a nyári és a téli abroncs. Azok számára kétségkívül biztonságosabb megoldás, akik egész évben nyári abroncsot használnak - a legtöbb európai autós manapság így tesz. Azok számára, akik szezonálisan cserélik autójukon a téli és nyári abroncsokat, a négyévszakos abroncs (amennyiben a vezetési szokásaiknak, a jellemző időjárásnak ez megfelelő) könnyebbé teszi az autós életet: ilyen abronccsal nincs többé szükség félévente abroncscserére.
EGYÉB CIKKEK
A megjelent cikk(ek) célja, hogy iránymutatásként szolgáljanak az abroncsválasztás során, illetőleg, hogy a tudomány, a technika, a teszteredmények és a Michelin tapasztalatai alapján időszerű és pontos tájékoztatást nyújtsanak az olvasóknak. Ha arról értesülünk, hogy hibás vagy pontatlan információk szerepelnek a cikk(ek)ben, igyekezni fogunk kijavítani ezeket. Mindazonáltal a Michelin semmiféle felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a cikkekben közzétett információk tekintetében, mely információ kivétel nélkül általános jellegűek, és nem feltétlenül teljesek, pontosak vagy az olvasás időpontjában naprakészek, továbbá nem minősülnek jogi vagy szaktanácsnak.