
[1] Adat: Deloitte tanulmány – TIP 2019 – 45 ország
[2] “Hulladékabroncs-gazdálkodás a világban – Globális tudásszint: szabályozás, irányítási rendszerek, a helyreállítás hatásai és technológiák), WBCSD & abroncsgyártó iparági projekt
Gondolkozott már azon, hogy mi történik a régi autógumikkal, ha lecseréli őket? A következő cikkben utánajárunk, hogyan működik a gumiabroncs-újrahasznosítás, kiderül, hogyan járul hozzá a Michelin az újrahasznosítás sikeréhez -- amellett, hogy arra törekszik, hogy termékei környezetterhelése a lehető legkisebb legyen.
Akár jellemzően mindennapos ingázásról van szó, akár hétvégi kirándulásokról, egy idő után az autógumik a kopás jeleit mutatják. Amint a gumiabroncsok profilmélysége eléri az 1,6 mm-t, le kell cserélnünk őket, hogy továbbra is maximális biztonságban, illetve a törvényi előírásoknak megfelelően, szabályosan autózhassunk.
Előfordul, hogy sérülés vagy defekt miatt kénytelenek vagyunk hamarabb lecserélni az abroncsunkat... Az elhasználódott abroncsok ártalmatlanítása világszerte mintegy 30 millió tonna gumiabroncs [1] cseréjéhez és potenciálisan kidobásához vezet évente!
De mi lenne, ha azt mondanánk, hogy az autógumik újrahasznosíthatók? Az abroncsipar valójában az egyik legfejlettebb ágazat az elhasználódott termékek kezelésében. Jelenleg az elhasználódott gumiabroncsok hozzávetőleg 88%-át [2] gyűjtik be, többségét újrahasznosítják, ami elég figyelemre méltó eredmény, főleg annak tükrében, hogy a műanyag csomagolásnak mindössze 14%-a kerül újrahasznosításra [2].
A Michelin azonban természetesen már a gumiabroncs-újrahasznosítási fázis előtt is mindent megtesz azért, hogy termékeinek előállítása, szállítása, illetve használata a lehető legkisebb környezetterheléssel járjon.
Bár egyszerűnek tűnhetnek, a gumiabroncsok valójában több mint 200 különböző anyagból készülnek. Ide tartozik a természetes és szintetikus gumi, a korom és a szilícium-dioxid vagy szilika, a szerkezeterősítő töltőanyagok, az acél- és textilszövetes övek, egyéb vegyületek és adalékok.
Az abroncs különböző rétegekből áll össze, amitől a gumiabroncs-újrahasznosítás folyamata is csak bonyolultabb lesz -- de az abroncsgyártók, így a Michelin is, innovatív módszerek és technológiák kifejlesztésén dolgoznak, hogy megkönnyítsék a különböző elemek újrafelhasználását. Az abroncs rétegeinek alkotóelemei: szintetikus gumi, textil kordszövet, acélkord, drótok, …
Az abroncs-feldolgozás folyamata a legtöbbször a kereskedőnél kezdődik, amikor bevisszük az autónkat, hogy a műhelyben lecseréltessük a régi, elhasználódott abroncsainkat.
Az elhasznált gumiabroncsokat gumiabroncs-újrahasznosító üzembe, vagy háztartási hulladék-újrahasznosító központba is vihetjük. Ebben az esetben azonban előfordulhat, hogy a bevitt gumiabroncs-hulladék tekintetében mennyiségi korlátozást alkalmaznak, esetleg díjat számítanak fel a hulladékfeldolgozók.
A Michelin a világ számos országában azzal is aktívan hozzájárul a gumiabroncs-újrahasznosítás iparágának fejlesztéséhez, hogy szervezi-működteti a helyi gumiabroncs-gyűjtési rendszert.
A Michelin csoport törekvése, hogy a gumiabroncs-újrahasznosítási iparágba befektetve, partnereivel együttműködve innovatív, áttörést jelentő technológiákat fejlesszen azért, hogy az elhasználódott gumiabroncsokat, illetve hulladékot gyártási alapanyaggá alakítsa.
A videó megtekintéséhez el kell fogadnia néhány cookie-t a YouTube-ról. Csak kattintson az alábbi gombra a süti modul megnyitásához.
Érdeklődjön a helyi önkormányzatnál, ahol naprakész felvilágosítást adnak a közelben elérhető gumiabroncs-újrahasznosítási lehetőségekről. Egyes országokban online adatbázisokban kereshetők az abroncsok ártalmatlanításával foglalkozó újrahasznosító központok.
Új abroncsokra van szüksége? Keresse meg a legközelebbi MICHELIN gumiabroncs-kereskedőt:
A hulladék abroncsok ártalmatlanítása gumiabroncs-újrahasznosítással csak egy módja annak, hogy közösen csökkentsük gumiabroncsaink környezeti lábnyomát, előállításától kezdve egészen az élettartam végéig.
A Michelin környezetbarát tervezési elveket alkalmaz, hogy termékeinek a környezetre gyakorolt hatása az életciklus minden szakaszában a lehető legkisebb legyen: a nyersanyagellátástól és a termék előállításától, felhasználásán át egészen az újrahasznosításig.
A teljes mértékben fenntartható megközelítés filozófiája értelmében a Michelin a részvényesekkel és az iparági partnerekkel együtt lépéseket tesz a gumiabroncs-újrahasznosítás népszerűsítésére, miközben folyamatosan törekszik termékei környezetterhelésének csökkentésére. Célunk, hogy 2050-re gumiabroncsaink 100%-ban fenntartható anyagokból készüljenek, illetve hogy 2030-ra 2020-hoz képest 10%-kal javítsuk termékeink energiahatékonyságát.
Tevékenységünk hatásának csökkentése itt nem áll meg – a Michelin a szállítmányozási-közlekedési iparágban is optimalizál olyan gumiabroncsok tervezésével, amelyek csökkentik az üzemanyag- és energiafogyasztást, mint pl. a MICHELIN e.PRIMACY abroncs, és más gyártókkal együttműködve olyan élvonalbeli, innovatív újrahasznosítási technológiákat fejleszt, amelyek segítségével minél több hulladék alakítható ipari alapanyaggá.
A körkörös gazdaságra való törekvést a Michelin 4R megközelítése is jelzi: Reduce, Reuse, Recycle and Renew (minimalizálj!, használd tovább!, hasznosítsd újra! és újítsd meg!)
A tudatosság növelésével és az elhasználódott gumiabroncsok környezetterhelésének csökkentésével a Michelin világszerte a gumiabroncs-újrahasznosítási szektor fejlesztését célozza. Chilében építjük például a Michelin első földmunkagép gumiabroncs-újrahasznosító üzemét, ahol teljes körű hulladékfeldolgozást és gyártást végzünk majd, azaz a régi gumiabroncsok begyűjtésétől egészen a regenerált alapanyagok újrafelhasználásáig minden munkafázist egy helyen.
A Michelin csoport Fenntartható Fejlődési és Mobilitási stratégiájáról a michelin.com további tudnivalók találhatók. Stratégiánk célja, hogy a Michelin a világ egyik leginnovatívabb, legfelelősségteljesebb és legjobban teljesítő vállalatává váljon mind gazdasági, mind környezetvédelmi, illetve társadalmi szempontokból egyaránt.
FORRÁSOK
[1] Adat: Deloitte tanulmány – TIP 2019 – 45 ország
[2] “Hulladékabroncs-gazdálkodás a világban – Globális tudásszint: szabályozás, irányítási rendszerek, a helyreállítás hatásai és technológiák), WBCSD & abroncsgyártó iparági projekt