Téli abroncs jelölések
Ismerje meg jobban az abroncsait!
M + S (Mud and Snow = sár és hó):
A gyártó által megállapított termékminősítés, mely szerint a téli útviszonyok közötti használatra megfelelő az abroncs.
3 PMSF (3-Peak Mountain Snow Flake = három hegycsúcs hópihe):
A 3 PMSF minősítéssel rendelkező gumik egységes, szabályozott szempontrendszer és teljesítménytesztek alapján megfelelnek a téli körülmények közötti használatra (1).
(1) Az ENSZ EGB 117. egyezményében foglalt vizsgálati módszer szerint elvégzett téli vonóerő-teszten való megfelelést igazolja: konkrét, összehasonlítható teszteredmények alapján adják ki.
Milyen szabályok vonatkoznak a téli gumi használatára Európában?
Az európai szabályozás értelmében a téli abroncsnak legalább M+S jelöléssel kell rendelkeznie. A M+S téli jelölés a gyártó által megadott tulajdonság, a jelölés használatának kritériumai nem az európai közösségi szabályozórendszer objektív vizsgálati módszere alapján lettek megállapítva, így nem tekinthetjük a megfelelő teljesítményre nézve mérvadónak.
A 3PMSF jelölés ezzel szemben az egységes szabályrendszer szerint elvégzett téli vonóerő-teszten való megfelelést igazolja.
Európában országonként eltérő lehet a téli minősítésű (M+S és/vagy 3PMSF*) gumikra vonatkozó szabályozás. Egyes országokban előírják a téli gumi kötelező használatát időszakosan vagy helyileg (az időjárás/útviszonyok függvényében). Az országok ezen felül saját hatáskörben dönthetnek a minimálisan elfogadott téli abroncs profilmélységről is.
Az egyes országokra vonatkozó szabályozást lásd alább.
Tudta?
Európában a téli mősítéssel rendelkező (M+S és/vagy 3PMSF) gumik esetében a sebességindex lehet alacsonyabb, mint a nyári gumi esetében. Ilyenkor a sebességindexnek megfelelően, kisebb sebességgel kell közlekedni a téli időszakban.
A sebességkorlátozásra figyelmeztető matricát az autó belterében, a sofőr által is jól látható helyre kell ragasztani.
Mikor kell téli gumira váltani?
Magyarországon nem kötelező a téli gumi használata. Mi azonban azt javasoljuk, hogy téli időben ilyen abroncsokkal szereljék fel járműveiket, a téli abroncs biztonságosabb hideg időben, mint a nyári abroncs. Könnyen megjegyezhető az is, hogy mikor érdemes téli gumira váltani: ha a hőmérséklet tartósan 7°C alá esik, ideje felszerelni őket! Gyakorlatilag a Mindenszentektől húsvétig tartó időszakról van szó.
Hideg időben, 7°C alatt a nyári gumi kevésbé hatékonyan teljesít. Az októbertől áprilisig tartó időszakban mindenképp érdemes téli minősítéssel rendelkező (kifejezetten téli vagy négyévszakos) abroncsra váltani, ezek ugyanis alacsony hőmérsékleten használva a leghatékonyabbak - havas és nedves úton pedig pontosabban kormányozhatók, mint a nyári abroncs. Fékútjuk rövidebb, gyorsabban lefékeznek, és jobb vonóerőt, magasabb szintű tapadást nyújtanak a télies időjárásban.
Milyen szabályok vonatkoznak a szöges téli gumira?
Egyes európai országokban helyileg szabályozott módon, az év bizonyos időszakában engedélyezett a szöges téli abroncsok használata, Magyarországon, illetve más országokban (pl. Németországban) pedig kifejezetten tilos.

Téli abroncsra vonatkozó szabályozás az egyes országokban
Egyes európai országokban kötelező a téli gumi használata, míg máshol csupán ajánlott. Az alábbiakban néhány európai országban érvényben lévő szabályozást ismertetjük.
Téli abroncsra vonatkozó szabályozás az egyes országokban
Franciaország
Franciaországban a hegyvidéki törvény életbe lépéséig nem kötelező a téli gumi és a hólánc használata. Egyes vidékeken azonban a nov. 1. és márc. 31. közötti időszakban helyi rendelet szabályozhatja a kötelezően elvárt téli felszerelést (téli abroncs vagy hólánc).
Németország
Németországban a havas vagy jeges utakon kötelező a téli gumi használata. Ez általában az október-április közötti időszakot jelenti, de indulás előtt tájékozódjon, milyen tartományi szabályozás van érvényben az ország különböző területein.
2018-ban szigorodott a szabályozás, nem fogadják el ugyanis téli abroncsként a csak M+S jelöléssel rendelkező téli abroncsokat, kötelezően előírt a 3PMSF jelölés.
Az átállás felmenő rendszerben történik: a 2018. jan. 1. előtt gyártott M+S abroncsokat 2024. szept. 30-ig még elfogadják (Tudta? Az abroncs gyártási időpontja).
A hólánc használatát útjelző tábla írhatja elő, az annak hatálya alá eső térségben a tábla útmutatásainak megfelelően kötelező a hólánc használata. Az előírások be nem tartása pénzbüntetést vonhat maga után.
Olaszország
Olaszországban a téli gumi és a hólánc használatát helyileg szabályozzák az önkormányzatok, régiós és megyei hatóságok, valamint az útfenntartók. A téli időszak november 15 és április 15. közötti időszakra esik.
Az ország egyes területein közúti jelzőtáblákkal írják elő a hólánc használatát. Ez esetben a hólánc vagy téli abroncs kötelező.
Belgium
Ha az autóján M+S és 3PMSF jelölésű és az autó maximális sebességénél alacsonyabb sebességindexű abroncs található, az abroncsot egész évben használhatja. Ez esetben a sofőr által jól látható helyre ki kell ragasztania a sebességkorlátozásról tájékoztató matricát.
Ha az autóján csak M+S (nem 3PMSF) jelölésű és az autó maximális sebességénél alacsonyabb sebességindexű abroncs található, az abroncsot csak az október 1- április 30. közötti időszakban használhatja. Ez esetben a sofőr által jól látható helyre ki kell ragasztania a sebességkorlátozásról tájékoztató matricát.
Az M+S és/vagy 3PMSF jelölésű és az autó maximális sebességének megfelelő vagy magasabb sebességindexű abroncs egész évben használható.
Svájc
Svájcban nem kötelező a téli abroncs használata. Az októbertől áprilisig tartó időszakban azonban ajánlatos téli abronccsal autózni az országban. Ha egy esetleges balesetet okozó járművön nem téli abroncs van, a biztosítótársaság nem fizet teljes összegű kártérítést, sőt akár eljárást is kezdeményezhet hanyagság miatt a balesetet okozó jármű fenntartója ellen.
A hólánc használatát jelzőtáblákkal szabályozzák, így a tábla hatálya alá eső területen a tábla utasításainak megfelelően kötelező a hólánc használata.
Tudta?
Az abroncs gyártási időpontját leolvashatja az oldalfalon található, ún. DOT-számból (Department of Transportation = USA közlekedési minisztérium).
* a 92/23 rendlet 3.1.5 cikk és a R30 előírás értelmében:
**”hóabroncs: "olyan abroncsot jelent, amelynek futófelületi mintázatát és szerkezetét úgy alakították ki, hogy a közönséges közúti abroncsoknál jobb teljesítményű legyen sárban és friss vagy olvadó hóban. A hóabroncs futófelületét az általában szokásos közúti abroncsénál szélesebb osztású hornyokból és tömör bordákból kialakított mintázat jellemzi."

A megjelent cikk(ek) célja, hogy iránymutatásként szolgáljanak az abroncsválasztás során, illetőleg, hogy a tudomány, a technika, a teszteredmények és a Michelin tapasztalatai alapján időszerű és pontos tájékoztatást nyújtsanak az olvasóknak. Ha arról értesülünk, hogy hibás vagy pontatlan információk szerepelnek a cikk(ek)ben, igyekezni fogunk kijavítani ezeket. Mindazonáltal a Michelin semmiféle felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a cikkekben közzétett információk tekintetében, mely információ kivétel nélkül általános jellegűek, és nem feltétlenül teljesek, pontosak vagy az olvasás időpontjában naprakészek, továbbá nem minősülnek jogi vagy szaktanácsnak.