Franciaországban a hegyvidéki törvény életbe lépéséig nem kötelező a téli gumi és a hólánc használata. Egyes vidékeken azonban a nov. 1. és márc. 31. közötti időszakban helyi rendelet szabályozhatja a kötelezően elvárt téli felszerelést (téli abroncs vagy hólánc).
Tippek és tanácsok: személyautó, SUV és kishaszongépjármű abroncsok
Téli abroncs jelölések
Ismerje meg jobban az abroncsait!
M + S (Mud and Snow = sár és hó):
A gyártó által megállapított termékminősítés, mely szerint a téli útviszonyok közötti használatra megfelelő az abroncs.
3 PMSF (3-Peak Mountain Snow Flake = három hegycsúcs hópihe):
A 3 PMSF minősítéssel rendelkező gumik egységes, szabályozott szempontrendszer és teljesítménytesztek alapján megfelelnek a téli körülmények közötti használatra (1).
(1) Az ENSZ EGB 117. egyezményében foglalt vizsgálati módszer szerint elvégzett téli vonóerő-teszten való megfelelést igazolja: konkrét, összehasonlítható teszteredmények alapján adják ki.
Milyen szabályok vonatkoznak a téli gumi használatára Európában?
Az európai szabályozás értelmében a téli abroncsnak legalább M+S jelöléssel kell rendelkeznie. A M+S téli jelölés a gyártó által megadott tulajdonság, a jelölés használatának kritériumai nem az európai közösségi szabályozórendszer objektív vizsgálati módszere alapján lettek megállapítva, így nem tekinthetjük a megfelelő teljesítményre nézve mérvadónak.
A 3PMSF jelölés ezzel szemben az egységes szabályrendszer szerint elvégzett téli vonóerő-teszten való megfelelést igazolja.
Európában országonként eltérő lehet a téli minősítésű (M+S és/vagy 3PMSF*) gumikra vonatkozó szabályozás. Egyes országokban előírják a téli gumi kötelező használatát időszakosan vagy helyileg (az időjárás/útviszonyok függvényében). Az országok ezen felül saját hatáskörben dönthetnek a minimálisan elfogadott téli abroncs profilmélységről is.
Az egyes országokra vonatkozó szabályozást lásd alább.
Tudta?
Európában a téli mősítéssel rendelkező (M+S és/vagy 3PMSF) gumik esetében a sebességindex lehet alacsonyabb, mint a nyári gumi esetében. Ilyenkor a sebességindexnek megfelelően, kisebb sebességgel kell közlekedni a téli időszakban.
A sebességkorlátozásra figyelmeztető matricát az autó belterében, a sofőr által is jól látható helyre kell ragasztani.
Mikor kell téli gumira váltani?
Magyarországon nem kötelező a téli gumi használata. Mi azonban azt javasoljuk, hogy téli időben ilyen abroncsokkal szereljék fel járműveiket, a téli abroncs biztonságosabb hideg időben, mint a nyári abroncs. Könnyen megjegyezhető az is, hogy mikor érdemes téli gumira váltani: ha a hőmérséklet tartósan 7°C alá esik, ideje felszerelni őket! Gyakorlatilag a Mindenszentektől húsvétig tartó időszakról van szó.
Hideg időben, 7°C alatt a nyári gumi kevésbé hatékonyan teljesít. Az októbertől áprilisig tartó időszakban mindenképp érdemes téli minősítéssel rendelkező (kifejezetten téli vagy négyévszakos) abroncsra váltani, ezek ugyanis alacsony hőmérsékleten használva a leghatékonyabbak - havas és nedves úton pedig pontosabban kormányozhatók, mint a nyári abroncs. Fékútjuk rövidebb, gyorsabban lefékeznek, és jobb vonóerőt, magasabb szintű tapadást nyújtanak a télies időjárásban.
Milyen szabályok vonatkoznak a szöges téli gumira?
Egyes európai országokban helyileg szabályozott módon, az év bizonyos időszakában engedélyezett a szöges téli abroncsok használata, Magyarországon, illetve más országokban (pl. Németországban) pedig kifejezetten tilos.
Téli abroncsra vonatkozó szabályozás az egyes országokban
Egyes európai országokban kötelező a téli gumi használata, míg máshol csupán ajánlott. Az alábbiakban néhány európai országban érvényben lévő szabályozást ismertetjük.
Téli abroncsra vonatkozó szabályozás az egyes országokban
Franciaország
Németország
Németországban a havas vagy jeges utakon kötelező a téli gumi használata. Ez általában az október-április közötti időszakot jelenti, de indulás előtt tájékozódjon, milyen tartományi szabályozás van érvényben az ország különböző területein.
2018-ban szigorodott a szabályozás, nem fogadják el ugyanis téli abroncsként a csak M+S jelöléssel rendelkező téli abroncsokat, kötelezően előírt a 3PMSF jelölés.
Az átállás felmenő rendszerben történik: a 2018. jan. 1. előtt gyártott M+S abroncsokat 2024. szept. 30-ig még elfogadják (Tudta? Az abroncs gyártási időpontja).
A hólánc használatát útjelző tábla írhatja elő, az annak hatálya alá eső térségben a tábla útmutatásainak megfelelően kötelező a hólánc használata. Az előírások be nem tartása pénzbüntetést vonhat maga után.
Olaszország
Olaszországban a téli gumi és a hólánc használatát helyileg szabályozzák az önkormányzatok, régiós és megyei hatóságok, valamint az útfenntartók. A téli időszak november 15 és április 15. közötti időszakra esik.
Az ország egyes területein közúti jelzőtáblákkal írják elő a hólánc használatát. Ez esetben a hólánc vagy téli abroncs kötelező.
Belgium
Ha az autóján M+S és 3PMSF jelölésű és az autó maximális sebességénél alacsonyabb sebességindexű abroncs található, az abroncsot egész évben használhatja. Ez esetben a sofőr által jól látható helyre ki kell ragasztania a sebességkorlátozásról tájékoztató matricát.
Ha az autóján csak M+S (nem 3PMSF) jelölésű és az autó maximális sebességénél alacsonyabb sebességindexű abroncs található, az abroncsot csak az október 1- április 30. közötti időszakban használhatja. Ez esetben a sofőr által jól látható helyre ki kell ragasztania a sebességkorlátozásról tájékoztató matricát.
Az M+S és/vagy 3PMSF jelölésű és az autó maximális sebességének megfelelő vagy magasabb sebességindexű abroncs egész évben használható.
Svájc
Svájcban nem kötelező a téli abroncs használata. Az októbertől áprilisig tartó időszakban azonban ajánlatos téli abronccsal autózni az országban. Ha egy esetleges balesetet okozó járművön nem téli abroncs van, a biztosítótársaság nem fizet teljes összegű kártérítést, sőt akár eljárást is kezdeményezhet hanyagság miatt a balesetet okozó jármű fenntartója ellen.
A hólánc használatát jelzőtáblákkal szabályozzák, így a tábla hatálya alá eső területen a tábla utasításainak megfelelően kötelező a hólánc használata.
Tudta?
Az abroncs gyártási időpontját leolvashatja az oldalfalon található, ún. DOT-számból (Department of Transportation = USA közlekedési minisztérium).
* a 92/23 rendlet 3.1.5 cikk és a R30 előírás értelmében:
**”hóabroncs: "olyan abroncsot jelent, amelynek futófelületi mintázatát és szerkezetét úgy alakították ki, hogy a közönséges közúti abroncsoknál jobb teljesítményű legyen sárban és friss vagy olvadó hóban. A hóabroncs futófelületét az általában szokásos közúti abroncsénál szélesebb osztású hornyokból és tömör bordákból kialakított mintázat jellemzi."
Keresés évszak alapján
Keresés évszak alapján
További cikkek, amelyek még érdekelhetik
További cikkek, amelyek még érdekelhetik
A megjelent cikk(ek) célja, hogy iránymutatásként szolgáljanak az abroncsválasztás során, illetőleg, hogy a tudomány, a technika, a teszteredmények és a Michelin tapasztalatai alapján időszerű és pontos tájékoztatást nyújtsanak az olvasóknak. Ha arról értesülünk, hogy hibás vagy pontatlan információk szerepelnek a cikk(ek)ben, igyekezni fogunk kijavítani ezeket. Mindazonáltal a Michelin semmiféle felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a cikkekben közzétett információk tekintetében, mely információ kivétel nélkül általános jellegűek, és nem feltétlenül teljesek, pontosak vagy az olvasás időpontjában naprakészek, továbbá nem minősülnek jogi vagy szaktanácsnak.