Electric car range

Mi lehet hatással az elektromos járművek hatótávjára?

Tippek és tanácsok: személyautó, SUV és kishaszongépjármű abroncsok

Az akkumulátor energiafelhasználása nem csupán a megtett kilométerek függvénye. Egyéb tényezők is befolyással vannak az elektomos járművek hatótávjára. Melyek ezek a tényezők, és hogyan érhető el az optimális EV autonómia? Cikkünkből kiderül.

Az akkumulátor kapacitása idővel csökken

Az elektromos jármű akkumulátora maximális hatótávolsággal rendelkezik, ez a kapacitásától függ. Azt azonban nem mindenki tudja, hogy a kapacitás idővel csökken. A csökkenés az autó gyártmányától és modelljétől függően többé-kevésbé jelentős lehet.            

A jó hírünk az, hogy a kapacitáscökkenés késleltethető: ehhez mellőznünk kell a mindennapos gyorstöltést, és lehetőség szerint ne tegyük ki autónkat túl sokáig hőségnek, illetve nagyon nagy hidegnek sem. 

A külső hőmérséklet befolyásolja az elektromos autók hatótávolságát 

A túl meleg vagy túl hideg időben való használat befolyásolja az elektromos autó hatótávolságát. Miért? Mert az akkumulátor és az autóban ülők számára egyaránt optimális hőmérsékletet kell biztosítani, és ez plusz energiát igényel.

  • Hideg időben nem csupán az utastér felmelegítése a feladat, hanem az akkumulátort is védeni kell az alacsony hőmérsékleten való használattól, hidegben ugyanis könnyebben meghibásodik.      
  • Nagy melegben az utasok kényelmét szolgáló légkondicionáló szintén energiát fogyaszt. Az akkumulátort pedig ilyenkor hűteni kell, hogy az ne melegedjen túl. 
A hideg idő hatással van az elektromos autó hatótávjára.

Az elektromos jármű hatótáv a sebességtől is függ

Az általunk megválasztott haladási sebesség is befolyással van az elektromos autó hatótávolságára. Ez az úgynevezett légellenállási erő miatt van, ami a jármű aerodinamikájától függően jelentős hatással van az energiafogyasztásra. Érdemes azt is tudnunk, hogy a légellenállás miatti többletfogyasztás nem lineárisan növekszik: a fogyasztás a sebesség növekedésével gyorsul.      

Szerencsénkre azonban az elektromos járművek tervezésekor ezzel számolnak a fejlesztőmérnökök, és ma már aerodinamikusabb, kisebb légellenállású modellek gördülnek le a gyártósorokról. A járműgyártók azonban továbbra is folyamatosan optimalizálják formaterveiket, a fejlesztések célja a könnyebb felépítmény.  

A gördülési ellenállás csökkentheti az elektromos jármű hatótávját

A gördülési ellenállás lényeges jellemző az elektromos járműveknél. Amikor az abroncs az útfelületen gördül, a gördülés közben fellépő súrlódás leküzdéséhez energiára van szüksége. Minél nagyobb az ellenállás, annál több energiára van szükség, és ez az elektromos autó hatótávjára is hatással lesz. Az alacsonyabb gördülési ellenállásra optimalizált gumiabroncs tehát javíthatja a villanyautó hatótávját. 

Gördülési ellenállás és regeneratív fékezés

Az elektromos autók jellegzetessége, hogy regeneratív fékrendszerüknek köszönhetően a fékezés során képesek energiát visszanyerni. A működései elv a kerékpárdinamóhoz hasonlít: a kerekek forgatják a motort, a motor forgása pedig tölti az akkumulátort.        

Ha azonban a gördülési ellenállás magas szintű, a gumiabroncs használja el az így megtermelt energia egy részét, amelyet az akkumulátor töltéséhez (a hatótáv növeléséhez) használhatnánk. Ezért is fontos, hogy az elektromos járművekre szerelt gumik gördülési ellenállás tekintetében optimális teljesítményt nyújtsanak. 

Válasszon ön is olyan abroncsot, amellyel növelhető az elektromos jármű hatótáv! 

michelin e primacy g1 0590 compositing jante v1 20201021 nj

Sok-sok évnyi fejlesztői munkánknak, az optimalizált gördülési ellenállásnak köszönhetően ma már valamennyi abroncsunk felszerelhető elektromos járművekre is. A felhasználási cél figyelembe vételével választhatjuk ki a számunkra leginkább megfelelő abroncsot.             
Ha önnek a legfontosabb szempont az elektromos jármű hatótáv, akkor kifejezetten energiatakarékos gumiabroncsainkat ajánljuk, amelyek különösen hatékony segítségnek bizonyulnak e cél eléréséhez -- ezek a MICHELIN e.Primacy (nyári abroncs) és a sportos MICHELIN Pilot Sport EV.                


Ha abroncsait egész évben szeretné használni, az ön számára a MICHELIN CrossClimate 2 abroncsunk a legmegfelelőbb választás.              

A MICHELIN e.Primacy energiatakarékos gumiabroncsunkkal még kedvezőbb elektromos autó hatótáv érhető el.

Környezetterhelést csökkentő abroncsok

A belső égésű motorral hajtott járművekre szereltekhez képest a nehezebb önsúlyú elektromos járművek abroncsai jobban kopnak -- azaz a súrlódás következtében “leradírozódnak”, apró szemcsék válnak le róluk.             

Környezetünk megóvása érdekében tehát nagyon fontos, hogy megfelelő abroncsot válasszuk elektromos autónkra. A gördülési ellenállás, így az elektromos jármű hatótáv szempontjából optimalizált MICHELIN abroncsok kopásállóság tekintetében is meggyőzően teljesítenek.                      

Az ADAC 2022 márciusában közel száz gumiabronccsal végzett összehasonlító kopástesztet(1), amelyen a MICHELIN érte el a legjobb helyezést: a tesztek azt mutatták, hogy abroncsaink a konkurens termékekhez képest 28%-kal kevesebb mennyiségű részecskével terhelik környezetünket(2), miközben teljesítményük továbbra is kiváló marad.

A megfelelő nyomással javul az elektromos jármű hatótáv

Az akkumulátor élettartamára és környezetünkre pozitív hatással lehet a jól megválasztott gumiabroncs, de csak ha mindig a megfelelő nyomással használjuk. Az előírt nyomáson jön létre ugyanis az a teljesítmény, amelyre tervezték az abroncsot, és így segíthet az elektromos jármű hatótávjának növelésében.               

Az ajánlott üzemi nyomás (amelyet a vezető oldali ajtó, esetleg az üzemanyagtöltő-nyílás fedelén lévő matricán szoktak feltüntetni) optimalizált gördülési ellenállást, jobb kopásállóságot, nagyobb biztonságot és hosszabb élettartamot biztosít abroncsaink számára.               

A vezetési stílus is befolyással lehet a villanyautó hatótávjára

A vezetési stílus egy másik tényező, amely befolyásolhatja az energiafogyasztást, mégpedig az elektromos járművek esetében sokkal inkább, mint a hagyományos, belső égésű autóknál. Sportos vezetéssel például több energiát fogyasztunk.          

Ne feledjük: a legtöbb esetben előre tudjuk, hogy mikor kell a járművet lelassítani, lehetőség szerint a fékek helyett minél többet használjuk a regeneratív fékezést, ezáltal töltődik az akkumulátor, és növelhető az elektromos jármű hatótávolsága. 

Sportos vezetéssel több energiát fogyasztunk, ezáltal csökkeni az elektromos jármű hatótávolsága

Domborzat

Az elektromos jármű hatótávját a domborzat is befolyásolja. Nyilvánvaló, hogy a hegyekben, emelkedőkön és meredek lejtőkön autózva nagyobb igénybevételnek van kitéve az akkumulátor, mint a sík, egyenes utakon.        

Autópályán sem ajánlott túl gyorsan vezetnünk, mivel a sebesség növekedésével gyorsul a fogyasztásunk -- ahogy azt fentebb kifejtettük a légellenállás kapcsán. A sebességet és a megtenni kívánt útszakasz nagyságát a legközelebbi töltőponttól való távolság függvényében érdemes megválasztanunk. 

JOGI NYILATKOZATOK

(1) Abroncskopás: kopás és környezetterhelés / ADAC e.V. | 81360 München / 2021 december               

(2) Belső számítás eredménye -- 2021-ben elvégzett, majd 2022 márciusában frissített ADAC tanulmány alapján. A vizsgált MICHELIN gumiabroncs termékek anyagvesztesége átlagosan 95 g/1000 km, azaz 28%-kal kevesebbet, mint a vizsgált prémium versenytársak, melyek átlagos anyagvesztesége 122,3 g/1000 km. 

 

Nem támogatott webböngészőt használ
Olyan böngészőt használ, amit ez a webhely nem támogat. Ez azt jelenti, hogy vannak olyan funkciók, amelyek esetleg nem működnek rendeltetésszerűen. Ez furcsa eredményekhez vezethet böngészés közben. A webhely teljes mértékű kihasználása érdekében használja, frissítse vagy telepítse a következő böngészők egyikét