Milyen nyomáson használjam az abroncsaimat?
A guminyomás ellenőrzése szinte egy mozdulattal elvégezhető, és nem kerül semmibe! Fontos, hogy a gyártó által javasolt nyomáson használjuk abroncsainkat, és kerüljük el a túl- vagy alulfújást.
A túlfújás idő előtti gumikopáshoz vezethet a futófelület középső zónájában.
Az alulfújás a gumiabroncsok idő előtti kopásához vezethet a váll területén. Csökkenti a tapadási teljesítményt.
A járműgyártó által javasolt guminyomás
A nyomást a gyártó kifejezetten a járműmodell/gumiabroncs szerelvényhez határozta meg. Minden teljesítményt ellenőrzött az egyértelműen legfontosabb cél érdekében: a felhasználó biztonsága. Ezért fontos tehát, hogy mindig az adott jármű gyártója által ajánlott nyomással használjuk az abroncsokat. Az adat megtalálható:
a vezetőoldali ajtón lévő adattáblán,
az üzemanyag-betöltő fedél belső oldalán,
vagy a jármű felhasználói kézikönyvében.
Előfordulhat, hogy az első és a hátsó gumiabroncsokra javasolt nyomás nem azonos értékű. Azt is látni fogjuk, hogy kétféle nyomás van feltüntetve:
Normalizált nyomás: ez a normál nyomás
Terheléses nyomás: akkor kell alkalmazni, ha a jármű kifejezetten nagy össztömeggel terhelt, például amikor nyaralni indulunk
A nyomást az lakóhelyünkön szokásosan használt nyomásmértékegység jelzi: BAR-ban vagy PSI-ben (1 bar = 14,50 psi) olvashatjuk le az adattábláról.

Nem megfelelő guminyomás: a kockázatok
Tartósság és ellenálló képesség
Ha alulfújt, nem elégséges nyomáson használjuk a gumiabroncsokat, az az abroncs tartóvázára hátrányosan hat: az abroncs ebben az esetben elmozdulhat a helyéről és/vagy szétreped, durrdefektet kaphat.
Aquaplaning
Ha a járműgyártó által javasolt gumiabroncsnyomás alatt van, az aquaplaning kockázata jelentősen megnő.
Fékezés
A járműgyártó által javasolt nyomástól 1 bar vagy 14 psi különbség 11 méterrel növelheti a fékútat nedves úton.
Üzemanyag-fogyasztás
A 14 psi (1 bar) nyomás alatti abroncsok gördülési ellenállása megnövekedik, ami évente 1 teli tankkal növeli az üzemanyag-fogyasztást.
Megfelelő guminyomás: biztonságos, gazdaságos és felelős járműüzemeltetői magatartás
A tyre inflated to the recommended tyre pressure improves safety, is more economical in use, and is better for the environment.
És mivel természetes fizikai jelenség, hogy a gumiabroncs állandóan veszít a nyomásából (jellemzően havi 0,07 bar körül), rendszeres ellenőrzésre van szükség.
Ha autónk gyártási éve 2014 utáni, akkor rendelkeznie kell TPMS-sel (Tyre Pressure Monitoring System = nyomásérzékelő rendszer), amely figyelmeztet bennünket, ha a gumiabroncsok alulfújt állapotban vannak. Mi azonban azt javasoljuk, hogy ne várjunk a nyomásérzékelő jelzésére, rutinszerűen figyeljük magunktól is a megfelelő guminyomásra!
