Tippek és tanácsok: személyautó, SUV és kishaszongépjármű abroncsok
Bizonyos körülmények között a gumiabroncs oldalfalát kisebb-nagyobb mértékű sérülés érheti. Milyen típusú sérülés? Mikor fordul elő? Hogyan lehet elkerülni a bajt? Cikkünkben ezekre a kérdésekre adunk választ.
Milyen típusú abroncs oldalfali sérülések fordulhatnak elő?
Az abroncs oldalfali sérüléseknek 6 típusát különböztetjük meg:
1 - Karcolások és kisebb bevágások az abroncs oldalfalán
A gumiabroncsok oldalfalán karcolások jelenhetnek meg. Ha sok és/vagy mélynek látszó karcolást látunk, vizsgáltassuk meg gumiabroncsainkat szakemberrel.
2 - Bevágások az abroncs oldalfalán
Az abroncs oldalfalán lévő vágás változó mélységű lehet. A sérülés súlyossága a mélységétől függ. A laikus felhasználó számára azonban nehéz megállapítani, mennyire súlyos a szabad szemmel látható sérülés.
- Ha a bevágás mély, megsérülhetett a gumi alatti tartóvázat erősítő szövetréteg, amely segít a nyomás megtartásában. Ha a vázréteg megsérül, fennáll a hirtelen nyomásvesztés veszélye. Ebben az esetben a gumiabroncs nem javítható, és ki kell cserélni.
- Ha a bevágás nem mély, lehet, hogy közvetlen veszélyt nem jelent, de idővel súlyosbodhat, és veszélyeztetheti biztonságunkat.
Ne feledjük, hogy ez a fajta abroncs sérülés mind a külső, mind pedig a belső oldalfalon (a jármű szemrevételezéses vizsgálatakor ez nem látható) előfordulhat.
Éppen ezért érdemes ellenőriztetni gumiabroncsainkat, miután éles tereptárgyakon (pl. éles kövek) hajtottunk át: a biztonságunk érdekében meg kell bizonyosodnunk róla, hogy nincsenek veszélyes bevágások az oldalfalon.
3 - Dudorok és hólyagosodás az abroncs oldalfalán
Miután járművünkkel szemből vagy ferdén felhajtunk a járdaszegélyre (padkázunk) vagy kátyúba hajtunk, az az abroncs oldalfalán dudor jelenhet meg.
Úgy néz ki, mint egy buborék vagy hólyag, amely a gumiabroncs oldalfalán képződik.
Ennek riasztó jelzésnek kell lennie számunkra, mivel valós veszélyt jelent.
Kátyú okozta sérülés a gumin
A kátyúba való behajtás is okozhat hólyagos dudorodást az abroncs oldalfalán. Próbáljuk meg elkerülni a kátyúkat!Ha mégis útpadkának ütközünk vagy kátyúba hajtunk, ellenőriztessük a gumikat, hogy megsérültek-e vagy sem.
Miért veszélyes a gumiabroncs kidudorodása?
A gumiabroncs oldalfalán a buborék megjelenése azt jelenti, hogy a gumi mögötti vázréteg kilyukadt. Ez gyors nyomásvesztést okoz, ha a buborék kipukkan. Ha ez nagy sebességnél történik, például autópályán, a gumiabroncs hirtelen levegővesztése a jármű feletti uralom elvesztéséhez vezet, ami balesetet okozhat.
A dudor a bevágásokhoz hasonlóan a gumiabroncs belső és külső oldalán is megjelenhet. Ez azt jelenti, hogy akár észrevétlen marad, amikor körbejárjuk a járművet, hogy szemrevételezéssel megvizsgáljuk. Ha azonban az egyik abroncson valahol dudorodás keletkezik, akkor vezetés közben a sofőr általában rendellenes rezgéseket is tapasztal. Ezt a jelzést nem szabad félvállról vennünk, abroncsainkat sürgősen ellenőriztetnünk kell szakemberrel.
Károsíthatja az abroncsot a forgalomcsillapító küszöb (vagyis a “fekvőrendőr”)? Okozhat hólyagosodást az oldalfalon?
Nem. Mivel felfelé és lefelé lejtős kialakításúak, bukkanóként a felfüggesztést károsíthatják, az abroncsot nem.
4 - Abroncs oldalfali repedései
Az oldalfali repedések a gumiabroncsok elöregedését jelzik, illetve azt, hogy az abroncs napfénynek és ózonnak volt kitéve.
Egy másik ok lehet az abroncs oldalfalának tisztítása. Ha maró hatású vegyszereket használ a gumi fényesítésére, azok eltávolíthatják a védőanyagokat, és így gyorsabban repedeznek meg a gumiabroncsok.
A repedések megjelenése az abroncs oldalfalán figyelmeztető jel, hogy a gumiabroncs élettartama végéhez közeledik, és fel kell készülnünk a cseréjére. Szaktanácsért forduljunk bizalommal gumis szakemberhez!
5 - Az abroncs oldalfalának kismértékű deformációja
Meglehetősen szokványos, hogy a radiál gumiabroncsokon (a gumiabroncsok többsége ilyen) enyhe deformációkat figyelhetünk meg, de ez az abroncs teljesítményére nincs hatással. A gumiabroncsok oldalfala több alkatrészből áll, különböző rétegek (textil- vagy fémszövetes alkotóelemek) alkotják.
Deformációt gyakran ott figyelhetünk meg, ahol a rétegek átfedik egymást.
6 - Az abroncs oldalfal szöglyuksérülése
Ha a gumiabroncs futófelülete (az a rész, amely érintkezik a talajfelszínnel) kilyukad (például egy szög miatt), az abroncs javítása lehetséges.
A lyukat befoltozzák, majd újra felszerelik a keréktárcsára, és tovább használható, a javítás a termék teljesítményére nincs hatással.
A helyzet azonban nem ilyen egyszerű, ha a gumiabroncs oldalfala sérült. Ha az oldalfal kilyukad vagy elszakadt, vágás keletkezett rajta, a gumiabroncsot nem lehet megjavítani, illetve helyreállítani az optimális teljesítményhez szükséges alakváltozási tulajdonságait. Az abroncsot ezért ebben az esetben ki kell cserélni.
Hogyan lehet elkerülni az abroncs oldalfal sérüléseit?
- Győződjünk meg róla, hogy gumiabroncsaink az ajánlott nyomásra vannak felfújva (a nyomásértékeket általában a jármű kézikönyvében vagy a vezetőoldali ajtón lévő adattáblán találhatjuk).
- Kerüljük a járdaszegélybe való ütközést
- Kerüljük a kátyúba való behajtást
- Rendszeresen ellenőrizzük a gumiabroncsokat, hogy nincsenek-e rajtuk repedések, vágások, szakadások vagy hólyagszerű kidudorodások
- Lehetőség szerint ne tisztítsuk vegyszerekkel a gumiabroncsainkat -- különösen a szilikontartalmú tisztítószereket kerüljük .
Találja meg a tökéletes gumiabroncsot
Adja meg a jármű vagy a gumiabroncs méretét
We're searching for your tire...
Wait few seconds we're processing your photo