EURÓPAI ABRONCSCÍMKE: MI EZ?

A megfelelő abroncs kiválasztása nem egyszerű feladat. Vásárlás előtt több szempontot is mérlegelnünk kell. A jelenlegi gazdasági és ökológiai helyzetben még fontosabb, hogy a vásárló megfelelő információval rendelkezzen az adott termékről, és valóban hosszú élettartamú, biztonságos és üzemanyag-takarékos abroncsot válasszon. Ezért készülnek az európai abroncscímkék.

EU abroncscímke: tájékoztatás és jelölések

EU abroncscímke dióhéjban

Az Európai Bizottság 2012-ben a tudatos fogyasztói döntések elősegítése érdekében vezette be az abroncscímke rendszerét Európában.
A rendelet értelmében a Személygépkocsi abroncsok, SUV abroncsok és Kishaszongépjármű abroncsok felületére a termék teljesítményéről tájékoztató címkét kell felragasztani (nedves tapadás minősítés, üzemanyag-takarékossági minősítés és a gördülési zaj szintje).

A címkén szereplő minősítést a gyártók maguk végzik el, az európai szabványokban meghatározott tesztek eredményének függvényében.   

Új, átdolgozott EU abroncscímke

2021. május 1-től új EU abroncscímke szabályozás lépett érvénybe. A változtatást főként az Európai Unió 2030-as, az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésére irányuló energia- és klímapolitikai célkitűzései tették szükségessé. 

Mi olvasható le az új EU abroncscímkéről?

fuel

Az új szabályozás értelmében a címke több tartalmi eleme is megváltozik. Az alábbi abroncscímke útmutató segít eligazodni a címkén:

Termék ismertetése

Ezen a részen található a termék kereskedelmi neve, a gyártó megnevezése, az abroncs típus megnevezése, mérete, illetve az abroncs termékosztály kódja (C1, C2 vagy C3).

Teljesítmény besorolások

Az egyik legnagyobb változás a gördülési ellenállás és nedves tapadás teljesítménykategóriákban történt: a minősítési szintek száma ezentúl öt, és A-tól (leghatékonyabb) E-ig (legkevésbé hatékony tart).

Téli abroncsok és jégabroncsok esetében a havas tapadás (“3 Peaks Mountain Snow Flake" -- 3PMSF) és/vagy “Ice grip”-- jeges tapadás piktogramok is felkerülnek a címkére, a megszokott "külső gördülési zaj" szimbólum melletti területen.

01

Energiahatékonyság és az abroncs

5 TELI TANK ÜZEMANYAGBÓL 1
átlagosan ennyit fogyaszt el az abroncs

Az abroncs a kerék minden fordulatánál deformálódik, miközben az útfelülettel érintkezik. Alakváltozás közben a gumi felmelegszik, és hő formájában energiát ad le, ami aztán elvész. Ha a gördülés közben keletkező hő csökkenthető, kevesebb üzemanyag szükséges, és kevesebb üvegházhatású gázt bocsát ki a jármű. Azt az abroncs működési sajátosságainak betudható erőt, amely a jármű előrehaladásának ellenében hat, „gördülési ellenállásnak” nevezzük.

gain fuel efficiency 1093 x 663

172 € (1)

ennyi a különbség egy "A” besorolású abroncsokkal, illetve "E” besorolású
abroncsokkal szerelt autó üzemanyagköltsége között.
Az „Üzemanyag-hatékonyság” minősítési szintek megváltoztak, a (korábban üres) "D” szint megszűnt.
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az előzőleg "E” besorolású abroncs az új rendszerben "D" besorolást kap.

02

Nedves tapadás

FÉKEZÉSI TÁVOLSÁG NEDVES ÚTON
1 MILLISZEKUMDUM ++

A jármű és az útfelület között az abroncs jelenti az egyetlen érintkezési pontot. 80 km/h sebességnél kevesebb mint 1 ezredmásodperc áll az abroncs rendelkezésére, hogy a kormányzási, gyorsítási vagy fékezési parancsokat végrehajtsa. A gumiabroncs nagyon fontos közlekedésbiztonsági tényező. Az abroncs legfontosabb feladata, hogy megfelelően az útfelülethez tapadjon -- bármilyen útfelülethez: az út lehet jó vagy rossz minőségű, egyenes vonalú vagy kanyargó, száraz, esőnedves, jeges vagy havas.  

mtg etiq illus retouche


9 m

a különbség egy "A” nedves tapadási minősítésű abroncsokkal, illetve egy "D” besorolású abroncsokkal szerelt autó féktávja között, ha 80 km/h sebességről fékez le nedves burkolaton (2).

A "Nedves tapadás” minősítési szintek megváltoztak, a (korábban üres) "D” szint megszűnt.
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az előzőleg "E” besorolású abroncs az új rendszerben "D" besorolást kap. 

03

A gumiabroncs zajszintje

KÜLSŐ GÖRDÜLÉSI ZAJ
mértékét decibelben (dB) mérjük

A három hullám jelölést betűjelzések váltják fel: A, B vagy C (3 hullám = C).
Az utcazaj halláskárosító hatású. Egy 80 km/h sebességgel egyenletesen haladó gépjármű kerekeinek gördülési zaja jellemzően még a motorzúgásnál is hangosabb. A zajszint nagysága a gumiabroncstól és a burkolat minőségétől is függ.  



 

mtg etiq illus 03 hd f39 noise


Az "A" minősítéssel rendelkező abroncs FELE OLYAN HANGOS, mint a "B" minősítéssel rendelkező (3).

Új piktogramok

Az új európai abroncscímke újabb elemei:

QR-kód

a címke jobb felső sarkában.
A kód beolvasásával még részletesebb információhoz juthatunk az adott terméket illetően. A kód egy európai adatbázishoz (EPREL) irányít, amelyből az abroncscímke mellett letölthető a termék teljes adatlapja.

neige 613x202px

3PMSF jelölés3
Peaks Mountain Snow Flake -- 3PMSF téli minősítés

A 3PMSF jelölés az egyetlen olyan téli minősítés, amely objektív tesztekkel igazolja, hogy az abroncs téli használatra lett kifejlesztve, és hatékony téli körülmények között(4)

30 m(5)

Egy 50 km/h sebességgel haladó, téli minősítésű abronccsal szerelt jármű fékútja 30 méterrel rövidebb havas útfelületen, mint a nyári abronccsal szerelt járműé(5).

montagne 613x202px

ICE GRIP -- JEGES TAPADÁSjelölés
Fékút jeges útfelületen

A jármű egyetlen érintkezési pontját az úttal az abroncs biztosítja, így a skandináv országokban szokásos, jeges téli utakon kiemelt jelentőséggel bír az abroncs biztonsági teljesítménye. Az ilyen körülményekre tervezett abroncsok termékcímkéjén ezentúl megtalálható lesz az "Ice Grip" (jeges tapadás) piktogram is, amely azt jelenti, hogy az ilyen abroncs fékútja jeges útfelületen rövidebb.

1,4 m(6)

Egy 20 km/h sebességgel haladó, jeges tapadásra minősített abronccsal szerelt jármű fékútja legalább 1,4 méterrel rövidebb jeges útfelületen, mint a négyévszakos referenciaterméké.(6)
A jeges tapadás minősítéssel rendelkező abroncsokat kifejezetten zord téli körülmények közötti autózáshoz, jeges, illetve összetömörödött havas utakra fejlesztették ki. Enyhébb időben (esőben vagy alacsonyabb hőmérsékleten) használva a teljesítményük gyengébb, különösen nedves tapadás, úttartás és élettartam tekintetében.

Mit tehetek még, hogy biztonságosan és üzemanyag-takarékosan vezessek?

A vezetési stílus nagyban befolyásolja a jármű fogyasztását és biztonsági teljesítményét. Sok tanáccsal szolgálhatunk Önöknek ebben a tekintetben is, így szokásaink megváltoztatásával sokat tehetünk a biztonságos és környezettudatos közlekedésért:

A környezettudatos és gazdaságos eco-driving

az egyik ilyen tanácsunk. Ha egyenletes tempóban, a lehetőségek szerint előrelátóan vezetünk, az a fogyasztásra is kedvező hatással lesz. További tippeket, javaslatokat itt talál.

A követési távolságot


mindig be kell tartanunk. A biztonságos követési távolság tartásával nem kell azonnal a fékpedálra lépnie, többet használhatja a motorféket. 

Az abroncs üzemi nyomása


rendszeresen ellenőrizzük az abroncsnyomást (különösen hosszabb utak előtt érdemes), hogy a nedves tapadás teljesítmény és a fogyasztás mindig optimális legyen. Ebben a bejegyzésben elmondjuk, hogyan érdemes ellenőrizni az abroncsok nyomását.    

Tervezze meg


indulás előtt az utazást, nézze meg, milyen közlekedési helyzetek várhatók a különböző útvonalakon. Időt és üzemanyagot takaríthat meg a gondos tervezéssel! Próbálja ki ViaMichelin útvonaltervező alkalmazásunkat!

scott clark

Scott Clark, Michelin Executive Vice President, Automotive, Motorsport, Experiences, and Americas Regions - Member of the Group Executive Committee during MICHELIN e.PRIMACY live - Michelin Headquarters, Clermont-Ferrand, France - November 5th 2020 B) Jerome Cambier / MICHELIN

Scott Clark
a MICHELIN alelnöke

Autóipari, Motorsport, Élmény és Amerikai Régió
A Csoport igazgatótanácsának tagja

A Michelin innovatív szellemiségű vállalat

A Michelin folymatosan fejlesztéseket végez, hogy mindenki számára hozzáférhető, biztonságos,  hatékony és környezetkímélőbb mobilitási megoldások jöjjenek létre. Minden abroncsunk legfontosabb alapanyaga az innováció.

Ahogy látható, stratégiánk központi eleme a környezetvédelem, a környezetterhelés csökkentése. Környezeti lábnyomunk mielőbbi csökkentése érdekében a Michelin azt tűzte ki maga elé célul, hogy a 2010-ben mért CO2-kibocsátásunkhoz képest 2030-ban már csak fele annyit fognak kibocsátani a termelőegységeink, hogy aztán 2050-re teljesen karbonsemleges lehessen a működésünk. A Michelin ugyanakkor olyan megoldások kifejlesztésén is dolgozik, melyek lehetővé teszik megújuló vagy újrahasznosított alapanyagok használatát az abroncsgyártás során, temészetesen nem feledve az egyre jobb teljesítmény elérésére irányuló fejlesztéseinket sem. A MICHELIN abroncsok üzemanyag-felhasználása a 2010-es szinthez képest 20%-kal hatékonyabb lesz 2030-ra. A fenntartható jövőért dolgozunk!"

Találja meg a megfelelő MICHELIN abroncsot!

Egyéb érdekes bejegyzések

Jogi nyilatkozatok

(1) 40 000 kilométeres futás alatt 150 literes üzemanyag-megtakarítással és 1,15€/ liter üzemanyagköltséggel számolva (súlyozott átlag). Az üzemanyag-megtakarítás mértéke függ a jármű típusától, az útviszonyoktól és a vezetési stílustól is. A teszt során az ENSZ EGB 117. sz. előírásában foglaltak szerint jártunk el.
 (2) Fékhatás teljesítmény: fékezés 80 km/h sebességről 20 km/h sebességre. A teszt során az ENSZ EGB 117. sz. előírásában foglaltak szerint jártunk el.
(3) Külső gördülési zaj mérése: álló motorral, 80 km/h sebességgel haladó gépjármű zajterhelése. A teszt során az ENSZ EGB 117. sz. előírásában foglaltak szerint jártunk el.
(4) Fékhatás télies útfelületen, az ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation -- Európai Gumiabroncs és Kerékpánt Műszaki Szervezet) módszere szerint végzett teszt.
(5) Átlagos különbség a téli és nyári abroncsok fékútja között. Fékezés havas felületen 50-ről 0 km/h-ig. TÜV SÜD tesztek, 2013, 205/55 R16 méret, hőmérséklet: -5°C.
(6) Fékhatás jeges útfelületen, 20 km/h sebességről 5 km/h-ra fékezés, az ISO 19447 szabványban foglalt tesztmódszer szerint.