Tippek és tanácsok: személyautó, SUV és kishaszongépjármű abroncsok
Sok autós kéri gumis szakember segítségét az abroncsaival kapcsolatban, hiszen így tudhatjuk meg a legkönnyebben, hogy a gumiabroncs futófelület és az oldalfalak jó állapotban vannak-e. A gumiabroncs futófelület bordázati mélységét azonban magunk is ellenőrizhetjük profilmélységmérővel vagy egy pénzérme segítségével. Jó megoldás az is, ha megkeressük az abroncs kerülete mentén elhelyezett futófelület kopásjelző bütyköket, és összevetjük a profilmélységgel. Ha a kopásjelzők egy szintben vannak a maradék futófelülettel, akkor itt az idő: ki kell cserélni az abroncsot.
Mi a gumiabroncs futófelület?
Kezdjük talán azzal, hogy elmondjuk, mit nevezünk valójában a gumiabroncs futófelületének. Miután mi, autósok megértettük, mi az a gumiabroncs futófelület, tudnunk kell azt is, hogyan ellenőrizhetjük, megfelelően vastag-e.
A gumiabroncs futófelület lényegében az abroncs külső felületén körbefutó mintázati hornyok és csatornák összessége. Ezek a barázdák jó tapadást biztosítanak az úton, például azáltal, hogy elősegítik a víz elvezetését, illetve hogy megakadályozzák az aquaplaningot, a vízen felúszást. Futófelületi csatornák nélkül a kellően hatékony fékezés sokkal-sokkal nehezebb volna. Sokkal nehezebb volna a kerekek kipörgetése nélkül beindítani az autónkat is, ha nincs gumiabroncs futófelület, ami segíti a tapadást.
Különféle gumiabroncs futófelületek vannak?
A MICHELIN gumiabroncsait különböző mintázatú futófelületekkel tervezték.Néhányat úgy terveztek, hogy kanyarodáskor nyújtsanak maximális tapadási teljesítményt. Más gumiabroncsokat kifejezetten arra törekedtek a fejlesztők, hogy nedves vagy havas körülmények között legyen maximális a tapadási teljesítményük azáltal, hogy kiváló vízelvezető képességgel rendelkeznek.
Minden vezetési helyzethez (közúti használat, téli használat, terephasználat, vegyes használat ....) egy-egy speciálisan kiképzett futófelület bizonyul a leghatékonyabbnak. Mindegyiknek kicsit más a célja, de összességében elmondható, hogy a gumiabroncs futófelülete megkerülhetetlen szerepet játszik a biztonság és a teljesítmény szempontjából.
Miért kopik el a gumiabroncs futófelülete?
A gumiabroncsok gumikeverékekből készülnek, így az abroncs futófelülete szükségképpen elhasználódik idővel. Számos tényező alakítja a kopás minőségét: a jármű típusa (hibrid, elektromos vagy benzines autók), a járművezető viselkedése, vezetési stílusa és szokásai, az éghajlati-időjárási jellegzetességek, a hőmérsékletet, az útfelület egyenetlenségei, a járművünk műszaki állapota (kerékdőlés és futóműbeállítás, kerékkiegyensúlyozottság, a felfüggesztés, az erőátvitel jellegzetességei…), karbantartás, guminyomás…
A legújabb MICHELIN abroncsokat úgy tervezték, hogy kiváló élettartamot és magas szintű teljesítményt nyújtsanak az elsőtől egészen az utolsó kilométerig (*), azaz a gumiabroncs teljes hasznos élettartama alatt. A Michelinnél ez az alapja a “Teljesítmény, hosszú távra tervezve” filozófiának!
Amikor az abroncsok kopottsága elér egy bizonyos szintet, a szabályozás szerint már nem lehet velük közlekedni. Az Egyesült Királyságban a műszaki vizsgán nem mehet át az az autó, amelynek túl kopott a futófelülete. Ezért fontos autósként tudnunk, hogyan kell megfelelően ellenőrizni az autó gumiabroncsainak fennmaradó futófelületét.
*Az alább felsorolt termékcsaládok esetében kifejezett fejlesztési cél a hosszú élettartam és az élethosszig tartó, meggyőző teljesítmény kombinációja: MICHELIN CrossClimate², MICHELIN Primacy 4, MICHELIN Pilot Sport 4, MICHELIN Alpin 6 és MICHELIN Pilot Alpin 5.
Hogyan ellenőrizhető a futófelület mintázati mélysége?
A futófelület kopását az alábbi három módszer egyikével ellenőrizhetjük:
A futófelületi kopásjelzőkkel
A futófelületi kopásjelzők a futófelületi mintázati blokkok aljában található magasságjelző bütykök. A MICHELIN abroncsain a Michelin mester logo mutatja meg, merre érdemes keresnünk őket.
Ha a gumiabroncsot futófelülete eléri a bütykök magasságát, akkor az abroncsunk elhasználódott, é ski kell cserélnünk. A futófelület profilmélysége ekkor 1,6 mm, ami megfelel a törvényileg megengedett legkisebb profilmélység. Ha ennél jobban kopott abroncsot használunk, biztonsági kockázatnak tesszük ki magunkat és a közlekedésben részt vevőket egyaránt, és megszegjük a közlekedési szabálysértést követünk el.
Ha a mintázat vizsgálatakor azt látjuk, hogy csak egy kopásjelzőt ér el a kopás mértéke, akkor a gumiabroncsunk nm egyenletesen kopik (túlfújás, alulfújás, beállítási eltérés következtében). Kérjük gumis szakember segítségét!
Profilmélységmérővel
Az egyik legjobb eszköz egy egyszerű mérőműszer, amelyet kifejezetten erre a használatra terveztek. A gumiabroncs futófelületi bordázat mélységét mérő szerszám nem kerül sokba, ellenben pontosan és gyorsan ellenőrizhető a futófelületi kopás mértéke.
Az Egyesült Királyság területén a 20 pennys érmével
A gumiabroncsok profilmélységének ellenőrzésére van még egy hatékony módszerünk: a kifejezetten profilmélység mérésére tervezett mélységmérő helyett használjunk egy 20 pennys érmét! Ezt azért tehetjük meg, mert a 20 pennys érmék pereme pont megfelelő méretű az 1,6 mm-es mélység mérésére. Tehát alapvetően az autósoknak csak annyit kell tenniük, hogy egy érmét helyeznek be függőleges helyzetben a részben kopott gumiabroncsaik gumiblokkjai körüli mintázati hornyokba, és megfigyelik, hogy az érme pereme eltűnik-e a szemük elől. Ha igen, akkor még elegendő a megmaradt gumiabroncs futófelület bordázat mélysége. Ha viszont az abroncs mintázati blokkjai között jól látszik a pénzérme pereme, akkor a gumink megérett a cserére.
A gumiabroncs futófelületének ¾ részén a gumiabroncsok fő mintázati csatornáiban mérhető profilmélységnek legalább 1,6 mm-nek kell lennie.
A kopás ellenőrzését mindig több ponton kell elvégezni a gumiabroncs kerülete és szélessége mentén. A kopásnak indult abroncsainkat rendszeresen ellenőriztetni kell kívül és belül egyaránt gumis szakemberrel.
Ha a megengedett futófelület kopás határértéket elérte, a gumit le kell szerelni és ki kell cserélni.
Ha az ugyanazon a tengelyen lévő két gumiabroncs között rendellenes kopás vagy kopáskülönbség tapasztalható, forduljunk bizalommal gumis szakemberhez segítségért.
Minden látható perforációt, vágást vagy deformációt alaposan ellenőriznünk kell. Bízzuk rá magunkat a gumis szakemberekre! A gumiabroncs-szakértő megmondja, hogy a gumiabroncs megjavítható-e a sérülés után.
Elővigyázatosságból -- még akkor is, ha az abroncs általános állapota szabad szemmel vizsgálva jónak tűnik, és kopás tekintetében is a törvényes határokon belül van -- a Michelin azt javasolja az autósoknak, hogy ha a gumiabroncsok gyártásuk dátumától számítva elérik a 10. életévüket, mindenképpen kerüljenek lecserélésre. A tíz éves korhatárt a DOT számon szereplő dátumtól számítjuk.
Találja meg a tökéletes gumiabroncsot
Adja meg a jármű vagy a gumiabroncs méretét
We're searching for your tire...
Wait few seconds we're processing your photo