Kishaszongépjármű abroncs nyomás -- útmutató

KISHASZONGÉPJÁRMŰ ABRONCS NYOMÁS -- ÚTMUTATÓ

Tippek és tanácsok: személyautó, SUV és kishaszongépjármű abroncsok

Miért fontos a kisteherautó abroncs üzemi nyomása? Honnan tudhatom, hogy melyik nyomás megfelelő az én járművemhez? Milyen gyakran és hogyan kell a nyomást utánállítani? Ha ezek közül a kérdések közül néhányat már feltett magának, akkor most jó helyen jár! Szakértőink válaszaiból minden kiderül.

Miért fontos a kisteherautó abroncs üzemi nyomása?

Természetes fizikai jelenség, hogy az abroncs idővel veszít a nyomásából -- függetlenül attól, mennyire légmentesen zár a szelep. Ezért kell minden gumiabroncs esetében rendszeresen ellenőrizni és utánállítani a nyomást, és ha van, a pótkerékről sem feledkezzünk meg! A rendszeres ellenőrzés során azt is könnyebben észrevesszük, ha a többihez képest az egyik abroncsunk abnormálisan gyorsan veszít a nyomásából. 

Milyen kockázatokkal jár, ha nem megfelelő a furgonom abroncsában az üzemi nyomás?

 Az elégtelen nyomáson üzemelő gumiabroncs hőmérséklete megemelkedik, ami tönkreteheti a belső alkatrészeket. A károsodás visszafordíthatatlan, az abroncs pedig a hirtelen nyomásvesztés következtében tönkre is mehet.

Az elégtelen nyomással való használat következményei nem múlnak el nyomtalanul: jóval később, még a nyomás helyreállítása után is mutatkozhat.

Az alulfújás magasabb üzemanyag-fogyasztást jelent, és növeli a felúszás, azaz vastagabb vízrétegen áthajtva a tapadás elvesztésének kockázatát.

Akár túl-, akár alulfújt, a gumiabroncs gyorsan, szabálytalanul kopik, ami elkerülhetetlenül az idő előtti lecserélésével jár.

Megfelelő üzemi nyomás:

  • Biztonság
  • Hosszú élettartam
  • Optimális üzemanyag-fogyasztás

-0.5 bar:

  • Rövidebb élettartam

-1 bar:

  • A gumiabroncs felrobbanásának veszélye
  • Megnövekedett üzemanyag-fogyasztás
  • Megváltozott úttartás
  • Megnövekedett fékút 

Milyen gyakran kell a nyomást utánállítani?

Nagyjából havonta egyszer ellenőrizzük az abroncsok nyomását. Hosszabb utazás előtt is érdemes ellenőrizni az abroncsok állapotát.

Hogyan kell a furgonom abroncsán az üzemi nyomást utánállítani?

A barban vagy PSI-ben megadott abroncsnyomást a benzinkutakon található vagy kézi (akkumulátorról működtethető) kompresszorral lehet beállítani, lehetőleg hideg gumiabroncsokon, azaz amikor a járművel csak keveset vagy egyáltalán nem közlekedtek.

Tekerjük le a szelepsapkát, és helyezzük be a kompresszor visszacsapó szelepét az abroncs szelepébe: a nyomásmérő számlapjáról leolvasható a kisteherautó gumiabroncsának aktuális nyomása. Szükség szerint a kompresszor nyomógombjai segítségével fújhatunk több levegőt az abroncsba, vagy csökkenthetjük a nyomást (kiengedhetünk levegőt), amíg a javasolt értéket el nem érjük.

Fontos tudnunk, hogy ha az ellenőrzést felforrósodott gumiabroncsokon, hosszabb autózás után végezzük el, soha nem szabad levegőt kiengednünk az abroncsból, mivel a nyomás a hőmérséklettel nő.

a benzinkúton található kompresszorral felfújhatjuk az abroncsainkat

A furgon gumiabroncs nyomását a benzinkúton található kompresszorral is beállíthatjuk

Milyen nyomásra fújjam fel a furgonom abroncsait?

A Michelin azt javasolja, hogy mindig a jármű gyártója által javasolt gumiabroncsnyomást állítsa be járművén.

A nyomástáblázat általában a furgon vezető oldali ajtajának belső oldalán, esetleg az üzemanyag-betöltő nyílás fedel belső oldalán található.

Online keresőnkben szintén megtalálható az ön furgonjához ajánlott keréknyomás.

Fontos tudnivaló: ugyanarra a járműre többféle nyomásértéket javasolhatnak a gyártók, annak függvényében, hogy mekkora a jármű terhelése. A kisteherautó használatára jellemző, hogy gyakran árut és szerszámokat, gépeket szállítanak velük, így az össztömege hol kisebb, hol nagyobb: a kisteherautó abroncsnyomását ezért a mindenkori terhelésnek megfelelően kell beállítanunk.

Ha a kisteherautónkat anélkül terheljük túl, hogy a guminyomást átállítanánk, az abroncsaink sokkal gyorsabban elhasználódnak, és idő előtt le kell cserélni őket. Ezért azt javasoljuk, hogy indulás előtt ön is mindig ellenőrizze, hogy a furgon abroncsnyomása megfelel-e a terhelésnek.

 A “C" jelöléssel rendelkező abroncsok sajátosságai

 A kishaszongépjárművek abroncsain "C" jelzés található, ami azt jelenti, hogy megerősített felépítménnyel, illetve övbetétekkel rendelkeznek, hogy nagyobb terhelést tudjanak elviselni, mint a hagyományos járműveken lévő abroncsok (a témában lásd a megerősített abroncsokról szóló cikkünket).

A „C” jelzésű gumiabroncs oldalfalán két terhelési index van feltüntetve: az első szimpla szerelésre (két abroncs a hátsó tengelyen), a második pedig az ikerszerelésre (négy gumiabroncs a hátsó tengelyre szerelve: jobb tömegelosztás) vonatkozik.

A megerősített felépítményű gumiabroncsok a személygépkocsinál nagyobb terhelést is elbírnak, ezért a járműgyártó ajánlása szerint magasabb nyomásra is kell felfújnunk őket.
 

A “C” jelöléssel rendelkező abroncsokat is a javasolt nyomásértékre kell felfújni

A kisteherautómhoz megfelelő keréknyomás -- kereső

Alábbi eszközünkben megadhatja a jármű márkáját, modelljét és egyéb adatait, a kereső pedig kilistázza a gyártó által javasolt nyomásértékeket.

A kereső használata

Íme egy példa: ha meg szeretnénk tudni, milyen nyomásértékeket ajánl a Renault Master furgon gyártója, válasszuk ki a "Gyártmány" mezőben a "Renault" elemet, majd a "Típus" mezőben a "Master"-t, majd adjuk meg a gyártási évet, a motor méretét és a gumi méretét is.

A választások érvényesítése után a következő oldalon a „abroncsméret részletek megtekintése” mezőben megtalálhatjuk az első és a hátsó gumiabroncsok barban kifejezett nyomásértékeit. A keresést módosított adatokkal is elvégezhetjük.

Nem támogatott webböngészőt használ
Olyan böngészőt használ, amit ez a webhely nem támogat. Ez azt jelenti, hogy vannak olyan funkciók, amelyek esetleg nem működnek rendeltetésszerűen. Ez furcsa eredményekhez vezethet böngészés közben. A webhely teljes mértékű kihasználása érdekében használja, frissítse vagy telepítse a következő böngészők egyikét