Tippek és tanácsok: személyautó, SUV és kishaszongépjármű abroncsok
Mostanában defektje volt? Érdekli, hogy lehetséges-e a gumiabroncs-javítás, és hogyan kell csinálni? Ebből a rövid útmutatóból minden kiderül.
Honnan tudhatom, hogy lehetséges-e a gumiabroncs-javítás?
A javíthatóság elsődlegesen attól függ, hogy hol van defekt vagy szöglyuksérülés az abroncsunkon
A futózónán :
A gumiabroncs a legtöbb ilyen esetben javítható. A gumiabroncs-javítás akkor lehetséges, ha nem túl nagy a lyuk. Fontos, hogy minden esetben vizsgáljuk vagy vizsgáltassuk meg a sérült abroncsot: a belső légzáró márványosodhat és/vagy az abroncs megsérülhetett az alacsony nyomáson való használat következtében.
A váll zónáján :
Ezen a területen defektjavítás nem lehetséges. Az abroncsot ki kell cserélni.
Az oldalfalon :
A gumiabroncs általában nem javítható, nagy a kockázata, hogy a sérülés meggyengítette az abroncs szerkezetét.
Egy kivétel van ez alól:
Ha a gumiabroncs oldalfalán lévő sebességindex nem haladja meg a T besorolást, az oldalfal javítható, ha a lyuksérülés átmérője 3 mm vagy annál kisebb. A T indexnél magasabb besorolás esetében azonban a gumiabroncs-javítás a biztonsági kockázatok elkerülése érdekében kerülendő.
Milyen esetben nem javítható a defekt a futófelület területén?
Amennyiben a defekt után egy többé-kevésbé hosszú vezetjük még az autót, amíg le nem állítjuk. Defekt vagy alacsony nyomású abroncs használatakor a gumiabroncs tartóváza is sérülhet (márványosodás, belső légzáró leválása, abroncs elmozdulása).
Miért van ez így?
Ha alacsony nyomáson vagy laposan használjuk az abroncsot, az oldalfal összenyomódik.
Ez a gumiabroncs tartószerkezetének romlását okozza, ami számos problémához vezethet:
- A gumiabroncs légzárójának márványosodása: a belső légzáró rétegen márványos rajzolatú töredezettség jelenik meg, miután a laposan (alacsony nyomáson) történt használat alatt az abroncs összenyomódott.
- A belső légzáró leválása: a gumidarabok felforrósodnak és letörnek.
- A gumiabroncs elmozdulása, ami az abroncs szétszakadásához vezet.
Ha a tartóváz megsérült, a gumiabroncs túl gyenge, és nem javítható, még akkor sem, ha a lyuksérülés egyébként a futófelületen van.
Gumiabroncs-javítás: a 3 módszer
A gumiabroncs javításának három módja van:
- PRP, más néven gumijavító "gomba": ez a szakember által végzett gumiabroncs-javítás a legmegbízhatóbb. A gumis szakember a javítás során leszereli az abroncsot, megvizsgálja a belsejét, hogy ellenőrizze, nem sérült-e, kitapogatja a lyukat, belülről behelyezi a gumijavító gombát, és a helyére ragasztja, hogy teljes légzárás alakuljon ki.
- Javítószál, “gumikukac”: kívülről az abroncs belseje felé. A javítószálat használó gumiabroncs-javítási módszerek kifejezetten ellenjavalltak, hiszen ilyenkor a javítás az abroncs leszerelése nélkül, kívülről történik, és nincs lehetőség észrevenni az alacsony nyomáson való használat utáni esetleges belső sérüléseket, illetve megbizonyosodni róla, hogy az abroncs alkalmas-e további használatra.
- Gumijavító folttal: ez a kerékpár belső tömlőjének javításához hasonló. Ez a fajta javítás szintén nem ajánlott, mert belül ugyan kialakulhat a légzárás, a futófelület és a belső gumi között azonban nem lesz elég erős a kapcsolódás. Ezért fennáll a víz beszivárgásának és a (részben fémes) rétegek oxidációjának veszélye. Ha ez a sérülés bekövetkezik, az a gumiabroncs szétrepedéséhez, durrdefekthez vezethet.
Defektjavító készlet: hatékony a defektjavítóval végzett javítás?
A defektjavító készlet általában a defektjavító sprayt jelenti, amely a lyukat úgy tölti ki, hogy az abroncs belsejébe habot fújnak. Esetleg egy olyan, úgynevezett gumikukacot, amelyet egy fúróhoz hasonló szerszámmal kívülről csavaroznak bele a lyukba.
A Michelin nem javasolja a gumiabroncsok tartós javítását ezekkel a módszerekkel, mert a gumiabroncs belsejét nem ellenőrizték, így a fent említett kockázatoknak tehetjük ki magunkat.
Defekt esetén is célszerű kereket cserélni, majd a kilyukadt abroncsot szakemberrel bevizsgáltatni.
Ha nincs pótkerekünk, vagy az derül ki róla, hogy nem használható, hívjuk az országúti gyorssegélyt, a “sárga angyal”-t vagy mobil gumist, esetleg autómentőt, és vitessük el autónkat a legközelebbi szervizbe.
Ha ezek közül egyik megoldás sem lehetséges, a defektjavító készlet vagy defektjavító hab csak vészmegoldásként használható: a legközelebbi gumis műhelyig vezethetünk a javított abronccsal, megfelelően alacsony sebességgel. A károsodott abroncs sorsáról ez esetben is csak az alapos vizsgálatot végző szakember dönthet: vagy meg lehet még javítani, vagy ki kell vonni a forgalomból.
Gumijavító szakember által végzett gumiabroncs-javítás
A szakszerű gumiabroncs-javítás egy technika, amelynek elvégzésére szakemberek vannak kiképezve: tudják, hogyan kell megvizsgálni a gumiabroncs belsejét, és megállapítani, hogy javítható-e.
A lyuksérülés pontos helyének meghatározása után az idegen testet eltávolítják.
A sérülés helyén megtisztítják a belső légzárót, és speciális gumioldatot visznek fel a területre.
Belülről behelyezik a lyukba a gombát.
A futó felé kilógó részt levágják.
A lyuk sikeresen befoltozva: az abroncs légzárása optimális.
Biztonságos megjavítani a defektes gumiabroncsot?
A gumiabroncsokat néha nagy sebességgel is használjuk. A saját biztonságunk és közlekedésben részt vevők biztonsága érdekében fontos, hogy az abroncsot szakszerűen és megbízhatóan javítsák meg.
A gumiabroncs-javítás csak akkor biztonságos, ha szakszerűen végzik el, ezért is fontos, hogy szakemberrel végeztessük el. Ha az abroncs a vizsgálat után javíthatónak bizonyul, a szakember a megfelelő gumijavító gombát illeszt a lyukba, és a javított gumiabroncs várhatóan ugyanolyan jól teljesít, mint a defekt előtt.
Ha az abroncs nem károsult az alacsony nyomáson való használat során, akkor az élettartama pontosan ugyanolyan hosszú lesz, mintha nem lett volna defektes.
Minden abroncstípus javítható?
Egyes gumiabroncsok speciális igényekre készültek. Olyan sajátosságaik vannak, amelyek joggal vethetik fel bennünk a javíthatóság kérdését. Három típusú abroncsról van szó:
Acoustic, vagyis zajcsökkentett gumiabroncsok :
Ezek speciális habot tartalmaznak, amelytől alacsonyabb az abroncs gördülési zaja. Az ilyen típusú gumiabroncsok ugyanúgy javíthatók, mint a normál gumiabroncs.
Egyes gyártók bizonyos modelljeikhez nem biztosítanak pótkereket, hanem inkább defekttűrő gumiabroncsokat szerelnek autóikra:
Selfseal, azaz önfoltozó gumiabroncsok :
Ezek a gumiabroncsok csak a futófelületüket képesek megjavítani.
Lyuksérüléses defekt esetén önelzáró gumis alkatrész tömíti be a lyukat.
Az ilyen típusú gumiabroncsok ugyanúgy javíthatók, mint a normál gumiabroncs.
Ha az autónkhoz a gyártó által megadott méretekben elérhető az önfoltozó gumiabroncs, akár ezt a megoldást is választhatjuk..
Runflat, azaz laposan is használható defekttűrő abroncsok:
Ezzel az abronccsal defekt után biztonságosan a legközelebbi gumis műhelyig vezethetünk anélkül, hogy az abroncs belső része sérülne.
A Michelin defekttűrő abroncsok ZP (Zero Pressure) és/vagy EMT (Extended Mobility Tyres) jelöléssel rendelkeznek.
A defekttűrő abroncsok csak egyszer javíthatók.
Új abroncs vásárlásakor vegyük figyelembe, hogy a defekttűrő gumiabroncsok egy bizonyos járműkategóriánál elérhető, speciális típusú tárcsára szerelhetők csak fel, normál felnire nem.
Találja meg a tökéletes gumiabroncsot
Adja meg a jármű vagy a gumiabroncs méretét
We're searching for your tire...
Wait few seconds we're processing your photo