Tippek és tanácsok: személyautó, SUV és kishaszongépjármű abroncsok
A téli időszakban veszélyes és váratlan helyzetekkel kellhet szembenéznünk az utakon. Az útfelület hol száraz, hol nedves, hol havas vagy jeges - gyakran egyetlen napra mindenből kijut. Latyakos, havas és jeges útszakaszokon hasznos lehet a hólánc használata. Ismerkedjen meg Ön is ezzel hasznos eszközzel!
Mikor kell felszerelni a hóláncot?
1 - Amikor azt a szabályozás előírja
Egyes helyeken, különösen magas hegyekben, sípályákhoz vezető utakon az érvényes szabályozás előírhatja a hólánc használatát. Magyarországon ezt a hólánc használata kötelező jelzőtábla írja elő.
2 - Ha nyári abroncs van az autóján
photo credits: Stéphane DUCLET
Noha a nyári abroncs nem megfelelő megoldás a 7°C-nál alacsonyabb hőméresékleten való használatra, sokan egész évben nyári gumit használnak. Ilyenkor elengedhetetlen a hólánc használata havas útszakaszokon!
Fontos tudnunk azt is, hogy a hólánc használatával bizonyos korlátozásokat is be kell tartanunk:
Nem kifejezetten jó élmény, amikor hidegben és/vagy sötétben, egy forgalmas út szélén kell felszerelnünk. A legtöbben ezért az utolsó pillanatig halogatják a hólánc felszerelését, de sajnos így szinte egészen biztosan veszélynek teszik ki magukat addigra: egy ideje már nem a megfelelő tapadással és vonóerővel, nem biztonságos körülmények között vezetnek, mire felkerül a hólánc az autójukra.
Magyarországon a hólánccal legfeljebb 50 km/h sebességgel lehet haladni.
Közlekedésbiztonsági okokból és a felszerelés megóvása érdekében azonnal le kell szerelni a hóláncot az autóról, ha az úton már nincs hó.
A hólánc használatával járó kellemetlenségek elkerülése érdekében azt javasoljuk, hogy mindig az időjárásnak megfelelő abronccsal, téli vagy négyévszakos abronccsal induljunk útnak.
3 - Tegyen fel hóláncot, ha téli vagy szezonális gumiabroncsa van
A nyári abronccsal ellentétben a téli és négyévszakos gumikat a télies időben való használatra fejlesztették ki. Gumikeverékük még hideg időben is kellően lágy marad, nagyobb profilmélységük pedig a hideg és nedves, havas útfelületen is meggyőző tapadást nyújt. A hólánc használata azonban még az ilyen abronccsal is elképzelhető szélsőségesen télies, havas vagy jeges útszakaszokon.
Ügyeljünk a megfelelő típusú hólánc kiválasztására! A téli és négyévszakos gumik esetében a kompozit vagy fém hóláncok használata célszerűbb, a textil hólánc vagy hózsák használatával ugyanis elvész az abroncs természetes havas tapadása.
Mi a különbség a téli abroncs és a hóabroncs között?
A legfontosabb különbség a kinézetükben van: a hólánc egy olyan láncrendszer, amelyet a futófelületre feszítenek fel, míg a hózsák, vagy textil hólánc teljesen beborítja a kereket. A hólánc kiegészítő tapadást biztosít a futófelületnek, míg a hózsák textilje maga tapad az útfelülethez.
A hólánc és a hózsák teljesítménye
Összetömörödött havon a két rendszer nagyjából egyforma teljesítményt nyújt, friss hóban és jégen azonban egyértelműen a hólánc a hatékonyabb megoldás. A hólánc ezenfelül ellenállóbb, és kevésbé kopik a letakarított utakon. A hózsákot ellenben egyszerűbb fel- és leszerelni.
A különböző típusú láncok
A 2000-es évekig csak fém hóláncot lehetett kapni. Az elmúlt tizenöt-húsz évben azonban - főleg a Michelin fejlesztéseinek köszönhetően - megjelentek a könnyebben kezelhető hózsákok (S.O.S Grip) és kompozit anyagból készült hóláncok (Michelin Easy Grip) is.
További tudnivalók hólánc termékeinkről: => https://fr.michelin-lifestyle.com/fr/promotions/snow-chains
Milyen szabályozás van érvényben Európában a hóláncra vonatkozóan?
A hólánc használatát illetően minden ország a saját hatáskörében dönt. A szabályozás kitér a használható hólánc típusára (például Németországban és Ausztriában csak fémből készült hólánc használható) és a használat egyéb körülményeire.
Az alábbi táblázatban a különböző európai országokban érvényes szabályokat ismertetjük.
* ez változhat. Kérjük, mindig ellenőrizze az aktuális helyi jogszabályokat.
Bármelyik járműre lehet hóláncot szerelni?
A legtöbb járműre lehet klasszikus vagy standard hóláncot szerelni, de vannak csak speciális hólánctípussal szerelhető járművek is. Az ilyen modelleknek általában kisebb kerékjáratuk van, ezért a standard hólánc felszerelésével kárt tennénk magában a járműben. Ebben az esetben textil hóláncot, ún. hózsákot vagy kompozit anyagból készült, esetleg oldalsó hóláncot kell felszerelnünk.
A hólánc megvásárlásához ismernünk kell a járműmodellt és az abroncsméretet.
A jármű meghajtását is figyelembe kell vennünk. Elsőkerék-hajtású járművek esetében az első kerekekre, míg hátsókerék-hajtású modelleknél mind a négy kerékre fel kell szerelni a hóláncot a megfelelő vonóerő (hátsó kerekek) és tapadás (első kerekek) eléréséhez. Az összkerék-meghajtású járműveknél szintén mind a négy kerékre hóláncot kell tenni.
Négyévszakos és téli abroncsaink
MICHELIN CrossClimate+
Személygépkocsi-abroncsok
★★★★★
★★★★★
Hosszantartó biztonság, minden időjárásban.
Abroncs megtekintése
MICHELIN Pilot Alpin 5 SUV
SUV - 4x4 abroncsok
Elektromos vagy hibrid autó
★★★★★
★★★★★
Úttartás zord téli utakon - hosszú távra terveze, Az Ön SUV járművére.
Abroncs megtekintése
További cikkek, amelyek még érdekelhetik
További cikkek, amelyek még érdekelhetik
A megjelent cikk(ek) célja, hogy iránymutatásként szolgáljanak az abroncsválasztás során, illetőleg, hogy a tudomány, a technika, a teszteredmények és a Michelin tapasztalatai alapján időszerű és pontos tájékoztatást nyújtsanak az olvasóknak. Ha arról értesülünk, hogy hibás vagy pontatlan információk szerepelnek a cikk(ek)ben, igyekezni fogunk kijavítani ezeket. Mindazonáltal a Michelin semmiféle felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a cikkekben közzétett információk tekintetében, mely információ kivétel nélkül általános jellegűek, és nem feltétlenül teljesek, pontosak vagy az olvasás időpontjában naprakészek, továbbá nem minősülnek jogi vagy szaktanácsnak.