Kereskedők keresése

Hogyan és mikor ellenőrizzem az abroncsok nyomását?

A gumiabroncsok nyomásvesztése természetes fizikai jelenség, ezért fontos, hogy rendszeresen ellenőrizzük az abroncsok nyomását. A nem megfelelő nyomás kedvezőtlenül hat a tapadási teljesítményre, ami által az autó fékútja is meghosszabbodik. Ezenkívül károsíthatja az abroncsokat, lerövidítheti élettartamukat, illetve növelheti az üzemanyag-fogyasztást.  

Nézzük, hogyan kerülhetők el ezek a veszélyek!

Hogyan kell ellenőrizni a guminyomást?

A benzinkúton

A legegyszerűbb, ha elmegyünk egy olyan benzinkútra, ahol kompresszor is van.

A gyártó által javasolt nyomás meghatározása után helyezzük be a kompresszor visszacsapó szelepét az abroncs szelepébe.

Ellenőrizzük, hogy a mérőórán olvasható abroncsnyomás érték megfelel-e az ajánlásnak.

Ha nem, nyomjuk meg a kompresszor gombját, és fújjuk addig az abroncsot, amíg el nem éri a kívánt nyomást.

Hordozható mini kompresszorral

Az abroncsnyomást akár otthon is leellenőrizhetjük és beállíthatjuk. Egy hordozható kompresszorra lesz szükségünk, ezt a hasznos műszert autós üzletekben is megvehetjük.  

Az olyan autós tartozékok, mint például a MICHELIN hordozható kompresszor, megvásárolhatók a Michelin Lifestyle kínálatából -- ahol további Michelin márkájú termékek széles skálája várja ügyfeleinket. 

A legjobb, ha minden ellenőrzéshez ugyanazt a kompresszort használjuk, így a különböző eszközök közti kalibrálási különbség nem befolyásolja a mérést.

Mikor kell ellenőrizni az abroncsok nyomását?

A gumiabroncsok nyomását lehetőség szerint hidegen, vagy nagyon kevés ideig tartó, óvatos használat után ellenőrizzük.

Miért? Mert vezetés közben az abroncsok felmelegszenek, ettől a nyomás magasabb lesz. Ha hosszabb ideig tartó használat után ellenőrizzük a gumiabroncsok nyomását, az olyankor mért érték alapján úgy érezhetjük, hogy a gumiabroncsok túlfújt állapotban vannak, és úgy gondolhatjuk (tévesen), hogy inkább egy kis levegőt kellene kiengednünk belőlük.

Akkor érdemes a gumiabroncsok nyomását ellenőriznünk, amikor az abroncsok még ne melegedtek fel a használatban, vagyis amikor az autóval kevesebb mint 2 km-t vezettünk. Ebben az állapotban valódi képet fogunk kapni az abroncsnyomásról. Szükség esetén levegő hozzáfújásával állítsuk a kívánt értékre a nyomást.

A pótkeréken is mérjük meg a nyomást?

A pótkereket gyakran méltatlanul mellőzzük az abroncsnyomás ellenőrzése során. Ha van pótkerekünk, természetesen szükség esetén használhatónak is kell lennie -- ezért ezt a kereket is ellenőriznünk kell, noha napi használatban nincs.  Ne felejtsük el ellenőrizni a pótkerék nyomását is! 

Milyen gyakran kell ellenőriznünk a guminyomást?

A gumiabroncsok korától és kopottsági állapotától függetlenül mindig tapasztalható kismértékű levegőveszteség -- ez természetes fizikai jelenség. Ahogy a gumiabroncs gördül, levegőt veszít. A fent említett kockázatok elkerülése érdekében ezért azt javasoljuk, hogy havonta egyszer ellenőrizzük abroncsaink nyomását. 

A nyomásvesztés lehetséges okai

Miért van, hogy egyes gumiabroncsok gyorsabban eresztenek, mint mások?

Ennek számos oka lehet:

  • Ha az abroncs szelepe kissé porózus, akkor a szokásosnál gyorsabban veszít a nyomásából.

  • Ha a keréktárcsánk elöregedett és rozsdás, az szintén károsíthatja az abroncsot, és gyorsabb nyomásvesztéshez vezethet.

  • Ha az autónk mindig ugyanazon a helyen parkol, a napsugárzásnak kitett gumiabroncsok gyorsabban veszítenek nyomásukból, mint a rendszerint árnyákban lévők.

  • Például egy befúródott szög által okozott sérülés lassú és folyamatos nyomásveszteséget eredményezhet. 

Ha a havi ellenőrzés során jelentős nyomáskülönbséget észlelünk az egyik és a többi gumiabroncsunk között, az sérülésre vagy hibára utaló jel lehet. Ebben az esetben a kérdéses abroncsot ellenőriztessük gumis szakemberrel.

Egyénként a kisebb nyomáskülönbségek meglehetősen gyakran előfordulhatnak ugyanazon az autón mérve is. Az alulfújt állapot és idő előtti kopás elkerülése érdekében váljon rutinná, hogy havonta ellenőrizzük a gumiabroncsok nyomását! 

If your vehicle is always parked in the same place, tyres exposed to the sun lose air faster.