
Az abroncs felfújása nagyon fontos, az autóban ülők és a közlekedésben részt vevők biztonsága függhet a keréknyomástól. A nem megfelelő keréknyomás hatással van a jármű üzemeltetési költségeire is: a tönkrement gumit idő előtt le kell cserélni, és az üzemanyag-fogyasztás is megnőhet.
Ebből a cikkből kiderül, mikor érdemes ellenőrizni a keréknyomást, és hogyan lehet három egyszerű lépésben felfújni az abroncsot. Azt is megtudhatja, hogy a gumi felfújását különböző módon kell elvégezni, attól függően, hogy a gumik melegek vagy lehűltek, és hogy a pótkerék nyomását is rendszeresen ellenőriznünk kell, noha nem olyan gyakran, mint a többi kereket.
Szó lesz még a hordozható kompresszorról is, ami a benzinkutas pumpálás alternatívája lehet, illetve arról, hogy érdemes-e inkább gumigázzal, vagyis nitrogénnel feltölteni az abroncsot.
Milyen kockázattal jár, ha nem megfelelő nyomáson használjuk a gumit?
Alulfújt, túl alacsony nyomású abroncs
- Nagyobb üzemanyag-fogyasztás
- A futó gyorsabban és egyenetlenül kopik. A szükségesnél 20%-kal alacsonyabb nyomással üzemeltetett gumi esetében az élettartam 20%-kal rövidül meg. Példa: a várhatóan 40000 kilométeres (25000 mérföld) futásteljesítményű abroncs ez esetben kb. 8000 kilométerrel (5000 mérföld) kevesebbet fog futni ténylegesen.
- Az úttartás instabillá válik, az abroncs pedig túlmelegszik, ami pedig -- különösen magas sebesség mellett -- veszélyes is lehet, mert könnyen durrdefekthez vezethet.
- ○ A fogyasztással együtt megnő a CO2-kibocsátás is.
Túlfújt, túl magas nyomású abroncs
- Az abroncs élettartama rövidebb lesz: a központi zónában gyorsabban kopik a futó
- Az úttartás kiszámíthatatlanná válik, különösen nedves útfelületen.
Mikor kell ellenőriznünk a keréknyomást?
Az abroncs nyomása idővel csökken: jellemzően havonta 0,1 barral (1,45 PSI).
A természetes nyomásvesztést egyéb körülmények jelentősen felgyorsíthatják:
- szöglyuksérülés
- hibás szelep: a szelepet minden abroncscsere alkalmával ki kell cserélni (a nyomásérzékelővel ellátott szelepet is)
- a szelepsapka hiánya: a szelepsapka nagyon fontos a megfelelő légzáráshoz
- a kerékpánt állapota: a kerékpántot minden abroncscsere alkalmával alaposan meg kell tisztítani
Mi ezért azt javasoljuk, hogy a keréknyomás ellenőrzését havonta végezzük el, illetve minden hosszabb út előtt is.
Ebben a cikkben további tudnivalókat talál arról, hogy miért csökken a keréknyomás.
Ha hosszabb ideig nem használjuk a kereket -- például a téli/nyári csere miatt --, a kerék visszaszerelése után minden esetben ellenőriznünk kell a nyomást.
A megfelelően felfújt abroncs használata biztonságosabb, gazdaságosabb és kevésbé terheli környezetünket!

Az abroncs felfújása -- 3 egyszerű lépésben
1. lépés: Tájékozódjunk! Mi az ajánlott abroncsnyomás?
Az ajánlott nyomásértéket ne az abroncs oldalfalán keressük!
Jellemzően az alábbi helyeken érdemes megnézni:
- A vezetőoldali ajtóoszlopon, esetleg az üzemanyagtöltő fedél belső oldalán lévő adattáblán
- A járműhöz mellékelt felhasználói kézikönyvben (általában a kesztyűtartóban található)
- Vagy használhatja nyomáskalkulátor alkalmazásunkat is
Az ajánlott abroncsnyomást barban vagy PSI-ben adják meg. A kívánt nyomás járműterhelés függvényében változhat, ezért mindig ellenőrizzük, hogy megfelelően állítottuk-e be a keréknyomást.


2. lépés: Mérjük meg a keréknyomást!
- Látogassunk el a legközelebbi benzinkúton lévő kompresszorhoz
- Helyezzük rá a szelepre a nyomásmérőt.
- A manometer (guminyomásmérő) kijelzőjén leolvasható a nyomás, mértékegysége bar vagy PSI
- Az ilyenkor hallható szisszenő hang az abroncsból kiszökő, kis mennyiségű levegő hangja. A keréknyomásra nincs különösebb hatással.
3. lépés: Állítsuk be pontosan a keréknyomást!
- Hasonlítsa össze guminyomásmérő által mért értéket az ajánlottal.
- Ha a nyomás magasabb, levegőt kell kiengedni az abroncsból.
- Ha alacsonyabb, fújja fel az abroncsot az ajánlott értékig.
Hogyan kell az abroncsot felfújni, ha hideg, és hogyan ha meleg?
- A nyomásellenőrzést lehetőleg lehűlt állapotú abroncson végezzük el (amikor az autó már két órája pihen, vagy kis sebességgel tette meg a benzinkútra vezető pár kilométeres utat).
- Ha a nyomást használat után ellenőrizzük, amikor az abroncs még meleg, a járműgyártó által előírt nyomásértékhez képest 0,3 bar nyomással nagyobb értékre állítsuk be a nyomást. a járműgyártó által előírt nyomásértéket (vagy kövessük a járműgyártó útmutatását). Amikor az abroncs lehűlt, újra ellenőrizni kell a nyomást, és szükség esetén korrigálni.
- A nyomás az abroncs használata közben növekszik - soha ne csökkentsük a nyomást melegen mért abroncs esetében!
A pótkeréken is ellenőrizni kell a guminyomást?
Mivel a nyomásvesztés természetes fizikai jelenség, a pótkereket is érdemes ellenőrizni. De minthogy ezt a kereket nem használjuk minden nap, a pótkerék nyomását elég évente kétszer leellenőriznünk.
Miért fontos, hogy a guminyomásmérő megfelelően legyen kalibrálva?
A benzinkúton lévő kompresszoroknál elhelyezett guminyomásmérőkkel érdemes gyanakvónak lennünk, sokszor nem megfelelően kalibrált, ezért megbízhatatlan műszereket találunk a kutakon.
Ezért fontos, hogy
- időnként gumis szakemberrel is ellenőriztessük a keréknyomást
- vagy vásároljunk magunknak jó minőségű, megfelelően kalibrált nyomásmérőt (szaküzletekben beszerezhető)

Hordozható minikompresszor: ha nincs a közelben benzinkút
Az abroncs hordozható minikompresszorral is felfújható. Szivargyújtóról és hálózati feszültségről működtethető változatokban kapható. Beépített nyomásmérője segítségével könnyedén beállítható a kívánt keréknyomás.
Hol lehet hordozható minikompresszort vásárolni?
A hordozható minikompresszor autós szakboltokban és egyes nagyáruházakban is beszerezhető.
MICHELIN MCX6 hordozható minikompresszor

Érdemes nitrogénnel/gumigázzal töltött abroncsot használnom?
Mi a nitrogén?
A nitrogén a levegőből kinyerhető gáz, előállításához el kell távolítani a levegőből az oxigénkomponenst. A levegő nitrogéntartalma kb. 79%.
Hogyan használható a nitrogén?
Az abroncsot legtöbbször sűrített levegővel fújják fel. Vannak azonban olyan abroncskereskedők, akik kizárólag nitrogént fújnak az abroncsokba. A legtöbb abroncsot levegővel vagy nitrogénnel is fel lehet fújni, amennyiben a jármű gyártója által ajánlott nyomásra fújjuk a kereket.
A nitrogént és sűrített levegőt lehet keverni is (a nyomás utánállításánál például).
A nitrogén előnyei
Ha az oxigén helyett nitrogéngázt használnak, kevesebb gáz tud kiszökni az abroncsokból, és a hosszabb ideig megmarad a kívánt nyomás az abroncsban.
Az abroncsnyomás ellenőrzése akkor is fontos, ha nitrogénnel töltött abroncsot használunk!
A szivárgásnak sajnos más lehetséges forrásai is vannak (az abroncs és a kerékpánt között, szelepnél, szelep és a kerékpánt között, stb.). Ez azt jelenti, hogy sem levegővel, sem nitrogénnel nem garantálható az állandó nyomás. Gondoskodjunk róla, hogy havonta egyszer, illetve nagyobb autóútra készülve elvégezzük a keréknyomás ellenőrzését.
Hol tudom nitrogénnel feltölteni az abroncsaimat?
A benzinkutakon nem lehet nitrogénes fújást végezni. Ez a szolgáltatás nem ingyenes, és általában gumiszerelő műhelyekben lehet kérni -- a gumisnál vagy az abroncskereskedésben. Európában például az Euromaster hálózat kínálja ezt a szolgáltatást.

Mire való a szelep?
- Gondoskodik a kívánt abroncsnyomás fenntartásáról.
- Megakadályozza, hogy az abroncs belsejébe nedvesség kerüljön.
- A szelepsapka különösen fontos, mert megakadályozza, hogy a szelepet porszemek tömítsék el, illetve a szivárgás megelőzésének egyik eszköze.