Kerék kiegyensúlyozás
Mi a kerék kiegyensúlyozás?
Amikor kerék kiegyensúlyozásról beszélünk, az abroncs és a tárcsa alkotta egységről van szó. A kerék kiegyensúlyozottsága nem megfelelő, ha az abroncs vagy a tárcsa egy része nehezebb vagy könnyebb, mint a többi rész. A kiegyensúlyozatlanság tulajdonképpen a nem egyenletes súlyeloszlás.
A kerék kiegyensúlyozás az a beavatkozás, amelynél ellensúly felhelyezésével állítják helyre a megfelelő minőségű forgáshoz szükséges optimális egyensúlyt.
Hogyan lehetséges, hogy nem egyenletes a kerék súlyeloszlása?
Az abroncs felszerelésekor gyakran előfordul, hogy az abroncsban vagy a tárcsán kis mértékben egyenlőtlen a súlyeloszlás, ezek az egyenlőtlenségek összeadódhatnak forgás közben, így dinamikus egyenlőtlenség alakul ki.
Ezért nagyon fontos, hogy a dinamikus kerék kiegyensúlyozást az abroncs cseréje vagy visszaszerelése során minden alkalommal elvégezzük. A kiegyensúlyozás a kerék felszerelésének része. Rendszeresen, szakemberrel kell elvégeztetnünk, az abroncsok cseréje alkalmával.
Miért fontos a kerék kiegyensúlyozás?
Jelentős súlykülönbségnél a kiegyensúlyozatlan kerék bizonyos sebességnél rezgéseket okoz a jármű felfüggesztésében és alvázában. A vibráció nem csupán kellemetlen hanghatással jár, de a futófelület és a felfüggesztés egyéb alkatrészeinek kopását is felgyorsíthatja. A futó idő előtti elkopása miatt az üzemeltetés költségei emelkednek: új abroncsot kell vásárolni az idő előtt elkopott futójú helyett.
Ha rendszeresen elvégeztetjük a kerék kiegyensúlyozást, elkerülhetjük a vezetés közbeni kellemetlen vibrációt, és az egyenetlenül lekopott abroncs cseréjével járó költségeket is.
Honnan tudom, hogy nem megfelelően kiegyensúlyozottak a kerekeim?
A legfontosabb figyelmeztető jel: vezetés közben azt vesszük észre, hogy az autó bizonyos sebességgel haladva vibrál, berezonál, ami kellemetlen az autóban ülők számára. A rázkódás a kormány, a padlólemez, a műszerfal vagy az ülések irányából érezhető.
A kiegyensúlyozatlanságot néha csak bizonyos sebességnél, nagy fordulatszámnál érezhetjük, amikor a felfüggesztési rendszert terhelő jelentős erő továbbterjed a jármű egész felépítményére.
Mikor érdemes kiegyensúlyoztatni a kerekeket?
A kiegyensúlyozást mindig végeztessük el, amikor abroncsot szereltetünk fel az autóra. Amikor parkolás közben a járdaszegélynek ütődik az autó kereke, a tárcsa sérülhet, és a kereket megfelelően újra ki kell egyensúlyoztatnunk. Ha úgy gondolja, hogy ilyesmi történhetett, vizsgáltassa be a kereket gumis szakemberrel.
Hogyan végzik a kerék kiegyensúlyozást?
A szakember kerékkiegyensúlyozó vagy centrírozó gépet használ a keréktárcsa és az abroncs kiegyensúlyozatlanság feltérképezésére. A tárcsa (felni) külső vagy belső részére elhelyezett keréksúlyokkal ezt követően minimálisra csökkenti a forgás közbeni rázkódást.
- Acél keréktárcsa esetében: a tárcsa peremére helyezik el a keréksúlyokat.
- Alumínium keréktárcsa esetében: a tárcsa sérülésének elkerülése érdekében a küllők mögé ragasztják fel az ellensúlyokat.
Kerék kiegyensúlyozás a közelben
Rázkódik az autója, esetleg le kell cserélnie az abroncsait? Keressen szakembert a közelben, használja Abroncskereskedő kereső alkalmazásunkat!
Futómű-beállítás
Mi a futómű-beállítás?
A kerék kiegyensúlyozás az abroncs és a keréktárcsa beállítása, a futómű-beállítás -- ahogy a neve alapján gondolhatjuk is -- az egész futómű, az autó felfüggesztési rendszerének átvizsgálását és beállítását jelenti. A futómű-beállítás azt jelenti, hogy a kerék dőlésszögeket a jármű gyártójának ajánlása alapján állítjuk be. A beállítás érinti a kerékdőlést és a kerékösszetartást, amelyekről a későbbiekben részletesebben is beszélünk. A futómű-beállítás szakértelmet igénylő, bonyolult művelet, mindenképpen szakemberrel végeztessük el!
Honnan tudhatom, hogy nem megfelelő a futóművem beállítása?
Akkor gyanakodhatunk rá, hogy nem megfelelő a futómű beállítása, ha az abroncsunk egyenetlenül kopik vagy idő előtt tönkremegy.
Ha például azt vesszük észre, hogy a futó vállzónája a többi résznél gyorsabban kopik, érdemes mihamarabb átvizsgáltatni és szükség szerint beállíttatni a futóművünket.
Az itt látható képeken bejelöltük az abroncs érintett területeit:"
A nem megfelelően beállított futómű miatt…
• megváltozik a jármű menetstabilitása ás úttartása, ezáltal biztonsági kockázatot jelent az autóban ülők számára (az autó folyamatosan az egyik irányba húz)
• gyorsabban kopik az abroncs futófelülete, azaz idő előtti abroncscserére kényszerülhetünk
• megnövekszik a jármű fogyasztása
Mitől állítódik el a futómű?
Elsősorban a mechanikai behatásoktól: járdaszegélynek ütközés, kátyúba hajtás, vagy súlyosabb esetekben baleset, ütközés.
Miért fontos a megfelelő futómű-beállítás?
A megfelelően beállított futómű segít autónk úttartásának és abroncsaink élettartamának optimalizálásában.
A helyes futómű-beállításért a pénztárcánk is hálás lesz:
• az abroncsaink hosszabb élettartamúak lesznek
• a jármű fogyasztása pedig alacsonyabb
Hogyan tudom beállítani a kerékgeometriát?
Ezt a műveletet is szakemberre kell bíznunk, aki a megfelelő szerszámokkal rendelkezik, és a járműgyártó ajánlásainak megfelelően be tudja állítani a kerekek dőlésszögét és összetartását.
A kerékgeometria átvizsgálása során több beállítást is végezhetünk: tengelypárhuzamosság és kerékdőlés, ezek közvetlen hatással vannak az abroncsunk élettartamára.
1/ Kerékösszetartás vagy -széttartás
A kerékösszetartás vagy -széttartás az azonos tengelyen lévő kerekek beállítása.
Balra: az első kerekek összetartanak, azaz az abroncsok első részei túl közel vannak egymáshoz.
Jobbra: az első kerekek széttartanak, azaz az abroncsok első részei túl távol vannak egymástól.
Balra - A baloldali közlekedés esetében ez pont fordítva van: a sofőr jobbra kormányozza a járművet, ezért itt a jobb oldali abroncs kopik valamivel gyorsabban.
Jobbra - Jobboldali közlekedés esetén az útpálya domborulata jobbra húzza a járműveket. Az autót kormányzó sofőr mindig kissé balra kormányozza a járművet, hogy ellensúlyozza azt a hatást: a bal oldali abroncs ezért valamivel gyorsabban kopik a jobboldali közlekedésben.
2/ Kerékdőlés
A kerékdőlés a kerék dőlésszöge a függőlegeshez képest, a jármű eleje felől nézve.
Balra - negatív kerékdőlés
Jobbra - pozitív kerékdőlés.
Ha a kerék dőlésszöge túl nagymértékű, egyenetlen kopás történik.
- Pozitív kerékdőlés esetén a kerék felső része kifelé dől. Ha a dőlésszög túl nagy, a gumiabroncs külső része kopik ilyenkor.
- Negatív kerékdőlésnél a kerék felső része befelé dől. Ha a dőlésszög túl nagy, a gumiabroncs belső része kopik.
A kerékdőlés szögét gépjárművenként eltérően tervezik meg és állítják be, hogy a gumiabroncsok egyenletesen érintkezzenek a talajjal gördülés közben. Ha túl nagy a különbség az elülső kerekek dőlésszögének beállításai között, a gépjármű határozottan az egyik oldalra fog húzni.
Mikor érdemes átvizsgáltatnom a futómű-beállítást?
A futómű-beállítás átvizsgálását mindenképpen javasoljuk, ha egyenetlen futókopást fedez fel az abroncsain, illetve ha a jármű úttartásában, menetstabilitásában és kormányozhatóságában változást észlel, illetve mindig, amikor új abroncsok kerülnek fel az autóra.
Az abroncs kopását a műszaki vizsgán minden esetben ellenőrzik. Ha a vizsgálatot végző szakember rendellenes kopást fedez fel az abroncsokon, futómű-beállítást javasolhat.

Futómű-beállítás a közelben
Abroncskereskedés keresőnkkel könnyen rátalál a közelében dolgozó szakemberekre.