manufacturing

Gumiabroncsgyártás és újrahasznosítás

Tippek és tanácsok: személyautó, SUV és kishaszongépjármű abroncsok

Az abroncs: négy fekete gumikarika, ami több tízezer kilométernyire elszállít bennünket és nehéz rakományainkat, sziklás, vizes, havas vagy akár jeges utakon. Igazi rejtély. Hogyan készül az abroncs? És miként illeszthető bele a gumiabroncs újrahasznosítása a gyártási folyamatba? Cikkünkben minderre fény derül.

Gumiabroncsgyártás

manufacturing full
Az alapanyagtól a gumiabroncsig

Az abroncs több mint 200 alapanyagból épül fel, melyek közül igyekszünk minél többet fenntartható módon és fenntartható anyagként előállítani. 

A gyártási alapanyag előállításának első lépése, hogy megtaláljuk azokat a speciális mechanikai és kémiai tulajdonságokkal rendelkező anyagokat, melyek felhasználásával előállítható az optimális termékteljesítmény. Azaz: jó tapadás, ellenálló képesség és fenntarthatóság.

Ezekből az alapanyagokból tervezzük meg a kompozit terméket; két legfontosabb fejlesztési  célunk:

1 - Minimális alapanyag-felhasználás
Minél kevesebb alapanyagot használunk fel, annál kisebb az abroncs környezeti lábnyoma a teljes életciklusa alatt.

2 - Maximális teljesítmény
Az abroncs kifejlesztése tulajdonképpen abból áll, hogy az alapanyagokat a legészszerűbb módon építsük be a termékbe úgy, hogy végül a lehető legjobb teljesítményt, az anyagokra egyenként jellemző teljesítmények egymást erősítő kombinációját kapjuk eredményül. 

Optimális karbonlábnyom és munkakörülmények 

Természetes célunk a teljesítmény, de tevékenységünknek emellett más fontos céljai is vannak:

● Optimálisan alacsony környezeti hatás
Célunk, hogy a gyártás 2050-re teljes egészében karbonsemleges legyen. 2010 óta jelentős eredményeket értünk el ezen a téren. 2030-as célkitűzésünk az SBTi (Tudományos Alapú Célkitűzések kezdeményezés), jóváhagyásával rendelkezik, a világ vezető független nemzetközi ügynöksége szerint is jól illeszkedik a Párizsi Éghajlatvédelmi Egyezmény céljai közé. Sőt! azóta módosítottunk célkitűzésünkön, még ambiciózusabb lett!

● Optimális munkakörülmények: hogy a munkahely minden MICHELIN munkatárs számára a jó életminőséget jelentse.

Egyforma teljesítményű termékek minden országban

Ipari eljárásrendünk és folyamataink lehetővé teszik, hogy minden országban azonos minőséget állíthassunk elő. A MICHELIN termékek ezért képesek rá, hogy mindenhol ugyanazt a teljesítményszintet nyújtsák, függetlenül attól, hogy az adott terméket Egyesült Államokban, Kínában vagy Európában gyártották.  

Az abroncsgyártás szakaszai

1- Kutatás-fejlesztés: az igények feltérképezése
Tanulmányozzuk az autósok abroncshasználati és vezetési szokásait, hogy termékeink valóban az autósok igényeinek kielégítésére készülhessenek.

2- Ipari alapanyagok kifejlesztése és anyagkísérletek
Az abroncsot több mint 200 alapanyag alkotja. Az alapanyagoknak meghatározó szerepük van a biztonsági, üzemanyag-hatékonysági és környezetvédelmi teljesítmények alakulásában. Az anyagösszetétel a gyártott abroncs típusától függően alakul. 

Az alapanyagok öt fő kategóriába sorolhatók:

● Természetes kaucsukok: a futófelületet alkotó fő alapanyag

● Szintetikus kaucsukok: a személy-, kisteherautó- és terepabroncsok futófelületét részben alkotó műanyagok. Jelenleg is irányulnak fejlesztések arra, hogy a szintetikus kaucsukok vagy gumik (amelyek nagyon fontos alapanyagok a célzott teljesítmény eléréséhez) a kőolajnál vagy a gáznál fenntarthatóbb köztes anyagok felhasználásával készüljenek.
● Korom és szilika: a tartósság és kopásállóság eléréséhez szükséges adalékanyagok. Ezeket az anyagokat újra tudjuk hasznosítani. A használt abroncsokból visszanyerhető, és újra gyártási alapanyagként felhasználható anyagokról van szó.  
● Fémes és textil kordszálak: ezek a megerősítő kordszálak alkotják az abroncs "csontvázát" -- a geometriai formáját adják, egyúttal biztosítják a tartását. A fémes alkotóelemeket szintén újra lehet hasznosítani, a textil alkotók újrafelhasználására pedig folyamatban lévő kutatások vannak: várhatóan akár más fogyasztási cikkekből származó textil is felhasználható az új abroncsok gyártási folyamatában.
● Adalékanyagok: olyan fontos tulajdonságok kialakításában játszanak szerepet, mint az alacsony gördülési ellenállás vagy a szupererős tapadás.

3- Tervezés
Szimulációt és teszteket használunk, ezek segítségével választjuk ki a fejlesztésre érdemes konceptabroncsokat. A fejlesztés legnagyobb kihívása: meg kell találnunk azt a minimális mennyiségű alapanyagot, amellyel még el lehet érni a teljesítményre vonatkozó célkitűzéseinket. A szimuláció lehetővé teszi, hogy előrejelezzük a fejlesztés alatt lévő termék teljesítményjellemzőit, melyeket aztán a tesztelés során vetünk próba alá. 

4- Gyártás
A sorozatgyártásra kiválasztott termék optimális gyárthatóságú, teljesítménye a lehető legjobb, és gazdasági szempontból is megfelel az elvárásainknak. 

 5- Minőségellenőrzés
A minőségellenőrzés nem csupán a végtermékre vonatkozik. Szigorú minőségellenőrzésnek vetjük alá a gyártási és értékesítési folyamat minden egyes fázisát: tervezés, gyártás, disztribúció.

Hogyan épül fel az abroncs?

infographic tireanatomy 552

A tipikus radiálabroncs kilenc részből épül fel.

1- Belső légzáró réteg:
szintetikus gumiréteg, amely a megfelelő légzárást biztosítja.

2- Szövetváz:
a belső légzáró réteg feletti réteg, amely vékony gumival felpréselt kordszövetből vagy acélkordból áll. 

3- Peremzóna:
itt feszül rá az abroncs a keréktárcsára (felnire). A meghajtás felől érkező nyomatékot (gyorsítás, fékezés) a tárcsa továbbítja az abroncs, illetve az abroncs által biztosított talpnyomat irányába.

4. Peremkarika:
erősen kapaszkodik a keréktárcsához, és megfelelő légzárást és pozíciót biztosít az abroncs számára. 

5- Oldalfal:
az abroncs oldalát védő alkatrész -- kanyarodáskor deformálódva elnyeli a rázkódást, speciális MICHELIN kiképzéssel készül. Az abroncskódok és jelölések szintén az oldalfalon találhatók: méretjelzés, sebességindex, stb. 

6- Karkasz:
nagyrészt az abroncs ellenálló képességét, strapabírását adó, gumizott, vékony acélkordszövetből álló teherviselő elem. Hajlékony szerkezete elnyeli az útfelszín egyenetlenségei (forgalomcsillapító borda, kátyú, …) miatt kialakuló deformációk hatásait. 

7- Övpárna:
fontos biztonsági réteg, amely nagy sebességgel való haladáskor segít megtartani az abroncs geometriáját. Az abroncsra ható centrifugális erő hatásának mérséklésére gumis nylonszövet védőréteg fut végig az abroncs egész kerületén, a futóréteg alatt. 

8- Övbetétek:
kellően merev alapot biztosítanak a futófelület számára.

9- Futófelület:
ez az a rész, ami közvetlen kapcsolatban van az út felszínével. A futófelület vonóerőt és tapadást biztosít az abroncs számára, hatékonyan ellenáll a felmelegedésnek, kopásálló. Mintázatát speciális feladatokra tervezték (tapadás, víztaszítás, stb.), a MICHELIN abroncsokat egyedi futókiképzés jellemzi.
 

Gumiabroncs újrahasznosítása

Már a tervezés kezdeti szakaszában fontos szempont a gumiabroncs globális hatása, és a hatás minimalizálása érdekében a gyártás több aspektusát is vizsgáljuk: a nyersanyagok, a gyártási folyamat, a szállítás, a termék felhasználásának és az elhasználódott termék hatását. Minden lépést gondosan elemzünk a globális hatás javítása érdekében.
Ahogy később még szó lesz róla, a gumiabroncs gyártása során figyelembe vesszük a környezeti hatásokat, méghozzá több szempont alapján, nem csupán a gumiabroncs újrahasznosítása szempontjából.

A felhasznált alapanyag-mennyiség csökkentése

Az abroncs óriási igénybevétel elviselésére képes. A járműre szerelt 35 kg-os gumiabroncs 2,5 tonnát képes elbírni több tízezer kilométeren keresztül, néha szélsőséges időjárási körülmények között, -20°C és több mint 40°C hőmérséklet között.

Célunk, hogy úgy érjük el ezt a teljesítményt, hogy egyúttal környezetünket is védjük: a gumiabroncsok legyártásához minimális mennyiségű nyersanyagot használunk.

Miért előnyös az alapanyagok mennyiségi korlátozása a környezet számára?

● Minél könnyebb egy gumiabroncs, annál alacsonyabb a gördülés kapcsolódó energiaveszteség. Ez alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást, ezáltal kevesebb CO2-kibocsátást jelent.
● Minél kevesebb az alapanyag, annál kevesebb természeti erőforrást használunk fel, annál inkább kíméljük a természeti erőforrásokat.
● Kevesebb anyag felhasználásával csökkenthető a gyártóüzembe szállított anyagok mennyisége is, így kevesebb az energiaigény és a szállításból származó CO2-kibocsátás.

Teljesítmény - hosszú távra tervezve

A MICHELIN abroncsokat úgy fejlesztettük ki, hogy az utolsó kilométerig, azaz kopásjelzőig kopott futóval is meggyőző teljesítményt nyújtsanak.
Szakmai tudásunk és tapasztalatunk, ipari eljárásaink lehetővé teszik, hogy abroncsaink élettartamuk végéig kiváló teljesítményt biztosítsanak, elkerülve ezzel az idő előtti lecserélésüket.
Azáltal, hogy autósként gumiabroncsainkat egészen a futó teljes elkopásáig használja, és nem cseréli le őket idő előtt, csökkenti a környezeti hatást, miközben pénzt takarít meg, és abroncsai végig meggyőzően teljesítenek.
Gumiabroncsainkon kis Michelin Mester figurák mutatják a kopásjelzők helyzetét, így könnyebben ellenőrizhető a gumiabroncsok kopása. 

A Michelin abroncsokon a vállrészen található apró dudorok segítenek, hogy könnyebben megtaláljuk a futón a kopásjelzőket.

A környezeti hatások csökkentésére irányuló gondolkodásunk azonban túlmutat a nyersanyagok egyszerű korlátozásán és a gumiabroncsok élettartamának hosszabbításán. Arra is motivál bennünket, hogy az újrahasznosítás újabb módjain gondolkodjunk.

Hogyan lehet ugyanazt a teljesítményt elérni és fenntartani újrahasznosított anyagok felhasználásával?

Ez az általunk vizsgált újrahasznosítási irányok egyike. És itt nem csupán arról van szó, hogy az elhasznált gumiabroncsok alkatrészeit újra felhasználjuk az új abroncsok gyártásában. Arra is gondolunk, hogy a gumiabroncsoktól olyan távoli termékek alkatrészeit újrahasznosítsuk, mint például a műanyag palackok.

Hogyan készíthetők más termékek használt gumiabroncs-összetevőkből?

Egy másik újrahasznosítási irány olyan termékek gyártásával foglalkozik, amelyeket nem abroncs alapanyagként, hanem például teniszpályák burkolataként használnak.

A cél az, hogy a használt gumiabroncsokból származó anyagok megfelelő és kompatibilis újrafelhasználás után a gumiabroncstól eltérő formában is tovább használhatók legyenek.

tennis

Mit kell tennünk az elhasználódott gumiabronccsal?

Használt gumiabroncs gyűjtése: a legegyszerűbb módja, ha elviszi őket a helyi kereskedőhöz.
A MICHELIN partnervállalatai felelősek a használt gumiabroncsok újrahasznosítás céljából történő összegyűjtéséért. Ezzel az eljárással a gumiabroncsok összetevői visszanyerhetővé válnak, majd értékes anyagokká alakíthatjuk azokat, amelyekből új gumiabroncsokat gyárthatunk.

Franciaországban például a hulladékgyűjtő helyek a gumiabroncsokat olyan központokba szállítják, amelyek felelősek a hulladék újrahasznosítási csatornákba való átirányításért. Ugyanez a folyamat érvényesül a világ legtöbb országában. 

best tyre ranking

Check out our awarded tyres

Nem támogatott webböngészőt használ
Olyan böngészőt használ, amit ez a webhely nem támogat. Ez azt jelenti, hogy vannak olyan funkciók, amelyek esetleg nem működnek rendeltetésszerűen. Ez furcsa eredményekhez vezethet böngészés közben. A webhely teljes mértékű kihasználása érdekében használja, frissítse vagy telepítse a következő böngészők egyikét