Reinforced tyres

MIKOR VAN SZÜKSÉG MEGERŐSÍTETT ABRONCSRA?

Tippek és tanácsok: személyautó, SUV és kishaszongépjármű abroncsok

Milyen abroncs a megerősített abroncs, és mikor van rá szükség? Érdemes ilyen gumit felszereltetnem az autómra? Cikkünkből minden kiderül.

Milyen abroncs a megerősített abroncs?

A kifejezés kicsit férevezető lehet. Azt gondolnánk első hallásra, hogy a megerősített abroncs valamiféle nehéz, kavicsos terepre való, mindennek ellenálló, defektbiztos, strapabíró erőművész… valójában azonban csak majdnem!

A megerősített abroncs nem terephasználatra való, haanem egy nagyobb terhelhetőségű, magasabb terhelési indexszel rendelkező gumiabroncs. Magasabb össztömeggel rendelkező járművekhez tervezték, hogy az ilyen járművekkel is mindig biztonságosan lehessen autózni.

  • A jármű által kifejtett súlyerő többféle módon oszlatható el egyenletesebben:
  • vagy az abroncsméret növelésével: ekkor az abroncsba fújt levegő mennyisége is nagyobb, ez a levegő viseli el az erőt,
     

vagy az abroncsban uralkodó légnyomás növelésével.

A megerősített abroncs működési elve tulajdonképpen a második megoldás. Az oldalfalán korábban REINF (ld.: az angol "reinforced" - megerősített - szó) jelöléssel megkülönböztetett megerősített abroncs ma már inkább XL (Extra Load - extra terhelésű) néven ismert, és az SL (Standard Load - normál terhelésű) abroncsokhoz képest jobban terhelhető.

Az XL abroncs terhelési indexe (ami szintén az abroncs oldalfaláról olvasható le) magasabb, mint az SL, azaz normal terhelhetőségű abroncsé -- ezeket az abroncsokat tehát nagyobb össztömegű járművekre lehet felszerelni.

Milyen autókra érdemes megerősített abroncsot szerelni?

A megerősített abroncsot olyan nagy össztömegű autókra tervezték, mint amilyenek a SUV modellek.

Reinforced tyres are designed for vehicles with a high mass

Például:

  • BMW X2 M35i (4x4): 225/45 R 19 96H méretű megerősített XL abroncs,
  • MERCEDES 1.3 L 109 (MPV): 225/40 R 19 93H méretű megerősített XL abroncs
  • RENAULT Koleos II1.8 dCi 150 (4x4): 225/55 R 19 103V méretű megerősített XL abroncs
  • SEAT Tarraco 1.9 TSI 190 (4x4) : 235/45 R 20 100V méretű megerősített XL abroncs
  • VOLVO XC 60 2.0 T6 320 (4x4): 255/45 R 20 105H méretű megerősített XL abroncs
     

Az ember azt gondolná, hogy a kishaszongépárművekhez, például a kifejezetten teherszállításra való furgonokhoz is ilyen abroncsokat használnak -- de nem: ezek saját jelöléssel rendelkeznek, és az abroncs oldalfalán lévő C betűről ismerhetők fel.

Miben különbözik egymástól az XL és a HL abroncs?

 

A HL (Heavy Load -- nagy terhelés) abroncs egy közelmúltban bevezetett kategória, 2021 óta létezik, és kifejezetten a járműgyártók kérésére készült, még az XL abroncsoknál is nagyobb terhelhetőségű abroncsot jelent.

És hogy miért van szükség erre az új kategóriára? Egészen egyszerűen azért, mert járművek újabb és újabb (nehezebbnél nehezebb…) típusai jelennek meg tömegesen az utakon: az elektromos és hibrid hajtású autók.

139330342 l

Az elektromos akkumulátorok nehezek, többlettömeget jelentenek, az autó abroncsának pedig képesnek kell lennie elviselni ezt a terhelést anélkül, hogy a kerék méretét növelni kelljen. Az iparág ezért meghatározott egy új, HL elnevezésű szabványt, a betűjel a hagyományos méretjelölés előtt található.

Példa: HL 225/45 17 XL 124V

A HL-szabvány azonban nem feltétlenül csak az elektromos és hibrid járművek számára van fenntartva. Néhány sportos és nagy önsúlyú modellre is HL abroncsok kerülnek, így például a Mercedes AMG C-osztály Sport és más hasonló méretű modellekre.

Szereltethetek én is megerősített abroncsot az autómra?

Ha az autója súlya miatt nem indokolt az XL abroncsok használata, akkor nincs értelme használni őket.

A megerősített gumiabroncsok nehezebbek, mint a normál abroncsok, ami a menettulajdonságok szempontjából nagyobb merevséget, ezáltal kissé kevésbé kényelmes autózást jelent. Emellett nagyobb a gördülési ellenállásuk is, ami pedig azt jelenti, hogy valamivel több energiát fogyasztanak.

Ha azonban az ön járművére a nagyobb súly miatt megerősített abroncs szükséges, akkor nem ajánljuk, hogy normál abroncsot használjon helyette. A szükséges üzemi nyomáson ugyanis a normál abroncs túlságosan összenyomódik, és nem működik megfelelően -- ráadásul gyorsabban el is kopik.

Nem támogatott webböngészőt használ
Olyan böngészőt használ, amit ez a webhely nem támogat. Ez azt jelenti, hogy vannak olyan funkciók, amelyek esetleg nem működnek rendeltetésszerűen. Ez furcsa eredményekhez vezethet böngészés közben. A webhely teljes mértékű kihasználása érdekében használja, frissítse vagy telepítse a következő böngészők egyikét