
Runflat vagy run flat gumiabroncs, RFT abroncs, defekttűrő abroncs, defektálló abroncs, önhordó abroncs, kiterjesztett mobilitású abroncs, nulla nyomású gumiabroncs, ZP, EMT, SST, ROF, BSR, ... Lehet, hogy találkozott már e kifejezések valamelyikével, de nem igazán tudja, mit jelent. A „run-flat” technológiát már több éve elsősorban a sport- és prémiumkategóriás járműveknél alkalmazzák a hirtelen defekt (durrdefekt) okozta balesetek elleni megoldásként.
Olvasson tovább, cikkünkből most mindent megtudhat.
Hogyan működnek a defekttűrő abroncsok?
A „run flat” abroncsot megerősített oldalfallal tervezték, hogy elbírja a jármű súlyát, illetve lehetővé tegye, hogy az autónk a nyomás elvesztése után is a biztonságosan közlekedhessen tovább.

A gumiabroncs kellően stabil marad egy ideig, ami azt jelenti, hogy defekt esetén nem kell az út szélén félreállnunk -- szerelni vagy a segítséget megvárni --, hanem a defektes abroncsunkon elgurulhatunk a legközelebbi gumis műhelyig.
Honnan ismerem fel a defekttűrő abroncsot?
Az autósok az abroncsok oldalfalán lévő méretkódok alapján meg tudják állapítani, hogy defekttűrő-e egy gumiabroncs, vagy sem.

A defekttűrő abroncsok jelölése gyártótól függően változik.
A MICHELIN által gyártott defekttűrő abroncsokon „ZP” vagy „EMT” kód található:
- ZP (Zero Pressure) nulla nyomás
- EMT (Extended Mobility Tyre) kiterjesztett mobilitású abroncs
Buying puncture-proof tyres gives you more comfort and peace of mind. In practice, you no longer need to change a flat tyre at the roadside. However, it is important to understand that you cannot ignore the puncture and continue to drive for a long time. An imminent visit to a garage or tyre fitting center is imperative.
Mi a teendő gyors nyomáscsökkenés esetén?
Defekttűrő abroncsokkal még legfeljebb 80 kilométert tehetünk meg, akár 80 km/ó-s sebességgel is.
A számok valójában az abroncs profiljától és a gyártóktól függően változhatnak. Konkrétan a megtehető távolság a jármű terhelésétől, az időjárási és útviszonyoktól fog függni.

Meg lehet javítani a defekttűrő abroncsot?
Minden gyártó szabadon dönthet arról, hogy javítja-e a defekttűrő abroncsokat vagy sem.
A defekttűrő abroncsok javítása műszakilag megoldható, de nem minden esetben. Érdemes gumis szakember tanácsát kikérnünk!
A MICHELIN defekttűrő abroncsokat általános szabály szerint csak egyszer javíthatja meg gumijavító szakember, méghozzá ugyanolyan feltételek mellett, és ugyanazt az ellenőrzési és javítási eljárást követve, mint a nem ZP gumiabroncsok javításánál. A szabály alól kivételt képeznek azok az abroncsok, amelyeknek oldalfalán kifejezetten szerepel, hogy nem javíthatók.
A defekttűrő gumikat otthon is felszerelhetem?
A defekttűrő abroncsok otthon is felszerelhetők. Aki azonban ilyesmire vállalkozik, igazán tudnia kell, hogy mit hogyan csinál! Ez igaz bármilyen típusú gumiabroncsra: az abroncs eltávolítása a felniről és az új abroncs szakszerű felhelyezése, majd felfújása igazi kihívás! A legtöbb autótulajdonosnak érdemes ezt a műveletet gumis műhelyben elvégeztetnie szakemberrel. Az interneten akár keresést is végezhetünk: „defekttűrő abroncs a közelben”.
Ha a pótkeréken defekttűrő abroncs van, a kerékcserét pontosan úgy kell elvégeznünk, mint a standard abronccsal szerelt pótkerék esetében.
A defekttűrő abroncs előnyei
Biztonságos
- Nyomásvesztés vagy defekt esetén is teljes biztonsággal uralja a sofőr a járművet
- kisebb a kockázata annak, hogy a gumiabroncs lejön a keréktárcsáról
- nincs szükség kerékcserére (pótkerékre), ami a forgalmas út mellett leállva további biztonsági kockázatokkal járhat
- lehetővé válik, hogy útmegszakítás nélkül, kisebb sebességgel haladva, de biztonságosan eljussunk egy közeli szerelőműhelyig
Kényelmes
- Nem kell azonnal kereket cserélni az út szélére lehúzódva. 80 km-t még megtehetünk (legfeljebb 80 km/ó sebességgel)
- a csomagtartóban felszabadul a pótkerék helye, ami által a jármű össztömege is csökken.
Gazdaságos
- Nem kell a pótkerékre újabb gumit venni, és a kerékcseréhez szükséges felszerelést is megspórolhatjuk.
Honnan tudhatom meg, hogy az autómra lehet-e defekttűrő abroncsot szerelni?
A MICHELIN defekttűrő abroncsokat csak dupla peremvédős profilú (H2 - dupla hump) tárcsákra és olyan járművekre lehet felszerelni, amelyekhez a gyártója jóváhagyta az önhordó gumiabroncsot (SST).
A Michelin a speciális tervezési korlátok (tömeg és merevség) miatt mindenképpen azt javasolja, hogy ne szereljünk fel önhordó gumiabroncsot olyan járműre, amelyet eleve nem ilyennel szereltek fel (gyári opcióként vagy sorozatgyártásban).
A járművet fel kell szerelni nyomásfigyelő rendszerrel (TPMS), amely nyomásvesztés esetén azonnal figyelmezteti a sofőrt.
A Michelin azt javasolja, hogy a járművünk mind a négy kerekére MICHELIN ZP abroncsot szereljünk.
Hol tudok defekttűrő abroncsot vásárolni?
Abroncskereskedő-kereső alkalmazásunk segítségével megtalálhatja a legközelebbi kereskedést, ahol defekttűrő abroncsot vásárolhat.
Milyen egyéb megoldások léteznek a defekt kivédésére?
Ha a defekttűrő abroncsok mellett döntünk is, érdemes tudnunk, hogy más lehetőségek is rendelkezésünkre állhatnak

- Defektjavító spray használata: ez a nyomásvesztés megállítására szolgáló spray a legegyszerűbb megoldás a defektes gumiabroncs kezelésére.
- A defektes gumiabroncs cseréje: pótkerék
- Beépített tömítő technológiával rendelkező gumiabroncsok használata, mint például a MICHELIN Selfseal.
Használhatok hóláncot a defekttűrő abroncsokon?
Ha hóláncot kell használnunk, a Michelin az önfeszítős hólánc használatát javasolja, ami automatikusan ráfeszül a leeresztett abroncsra.