microsoftteams image

MINDEN ABRONCSUNKNAK UGYANOLYANNAK KELL LENNIE?

Tippek és tanácsok: személyautó, SUV és kishaszongépjármű abroncsok

Lehet különböző abroncsokat szerelni az első és a hátsó tengelyre? Eltérő gyártmányú gumikkal is felszerelhetem az autómat? Ugyanarra a tengelyre felkerülhet két eltérő mértékben kopott futójú abroncs? Ezekre a kérdésekre bizony nem könnyű a válasz, a MICHELIN azonban segít eligazodni, így most megtudhatjuk, mit lehet, és mit nem.

1 - Különböző abroncsok felszerelése az ELSŐ és HÁTSÓ tengelyre

Lehetnek az első, ill. a hátsó tengelyen eltérő mértékben kopott futójú abroncsok? 

Az autónkra szerelt gumiabroncsok különbözőképpen kopnak elöl és hátul. Ha új autót vásárolunk, vagy egyszerre cseréljük le mind a négy abroncsot, azt tapasztaljuk, hogy elsőkerék-meghajtásnál az első gumik rendszerint gyorsabban kopnak, mint a hátsók. Ezért nem rendhagyó jelenség, hogy az első és a hátsó gumiabroncsok futófelületén a profilmélység nem egyforma. A KRESZ ezt nem tiltja, amíg az abroncsok megfelelő profilmélységgel rendelkeznek.

There can be different levels of wear on front and rear tyres

Két új abroncsot vettem, elölre vagy hátra szereltessem őket?

A hátsó tengelyen a mélyebb futófelületű gumiabroncsok jobb úttartást és nedves tapadást biztosítanak, illetve hatékonyabban vezetik el a vizet, ezáltal nedves útfelületen csökken a túlkormányzottság kockázata, stabilan irányatható marad a jármű.

Az első tengelyen lévő nagyobb profilmélységű abroncsokkal nedves úton rövidebb a fékút, biztonságosabb a fékezés egyenes útszakaszon.

Ha csak két gumiabroncs cseréjére kerül sor, a MICHELIN általában azt javasolja, hogy a hátsó tengelyre szereltessük az új abroncsokat, amennyiben a felszerelést végző gumis szakember nem javasolja, vagy az autós kifejezetten nem kéri, hogy másképp legyen.

Szereltethetek különböző gyártmányú abroncsokat az első és a hátsó tengelyre?

Semmilyen szabályozás nem tiltja. Felszerelhetünk az első tengelyre például MICHELIN abroncsokat, hátulra pedig egy másik márkát.

You can put different brand tyres on the front and rear

Szereltethetek különböző mintázatú abroncsokat az első és a hátsó tengelyre?

Most már tudjuk: lehetséges, hogy elöl és hátul különböző márkájú gumiabroncsok legyenek felszerelve. Az is megengedett, hogy egyazon márka gumiabroncsai különböző futófelületi mintázattal kerüljenek fel az első, ill. hátsó tengelyekre.

There can be different treads on the front and rear tyres

Lehet az autón egyidejűleg téli és nyári abroncs is az első, illetve a hátsó tengelyen?

A szabályozás értelmében nem tilos, a Michelin szakértői azonban nem javasolják. És hogy miért nem? Azért, mert az út- és időjárási viszonyok miatt az abroncsok másképp viselkednek.

Például, ha elölre nyári, hátulra pedig téli gumikat szerelünk, a télies utakon a hátsó abroncsok tapadnak jól, ezáltal valószínűleg nem pörög ki az autónk.

Nyáron viszont éppen fordítva lesz: a nyári gumi jobban tapad száraz úton, a hátsó téli gumiabroncsokkal pedig fennáll a "túlkormányzottság" veszélye. Túlkormányzottságról akkor beszélünk, amikor az autónk kereke túlteljesíti a kormányzással leadott kanyarodási parancsot, és a hátulja könnyen kipördül.

Nem ajánlott tehát elölre és hátulra téli, ill. nyári abroncsot vegyesen szerelni. Ha azonban mégis így döntünk, akkor a nyári abroncsot lehetőség szerint inkább az első tengelyre szereltessük fel, míg a hátsóra négyévszakos vagy téli gumik kerüljenek.

It is not recommended to mix winter and summer tyres on the front and rear

2 - Különböző abroncsok egy tengelyen

Szereltethetek különböző gyártmányú, eltérő mintázatú, különböző profilmélységű, illetve különböző évszakhoz tervezett gumikat?

Ezt általában nem engedik meg a hatályos szabályok.

Az egyazon tengelyre szerelt gumiabroncsoknak még azonos modellnek is kell lenniük. A kötelezettség alól csak egy esetben mentesülhetünk: ha a használat ideiglenes. Defekt esetén például, amikor pótkerékkel autózunk -- ilyenkor a lehető leghamarabb keressük fel a gumis javítóműhelyt, és cseréltessük ki a pótkereket.

It is generally prohibited to put tyres of different brands on the same axle
It is generally prohibited to put tyres with different treads on the same axle
It is generally prohibited to have tyres with different depths on the same axle
It is generally prohibited to put tyres for different seasons on the same axle

Miért nem engedélyezi a KRESZ?

Az abroncs méretezése miatt. Az abroncsgyártók a különböző abroncsmodelljeiknél különböző átmérőket gyártanak. Az abroncsok kerülete különböző lehet, ha különböző gyártámányú abroncsokat szerelünk fel ugyanarra a tengelyre, ez az ESP (elektronikus menetstabilizáló rendszer) hibás működését okozhaja, illetve a nyomásfigyelő rendszerben pontatlan mérési eredményekhez vezethet.

Ha az abroncsok kerülete nem azonos a bal és a jobb oldalon, a forgási sebességük eltér egyástól, a beépített érzékelő pedig úgy értelmezi a helyzetet, hogy a gumiabroncs nyomása túl alacsony, és erre figyelmezteti az autó vezetőjét. Ilyenkor az is előfordulhat, hogy a jármű az út egyik oldalára húzódik, vagy hogy esőnedves úton másképp reagál, attól függően, hogy balra vagy jobbra kanyarodunk vele.

Különböző profilmélység a bal és a jobb oldalon: mindkét gumiabroncsot ki kell cserélnem, ha defektet kapok?

Ha a gumiabroncson szöglyuksérülés történt, azaz defektet kaptunk, a gumiszerelő a sérült abroncsot megjavítja, vagy újra cseréli. Ha a két profilmélység között nincs túl nagy különbség, akkor csak a defektes abroncsot cseréli le -- túl nagy eltérés esetében azonban mindkét gumiabroncs cseréjét fogja javasolni.

Your mechanic will judge if it is necessary to replace both tyres of the same axle instead of one after a puncture

Különböző abroncsok felszerelése 4x4 járműre

A kerekek hatása a differenciálműre

Kanyarodáskor a belső keréknek lassabban kell fordunia, mint a külső keréknek, a két kör nagysága ugyanis nem azonos. A differenciálmű ilyenkor szabályoz, és megakadályozza, hogy kanyarodáskor mindkét kerék azonos sebességgel forduljon.

A 4x4-es, összkerékhajtású járműveken az első, ill. hátsó tengelyre való gumiabroncsokat eltérő gördülési kerülettel tervezik.

A differenciálmű ezen eltérő kerületeknek megfelelően végzi az első, illetve hátsó tengelyre ható erők elosztását.

Ha nem megfelelő módon szereljük fel az eltérő gördülési kerületű gumiabroncsokat az összkerékhajtású járműre, a differenciálmű nem lesz képes pontosan szabályozni az erőeloszlást. Az ilyen járműveknél ezért minden esetben be kell tartani a gyártó gumiabroncsokra vonatkozó ajánlásait. A járműgyártó ajánlásait abban az esetben is mindenképpen javasolt betartani, amikor az összkerékhajtású járműre olyan gumiabroncsokat szándékozunk felszerelni, amelyek elöl és hátul eltérő profilmélységűek.

Ha kétségei vannak, kérdéseivel forduljon bizalommal gumis szakemberhez.

Nem támogatott webböngészőt használ
Olyan böngészőt használ, amit ez a webhely nem támogat. Ez azt jelenti, hogy vannak olyan funkciók, amelyek esetleg nem működnek rendeltetésszerűen. Ez furcsa eredményekhez vezethet böngészés közben. A webhely teljes mértékű kihasználása érdekében használja, frissítse vagy telepítse a következő böngészők egyikét