Tippek és tanácsok: személyautó, SUV és kishaszongépjármű abroncsok
A TPMS (Tyre Pressure Monitoring System = Abroncsnyomás figyelő rendszer) lehetővé teszi, hogy észleljük, ha az abroncsaink nyomása túl alacsony.
Európában 2014. november 1-től (az Egyesült Államokban 2007-től) kötelező, ami azt jelenti, hogy az autónkban megtalálható a rendszer, ha ezen időpont után gyártották.
A TPMS gyakorlatilag egy visszajelző vagy figyelmeztető lámpa segítségével jeleníti meg a gumiabroncsok nyomását a műszerfalon.
Hogyan működik a gumiabroncsnyomás-érzékelő?
A TPMS két jelzőrendszert működtet: közvetlen, illetve közvetett jelzőrendszere is van.
Közvetlen rendszer
A közvetlen rendszernél a nyomásról szóló információ valós időben kerül visszacsatolásra gumiabroncsban vagy a szelepben elhelyezett guminyomás-érzékelőn keresztül. A rendszer elküldi az adatot a fedélzeti számítógépnek, az pedig megjeleníti az információkat a műszerfalon. Járműmodelltől függően különböző formában:
Figyelmeztető lámpa vagy jelzőlámpa
Az autó alaprajza a gumiabroncsok nyomásszintjével
Közvetett rendszer
Az indirekt vagy közvetett rendszernél az abroncsnyomást a TPMS rendszer számítja ki a kerék fordulatszáma alapján, amit az ABS (blokkolásgátló fékrendszer) és az ESP (elektronikus menetstabilizáló rendszer) is használ.
A forgási sebesség növekszik, ha a kerék átmérője az alulfújt állapot miatt csökken. Az információkat ezután a TPMS elküldi a fedélzeti számítógépre, és megjeleníti a műszerfalon.
TPMS: előnyök és hátrányok
A rendszer előnye, hogy automatikusan figyelmeztetést küld a gumiabroncsok nyomásáról. Autósként joggal gondolhatnánk, hogy akkor nincs szükség a havi nyomásellenőrzésre, mert a TPMS jelzi, hogy mikor kell újra felfújni a gumikat. Ez azonban félrevezető gondolat.
A TPMS-nek van ugyanis egy hátránya: csak akkor aktiválódik, amikor a gumiabroncsok a szükséges nyomás 20%-át elvesztették, ami átlagosan körülbelül 0,4 bart jelent.
De miért probléma ez?
Mert ezen a nyomásszinten a gumiabroncs már alulfújt állapotúnak számít, és tudjuk, hogy az alulfújt állapotban használt gumiabroncs idő előtti elhasználódik.
Ha a gumiabroncs idő előtt elhasználódik, a vártnál korábban kell cserélni. Ez pedig többletköltséget jelent.
Bármilyen praktikus is ez a nyomásfigyelő rendszer, továbbra is ajánlott havonta egyszer ellenőrizni gumiabroncsaink nyomását, hogy elkerüljük az idő előtti cseréjüket!
Hogyan kell beállítani a TPMS rendszert?
Nem kell Semmi különöset nem kell tennünk, mert a nyomásfigyelő rendszer a gumiabroncsaink optimális nyomására van beállítva. Ha az egyik gumiabroncs alulfújt (azaz ha a nyomása a gyártó által ajánlott nyomás legalább 20%-ával kisebb ), a műszerfalon megjelenik egy jelzőfény. A TPMS jelzi, hogy melyik abroncsról van szó.
Mikor kell a TPMS-t újrakalibrálni?
Ha más gumiabroncsméretet választunk: előfordulhat ugyanis, hogy az ajánlott nyomás eltér az eredeti gumiabroncshoz ajánlott nyomástól.
Guminyomás-érzékelő cseréje
A guminyomás-érzékelők elméleti élettartama 5-7 év.
A viszonylag rövid hasznos élettartam oka, hogy a guminyomás-érzékelők korróziónak, intenzív mechanikai behatásoknak és nagy sebességnek vannak kitéve, pl. az autópályán történő használat közben.
Meghibásodás esetén forduljunk bizalommal szakemberhez, és cseréltessük ki a használhatatlanná vált guminyomás-érzékelőt.