Kereskedők keresése

Hogyan lehet egymással összehasonlítani a gumiabroncsokat?

Mi alapján érdemes a gumiabroncsokat egymással összehasonlítanunk, és melyik a számomra legtökéletesebb abroncs? Ebben a cikkben körbejárjuk a kérdést: megtudjuk, mely szempontokra kell figyelnünk, milyen döntéstámogató eszközök állnak rendelkezésünkre, és azt is, mit javasol a témában a Michelin. Megnézzük, hogyan lehet egy adott termékcsaládból kiválasztani a legmegfelelőbb abroncsot, hogy mit tudhatunk meg a független abroncstesztekből, mi derül ki az abroncscímkéből és hogyan segítenek az abroncs összehasonlító oldalak. Végül, de nem utolsósorban pedig megismerhetünk egy nagyon fontos szempontot: a hosszú távú teljesítményt.

Gumiabroncsok összehasonlítása: melyek a legfontosabb szempontok?

Az abroncsok hatékonysága több -- sokszor egymással ellentétes -- teljesítménytől függ. Ha ezek közül a teljesítményjellemzők közül valamelyik továbbfejlesztésre kerül, az nem befolyásolhatja hátrányosan a többi teljesítményjellemzőt. 

Vonóerő vagy tapadás

Ne feledjük: az útfelszín és a jármű közötti egyetlen érintkezési pont az abroncs, a tapadás tehát döntő szerepet játszik a járművek (és a közlekedés) biztonsága szempontjából. Az abroncs tapadásától függ, hogy mennyire hatékony a fékezés és a gyorsítás, milyen az úttartás kanyarban, a járműstabilitás magas sebességnél. A különböző típusú abroncsok úgy lettek megtervezve és kifejlesztve, hogy a különböző időjárási és útviszonyok mellett megfelelő tapadást biztosítsanak. Ezért fontos, hogy átgondoljuk, milyen körülmények között és hol használjuk autónkat: tudnunk kell tehát, hogy milyen jellegű tapadásra lesz a leginkább szükségünk.

Élettartam

Ha a meggyőző ár-érték arányra törekszünk, arra is figyelnünk kell, hogy milyen hosszú az abroncs élettartama, hogy mennyire kopásálló. A kiképzés és a minőség függvényében a futásteljesítmény tekintetében óriási különbségek lehetnek abroncs és abroncs között. A sportabroncsok (vagy nagy teljesítményű abroncsok) futófelülete általában hamarabb elkopik, mint a szokványos országúti abroncsoké, ott ugyanis a fő fejlesztési szempont a tapadási teljesítmény, nem pedig az élettartam. A futásteljesítményre ezen kívül hatással van még az is, hogy hogyan vezetünk, és milyen utakon használjuk a járművünket. 

Üzemanyag-hatékonyság

Ön tudta, hogy minden ötödik tank üzemanyagot az abroncs gördülési ellenállásának leküzdésére használja el? Az abroncs óriási hatással van a jármű fogyasztására. Egyes abroncsok speciális felépítményük, alkotóelemeik és alapanyagaik révén alacsonyabb gördülési ellenállással rendelkeznek. Ha energiatakarékos, alacsony gördülési ellenállású abroncsot választunk, az autónk kevesebb üzemanyagot fogyaszt, illetve elektromos autó esetében megnövekszik a hatótávja -- az alacsony gördülési ellenállás az ár-érték arány szempontjából egy újabb kedvező abroncstulajdonság.

Úttartás és kormányzás

Jó úttartásról akkor beszélhetünk, amikor a sofőr által kiadott utasításokat (kormányzás, gyorsítás, fékezés) megbízhatóan és pontosan, az útviszonyoknak megfelelően teljesíti a jármű. A jó úttartást biztosító abroncsok növelik a közlekedés biztonságát -- a jármű menetstabilitása és megbízható irányíthatósága révén --, emellett élvezetesebbé teszik a vezetési élményt.
Az abroncs meghatározó szerepet játszik az úttartás tekintetében:
közvetíti a sofőr által kiadott utasításokat, végrehajtja a kormányzási és a sebesség megváltoztatására irányuló parancsokat. Általánosan elmondható, hogy a nagy teljesítményű sportabroncsokat kifejezetten jó úttartási teljesítményre tervezték, a járműnek pontos kormányzást és kanyartartást biztosítanak.  

Kényelem és zaj

Kényelmes abronccsal kevésbé érezhető az út egyenetlensége. A kifejezetten kényelemre optimalizált abroncsok speciális felépítményük révén szinte “kipárnázzák” az utat alattunk: elnyelik a rázós bukkanókat, tompítják a döccenéseket, kisimítják az egyenetlen útfelszínt.
Egy másik fontos kényelmi szempont a zaj. A gördülési zaj elsősorban a futógeometriától függ -- hogy mennyire barázdált a futó, illetve milyen elrendezésben találhatók rajta a gumiblokkok. Általánosan elmondható, hogy minél erőteljesebb a futómintázat, annál valószínűbb, hogy zajosan gördül. Azt se feledjük azonban, hogy a mintázati árkoknak fontos szerepük van a tapadás biztosításában -- rajtunk múlik, hogy a jobb vonóerőért vállaljuk-e a hangosabb zajszintet.  

Ellenálló képesség

A jó abroncs sikerrel küzdi le az útközben elé álló akadályokat. Az abroncs ellenálló képessége vagy strapabírása szintén fontos szempont lehet, ha rossz minőségű, kátyús utakon, aszfaltozás nélküli földutakon kell sokat autóznunk: ebben az esetben keressük a megerősített felépítménnyel rendelkező abroncsokat. 

Hosszú távú teljesítmény

Az abroncs bármely teljesítményét vizsgáljunk is, nagyon fontos, hogy az adott teljesítmény szintje hogyan alakul a termék hasznos élettartama alatt. Vagyis nem csupán új állapotukban, hanem kopásjelzőig kopott futóval, a termék élettartama végén is érdemes összehasonlítani az abroncsok teljesítményét. Az abroncsnak egész hasznos élettartama végéig, még kopott futóval is meggyőző és biztonságos teljesítményt kell nyújtania -- az elsőtől az utolsó megtett kilométerig.

Hogyan lehet összehasonlítani az azonos termékcsaládhoz tartozó abroncsokat?

Minden termékcsaládunkban különböző méretjelölésű abroncsokat gyártunk, hogy a járműmodellek széles körére tudjunk megfelelő abroncsot kínálni.

Sokszor azonos méretezésű abroncsaink is különbözhetnek egymástól, olyan műszaki jellemzők tekintetében, mint:

● Sebességindex (pl.: S, T, H, V, W, Y, stb.),
● Terhelési index (pl.: 91, 94, XL, stb.),
● OE/ elsőszerelői jelölés.

Ezek a műszaki jellemzők döntőek lehetnek abból a szempontból is, hogy az adott termék megfelel-e vagy sem az igényeinknek (jármű műszaki specifikációi, vezetési stílus). 

Ha úgy látjuk, hogy több termékváltozat is megfelelne a járművünk felszerelésére, akkor lehetőség szerint a gyári abroncsunkkal megegyező specifikációkat válasszuk (adott esetben az elsőszerelői (OE) jelöléssel rendelkező terméket).
Az OE-jelöléssel rendelkező abroncsokat a járműgyártókkal közösen fejlesztettük ki, és speciális, a márkákra egyedileg jellemző igényeknek felelnek meg. Az "MO" jelölés például azt jelenti, hogy az abroncs kifejezetten a Mercedes kérésére és modelljeire készült.
A helyes méretválasztás alapkövetelménye, hogy az új abroncs mérete, terhelési és sebességindexe megfelelő legyen, az OE-jelölés megléte nem elengendhetetlen feltétel.
Sebesség- vagy terhelés indexből választhatunk akár magasabb osztályút is, érdemes azonban tudnunk, hogy a magasabb sebességre vagy terhelhetőségre képes abroncsok kopásállósága alcsonyabb, illetve kevésbé kényelmesek. 

Gumiabroncsok összehasonlítása: a független terméktesztek

Az olyan független tesztszervezetek, mint a szaklapok és a szakmai szervezetek rendszeresen elvégzett összehasonlító tesztjei is segíthetnek az abroncsok összahasonlításában és a megfelelő kiválasztásában.
A tesztszervezetek minden évben szigorú szempontrendszerük alapján, különböző útfelületeken elvégzik az abroncsok összehasonlító teljesítménytesztjeit: vizsgálják a fékhatást, az úttartást, a gördülési ellenállást, azaz a fogyasztást, a zajszintet, stb.

Gumiabroncsok összehasonlítása: a kötelező európai abroncscímke

Az európai abroncscímke objektív szempontokon nyugvó rendszere is hatékony segítség lehet a különböző abroncsok (különböző márkák vagy az azonos termékcsaládon belüli termékek) összehasonlításában.

Ha például Michelin nyári abroncsot szeretnénk az autónkra, de nem tudunk dönteni a Primacy 4 és az E-Primacy között... Az abroncscímkéről azonnal kiderül, hogy az E-Primacy alacsonyabb gördülési ellenállással rendelkezik, azaz alacsonyabb a várható fogyasztása, így a CO2-kibocsátása is. Ha ez különösen fontos szempontunk a vásárlás során, a címke alapján könnyebben dönthetünk az E-Primacy mellett.

Az abroncscímke tehát hasznos döntéstámogató eszköz lehet a vásárlás során. Tudnunk kell azonban, hogy a címke csak bizonyos szempontok tekintetében tájékoztat, és azt is az új abroncsra vonatkozóan: a címkén fellelhető információ tehát nem teljes körű, nem mond el mindent az abroncs teljesítményéről.

Gumiabroncsok összehasonlítása: abroncs összehasonlító webodalak

A gumiabroncsok összahasonlítását célzó weboldalak szintén hasznosak lehetnek, de érdemes tudnunk, hogy általában új abroncsok összehasonlítását végzik el, vagyis a kopottabb futóval (több ezer kilométer megtétele után) nyújtott teljesítményről nem tudunk meg semmit.

Egyes teljesítményjellemzők ugyanis a kopással arányosan romlanak, ami különösen igaz a nedves tapadásra és fékhatásra. Fontos volna tehát, hogy vásárlóként arról is képet alkothassunk, hogyan teljesít a termék kopottabb állapotban. 

Válasszunk olyan abroncsot, amelynél kifejezett fejlesztési cél az élethosszig tartó meggyőző teljesítmény!

A Michelin éppen ezzel a fejlesztési célkitűzéssel tervezi és gyártja termékeit: abroncsaink egészen a futóprofil elhasználódásáig, az utolsó megtett kilométerig meggyőző teljesítményt nyújtanak.
A fejlesztési és gyártási folyamat során a legjobb teljesítmény elérésére és megtartására törekszünk, hogy termékeink egészen a legutolsó kilométerig, a futó elkopásáig kiválóan végezzék feladatukat.