Tippek és tanácsok: személyautó, SUV és kishaszongépjármű abroncsok
Mire való a gumiabroncs szelep? Mikor kell kicserélni? És hogyan kell kicserélni? A válaszokért olvassa el ismertetőnket!
Mire való a gumiabroncs szelep?
A gumiabroncs szelep a gumiabroncs tartozéka. Ez tartja légmentesen a gumiabroncsot, nem engedi, hogy a belsejéből kiszökjön a levegő. Szükség esetén a szelepen keresztül juttathatjuk be a levegőt is az abroncs belsejébe, hogy biztosítsuk a kívánt nyomást.
A szelep három részből áll:
- gumiból készült szeleptest, ill. a sapka becsavarását segítő menet,
- szelepsapka,
- szeleptű, amely egy kis pálcikára hasonlít, és a középső részt tölti ki (a piros színű alkatrész a tömítés)
A szelepet minden esetben szelepsapkával kell védenünk, hogy tovább akadályozzuk a levegő szivárgását. Vagyis ha azt vesszük észre, hogy valmelyik szelepünkről elveszett a sapka, mindig tegyünk rá másikat!
Mikor szükséges kicseréni a szelepet?
Két esetben szükséges a csere.
1 - Amikor abroncsot kell cserélni
A szelepcsere műveletét mindig el kell végezni, ha új gumiabroncsot szerelnek fel.
- Ha gumiszelepről van szó, akkor azt levágják és kicserélik egy új szelepre.
- Ha elektronikus TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) szelepről van szó, azaz a szelep nyomásérzékelővel rendelkezik, akkor nem az egész szelepet cserélik ki, hanem csak a belső tömítést.
2 - Amikor a gumiabroncs szelepe meghibásodott
Lassú nyomásvesztés esetében a hiba -- leggyakrabban repedezettség -- lehet magában a szelepben vagy a szelep belsejében lévő tűben. Ez nem gyakori, de előfordulhat.
A repedezettség miatt nem biztosítható megfelelően a tömítés, az pedig rendellenes légveszteséget okoz, ezért a szelepet ki kell cserélni -- még akkor is, ha a gumiabroncs még jó állapotban van.
Miért hibásodik meg a szelep?
A szelep egy része gumiból készül. Ahogy a gumi öregszik, veszít tömítő, légzáró tulajdonságaiból. Ezért javasoljuk, hogy a a gumiabroncs cseréjekor mindig új szelep kerüljön a szerelvényre.
Előfordulhat azonban, hogy a szelep cseréjére már azelőtt szükség lesz, hogy a gumiabroncs elérné élettartama végét. Ha például főként városban, csak rövid utakra használjuk az autót, az abroncs az évek során alig kopik, de a szelepgumi öregedése miatt a szelep porózussá válhat, berepedezhet. Ebben az esetben a szelepcserével ne várjunk addig, míg az abroncsokat le nem kell cserélnünk: új szeleppel elkerülhető a nyomásvesztés.
Honnan lehet tudni, hogy a szelep elöregedett?
Mindenképpen fontos, hogy rendszeresen ellenőrizzük az abroncsnyomást.
- Ha nem észlelünk rendellenes nyomáscsökkenést, akkor a szelep még mindig jó.
- Ha viszont rendellenes, gyorsabb nyomáscsökkenés tapasztalható, akkor kérdéses lehet a szelep légzáró képessége (de más okok is lehetnek, például defekt).
Vizsgáltassuk át gumis szakemberrel az abroncsunkat! Lehet, hogy a gumiabroncs még jó állapotban van, de ha a szakember porózusnak, elöregedettnek találja a szelepet, akkor csak a szelepet kell kicserélnie.
Ezzel a hasznos praktikával kideríthető, hogy elöregedett-e a szelepünk:
A lehető legszorosabban csavarjuk rá a szelepre a védősapkát, majd mozgassuk meg a szelepet előre-hátra. Ha apró szisszenéseket hallunk, akkor szökik a levegő, és a szelep valószínűleg elöregedett.
A szelepet szappanos vízzel is benedvesíthetjük, mielőtt megmozgatnánk: ha a levegő szivárog, az apró buborékok formájában látszani fog.
Hogyan kell az abroncson szelepet cserélni?
A szelepcseréhez két dologra van szükség:
- tudni kell, hogyan kell elvégezni szakszerűen,
- valamint rendelkeznünk kell a szakszerű szelepcseréhez (vagy elektronikus szelep esetében a belső tömítés cseréjéhez) szükséges speciális gumiszerelő szerszámokkal és berendezésekkel, például kerékkiegyensúlyozó paddal.
Ezen ismeretek és felszerelés nélkül a szelep cseréje kockázatos, és még látszólagos eredményesség esetében is további veszélyforrást jelent a közlekedésben részt vevőkre. A szelep cseréjét ezért bízzuk a szakemberekre! Az önhöz közeli szakember megtalálásához használhatja az alábbi eszközünket: