A LE MANS-I 24 ÓRÁS AUTÓVERSENY
Ünnepeljük az autóversenyzés 100 éves szenvedélyének fennállását
A Le Mans-i 24 órás a világ leghíresebb és legrangosabb autóversenye. Az első alkalommal 1923-ban megrendezett futam 2023-ban fennállásának századik évfordulóját ünnepli. A száz évvel ezelőtti legelső száguldó napon a Michelin és a szintén francia Chenard & Walcker járműgyártó diadalmaskodott -- így kezdődött el a MICHELIN gumiabroncsok máig tartó sikertörténete. Az ACO (Automobile Club de l’Ouest) szervezésében lebonyolított verseny ma a FIA Endurance Világbajnokság egyik fordulója: a hosszútávú sorozat rangidős megmérettetése a versenynaptár leghosszabb és leggyorsabb pályáján zajlik (hossza: 13,626 km / átlagsebesség: 240 km/h).
A videó megtekintéséhez el kell fogadnia néhány cookie-t a YouTube-ról. Csak kattintson az alábbi gombra a süti modul megnyitásához.
A versenyen egyetlen játékszabály van: az az autó nyer, amelyik 24 óra alatt a legtöbb kört, vagyis a legnagyobb távolságot teszi meg.
A 2023-as futamon több mint 325 000 néző előtt győzedelmeskedett az 51-es rajtszámmal induló Ferrari 499P -- több mint 4659 km-t, vagyis 342 kört tett meg 194,1 km/órás átlagsebességgel. Az 1923-ban tartott versenyhez hasonlóan itt is eső zúdult az indulók nyakába, a versenynap alatt kétszer is özönvízszerű zápor hullott alá, ami valóságos káoszt okozott a 62 induló között. A viadalt többen feladni kényszerültek, és egészen szombat éjfélig tartott, mire valamelyest felvette a tempót a verseny. A forduló drámai 24 órája alatt gyakorlatilag 40 induló volt mezőnyvezető pozícióban!
Kísérje el ön is Allan McNish-t, a Le Mans-i 24 órás autóverseny háromszoros győztesét (1998, 2008 és 2013 bajnokát) a versenyabroncsgyártás kulisszái mögé, nézze meg, hogyan készülnek az abroncs-bajnokok! Hogyan tervezik, gyártják és tesztelik őket, mielőtt a világ legnagyobb állóképességi versenyének autóira kerülnek? Hogyan dolgoznak együtt a mérnökök, a technikusok és a sofőrök azért, hogy a legjobb, a győzelemre vezető teljesítményt elérhessék? Ötrészes sorozatunkból minden kiderül.
A videó megtekintéséhez el kell fogadnia néhány cookie-t a YouTube-ról. Csak kattintson az alábbi gombra a süti modul megnyitásához.
A videó megtekintéséhez el kell fogadnia néhány cookie-t a YouTube-ról. Csak kattintson az alábbi gombra a süti modul megnyitásához.
A videó megtekintéséhez el kell fogadnia néhány cookie-t a YouTube-ról. Csak kattintson az alábbi gombra a süti modul megnyitásához.
A videó megtekintéséhez el kell fogadnia néhány cookie-t a YouTube-ról. Csak kattintson az alábbi gombra a süti modul megnyitásához.
A videó megtekintéséhez el kell fogadnia néhány cookie-t a YouTube-ról. Csak kattintson az alábbi gombra a süti modul megnyitásához.
Minden Hypercar és LMGTE Am induló MICHELIN Pilot Sport abroncsokkal versenyez a 2023-as Le Mans-i 24 órás autóversenyen.
A Le Mans-i 24 órás autóverseny szabályzata lehetővé teszi mindhárom típusú slick keverék használatát -- a World Endurance Championship többi fordulójával ellentétben, ahol a csapatok csak kétféle slick abroncsot választhatnak.
A hiperautók a sportág legerősebb (körülbelül 1000 LE) prototípusainak elit osztályát jelentik. A kategóriában ott vannak a Toyota, a Peugeot, a Ferrari, a Glickenhaus és a Vanwall LMH (Le Mans Hypercar) autói, valamint a Porsche és a Cadillac LMDh (Le Mans Daytona hibrid) prototípusai is.
A centenáriumi Le Mans-i 24 órás futamon a Michelin abroncsok oldalfalán színes jelölés látható, ezáltal könnyen beazonosítható, hogy az adott mezőnyben melyik autó éppen milyen típusú gumival versenyez.
Az FIA (Fédération Internationale de l'Automobile) és az ACO a Michelint jelölte ki a Hypercar prototípusok egyetlen gumiabroncs-beszállítójának. Az LMGTE Am szabályozása lehetővé teszi a nyílt versenyt a beszállító gumiabroncsmárkák között, 2018 óta azonban minden versenyistálló úgy dönt, hogy Michelin abroncsokon versenyez.
A Le Mans-i 24 órás versenyről és a Michelin abroncsairól további tudnivalókat találhat a 2023-as versenykalauzban.
A nevéhez fűződő 32 teljes győzelemmel, köztük a(z 1998 óta) 26 egymást követő évben elért győzelmével a Michelin bátran kijelentheti magáról, hogy kivételes tapasztalattal és egyedülálló szakértelemmel rendelkezik a Le Mans-i 24 órás versenyen. A 2023-as versenyen induló tizenhat Hypercar prototípus mindegyike MICHELIN Pilot Sport abroncsot kapott. Ez az első alkalom, hogy a Michelin ennyi versenyjárművel dolgozhatott együtt a vezető járműkategóriában. A küzdelemhez idén csatlakozott a Ferrari, a Porsche, a Cadillac és a Peugeot, a Toyota pedig az első globális autógyártó volt, amely elkötelezte magát a Hypercar kategória mellett. A Michelin számára a kihívást az jelenti, hogy ezeket az autókat a lehető legversenyképesebb abroncsokkal lássa el, hiszen mindegyikük meg szeretné nyerni a századik Le Mans-i 24 órás körversenyt.
Sébastien Buemi
Sébastien Bourdais
A Hypercar pilóták mindannyian tapasztalt profik -- a gyorsasági-állóképességi autóversenyzés krémjéről van szó. Az “elitalakulatban” több korábbi Le Mans-győztes, valamint olyan ex-Forma-1-es pilóta található, mint Sébastien Bourdais, Sébastien Buemi, vagy az 1997-es F1-es világbajnok Jacques Villeneuve.
Az LMGTE Am csapatai, amelyek négy tekintélyes márkát (Ferrari, Porsche, Aston Martin, Corvette) képviselnek, mind úgy döntöttek, hogy Michelin abroncsokon versenyeznek. A pilóták között profik és amatőrök is szerepelnek.
A Porsche az a márka, amely a legtöbb autót nevezte az idei Le Mans-i 24 órás versenyen, négy Hypercar és nyolc Porsche 911 RSR nevezéssel az LMGTE Am kategóriában. A Porsche és a Michelin mintegy 50 éve partnerek a motorsportban.
2023 | Guidi/Calado/Giovinazzi | Ferrari 499P |
2022 | Buemi/Hartley/Hirakawa | Toyota GR010 Hybrid |
2021 | Conway/Kobayashi/Lopez | Toyota GR010 Hybrid |
2020 | Nakajima/Buemi/Hartley | Toyota TS050 Hybrid |
2019 | Nakajima/Buemi/Alonso | Toyota TS050 Hybrid |
2018 | Buemi/Nakajima/Alonso | Toyota TS050 Hybrid |
2017 | Bernhard/Hartley/Bamber | Porsche 919 Hybrid |
2016 | Jani/Lieb/Dumas | Porsche 919 Hybrid |
2015 | Hulkenberg/Bamber/Tandy | Porsche 919 Hybrid |
2014 | Tréluyer/Fässler/Lotterer | Audi R18 e-tron quattro |
2013 | Kristensen/McNish/Duval | Audi R18 e-tron quattro |
2012 | Tréluyer/Fässler/Lotterer | Audi R18 e-tron quattro |
2011 | Tréluyer/Fässler/Lotterer | Audi R18 TDi |
2010 | Dumas/Bernhard/Rockenfeller | Audi R15 TDi |
2009 | Brabham/Gené/Wurz | Peugeot 908 HDi FAP |
2008 | Capello/Kristensen/McNish | Audi R10 TDi |
2007 | Biela/Pirro/Werner | Audi R10 TDi |
2006 | Biela/Pirro/Werner | Audi R10 TDi |
2005 | Kristensen/Lehto/Werner | Audi R8 |
2004 | Kristensen/Ara/Capello | Audi R8 |
2003 | Kristensen/Capello/Smith | Bentley Speed 8 |
2002 | Biela/Kristensen/Pirro | Audi R8 |
2001 | Biela/Kristensen/Pirro | Audi R8 |
2000 | Biela/Kristensen/Pirro | Audi R8 |
1999 | Winkelhock/Martini/Dalmas | BMW V12 LMR |
1998 | McNish/Aïello/Ortelli | Porsche 911 GT1 |