24 hours of Le Mans

A LE MANS-I 24 ÓRÁS AUTÓVERSENY

Ünnepeljük az autóversenyzés 100 éves szenvedélyének fennállását

Abroncsot, autót és embert egyaránt próbáló, igazi állóképességi verseny

A Le Mans-i 24 órás a világ leghíresebb és legrangosabb autóversenye. Az első alkalommal 1923-ban megrendezett futam 2023-ban fennállásának századik évfordulóját ünnepli. A száz évvel ezelőtti legelső száguldó napon a Michelin és a szintén francia Chenard & Walcker járműgyártó diadalmaskodott -- így kezdődött el a MICHELIN gumiabroncsok máig tartó sikertörténete. Az ACO (Automobile Club de l’Ouest) szervezésében lebonyolított verseny ma a FIA Endurance Világbajnokság egyik fordulója: a hosszútávú sorozat rangidős megmérettetése a versenynaptár leghosszabb és leggyorsabb pályáján zajlik (hossza: 13,626 km / átlagsebesség: 240 km/h).

Michelin and Le Mans 2023 - A rewarding journey - Michelin Motorsport

A versenyen egyetlen játékszabály van: az az autó nyer, amelyik 24 óra alatt a legtöbb kört, vagyis a legnagyobb távolságot teszi meg.
A 2023-as futamon több mint 325 000 néző előtt győzedelmeskedett az 51-es rajtszámmal induló Ferrari 499P -- több mint 4659 km-t, vagyis 342 kört tett meg 194,1 km/órás átlagsebességgel. Az 1923-ban tartott versenyhez hasonlóan itt is eső zúdult az indulók nyakába, a versenynap alatt kétszer is özönvízszerű zápor hullott alá, ami valóságos káoszt okozott a 62 induló között. A viadalt többen feladni kényszerültek, és egészen szombat éjfélig tartott, mire valamelyest felvette a tempót a verseny. A forduló drámai 24 órája alatt gyakorlatilag 40 induló volt mezőnyvezető pozícióban!

Tartson ön is Allan McNish-sel, és kutassa ki a Le Mans-győztes Michelin abroncsok minden titkát!

Kísérje el ön is Allan McNish-t, a Le Mans-i 24 órás autóverseny háromszoros győztesét (1998, 2008 és 2013 bajnokát) a versenyabroncsgyártás kulisszái mögé, nézze meg, hogyan készülnek az abroncs-bajnokok! Hogyan tervezik, gyártják és tesztelik őket, mielőtt a világ legnagyobb állóképességi versenyének autóira kerülnek? Hogyan dolgoznak együtt a mérnökök, a technikusok és a sofőrök azért, hogy a legjobb, a győzelemre vezető teljesítményt elérhessék? Ötrészes sorozatunkból minden kiderül.

Behind the Scenes - Episode 1 -The secret behind Michelin’s victories - Michelin Motorsport

Behind the scenes - Episode 2 - The secret behind Michelin’s victories - Michelin Motorsport

Behind the scenes - Episode 3 - The secret behind Michelin’s victories - Michelin Motorsport

Behind the scenes - Episode 4 - The secret behind Michelin’s victories - Michelin Motorsport

Behind the scenes - Episode 5 - The secret behind Michelin’s victories - Michelin Motorsport

MICHELIN Pilot Sport abroncsok a Hypercar és az LMGTE Am járműkategória felszerelésére

Minden Hypercar és LMGTE Am induló MICHELIN Pilot Sport abroncsokkal versenyez a 2023-as Le Mans-i 24 órás autóversenyen.

bannière pneu

A Le Mans-i 24 órás autóverseny szabályzata lehetővé teszi mindhárom típusú slick keverék használatát -- a World Endurance Championship többi fordulójával ellentétben, ahol a csapatok csak kétféle slick abroncsot választhatnak.

A Hypercar/hipersportautó kategória csapatai háromféle slick közül választhatnak (lágy, közepes, kemény).
  • Lágy: 15°C alatti hőmérséklet, vagy éjszakai versenyzés.
  • Közepes: 15°C feletti hőmérséklet.
  • Kemény: 30°C feletti hőmérséklet.
  • Egy univerzális nedves/WET opció is választható a kissé nyirkostól a nagyon nedves körülményekhez.

 

A hiperautók a sportág legerősebb (körülbelül 1000 LE) prototípusainak elit osztályát jelentik. A kategóriában ott vannak a Toyota, a Peugeot, a Ferrari, a Glickenhaus és a Vanwall LMH (Le Mans Hypercar) autói, valamint a Porsche és a Cadillac LMDh (Le Mans Daytona hibrid) prototípusai is.

Az LMGTE AM járművek három különböző típusú slick és két nedves időjáráshoz való abroncs közül választhatnak.
  • Lágy: 20°C alatti hőmérséklet, vagy éjszakai verseny.
  • Közepes: 15°C és 35°C közötti hőmérséklet.
  • Kemény: 30°C feletti hőmérséklet.
  • Esőabroncs: A Michelin Drying Wet (eső utáni) és Full Wet (esőben használható) abroncsok futófelületi mintázata egyforma.

 

A centenáriumi Le Mans-i 24 órás futamon a Michelin abroncsok oldalfalán színes jelölés látható, ezáltal könnyen beazonosítható, hogy az adott mezőnyben melyik autó éppen milyen típusú gumival versenyez.

Az FIA (Fédération Internationale de l'Automobile) és az ACO a Michelint jelölte ki a Hypercar prototípusok egyetlen gumiabroncs-beszállítójának. Az LMGTE Am szabályozása lehetővé teszi a nyílt versenyt a beszállító gumiabroncsmárkák között, 2018 óta azonban minden versenyistálló úgy dönt, hogy Michelin abroncsokon versenyez.

A Le Mans-i 24 órás versenyről és a Michelin abroncsairól további tudnivalókat találhat a 2023-as versenykalauzban.      
 

A legnevesebb járműgyártók Le Mans-ban is a Michelinre bízzák magukat

A nevéhez fűződő 32 teljes győzelemmel, köztük a(z 1998 óta) 26 egymást követő évben elért győzelmével a Michelin bátran kijelentheti magáról, hogy kivételes tapasztalattal és egyedülálló szakértelemmel rendelkezik a Le Mans-i 24 órás versenyen. A 2023-as versenyen induló tizenhat Hypercar prototípus mindegyike MICHELIN Pilot Sport abroncsot kapott. Ez az első alkalom, hogy a Michelin ennyi versenyjárművel dolgozhatott együtt a vezető járműkategóriában. A küzdelemhez idén csatlakozott a Ferrari, a Porsche, a Cadillac és a Peugeot, a Toyota pedig az első globális autógyártó volt, amely elkötelezte magát a Hypercar kategória mellett. A Michelin számára a kihívást az jelenti, hogy ezeket az autókat a lehető legversenyképesebb abroncsokkal lássa el, hiszen mindegyikük meg szeretné nyerni a századik Le Mans-i 24 órás körversenyt.

A Hypercar pilóták mindannyian tapasztalt profik -- a gyorsasági-állóképességi autóversenyzés krémjéről van szó. Az “elitalakulatban” több korábbi Le Mans-győztes, valamint olyan ex-Forma-1-es pilóta található, mint Sébastien Bourdais, Sébastien Buemi, vagy az 1997-es F1-es világbajnok Jacques Villeneuve.

Az LMGTE Am csapatai, amelyek négy tekintélyes márkát (Ferrari, Porsche, Aston Martin, Corvette) képviselnek, mind úgy döntöttek, hogy Michelin abroncsokon versenyeznek. A pilóták között profik és amatőrök is szerepelnek.

A Porsche az a márka, amely a legtöbb autót nevezte az idei Le Mans-i 24 órás versenyen, négy Hypercar és nyolc Porsche 911 RSR nevezéssel az LMGTE Am kategóriában. A Porsche és a Michelin mintegy 50 éve partnerek a motorsportban.

A Le Mans-i 24 órás autóverseny hivatalos végeredménye: 1998 óta 26 egymást követő évben Michelin győzelem!

2023

Guidi/Calado/Giovinazzi

Ferrari 499P

2022

Buemi/Hartley/Hirakawa                   

Toyota GR010 Hybrid

2021               

Conway/Kobayashi/Lopez                

Toyota GR010 Hybrid

2020               

Nakajima/Buemi/Hartley                   

Toyota TS050 Hybrid

2019

Nakajima/Buemi/Alonso                    

Toyota TS050 Hybrid

2018

Buemi/Nakajima/Alonso                    

Toyota TS050 Hybrid

2017

Bernhard/Hartley/Bamber                 

Porsche 919 Hybrid

2016

Jani/Lieb/Dumas                               

Porsche 919 Hybrid

2015

Hulkenberg/Bamber/Tandy               

Porsche 919 Hybrid

2014

Tréluyer/Fässler/Lotterer                   

Audi R18 e-tron quattro

2013

Kristensen/McNish/Duval                  

Audi R18 e-tron quattro

2012

Tréluyer/Fässler/Lotterer                   

Audi R18 e-tron quattro

2011

Tréluyer/Fässler/Lotterer                   

Audi R18 TDi

2010

Dumas/Bernhard/Rockenfeller          

Audi R15 TDi

2009

Brabham/Gené/Wurz                        

Peugeot 908 HDi FAP

2008

Capello/Kristensen/McNish               

Audi R10 TDi

2007

Biela/Pirro/Werner                            

Audi R10 TDi

2006

Biela/Pirro/Werner                            

Audi R10 TDi

2005

Kristensen/Lehto/Werner                  

Audi R8

2004

Kristensen/Ara/Capello                     

Audi R8

2003

Kristensen/Capello/Smith                 

Bentley Speed 8

2002

Biela/Kristensen/Pirro     

Audi R8

2001

Biela/Kristensen/Pirro     

Audi R8

2000

Biela/Kristensen/Pirro                         

Audi R8

1999

Winkelhock/Martini/Dalmas              

BMW V12 LMR

1998

McNish/Aïello/Ortelli                         

Porsche 911 GT1

Nem támogatott webböngészőt használ
Olyan böngészőt használ, amit ez a webhely nem támogat. Ez azt jelenti, hogy vannak olyan funkciók, amelyek esetleg nem működnek rendeltetésszerűen. Ez furcsa eredményekhez vezethet böngészés közben. A webhely teljes mértékű kihasználása érdekében használja, frissítse vagy telepítse a következő böngészők egyikét