BFGoodrich® hármas befutó a 2018-as Dakaron: az új BFGoodrich® All Terrain T/A KDR2+ abroncs teljesítménye meggyőzte a versenyistállókat és a pilótákat is

Amikor az ember látja, hogy milyen sebességgel hajtunk keresztül a legkegyetlenebb szakaszokon is [...] szinte a csodával határos, hogy az abroncs nem lesz defektes!


Az idézet a Monsieur Dakarként elhíresült Stéphane Peterhanseltől származik; a francia ralihős mondata remekül összefoglalja, milyen óriási sikert aratott az új BFGoodrich® Áll Terrain T/A KDR2+ abroncs a világ legkeményebb terepraliján. Az amerikai márka legújabb termékét kifejezetten a Dakar viszontagságaira tervezték, és hiba nélkül beváltotta a hozzá fűzött reményeket: teljesítményére, ellenálló képességére, mobilitására nem lehetett panasz, remekül helytállt homokban, sárban, a rendkívül éles sziklás-köves terepen egyaránt. Lenyűgöző képességeit a legfrissebb technológiai újításoknak köszönheti.


A repülőgépabroncs-gyártás technológiai eszköztárából kölcsönzött, új defekttűrő rendszer

 

A példa nélküli siker titka az anyavállalat, a Michelin Csoport technológiatranszfer szemléletében keresendő: egy eredetileg a repülőgépabroncs-gyártás számára kifejlesztett technológiai megoldásról van esetünkben szó. A francia abroncsgyártó a kezdetektől fogva az utasok biztonságát tekinti legfontosabb innovációs céljának, a vállalatalapító testvérpár, André és Edouard Michelin maguk is a repülés szerelmesei voltak. A Michelin a 2000-es évek elején fejlesztette ki NZG (Near Zero Growth) repülőgépabroncsait, ezekkel az ellenálló, erőteljes felépítményű, ugyanakkor pehelysúlyú MICHELIN Air X NZG abroncsokkal indították újra a Concorde-okat a 2000 júliusában, a párizsi Charles de Gaulle repülőtér közelében bekövetkezett szörnyű légibalesetet követően.


„A Michelin technológiatranszfer stratégiája, vagyis az, hogy a vállalatcsoport más márkái is átvesznek innovatív megoldásokat az anyavállalattól, egyedülálló gyakorlat manapság az abroncsgyártó ágazatban - magyarázza a Michelin Motorsport igazgatóhelyettese, egyben műszaki igazgatója, Nicolas Goubert. - Az új BFGoodrich® All Terrain T/A KDR2+ abroncsok kifejlesztésével amerikai fejlesztőcsapatunk célja az volt, hogy extrém körülmények között tesztelhesse a termék defekttűrő rendszerét, és a kapott eredmények teljességgel kielégítők voltak. A mi kísérleti terepünk a versenyzés: itt alkalmunk nyílik letesztelni teljesen új technológiákat, vagy pedig - mint ahogy a mostani Dakaron is tettük - a más termékekben már bizonyított technológiáinkat tehetjük ki újabb próbának, hogy az adott technológia alkalmazási területét szélesíthessük. Itt természetesen a tömeggyártású abroncsokra is gondolunk."

Nem volt defekt a kétkerékhajtású kategóriában

A Dakar történetében először fordult elő, hogy a kétkerékhajtású járműveknél egyetlen defekt (szöglyuksérülés miatti nyomásvesztés) sem történt. Erős ütközés, éles kő, hegyes tereptárgyak... megannyi szokványos akadály a Dakar úttalan útjain, amely előbb-utóbb felülkerekedik még a legrobosztusabb abroncson is. A BFGoodrich®-nak pedig ezen a kivételesen embert, gépet és abroncsot próbáló, 2018-as Dakaron mégis sikerült elérnie a „zéró defekt" szintet.

Homok és sár: pipa!

A defekttűrésen túl a laza, süppedős talaj és a sárkivetés jelent óriási kihívást az abroncs számára, az új BFGoodrich® All Terrain T/A KDR2+ abroncsot fejlesztő csapat az abroncs vonóerején is dolgozott.

„A valódi próbán minden az előzetes elvárásaink szerint alakult, az előtesztelések során ilyesmire számítottunk magunk is - vallja meg Matt Hanlon, az új abroncs egyik fejlesztője. - Az abroncs felépítményét módosítottuk, nagyobb mintázati blokkokat terveztünk a futóra, és a barázdákat kiszélesítettük, hogy a sár ne maradjon meg a blokkok között, és ne képezzen bevonatot a futófelületen, vagyis a futó ne legyen sima felületű, maradék nélkül vesse ki magából a sarat a mintázat, és a jármű ne akadjon el."

„Ez egy óriási előrelépés [...], az abroncs mindvégig tapad [...], hihetetlen ez az abroncs [...], a KDR2+ abronccsal 200%- os biztonságban lehetünk, még ott is, ahol mások elakadnak!" - mondják egyhangúlag az abroncsról a Mini és a Toyota Gazoo Racing versenyistállók vezetői és pilótái.


BFGoodrich® hármas befutó a 2018-as Dakaron

A 2018-ban a Dakar dobogójára csak BFGoodrich® partnercsapatok állhattak: El Matador, vagyis Carlos Sainz (Peugeot 3008 DKR Maxi), a korábbi bajnok, a katari Nászer el-Attija és a „nagy öreg", Giniel de Villiers (mindketten Toyota Hiluxszal).

„Gratulálok minden partnerünknek, de főként a Team Peugeot Total és a Toyota Gazoo Racing csapatoknak, nekikm köszönhető, hogy a BFGoodrich® a Dakar büszke háromszoros dobogósa lehet - mondja Anne-Sophie Jarrige, a BFGoodrich® Dakar-programfelelőse. - A negyvenedik Dakar minden reményünket beteljesítette: látványos, fordulatos mversenynek lehettünk szemtanúi. Büszkék vagyunk rá, hogy műszaki csapataink és a BFGoodrich® Dakar Szolgáltató Központ gumiszerelői a versenyzők és a verseny szolgálatára lehettek."

A BFGoodrich® All Terrain T/A KDR2+ abroncs hamarosan a profi és amatőr ralisok számára egyaránt kapható
lesz

Az új BFGoodrich® All Terrain T/A KDR2+ abroncs kaland csak most indul igazán! A következő hónapokban kereskedelmi forgalomba kerül az új termék, és a terepabroncsokat forgalmazó kereskedőknél kapható lesz.

A BFGoodrich® új kalandokra várja a világ minden terepjárós és tereprali-rajongóját a földkerekség legdurvább terepeire: we like it rough!

A BFGoodrich® abroncsokról:

A BFGoodrich® több mint száz éve gyárt nagy teljesítményű gumiabroncsokat a vezetés szerelmeseinek. Ezt az évszázados gyártási jártasságot ötvözzük immár negyvenöt éve a motorsportban szerzett tapasztalatainkkal, és kínálunk  teljes körű termékválasztékot sportabroncsokból is: nagyteljesítményű sportautókra, pályahasználatra, sportos városi autózásra, egészen a terepes kalandokig. A BFGoodrich® abroncs meggyőző teljesítményével mindig a sofőr szolgálatában áll.

További tudnivalók a BFGoodrich® abroncsokról: www.BFGoodrich.com.