00299871

TPMS: Abroncsnyomás figyelő rendszer

Tippek és tanácsok: személyautó, SUV és kishaszongépjármű abroncsok

A TPMS (Tyre Pressure Monitoring System = Abroncsnyomás figyelő rendszer) lehetővé teszi, hogy észleljük, ha az abroncsaink nyomása túl alacsony.
Európában 2014. november 1-től (az Egyesült Államokban 2007-től) kötelező, ami azt jelenti, hogy az autónkban megtalálható a rendszer, ha ezen időpont után gyártották. 

A TPMS gyakorlatilag egy visszajelző vagy figyelmeztető lámpa segítségével jeleníti meg a gumiabroncsok nyomását a műszerfalon.

Hogyan működik a gumiabroncsnyomás-érzékelő?

A TPMS két jelzőrendszert működtet: közvetlen, illetve közvetett jelzőrendszere is van.

Közvetlen rendszer

A közvetlen rendszernél a nyomásról szóló információ valós időben kerül visszacsatolásra gumiabroncsban vagy a szelepben elhelyezett guminyomás-érzékelőn keresztül. A rendszer elküldi az adatot a fedélzeti számítógépnek, az pedig megjeleníti az információkat a műszerfalon. Járműmodelltől függően különböző formában:

Figyelmeztető lámpa vagy jelzőlámpa

tpms warning light

Az autó alaprajza a gumiabroncsok nyomásszintjével

Tyre pressure monitoring system

Közvetett rendszer

Az indirekt vagy közvetett rendszernél az abroncsnyomást a TPMS rendszer számítja ki a kerék fordulatszáma alapján, amit az ABS (blokkolásgátló fékrendszer) és az ESP (elektronikus menetstabilizáló rendszer) is használ.

A forgási sebesség növekszik, ha a kerék átmérője az alulfújt állapot miatt csökken. Az információkat ezután a TPMS elküldi a fedélzeti számítógépre, és megjeleníti a műszerfalon. 

TPMS: előnyök és hátrányok

A rendszer előnye, hogy automatikusan figyelmeztetést küld a gumiabroncsok nyomásáról. Autósként joggal gondolhatnánk, hogy akkor nincs szükség a havi nyomásellenőrzésre, mert a TPMS jelzi, hogy mikor kell újra felfújni a gumikat. Ez azonban félrevezető gondolat.

A TPMS-nek van ugyanis egy hátránya: csak akkor aktiválódik, amikor a gumiabroncsok a szükséges nyomás 20%-át elvesztették, ami átlagosan körülbelül 0,4 bart jelent.

De miért probléma ez?

Mert ezen a nyomásszinten a gumiabroncs már alulfújt állapotúnak számít, és tudjuk, hogy az alulfújt állapotban használt gumiabroncs idő előtti elhasználódik.

Ha a gumiabroncs idő előtt elhasználódik, a vártnál korábban kell cserélni. Ez pedig többletköltséget jelent.

Bármilyen praktikus is ez a nyomásfigyelő rendszer, továbbra is ajánlott havonta egyszer ellenőrizni gumiabroncsaink nyomását, hogy elkerüljük az idő előtti cseréjüket! 

Hogyan kell beállítani a TPMS rendszert?

Nem kell Semmi különöset nem kell tennünk, mert a nyomásfigyelő rendszer a gumiabroncsaink optimális nyomására van beállítva. Ha az egyik gumiabroncs alulfújt (azaz ha a nyomása a gyártó által ajánlott nyomás legalább 20%-ával kisebb ), a műszerfalon megjelenik egy jelzőfény. A TPMS jelzi, hogy melyik abroncsról van szó.

Mikor kell a TPMS-t újrakalibrálni?

Ha más gumiabroncsméretet választunk: előfordulhat ugyanis, hogy az ajánlott nyomás eltér az eredeti gumiabroncshoz ajánlott nyomástól. 

Guminyomás-érzékelő cseréje

A guminyomás-érzékelők elméleti élettartama 5-7 év.

A viszonylag rövid hasznos élettartam oka, hogy a guminyomás-érzékelők korróziónak, intenzív mechanikai behatásoknak és nagy sebességnek vannak kitéve, pl. az autópályán történő használat közben.

Meghibásodás esetén forduljunk bizalommal szakemberhez, és cseréltessük ki a használhatatlanná vált guminyomás-érzékelőt.

map search desktop

Másodpercek alatt megtalálhatja a legközelebbi gumikereskedést

Keresés a következő szerint
Cím, város vagy irányítószám
Autó
  • Autó
  • Motorkerékpár
Saját tartózkodási hely
Keresés
Magyarország 5 legnagyobb városa
You are using a web browser not supported
You are using a website browser that is not supported by this website. This means that some functionality may not work as intented. This may result in strange behaviors when browsing round. Use or updgrade/install one of the following browsers to take full advantage of this website