Magyarország

Használati tanácsok

Mikor kell ellenőrizni a futómű-beállítást?

Michelin 28 márc. 2011

Mikor kell ellenőrizni a futómű-beállítást?

Ha azt veszi észre, hogy a gépjármű vízszintes úton jobbra vagy balra húz, amikor egy másodpercre leveszi a kezét a kormányról, el kell vinnie a gépjárműt egy Michelin-műhelybe vagy egy szerelőhöz futómű-beállításra. A művelet során beállítják az elülső és a hátsó kerékfelfüggesztést. A gumiabroncsok rendellenes kopását okozhatja, ha a futómű nincs megfelelően beállítva.

Mindig ellenőriztesse a futómű-beállítást, ha:

  • a kerékkel nekiütközött valaminek (járdaszegély, kátyú…).
  • azt veszi észre, hogy a gumiabroncsok rendellenesen vagy egyenetlenül kopnak.
  • kormányzással vagy vezethetőséggel kapcsolatos problémákat tapasztal.
  • a gépjármű valamelyik irányba húz vagy sodródik;
  • a kormánykerék nem tér vissza könnyedén középállásba kanyarodás után.
  • vagy a kormánykerék szögben áll egyenes vonalú haladás közben.
  • új gumiabroncsokat vásárolt és szeretné, hogy azok a lehető leghosszabb ideig tartsanak.
  • kicserélték a felfüggesztést vagy a kormánymű elemeit.

Miért fontos a futómű-beállítás?

A futómű-beállítás befolyásolhatja a gumiabroncsok igénybevételét és kopását.  A legtöbb gépjárművön úgy tervezték meg a normál beállítást, hogy a minimumra csökkentse az igénybevételt és a maximumra növelje a járművezető és az utasok kényelmét. A 4 kerék megfelelő futómű-beállítása csökkenti a gumiabroncsok kopását, segít növelni azok élettartamát és teljesítményét és javítja az üzemanyag-takarékosságot. Ezen kívül javítja a vezethetőséget és a menetbiztonságot a kormányzási és iránytartási problémák csökkentésével.

Futómű-beállítás kontra kerékkiegyensúlyozás?

Sokan gyakran összetévesztik a futómű-beállítást és a kerékkiegyensúlyozást. A két művelet teljesen különbözik egymástól. A futómű-beállítás vagy más néven nyomtávbeállítás során úgy állítják be a kerekek szögeit, hogy merőlegesek legyenek a talajra és párhuzamosak legyenek egymással. A kerékkiegyensúlyozás viszont azt küszöböli ki, hogy a kerék gördülése során vibrációt okozzon adott sebesség értékeken.

Mi okozhatja a futómű elállítódását?

Bár ritka, az elállítódás akkor történhet, ha a jármű menet közben a járdaszegélynek ütközik vagy nagy sebesség mellett kátyúba fut. Súlyosabb körülmények, például balesetek, is okozhatják a futómű elállítódását. Ha a futómű-beállítás nem megfelelő, a gumiabroncsok szélei gyors kopásnak indulnak, ami befolyásolhatja a gépjármű vezethetőségét. De leginkább azt jelenti, hogy a tervezettnél hamarabb kell lecserélni a gumiabroncsokat.

A kismértékű elállítódás is problémákat okozhat

A futómű-beállítás célja biztosítani a gumiabroncsok maximális úttartását és élettartamának maximalizálását.

A futómű-beállítás legfőbb céljai:
- Pénzt takaríthat meg
- A gumiabroncsok tovább tartanak
- A gépjármű simábban és kisebb ellenállással halad

Mennyi ideig tart a futómű-beállítás és mennyibe kerül?

A legtöbb elülső és hátsó futómű-beállítási probléma körülbelül 30 percen belül megoldható. A Michelin Abroncskereskedő Kereső segítségével keresse meg a legközelebbi forgalmazót és kérdezze meg a futómű-beállítás költségét! A futómű-beállítás során ellenőrzik a kerekek irányát és szögét a gépjármű gyártója által megadottakhoz képest. Ne riasszanak el senkit olyan kifejezések, mint összetartás, széttartás, pozitív vagy negatív kerékdőlés, a futómű-beállítás nem bonyolult dolog. A futómű-beállítás valójában nagyon is egyszerű művelet.

Hogyan történik a futómű-beállítás?

A futómű-beállítás során beállítják a kerekek szögeit, hogy megfelelő legyen az összetartásuk és a dőlésük. A beállítás három fő elemből, a kerékdőlés, a csapdőlés és az összetartás beállításából áll.

Kerékdőlés

A kerékdőlés a kerék dőlésszöge a gépjármű eleje felől nézve. Ha a kerék dőlésszöge túl nagymértékű, egyenetlen kopás történik.

  • A pozitív kerékdőlés az, amikor a kerék felső része elhajlik a gépjárműtól. Ha a pozitív kerékdőlés túl nagy, a gumiabroncs külső része kopik.
  • A negatív kerékdőlés az, amikor a kerék felső része a gépjármű felé hajlik. Ha a negatív kerékdőlés túl nagy, a gumiabroncs belső része kopik.
A kerékdőlés szögét gépjárművenként eltérően tervezik meg és állítják be, hogy a gumiabroncsok egyenletesen érintkezzenek a talajjal gördülés közben. Ha túl nagy a különbség az elülső kerekek dőlésszögének beállításai között, a gépjármű határozottan az egyik oldalra fog húzni.

Kerékösszetartás

A kerékösszetartás a gumiabroncsok elülső és hátsó része közötti távolság különbsége. A kerékösszetartás beállításai befolyásolják a vezethetőségi jellemzőket a gépjármű kanyarodása közben.

  • Kerékösszetartásról akkor beszélünk, amikor a gumiabroncsok elülső végei közelebb vannak egymáshoz. A kerékösszetartás kanyarban alulkormányozottságot okoz. Ha túl nagy a kerékösszetartás, a futófelület a külső szélektől kezd el kopni.
  • Kerékszéttartásról akkor beszélünk, amikor a gumiabroncsok hátsó végei közelebb vannak egymáshoz. A kerékszéttartás kanyarban túlkormányozottságot okoz, és olyan érzés, mintha a gépjármű túl élesen, 'bólintva' venné be a kanyart. Ha a kerekek széttartanak, a kopás belülről kezdődik el. Ezt a fajta kopást „fűrészfogas” kopásnak hívják, és jól érezhető, ha végighúzzuk a kezünket a gumiabroncs futófelületén.

TALÁLJA MEG A MEGFELELŐ MICHELIN ABRONCSOT

Tekintse meg a javasolt abroncsot a járműadatok vagy az abroncsméret és vezetési szükségletei megadásával

Korábban megtekintett cikkei

Még nincsenek megtekintett cikkek

  • Személygépkocsi
  • 4x4 / suv
  • Kisteherautó/lakóautó
Loader