ABRONCSOKABRONCSOK TANÁCSOKTANÁCSOK KERESKEDŐKKERESKEDŐK

Vásárlási útmutató

Mitől téli gumi egy téli gumi?

Michelin 20 nov. 2012

Mitől téli gumi egy téli gumi?

Télen speciális körülmények között kell autózni, sokkal több vizet, latyakot, havat kell a guminak elvezetni a tapadási felület alól, és a hőmérséklet is jóval alacsonyabb a nyári körülményekhez képest.

A megváltozott körülményekhez illeszkedve a gumiabroncsnak is erre a célra kialakítottnak, megfelelőnek kell lennie. A megfelelően kialakított gumiabroncs a téli gumiabroncs, amely az alábbiakban különbözik a nyári gumiabroncstól:

1. Keverék:

Azért, hogy egy abroncs tapadása tökéletes legyen, a gumikeveréknek mindig lágynak kell maradnia. A hőmérséklet csökkenésével a nyári gumi folyamatosan veszít rugalmasságából, minél hidegebb van, annál jobban keményedik a keverék. (Tegyünk be egy lágy rágógumit a hűtőbe, mire meghűl, keményebb is lesz.) A viszko-elasztikus tulajdonságából adódóan a gumi nagyjából 7 C° hőmérséklettől lefelé kezdi drasztikusabban elveszteni a lágyságát.

A téli gumi viszont lágyabb gumikeverékkel készül, olyan adalékokkal, amely miatt a gumi megtartja rugalmasságát alacsony hőmérsékletnél is. Csak így tud rendesen tapadni az útfelület egyenetlenségeihez.

2. Mintázat

A mintázatnál csatornákról, lamellákról és azok éleiről beszélünk, amelyeknek fontos szerepe van egy téli guminál.

Egy téli abroncsnak szélesebb csatornái vannak, amelyek segítik a nagyobb mennyiségű latyakot, vizet elvezetni az érintkezési felület alól, jelentősen növelve így az abroncs tapadását a csúszós útfelületen.

Egy téli abroncs 10-szer lamellázottabb, mint a nyári abroncs. A téli körülményekhez igazodva, egy téli abroncs 30 méternél hosszabb lamellarendszerrel rendelkezik, míg a nyári abroncson csak kb. 3 méternyi van belőle. A lamellák szintén elvezetik a vizet, valamint élei megtörik a vízréteget, mely a vizes vagy jeges úton képződik. Ugyanilyen módon a lamellák élei lánctalp effektust fejtenek ki havon, ami jobb kapaszkodást garantál egy téli abroncs számára. A több lamella tehát jobb tapadást jelent nedves, havas és jeges úton

Létezik egy alapvető szabály, amely könnyen megjegyezhető a nyári és a téli gumik összehasonlításánál, ez pedig a 2-szeres szorzó az útfelület körülményeinek változásakor. Azaz egy nyári gumit vizsgálva, a száraz úton mért féktávolságához képest télen, a nedves úton mért féktávolsága duplája, a havon mért féktávolsága a nedves útihoz képest is a duplája, és a jeges úton mért féktávolság is a havon mértnek a duplája.

Tehát egy nyári guminak télen a féktávolsága - az adott út típusától függően – akár nyolcszorosára is növekedhet!

Ezért javasolt tehát télen téli abroncsot használni, természetesen mind a négy keréken!

TALÁLJA MEG A MEGFELELŐ MICHELIN ABRONCSOT

Tekintse meg a javasolt abroncsot a járműadatok vagy az abroncsméret és vezetési szükségletei megadásával

Korábban megtekintett cikkei

Még nincsenek megtekintett cikkek

  • SZEMÉLYAUTÓ
  • SUV - 4X4
  • KISTEHERGÉPJÁRMŰ - LAKÓAUTÓ
Loader