Magyarország

Használati tanácsok

A vízen való felúszás (aquaplaning) nagyon valóságos, bár láthatatlan veszély

Michelin 21 jún. 2011

A vízen való felúszás nagyon valóságos, bár láthatatlan veszély

Az aquaplaning akkor következik be, amikor az abroncsok és az útburkolat közötti vizet nem lehet kiszorítani. Ez a vízréteg addig növekszik az abroncsok előtt, amíg a víz nyomása meg nem haladja az abroncs nyomását, ami azt eredményezi, hogy az abroncsok és az útburkolat közötti kapcsolat megszűnik. A tapadás elvesztése miatt a kerekek csúsznak és a jármű nem képes reagálni a kormányzásra, fékezésre és gyorsításra. Ennek eredményeképpen a jármű irányíthatatlanná válhat, elkezdhet csúszni, vagy pörögni. Ez pedig potenciálisan veszélyes helyzet.

Hogyan lehet elkerülni, vagy csökkenteni az aquaplaningot

  • Rendszeresen ellenőrizzük az abroncsokat és az abroncsnyomást.
    Az elégtelen nyomás jelentősen növeli az aquaplaning kockázatát. Ha az abroncsnyomás az ajánlott értéknél 30 %-kal alacsonyabb, az aquaplaning veszélye meredeken nő.
  • Ellenőrizzük az abroncsok kopását és profilmélységét.
    Minél nagyobb a meglévő profilmélység, annál több vizet képes elvezetni az abroncs, ami csökkenti az aquaplaning veszélyét.
  • Csökkentsük a sebességet.
    Különösen, amikor pocsolyákhoz közelítünk.

Mi okozza az aquaplaningot?


Túl sok víz jelenléte miatt a jármű elveszítheti a kapcsolatát az útburkolattal. Egy vízzel borított felületen viszonylag gyorsan haladó abroncs előtt kissé feltorlódik a víz. A futófelülettel történő találkozáskor a felfekvési felület elején lévő víz nyomása növekszik. Ha ez a nyomás meghaladja az abroncs és az útburkolat közötti átlagos nyomást, az abroncs nem képes többé kiszorítani a vizet és felemelkedik az útburkolatról. Minél mélyebb a víz és minél nagyobb a jármű sebessége, ez a hatás annál jobban felerősödik, és végül csökken az úttartási képesség. Egy abroncs akkor teljesít megfelelően vizes burkolaton, ha először elvezeti a vizet, hogy helyreálljon a száraz kapcsolat.

A csatorna-víz arányszám

Szerencsére a futófelület csatornái és a felfekvési felülte alakja a legtöbb esetben képes megakadályozni az aquaplaningot. Azonban minél kopottabb az abroncs, annál kevésbé képes ellenállni az aquaplaningnak. Minél mélyebb a víz, annál hamarabb veszítjük el a tapadást.

Anti Surf System: optimális tapadás nedves burkolaton


Amikor az utat mély víz borítja, a legtöbb abroncsnál bekövetkezik az aquaplaning. Most azonban a Michelin technológiáinak köszönhetően, mint például az Anti Surf System, sokkal nagyobb esélyünk van arra, hogy az optimális tapadás megtartásával vágjunk át a pocsolyákon. Például a MICHELIN Pilot Sport 3 abroncson is alkalmazott megoldás optimális teljesítményt biztosít nedves burkolaton. A MICHELIN Pilot Sport 3 a különleges alakú, lekerekített váll kialakítása miatt képes jobban belevágni a vízbe, így késleltetve az aquaplaning bekövetkeztét, a felfekvési felület méretének csökkentése nélkül.

TALÁLJA MEG A MEGFELELŐ MICHELIN ABRONCSOT

Tekintse meg a javasolt abroncsot a járműadatok vagy az abroncsméret és vezetési szükségletei megadásával

Korábban megtekintett cikkei

Még nincsenek megtekintett cikkek

  • Személygépkocsi
  • 4x4 / suv
  • Kisteherautó/lakóautó
Loader