adobestock 414551736

Abroncsok forgatása: Hogyan és miért érdemes időnként megforgatni abroncsainkat?

Tippek és tanácsok: személyautó, SUV és kishaszongépjármű abroncsok

Leegyszerűsítve: az abroncsok forgatása az a művelet, amikor az abroncsok pozícióját felcseréljük egymással. A cél az, hogy a legtöbbet hozzuk ki a megvásárolt abroncsgarnitúránkból. A rendszeres forgatással meghosszabbítható a gumiabroncsok élettartama, és a teljesítményük is javul. Fontos tudnunk azonban, hogy a lehetőség sok esetben csak bizonyos műszaki korlátok között működik. Cikkünkből ez is kiderül.  

Mit jelent az abroncsok forgatása?

Mint említettük, az abroncsok forgatása egy olyan járműkarbantartási művelet, amelynek során a gumik pozícióját egymás között felcseréljük: például elölről hátra, a jobb oldali kerékről a bal oldalira kerül át ilyenkor az abroncs.

Az abroncsok forgatását alapvetően azért érdemes elvégezni, mert az abroncsok különböző mértékben kopnak. A hajtótengely gumiabroncsai kopnak a leggyorsabban, ezeket veszi igénybe a leginkább az erőátvitel és a nyomaték. Ez az első és a hátsókerék-hajtású járművekre egyaránt vonatkozik. De mivel a legtöbb autó elsőkerék-hajtású, az első gumik vannak a legnagyobb igénybevételnek kitéve. A hátsókerék-hajtású járműveknél ez fordítva lesz-

Éppen ezért érdemes időnkét a két hátsó kereket átszerelnünk az első tengelyre: ezáltal maximalizálhatjuk a bennük rejlő lehetőségeket, az abroncsaink egyenletesen kopnak és élettartamuk hosszabb lesz.

Mikor érdemes abroncsainkat megforgatni?

A gumiabroncsokat rendszeres időközönként, a jármű használati útmutatójában megadott forgatási minták szerint forgassuk meg.
A forgatási periódus körülbelül 8000–10 000 km. Praktikusan ez egybeeshet az autó szokásos szervizperiódusával:  szezonális téli-nyári abroncscsere vagy új abroncs vásárlásakor.
Ha csak két gumiabroncsot cserélünk ki, a Michelin azt javasolja, hogy az új vagy a kevésbé kopott gumik kerüljenek a hátsó tengelyre, ami által stabilabb és biztonságosabb úttartás érhető el.
Ez a javaslat azokra az első- vagy hátsókerék-meghajtású járművek esetében érvényes, amelyeknek mind a négy kerekén azonos méretű gumikat használunk.


A gumiabroncsok nyomását a járműnek megfelelően kell beállítanunk, a járműgyártó vagy a gumiabroncs gyártójának ajánlásai alapján.

Miért lehet szükség az abroncsok forgatására?

Ha az abroncsok forgatását a megelőző karbantartás részeként alkalmazzuk, abroncsaink egyenletesebben kopnak. 

A gumiabroncsok kopására különböző tényezők hatnak:

  • a motor helyzete: ha elöl található, akkor valószínűleg az első gumik nagyobb súlyterhelésnek vannak kitéve, mint a hátsók. Az elöl lévő abroncsok így gyorsabban kopnak.
  • Ha sokat vezetünk murvás-kavicsos utakon vagy sziklás terepen, az abroncsaink gyorsabban kopnak, mint a szokásos városi vagy országúti utakon
  • A legtöbb autón a fékezés leginkább az első abroncsokra hat, így a hátsókhoz képest gyorsabban kopnak az elöl lévő abroncsok.
  • A gyors abroncskopás további oka lehet a nem megfelelő futóműbeállítás.
     

Egy másik ok lehet…a jobbkormányzás! A bal oldali közlekedésű országokban a jobb kanyarok többnyire szorosabbak, mint a balos kanyarok, és csakúgy, mint az atlétikai pálya futókörén a külső körön futó sportoló, a bal oldali abroncs is nagyobb távolságot tesz meg, ezáltal gyorsabban kopik, mint a jobb oldali! 

Hogyan forgassuk abroncsainkat? 

Elsődlegesen a futómintázat határozza meg az abroncs forgatásának módját

sculpture

Asymmetric, Symmetrical and Directional tread patterns

A forgásirányos és az aszimmetrikus mintázattal rendelkező abroncsokat csak a menetiránynak megfelelően lehet felszerelni a kerékre. Ez azt jelenti, hogy csak egy pozícióra szerelhetők fel. A forgásirányt a külső oldalfalon található nyíl jelzi, illetve szintén a külső oldalfalon "Outside” azaz “külső oldal” felirat látható.

tire rotation

Ezeknél a gumiabroncsoknál a kerék forgatása csak az első és hátsó tengelyek között lehetséges. A bal első abroncsot ugyanazon az oldalon a hátsó tengelyre kell elhelyezni, a jobb oldalon is ugyanígy járhatunk el.

A szimmetrikus profilgeometriával rendelkező abroncsokat azonban minden kombinációban lehet forgatni. A szimmetrikus gumiabroncsok bal és jobb oldalukon is azonos mintázatúak, nem forgásirányosak, azaz gond nélkül tudunk forogni minden irányba. A forgatás során tehát bármely pozícióra átszerelhetők.

Ezeken az alapszabályokon kívül még a jármű hajtásrendszerét is figyelembe kell vennünk.

scheme6

Elsődlegesen ajánlott forgatási mintázatok

Személyautó & 4x4, ill. összkerékhajtású kishaszongépjármű

A ábra: Hátsókerék és 4x4, valamint összkerékhajtású járművek

B ábra: Elsőkerék-hajtású járművek 

scheme2

Alternatív forgatási mintázatok minden jármű esetében

Személyautó & 4x4, ill. összkerékhajtású kishaszongépjármű

A ábra: Hátsókerék és 4x4, valamint összkerékhajtású járművek

B ábra: Elsőkerék-hajtású járművek 

scheme4

Forgatási mintázatok különböző méretű abroncsok esetében

Személyautó & 4x4, ill. összkerékhajtású kishaszongépjármű

(Csak két abroncs vásárlásakor vagy az első és a hátsó tengelyen eltérő méretű gumiabroncsok esetén használjuk)

scheme3

Alternatív forgatási mintázatok forgásirányos mintázat esetében -- nem szükséges az abroncsot leszerelni a keréktárcsáról

scheme1

Ikerszerelt abroncsok forgatási mintázat

Szöges abroncsok forgatása

A szöges abroncsok gördülési irányát nem szabad megváltoztatni.

Az ilyen gumiabroncsot csak az első és a hátsó tengely között lehet megcserélni.

Abroncsok forgatása: szaktanácsért forduljunk bizalommal a szakértőkhöz!

A gumis szakemberektől mindig kérhetünk segítséget. A gumiszerelő műhelyben segítenek a gumiabroncsok szakszerű megcserélésében is, és egyúttal a biztonság érdekében át is vizsgáltathatjuk őket.

map search desktop

Másodpercek alatt megtalálhatja a legközelebbi gumikereskedést

Keresés a következő szerint
Cím, város vagy irányítószám
Autó
Saját tartózkodási hely
Keresés
Magyarország 5 legnagyobb városa
Nem támogatott webböngészőt használ
Olyan böngészőt használ, amit ez a webhely nem támogat. Ez azt jelenti, hogy vannak olyan funkciók, amelyek esetleg nem működnek rendeltetésszerűen. Ez furcsa eredményekhez vezethet böngészés közben. A webhely teljes mértékű kihasználása érdekében használja, frissítse vagy telepítse a következő böngészők egyikét