electric car winter tyres

Kell téli abroncs az elektromos autóra?

Tippek és tanácsok: személyautó, SUV és kishaszongépjármű abroncsok

A gumiabroncsok kiválasztásakor mindig figyelembe kell venni az elektromos járművek (Electric Vehicles = EV) sajátosságait. De ez vonatkozik a téli gumikra is? Kötelező a téli gumi használata az ilyen típusú autókon? Speciális téli gumik kellenek az elektromos autókra? Melyek a legjobb téli abroncsok elektromos autókra? Melyik MICHELIN abroncsok nyújtanak villanyautóval megfelelő biztonságot és kényelmet, illetve alacsonyabb környezetterhelést a téli időszakban? Olvassa el cikkünket, és választ kap az elektromos autók téli abroncsokkal kapcsolatos kérdéseire.

Miben különbözik az elektromos autó abroncs a nem elektromos autókra való abroncstól?

Az elektromos abroncsok tervezésénél figyelembe kell venni az elektromos és nem elektromos (belső égésű motorral hajtott) járművek közötti különbségeket. A jármű típusától, a vezetési stílustól, a földrajzi-időjárási környezettől és az útviszonyoktól függően a gumiabroncs teljesítménye eltérhet elektromos, illetve belső égésű motoros jármű esetében.

Az elektromos autóknál nagy terhelést jelent az akkumulátor súlya, ezért olyan abroncsokra van szükségük, amelyek elbírják a megnövekedett súlyt. Az elektromos autó akkumulátorának feladata az energiatárolás, az elektromos motor pedig azonnali erőátvitelt és nyomatékot biztosít a jármű számára… illetve a hangtalan működést! Amint rálépünk a villanyautó gázpedáljára, azonnal a jármű teljesítményének 100%-a áll a rendelkezésünkre. Ez azt jelenti, hogy az erőátvitel pontosabb, sokkal intenzívebb, mint a belső égésű motoros járműveknél, ami természetesen hatással lesz a gumiabroncsok kopására.

A másik tényező, ami miatt az elektromos autó abroncsoknak különbözniük kell a hagyományos gumiabroncsoktól: a zaj. A villanyautóban nincs motorzúgás, így az útfelületen gördülő gumiabroncs hangja itt sokkal jobban érezhető. Az abroncsgyártóknak tehát sokkal csendesebb gumiabroncsokat kell kifejleszteniük, hogy az elektromos autó utasterében érzékelhető zajszint alacsonyabb legyen.

Vannak azonban már olyan gumiabroncsok is, amelyek mind az elektromos, mind pedig a belső égésű motorral hajtott járműveken használhatók.

Kell téli abroncs az elektromos autóra? 

Bár vannak különbségek az elektromos és nem elektromos járművek között, a téli abroncs megoldást ugyanúgy szükséges találnunk rájuk, méghozzá akkor, amikor a hőmérséklet tartósan 7 Celsius-fok alá csökken. Az autóban utazók biztonsága érdekében mérlegelnünk kell, hogy szereltetünk-e téli abroncsot: ne feledjük, hogy a legjobb téli abroncsok futókeveréke elektromos autókra szerelve is megőrzik rugalmasságukat és tapadásukat, ezáltal kevesebb mint felére csökkenhet a fékút.

Ha nagy teljesítményű téli abroncsra van szüksége, a MICHELIN Pilot Alpin 5, MICHELIN Pilot Alpin 5 SUV és MICHELIN Pilot Alpin PA4 abroncsok mindegyike kiváló téli megoldás elektromos járművéhez. Ezeket a gumiabroncsokat prémium járműgyártók közreműködésével terveztük, modelljeik igényei szerint hagyták jóvá: hosszú élettartamuk végéig havas, nedves és száraz úton egyaránt meggyőző úttartást és tapadást biztosítanak. A télies utakon biztonságosabb, rövidebb lesz a fékút, miközben alacsonyabb gördülési ellenállásuknak köszönhetően csökkentik az üzemanyag-fogyasztást, így nagyobb szabadságot biztosítanak a villanyautók számára. A fejlesztés során figyelembe vették az elektromos járművek megnövekedett súlyát és intenzívebb erőátviteli jellemzőit is, így téli abroncsaink a kellő biztonsági teljesítmény mellett a lehető legjobb kopásállósággal (1) rendelkeznek. 

A jellemzően zord, igazán télies időben a „kisebb” elektromos járműveket -- mint például a BMW i3 vagy a Renault Zoé -- rábízhatja a MICHELIN Alpin 6 abroncsra. Egyes szakmai véleményformálók, például az ADAC nagyon jóra értékelték, és ez az abroncsunk nagyban hozzájárult ahhoz is, hogy 2021-ben és 2020-ban is a MICHELIN nyerte el az Autobild “Az év téli abroncs gyártója” díját. Havas fékhatás és tapadás teljesítménykategóriában egész élettartama alatt meggyőzően teljesít (2).

A villanyautóra virtuóz négyévszakosunkat, a MICHELIN CrossClimate² abroncsot is felszereltetheti, amely a legkeresettebb négyévszakos Európában (3). A MICHELIN CrossClimate² segítségével időt és költséget takaríthat meg, hiszen egész évben használhatja, ez az abroncs időjárástól függetlenül biztonságos autózást tesz lehetővé. A 2. generációs MICHELIN CrossClimate² abroncs olyan tisztán elektromos járműre kapott konstruktőri homologizációt, mint a Volvo XC40. Renault Zoé, BMW i3, Volkswagen ID4 modellekhez is kapható, és 2022-ben a Volkswagen ID3 modellekre készült változata is kapható lesz.

Komolyabb, igazán zord téli időben a MICHELIN X-ICE SNOW téli (hó)gumi vagy a MICHELIN X-ICE NORTH 4 szöges téli abroncs lehet kiváló választás. A MICHELIN X-Ice North 4 gumiabroncsot úgy tervezték, hogy tökéletes úttartást és kormányozhatóságot biztosítson jégen: az előző generációs termékhez képest az alkalmazott gumiabroncs-szögelési technológia jobb fékteljesítményt és biztosabb tapadást nyújt jeges úton, havas felületen pedig kiváló fékezést és gyorsulást biztosít, mindezt jobb gördülési ellenállás mellett (4). Ezen túlmenően, az abroncs szögelési geometriájának meghatározására használt matematikai algoritmus miatt a futó zajszintje jelentősen csökkent, kifejezetten alacsony egy szögelt téli abroncshoz képest. Ha azonban a zajszint és a kényelem fontos önnek, a nem szögelt téli gumi jobb választás lehet. 

Miért érdemes MICHELIN téli abroncsot választani a villanyautóra?

A Michelin a legmagasabb elvárásoknak megfelelő téli gumikat tervez minden járműhöz. Az elektromos autók 3 kulcsfontosságú területen állítják kihívás elé az abroncsokat: kopás, hatótáv, zaj. A Michelin azonban teljes körű téli gumiabroncs-kínálattal rendelkezik, termékeink tervezése során a meggyőző téli mobilitás és biztonság mellett figyelembe vettük ezeket a speciális igényeket is: csak a legjobb MICHELIN téli abroncsokat kínáljuk elektromos autókra is. 

MICHELIN’s best winter tyres for electric cars
  • Kopás. A Michelin téli gumiabroncsokról köztudott, hogy hosszú élettartamúak és kopásállóak, ez pedig igaz legújabb termékeinkre is: MICHELIN X-ICE SNOW, MICHELIN X-ICE NORTH 4, MICHELIN Pilot Alpin 5 . Mivel az elektromos járművek általában nehezebbek, a Michelin megoldása az, hogy sok téli gumi méret megerősített, extra terhelhető változatban kapható.
  • Hatótáv. A Michelin több mint három évtizede éllovas az alacsony gördülési ellenállású abroncstechnológia terén. 1992-ben vezettük be úttörő energiatakarékos abroncsunkat, a MICHELIN GreenX-et. A Michelinnél azóta folyamatosan dolgozunk azon, hogy egyre kisebb legyen a gumiabroncsok gördülési ellenállása. A MICHELIN X-Ice Snow abroncs esetében például az előző generációs gumiabroncshoz képest 9%-kal alacsonyabb gördülési ellenállást sikerült elérnünk (5).
  • Zaj. Az alacsonyabb gördülési zaj eléréséhez a MICHELIN téli gumiabroncsoknál Piano technológiát alkalmazunk. A MICHELIN X-Ice Snow, MICHELIN X-Ice North 4, MICHELIN Pilot Alpin és MICHELIN Latitude Alpin abroncsok zajszintje nagyon alacsony, így ideális megoldást jelenthetnek villanyautók számára is. 

 

Egyszóval: a Michelin jelenleg erős, teljes körű téli gumiabroncs-kínálattal rendelkezik a mai elektromos járművek és fogyasztói igények kielégítésére.

How to choose the right winter tyre for electric cars?

A megfelelő téli abroncsot ugyanolyan kritériumok alapján kell kiválasztanunk az elektromos autókra is, mint a nem elektromos járműre: tájékozódnunk kell a gumiabroncs havas és jeges teljesítményéről (pl. tapadás, fékezés), meg kell tudnunk, hol kapható, milyen garanciafeltételek érvényesek a termékre, mennyibe kerül, stb. A villanyautó esetében vannak további tényezők, amelyeket figyelembe kell vennünk a téli gumi kiválasztásakor: hatótáv, önsúly, terhelés, erőátvitel, illetve zajszint -- ahogy fentebb is kifejtjük cikkünkben.

Ha önnek villanyautó sofőrként nagyon fontos a jármű maximális hatótávja (autonómiája), az egyik legkedvezőbb alacsony gördülési ellenállású elektromos autóhoz való MICHELIN téli gumiabroncs remek választás lehet. Az elektromos járművek nehezebbek, mint a nem elektromos járművek, ami azt jelenti, hogy olyan gumira lesz szüksége, amely biztonságosan elbírja a jármű többletterhelését. A megfelelő abroncsra vonatkozó adatokat megtalálja a használati útmutatóban vagy a jármű vezetőoldali ajtaján található gumiabroncs-adattáblán. Az elektromotoros járművek nagyobb motornyomatékkal és nagyobb gyorsítóerővel rendelkeznek, mint a nem elektromos járművek, ami a gumiabroncsok gyorsabb kopásához vezet. Ha hosszú éveken keresztül szeretné élvezni téli gumiabroncsai kiváló teljesítményét, válasszon a Michelin téli abroncsai közül: termékeink egész élettartamuk alatt meggyőző teljesítmény nyújtanak önnek -- villanyautóval is. 

A gumiabroncs jelentős hatással van a jármű menettulajdonságaira, ezért fontos, hogy az elektromos autóra is megfelelő téli abroncs kerüljön. A téli autózás minden típusú járművel elég nagy kihívás, ezért olyan prémium téli gumit érdemes választanunk, amely kiváló téli teljesítményt, biztonságot és vonóerőt biztosít. A téli gumiabroncsokat úgy tervezték, hogy télies időben és útviszonyok teljesítsenek jobban -- nedves utakon, latyakban, havas és jeges útfelületen. A jármű teljesítménye a télies utakon is meggyőző: jobban tapad, fékútja rövidebb, téli abroncs használatával biztonságosabb lesz a téli autózás. Összegezve: az elektromos autóra akár a belső égésű motorral hajtott modellekre való téli gumi is megfelelő lehet.  

Hogyan tudom megóvni a villanyautómra szerelt abroncsokat?

„Mint bármely más abroncs esetében, az elektromos autó abroncs megóvásának, kímélésének -- ezáltal az élettartama optimalizálásának -- is két módja van: a szakszerű karbantartás és a megfelelő vezetési stílus.

A villanyautó abroncs karbantartása során a nyomást, a kerékbeállítást és a futókopást ellenőrizzük.

Az elektromos autó téli gumiabroncsainak nyomása fontos tényező, amelytől függ az autó által megtehető átlagos távolság, a hatótáv. Alulfújt téli gumikkal való vezetés szükségtelen áramfogyasztást eredményez, mivel a gumiabroncsoknak több energia kell a gördüléshez. A nem megfelelő nyomáson üzemeltetett téli gumik a futó idő előtti elkopásához és az abroncs elhasználódáshoz vezethetnek. Ne feledkezzünk meg a gumiabroncs adattábláról, amely a modellhez engedélyezett méretek szerint jelzi a megfelelő nyomást. Sőt: különböző ajánlott nyomásértéket érdemes beállítanunk a pillanatnyi terheltség függvényében, így különösen fontos, hogy gyakran ellenőrizzük az abroncs nyomását.

A környezettudatos vezetés az a kifejezés, amely manapság egyre többször hangzik el, és nem alaptalanul! Az energiafogyasztás csökkentéséhez megfelelő vezetési stílussal nem csupán az elektromos járművek hatótávja maximalizálható, hanem a villanyautó abroncsok minősége és teljesítménye is optimalizálható.

Egyszóval: a vezetési stílus különösen fontos ebből a szempontból. Megfontoltan gyorsítsunk, és az óvatos, regeneratív fékezést használjuk. Vigyázva vegyük be a kanyarokat! A járművezető a viselkedésével teheti a legtöbbet járműve hatótávolságának és az elektromos autó gumiabroncsok élettartamának növeléséért. 

Vannak kifejezetten villanyautóra vonatkozó téli vezetési tanácsok?

Drive safely in winter with the best winter tyres for electric cars

Az első tényező, amelyet figyelembe kell vennünk: az akkumulátorok miatt az elektromos járművek önsúlya nagyobb. Ugyanazon az úton ugyanolyan abroncsokkal haladó két autó közül a nehezebb autónak tovább tart a lassítás. Ez különösen igaz, ha olyan télies körülmények között autózunk, ahol az utat jég és hó borítja. A villanyautót volánjánál ülő sofőrnek ilyenkor növelnie kell a követési távolságot, mert hosszabb fékútra és több időre lesz szüksége a megálláshoz. Természetesen ha az elektromos autókra megfelelő téli abroncsszettel -- így a MICHELIN® X-Ice SNOW abronccsal -- szereltük fel autónkat, könnyebb dolgunk van!

Az elektromotorok nyomatéka is nagy, az erőátvitel azonnal megtörténik, így könnyű kipörgetni a kerekeket. Óvatos gyorsítással és a finom kormányzással nem veszítjük el uralmunkat a jármű felett. A hirtelen mozdulatok kockázatosak: könnyebben megcsúszhat az abroncs. Hogy magabiztosan ülhessünk be télies időben is a volán mögé, a téli villanyautózást is gyakorolnunk kell: gyakoroljuk az óvatos kormányzást és a fokozatos gyorsítást!

A legtöbb elektromos autó különböző visszatápláló vagy regeneratív fékezési (regen) módokkal rendelkezik. Ha felemeljük a gázpedálról a lábunkat, gyorsabban lelassul a jármű, és az akkumulátorunk ilyenkor gyorsabban töltődik; vagy fokozatosabban lassul, és az akkumulátor is kevésbé töltődik. Az agresszívabb regen mód a fékezéshez hasonlít: csúszós úton elveszthetjük uralmunkat a jármű felett. Erre különösen akkor fontos figyelnünk, amikor kanyargós az út. Mindig fokozatosan lassítsunk, és még a kanyar előtti egyenes szakaszon! Olvassa el a biztonságos téli autózáshoz adott tanácsainkat, a cikkből részletesen kiderül, hogyan érdemes a kanyarban lassítani.

Where to go to service your winter tyres for electric cars?

Mindenképpen javasoljuk, hogy vegye fel a kapcsolatot a gumiabroncs-kereskedővel, és kérdezze meg tőle, hogy a műhelyében foglalkoznak-e elektromos járművekre szerelt abroncsok javításával -- vannak-e megfelelően képzett szakembereik, felszerelésük. A kérdésben készséggel segít bármely hivatalos Michelin-forgalmazó vagy a márkakereskedés, ahol az elektromos autót vásárolta.

Defektes a gumija? Noha a pótkerék otthoni felszerelése nem ördöngösség, egyszerűbb, biztonságosabb és sokkal gyorsabb, ha szakember végzi el a cserét. Ennek ellenére ügyeljen rá, hogy mindig a megfelelő vészhelyzeti felszereléssel induljon útnak.

map search desktop

Másodpercek alatt megtalálhatja a legközelebbi gumikereskedést

Keresés a következő szerint
Cím, város vagy irányítószám
Autó
  • Autó
  • Motorkerékpár
Saját tartózkodási hely
Keresés
Magyarország 5 legnagyobb városa

Jogi nyilatkozatok

(1) A Michelin megbízásából a DEKRA Test Center által végzett tesztek eredménye alapján; 2018 március és április; VW Golf VII modellre szerelt 225/40 R18 méretű CONTINENTAL WinterContact TS850P, DUNLOP WinterSport5, GOODYEAR UltraGrip Performance Gen 1, PIRELLI Winter SottoZero3 és Nokian WRA4 abroncsok összehasonlítása, illetve A Michelin megbízásából a DEKRA Test Center által tesztek eredménye alapján; 2019 február és március, Volkswagen Passat modellre szerelt 235/45 R18 méretű CONTINENTAL WinterContact TS850P and CONTINENTAL WinterContact TS860S abroncsok összehasonlítása. A TÜV SÜD által 2018-ban végzett gördülési ellenállás tesztek, 225/40 R18 92V XL méretű MICHELIN Pilot Alpin 5 és MICHELIN Pilot Alpin 4 abroncsok összehasonlítása, illetve a Michelin által végzett belső teszt: MICHELIN Pilot Alpin 5 gumiabroncs 117. sz. ENSZ-EGB-előírásban meghatározott vizsgálatok.

 

(2) A Michelin megbízásából a TÜV SÜD Product Service által végzett havas és nedves fékhatás tesztek eredménye alapján; 2017 december-2018 január; VW Golf 7 modellre szerelt 205/55 R16 91H méretű, új, illetve kopott futójú MICHELIN Alpin 6 és MICHELIN Alpin 5 abroncsok összehasonlító vizsgálata. Kopott futó meghatározása: koptató berendezéssel az ENSZ-EGB 30. sz. előírásának megfelelően kiképzett gumiabroncs kopásjelzőig koptatott futófelület. Téli abroncs használatakor minden esetben be kell tartani a helyi szabályozás előírásait! 

 

(3) Kiegyensúlyozott termékteljesítmény - A kiegyensúlyozott termékteljesítményt 2020 és 2021 folyamán végzett terméktesztek igazolják: Fékhatás száraz útfelületen, Fékhatás nedves útfelületen új és kopott futóval, Fékhatás havas útfelületen új és kopott futóval, Vonóerő havas útfelületen új és kopott futóval, Gördülési ellenállás, Élettartam -- részletesen lásd a a, b, c, d, e, f betűjelű jogi nyilatkozatokban -- a MICHELIN CrossClimate 2 a 9 teljesítménytesztből 6 teszten a legjobb teljesítményt érte el.
(a) - Havas fékhatás tesztek - A Michelin megbízásából a TÜV SÜD Product Service által végzett Havas fékhatás tesztek eredménye alapján; fékezés 30 km/ó  sebességről 10 km/ó sebességre; 2021 február (új, ill. koptató berendezéssel 2mm profilmélységig kiképzett futóval); VW Golf 7 modellre szerelt 205/55 R16 94V XL méretű abroncsok összehasonlító vizsgálata: MICHELIN CrossClimate 2 (új: 100% - kopott: 100%), illetve MICHELIN CrossClimate+ (új: 95% - kopott: 88,1%); BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (új: 92,4% - kopott: 70,9%); CONTINENTAL AllSeasonContact (új: 99,5% - kopott : 96,4%); GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (új: 97,6% - kopott: 94,1%), PIRELLI Cinturato All Season Plus (új: 81,9% - kopott: 77,0%).
(b) - Havas vonóerő teszt - A Michelin megbízásából a TÜV SÜD Product Service által végzett Havas vonóerő tesztelés eredménye alapján; 2021 február (új és koptató géppel 2mm profilmagasságig koptatott futóval); VW Golf 7 modellre szerelt 205/55 R16 94V XL méretű abroncsok összehasonlító vizsgálata: MICHELIN CrossClimate 2 (új: 100% - kopott: 100%), illetve MICHELIN CrossClimate+ (új: 95,1% - kopott: 87,5%); BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (új: 84,6% - kopott: 65,2%); CONTINENTAL AllSeasonContact (új: 95,6% - kopott: 91,9%); GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (új: 94,6% - kopott: 90,6%); PIRELLI Cinturato All Season Plus (új: 72,0% - kopott: 54,2%).
(c) - Nedves fékhatás tesztek - A Michelin megbízásából a TÜV SÜD Product Service által végzett Nedves fékhatás tesztelés eredménye alapján; fékezés 80 km/ó sebességről 20 km/ó sebességre; 2020 október-2021 április (kopottság meghatározása: koptató berendezéssel az ENSZ-EGB 30. sz. előírásának megfelelően kiképzett gumiabroncs kopásjelzőig koptatott futófelület); VW Golf 7 modellre szerelt 205/55 R16 94V XL méretű abroncsok összehasonlító vizsgálata: MICHELIN CrossClimate 2 (új: 100% - kopott: 100%), illetve MICHELIN CrossClimate+ (új: 98,2% - kopott: 101,1%); BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (új: 103,2% - kopott: 99,5%); CONTINENTAL AllSeasonContact (új: 94,9% - kopott: 96,1%); GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (új: 95% - kopott: 93,5%); PIRELLI Cinturato All Season Plus (új: 96,7% - kopott: 89%). 

(d) - Száraz fékhatás tesztek - A Michelin megbízásából a TÜV SÜD Product Service által végzett Száraz fékhatás tesztelés eredménye alapján; fékezés 100 km/ó sebességről állásig (0 km/ó sebességre); 2021 február; VW Golf 7 modellre szerelt 205/55 R16 94V XL méretű abroncsok összehasonlító vizsgálata: MICHELIN CrossClimate 2 (100%), illetve MICHELIN CrossClimate+ (96,2%) ; BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (98,1%); CONTINENTAL AllSeasonContact (92,4%); GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (89,9%); PIRELLI Cinturato All Season Plus (89,4%).
(e) - Élettartam - A Michelin megbízásából a DEKRA TEST CENTER által végzett Élettartam tesztelés eredménye alapján; 2020 december; VW Golf 7 modellre szerelt 205/55 R16 94V XL méretű abroncsok összehasonlító vizsgálata: MICHELIN CrossClimate 2 (100%); CONTINENTAL AllSeasonContact (100,8%) és GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (108,4%); BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (69,7%); PIRELLI Cinturato All Season Plus (96,9%). Élettartam teszt: 14.460 km valós futás (D50), majd 1,6 mm profilmagasságig becslés.
(f) - Gördülési ellenállás - A Michelin megbízásából az Applus Idiada által végzett vizsgálópados gördülési ellenállás tesztelés eredménye alapján; 2020 augusztus; 205/55 R16 94V XL méretű abroncsok összehasonlító vizsgálata: MICHELIN CrossClimate 2 (7,30 kg/t), illetve MICHELIN CrossClimate+ (8,20 kg/t). A környezettudatos, zöld vezetési stílus a vezetési magatartás, járműtípus és az abroncs üzemi nyomásának függvénye.
A valós használati körülmények közötti eredmények az útviszonyok, ill. időjárási körülmények függvényében ettől eltérhetnek.

 

(4) A ladoux-i (Clermont-Ferrand) technológiai központban végzett belső tesztek eredménye alapján, 2016 augusztus-2017 november, 205/55R16 méretű X-Ice North 3, ill. 205/55R16 méretű X-Ice North 4 abroncsok vizsgálata.

(5) A ladoux-i (Clermont-Ferrand, Franciaország) technológiai központban 2019 augusztus és 2020 január között végzett belső tesztek eredménye: 9%-kal alacsonyabb gördülési ellenállás, 195/65R15 méretű MICHELIN X-Ice SNOW és MICHELIN X-ICE Xi3 abroncsok összehasonlító vizsgálata 80 km/ó (50 mérföld/ó) sebességnél, ISO 28580 vizsgálati módszer alapján.

Nem támogatott webböngészőt használ
Olyan böngészőt használ, amit ez a webhely nem támogat. Ez azt jelenti, hogy vannak olyan funkciók, amelyek esetleg nem működnek rendeltetésszerűen. Ez furcsa eredményekhez vezethet böngészés közben. A webhely teljes mértékű kihasználása érdekében használja, frissítse vagy telepítse a következő böngészők egyikét